תפריט עמוד

טרק לאגם צ'נדרטל בצפון הודו

הדרך לאגם צ'נדרטל, במדינת הימצ'אל פרדש שבצפון הודו, אינה קלה וכוללת נסיעה ארוכה להפליא באוטובוס ממנאלי וטרק רגלי באזור גבוה, פראי ומבודד. אבל כשמגיעים, הקושי נשכח: אגם יפהפה נחבא בין הרים מושלגים ודגלי תפילה צבעוניים

"בכל פעם שאני מגיע אליו, האגם נראה אחרת", טנזין מכבה את הסיגריה ומוסיף, כאילו זה לא ברור מאליו, "המקום הזה באמת מיוחד". לי נראה האגם היפהפה כאילו קפא בזמן, והוא לא הולך להשתנות בקרוב. אבל את דבריו של הבחור הגבוה, השחום והמחויך, שאני עתיד להבין טוב מאוד בקרוב, לקחתי ברצינות מלאה: כבר שנתיים הוא מדריך טיולים באזור, אחרי תשע שנים שהדריך טיולים במדבר לדאק הנידח. החיוך שהוא נתן לי כשרק הגעתי, אחרי דרך ארוכה, מפותלת ומלאת עצירות לריקון תכולת הבטן, היה כמו למצוא נביעה במדבר. האגם הכחול, שלמרבה ההפתעה אכן מקורו בנביעה, נחבא בין הרים מושלגים לדגלי תפילה שמתנוססים בכל צבעי הקשת, והיווה עוד סיבה לשמחה שהתפשטה לי בגוף, טבולה בתשישות של יום ארוך מדי. אני מתפרק על הקרקע באנחת תודה וקופץ לצלילות המדהימה הזאת, רק כדי לגלות שלא צריך לטפס עד לאוורסט בשביל לחוות קור חודר עצמות. שלוש השניות שלי במים השאירו חותם של צמרמורת, ואני יכול לסכם: אגם צ'נדרטל (Chandrtal Lake) הוא מקום קסום, רגוע ושליו – כל עוד נשארים על הגדה היבשה. אבל למה אף אחד לא יודע מה העומק שלו?


המראה מהשביל שמקיף את האגם

כשתגיעו לשם, בלי ספק תתאהבו. באמצע צבעי החום והאפור של עמק ספיטי המדברי במדינת הימצ'אל פרדש בצפון הודו, רובץ לו בנחת האגם השקט. הכחול החזק הזה נמצא בגובה של 4,300 מטרים מעל פני הים. הפירוש המילולי של שמו הוא אגם הירח, והירח הזה מהווה אטרקציה פופולרית לכל מיני היצורים באזור. על גדותיו תוכלו למצוא חבורת אירופאים מצחקקים, כמה הודים מתפעלים, צלמים חדורי מוטיבציה וגם נמרי שלג, יעלים וברווזים. האחרונים הם תעלומה, שכן לא רגיל למצוא ברווזים באמצע המדבר, אבל היא נפתרת בקלות. "זהו האגם של שיווה, לכן הוא קדוש, וכל מיני תופעות קורות פה", מסביר טנזין. מאוחר יותר יתברר לי בדיוק מה קורה למי שמנסה להפר את קדושת המים.


דגלי תפילה על שפת אגם צ'נדרטל

למקום ניתן להגיע מעמק קינור הסמוך, אך הדרך הפופולרית ביותר היא לנסוע ממנאלי, עיירת מטיילים מרכזית בהימצ'ל פרדש. ממנאלי ניתן להגיע לעמק ספיטי באוטובוס מקומי (יוצא ב-5:00 מהתחנה המרכזית, מומלץ להזמין מקומות מראש) או בג'יפ משותף שמזמינים מאחת מסוכנויות הנסיעות. מומלץ להכין את הגוף והנפש: הנסיעה עד לנקודת הפתיחה לטרק שמוביל לאגם אורכת כ-8-7 שעות.


הטורקיז העמוק של האגם נראה למרחקים

תוך היטלטלות באוטובוס הרעוע, התפעלתי מהנופים המדבריים שהכילו קמצוץ מהנגב שלנו, מתובלים במזנונים מזמינים על צד הדרך ונהרות שוצפים שזורמים לצידם. שמחתי שוויתרתי על ארוחת בוקר, אבל אחרי שבע שעות של צום, כשהגענו למזנון של בטל (Batal) כבר לא יכולתי להתאפק. בזמן זלילת חביתה וצ'אי התוודעתי לסיפור הנפלא של המקום האפלולי והחם. הזוג שמנהל פה את העניינים, שידועים לכולם בתור צ'צ'י וצ'צ'ה, ארחו פעם בדבה שלהם (Dhabba, מזנון הודי זול) למעלה מ-40 מטיילים שנתקעו בשלג שלא בעונה. המקום המבודד מצויד לחודשים מראש, ובמשך למעלה משבוע הלין והאכיל לשובע את כל הנוכחים, עד שהגיע המסוק ואיתו הישועה. על הקיר המתפורר ניתן לקרוא את הסיפור המלא וגם להתפעל מתעודת ההוקרה הממוסגרת, שקיבל צ'צ'י הזקן מנשיא הודו בכבודו ובעצמו.


צ'צ'י וצ'צ'ה במזנון הדרכים שלהם

בטל היא נקודת ההתחלה הראשונה לטרק שמוביל לאגם המפורסם. אם חפצה נפשכם בנוחיות, ואם במקרה הגעתם בג'יפ ממנאלי, תוכלו להגיע לשם בדרך ג'יפים שאורכת כשעה, ולהסתפק בהליכה של כ-20 דקות עד למים. אם, לעומת זאת, החלטתם שהגיע הזמן להניע את השרירים אחרי הנסיעה הטראומתית, תוכלו ללכת בטרק שמקביל לדרך הג'יפים, ולהגיע בתוך ארבע עד שש שעות. אם החלטתם לקצר את ההליכה, אך ליהנות מנופים מבודדים יותר, סיימו את החביתה והצ'אי ועלו חזרה על האוטובוס או הג'יפ. נסיעה של שעה תביא אתכם למקום הכי גבוה באזור – קונזום פאס (4,590 מטר). משם מתחיל טרק נוסף, גבוה יותר, פראי ומבודד יותר.


קונזום פאס. מאות דגלי תפילה טיבטים מתנשאים אל על באוויר הדליל

מאות דגלי תפילה טיבטים בצבעוניות מרהיבה, מקשטים מקדשים לבנים מעוטרי זהב ומתנשאים אל על. האוויר דליל, אבל האווירה חגיגית: כל יושבי האוטובוס מורידים נעליים ונכנסים למתחם ביראת כבוד. שלט אפור ברור מראה את הדרך, והנה אנחנו, דינה, מיכל ואני, צועדים בין הרים מחודדים בלבן נוצץ, לסלעים אפורים וחומים שמכסים את השטח באווירה יבשה אך קרירה. לפנינו כ-4-3 שעות של הליכה, ובין נשימה מאומצת אחת לשנייה אנחנו לא שוכחים לעצור ולנוח, מודעים לכך שהגענו מהמדינה עם המקום הכי נמוך בעולם, ואנחנו רחוקים מאוד מלהיות רגילים לגובה. הדרך במגמת ירידה, אבל כל עלייה פיצפונת סוחטת התנשפויות כמו בשיעור יוגה למתקדמים. מתחתינו נחש מתפתל של מים, חותך את הנוף בסגול-אפור מרתק, ולצידו דרך הג'יפים, חיפושיות שחורות קטנטנות, שממלאות בתקווה לקראת ההגעה למחוז חפצינו המימי.


בדרך לאגם. בגבהים האלה, כל עלייה פיצפונת מניבה התנשפויות עזות

בינתיים המים אוזלים, כי עצירות הנוחיות גוזלות יותר זמן משחשבנו, וכל זווית חדה בשביל מובילה למבול התנשפויות של מאמץ וייאוש. אבל הנה מגיע הרגע, שבין כל החום והאפור מתגלה גם כחול חזק ובוהק, כמו פנינה נוצצת בין ההרים, רק מחכה שימצאו אותה. תחושת הזמן נאבדת והנה אנחנו שם, ובחור הודי שחום וגבוה מחלק תה עם חיוכים של זהב, המים צלולים ואפשר גם לשתות אותם, והכל בסדר. "הלילה נכין שקשוקה!", מחייך טנזין. ידעתי שהולך להיות ערב מיוחד.


הטרק מקונזום פאס. מתחתינו נחש מתפתל של מים, חותך את הנוף בסגול-אפור מרתק

טנזין מוביל אותנו למאהל שלו (700 רופי ללילה, כולל ארוחת בוקר וערב). באזור מאהלים שונים, כולם במרחק רבע שעה נסיעה בג'יפ או שעת הליכה. כל אחד קיבל אוהל חסין רוח, בתוכו עוד אוהל חסין רוח, ובפנים שלושה שקי שינה. "בלילה תישן בתוך שניים לפחות", הוא מזהיר, "הקור פה מגיע לחמש מעלות מתחת לאפס". בקושי דקה אחרי שנרדמתי, טנזין נכנס ומעיר אותי, נושא קערה של מרק שום, שעוזר להקל על מחלת הגבהים שהתעקשה להיות נוכחת גם פה.


בלילה סביב המדורה, עם שירים נפאלים ורום וקולה

הערב מתחיל בשקשוקה עם טנזין וחברים, הצחוק מתגלגל והשמיכות חמות ומפנקות. "רוצים לראות נמר שלג?", אומר בישאן מהמאהל השכן. "בטח", אנחנו עונים. "הנה", הוא מאיר בפנס על פניו של טנזין, "קשוח, חזק. זה הדבר הכי קרוב לנמר שלג שתזכו לראות". שאר הערב כולל ריקודים סביב המדורה, שירים נפאלים מסורתיים שנשטפים עם רום וקולה ("זה מחמם את הגרון"), ואנשים מכל המינים שנמשכו לאש הבוערת מהמאהלים השכנים. "מחייל אחד לחייל שני", אומר לי קצין הודי, אחרי שהפליג בסיפורי גבורה על המלחמה בגבול פקיסטן, "לילה טוב". "לילה טוב", אני משיב, אחרי שהפלגתי בסיפורי גבורה על צילומי טקס פתיחת אולם ספורט חדש בקריה. ואכן, לילה טוב זה היה.


שמיים מלאי כוכבים מעל האוהל

דינה ומיכל לקחו ג'יפ וחזרו לציביליזציה, אבל אותי האגם כבש. שלושה ימים עברו כהרף עין ברביצה בשמש כשבאוזניים מתופפת מוזיקה הודית, בבטן מתעכלים אורז ועדשים והעיניים נפקחו לרווחה דווקא בלילה, שם נפרס למעלה כל שביל החלב הנוצץ, גלקסיה של שנות אור רחוקות.

סימנתי וי על ההליכה השלווה והמישורית במסלול שמקיף את האגם (כשעה), ונהניתי לפגוש את כל מי שלפתע נחת שם. טנזין הזכיר לי שהמקום הוא מלכודת דבש: האוויר הקריר הוא בעצם מקפיא, השמש הנעימה היא בעצם שורפת, והמים הצלולים והמזמינים הם למעשה יותר קרים משאפשר לדמיין. עד עכשיו הבחור ידע לענות על כל שאלה, מלבד זו: מה עומק האגם? כאן פתאום הוא שתק. רק בערב, כשהרום זרם והאווירה התחממה, הסכים לספר למה המידע הזה חסר: לפני כמה שנים ירד צוללן עם חבל, כדי לבדוק את העומק לצרכי מחקר, ולא חזר. מאז אף אחד לא מעיז לרדת לבדוק. "אמרתי לך", הוא מבהיר, "עם אגם קדוש לא מתעסקים".


השתקפויות באגם בשעת בוקר

בין השעות שמונה לתשע בבוקר נוחתת על האגם השתקפות פוטוגנית של ההרים מסביב. בצהריים הוא טורקיז עמוק, בשש-שבע בערב משתקפים בו ההרים בצבעים קרירים. פעם הוא נמלא פק"ל קפה של מטיילים ישראלים, פעם בהודים שמשתחווים בדומייה ופעם הוא בודד, שקט, מלא בקסם של הוד והדר. "בכל פעם שאני מגיע אליו, האגם נראה אחרת", טנזין מכבה את הסיגריה ומוסיף, כאילו זה לא ברור מאליו, "המקום הזה באמת מיוחד".


שלוש שניות באגם והקור המקפיא של המים מבריח החוצה

מידע מעשי
איך מגיעים? ממנאלי באמצעות אוטובוס או ג'יפ. היעד הסופי של האוטובוס הוא קאזה, עליכם לרדת בבטל או קומזונג פאס. מבטל אפשר לנסוע בג'יפ או ללכת 6-4 שעות, מקומזונג פאס ניתן להגיע ברגל בלבד וההליכה אורכת 4-3 שעות. קחו בחשבון זמן נוסף להליכה איטית בגובה.
מתי להגיע? מאי עד נובמבר. המאהלים נמצאים באזור האגם רק מיולי עד נובמבר.

מה להביא? מפה של אזור הימצ'ל פרדש (ניתן לקנות בחנות הספרים במנאלי), כדורים נגד מחלת גבהים, שום (למצוץ, לבלוע או לפורר לתוך בקבוק המים), בגד ים (לאמיצים), בגדים חמים ללילה. ניתן למלא מים מהאגם אחרי שנגמרו.

מילים שימושיות (לעמק ספיטי בכלל):
• ג'וליי (jule) – שלום
צ'ה (Cha) – תה
קמזנג (Kamzang) – מה שלומך?

מקום לאכול: בדבה של בטל, אוכל הודי פשוט שמוגש עם חיוך.

מקום לישון: במאהל של טנזין תקבלו אוכל טעים, אווירה שמחה וריקודים סביב המדורה. מאהל מומלץ נוסף הוא המאהל של בישאן, שמציע אוהלים מפנקים יותר, עם מיטה ושירותים (1,200 רופי ללילה, כולל ארוחת בוקר וערב).

עוד באזור? מהאגם ניתן להמשיך למגוון טרקים בסביבה, אך הדבר דורש ציוד ללינת שטח: בררו במאהל של טנזין. מבטל ניתן לצאת לטרק המאתגר לקרחון ברה שיגרי (Bara Shigri Glacier), הקרחון הגבוה ביותר באסיה. התחנה הסופית של האוטובוס ממנאלי היא קאזה, ממנה ניתן לצאת למגוון טרקים, בין השאר למנזר קי המפורסם (Ki Gompa), או לקומיק (Comic), הכפר הגבוה ביותר באסיה.

ערוץ הטרקים
עוד מידע על טיול להודו

 

דלהי - הודו בזעיר אנפין

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.