תפריט עמוד

לא חייבים לנסוע ליבשות רחוקות בשביל ליהנות מטרקים נהדרים. גם אצלנו טיולי הליכה צוברים פופולריות, והם מאפשרים לשלב פעילות גופנית באוויר הצח והנאה מהמגוון הנופי הרחב של הארץ. הטרק הישראלי האולטימטיבי הוא כמובן שביל ישראל, שנמתח לאורך 940 ק"מ מדן ועד אילת, אבל יש עוד הרבה טרקים קצרים יותר, אשר מציעים אפשרויות הליכה מגוונות ברחבי הארץ, שחלקן אורכות יום אחד ואחרות – ימים אחדים. אספנו כאן כמה מסלולי טיול נהדרים, שההליכה בהם נמשכת מיומיים ועד שבוע.


מטייל בשביל הגולן | צילום: ישראל אשד

שביל הגולן
אורך המסלול: 120 ק"מ
משך ההליכה בשביל כולו: שבוע עד עשרה ימים
נקודת התחלה: החרמון
נקודת סיום: עין תאופיק
הגולן הוא מהאזורים הנופיים והמגוונים ביותר בארץ, אבל גם מי שטייל בגולן פעמים רבות לא ראה הרבה ממה שיש לאזור הזה להציע. הטיול בשביל הגולן מאפשר ליהנות מנופים נהדרים ולצעוד באזורים הפחות מוכרים ומתוירים של הגולן. אורכו המלא של השביל הוא 120 ק"מ והוא נמתח מהחרמון בצפון ועד עין תאופיק בדרום. השביל מחולק ל-15 מקטעים, שאורכם 12-6 ק"מ, אבל מי שזמנו בידו וכוחו ברגליו יכול לצעוד את השביל כולו ברצף. יומו הראשון של המסלול (או האחרון, תלוי אם מתחילים בצפון או בדרום) הוא המאתגר מכולם. יום זה כולל הליכה תלולה מאוד מהחרמון לנמרוד, עם פיצוי בדמות נוף מרהיב לגולן, לחרמון ולעמק החולה.


שביל הגולן מכוסה בשלג | צילום: חיליק אמיתי

המשך הטיול בצפון הגולן כולל הליכה מנמרוד ועד חניון עין זיוון, עם מעבר דרך כמה מהפנינים היפות של הגולן, כמו בריכת רם, יער אודם והר בנטל שמפסגתו נשקף נוף מרהיב, לצד אתרים בעלי חשיבות היסטורית כמו אנדרטת פלס"ר 7 והאתר הארכיאולוגי באב אל הווא. השלב הבא של הטיול כולל הליכה במרכז הגולן, מחניון עין זיוון לאום אל קנאטיר, כשבדרך רואים את טורבינות הרוח של אלוני הבשן, עוברים דרך מרחבי המרעה העצומים של הבקר ודרך כמה מעיינות, וממשיכים לחניון דליות ובית הכנסת המפואר בחיספין. משם ממשיך השביל בדרום הגולן, ועובר בנחל תאנה, חורשת גבעת יואב ומבוא חמה, ומסתיים במעיין עין תאופיק שהטבילה בו מהווה סיום מרענן למסע.


יער בוקעתא, אחד מאתרי הטבע היפים שבהם עובר שביל הגולן | צילום: ישראל אשד

טרק מים לים
אורך המסלול: 70 ק"מ
משך ההליכה: שלושה-ארבעה ימים
נקודת התחלה: חוף אכזיב
נקודת סיום: חוקוק
הטרק הישראלי המיתולוגי, שהיה פה עוד הרבה לפני שביל ישראל והיה פופולרי במיוחד בקרב חניכי תנועות הנוער (תלמידי כיתות ח' בתנועות הנוער עדיין עושים את המסלול או את חלקו בחופשת הפסח) הוא מסע מים אל ים, שמתחיל בחוף אכזיב ומסתיים בחוף הכנרת.


חוף אכזיב, נקודת המוצא למסע מים אל ים

המסלול כולל הליכה דרך נחל כזיב, נחל עמוד והר מירון, והנופים לאורכו הופכים אותו לאחד הטרקים היפים בארץ. מקובל לעשות את המסלול בארבעה ימים, למרות שיש כאלה שמשלימים אותו בשלושה ימים אינטנסיביים במיוחד, בעוד שאחרים בוחרים לעשות רק מקטעים מהמסלול. המסלול מתחיל בסמוך לשמורת אכזיב, ממשיך בדרך עפר בין מטעים עד לעבדון ובהמשך מגיע לנחל כזיב. לאחר מכן מטפסים המטיילים במעלה החורש הירוק של נחל כזיב על המעיינות השופעים שבו, עד שהם מגיעים לפארק גורן ולמבצר המונפור המרשים.


מבצר המונפור, אחד האתרים שלאורך מסלול מים לים

המשך המסלול מוביל לעין טמיר, מעין מקסים עם נקבת מים יפה, מקום מושלם להתרעננות לפני שממשיכים לכיוון מצפה אבירים. משם ממשיכים לטפס לכיוון חרבת חממה ולפסגת הר מירון, ואז  יורדים מהפסגה לכיוון הכנרת, ועוברים דרך נחל מירון ושמורת נחל עמוד השופעת בוסתנים, פריחה, חורש צפוף ובריכות מרעננות. הרחצה בכנרת מהווה סיום הולם למסלול המאתגר והמהנה הזה.


שביל באזור הר מירון, שגם בו עובר המסע מים לים

שביל סובב כנרת

אורך המסלול: 65 ק"מ
משך ההליכה: כשלושה ימים
עד לפני שנים אחדות, מי שרצה להקיף ברגל את הכנרת נתקל בבעיה – עשרות גדרות שמנעו את המעבר החופשי באזור. מאז החברה להגנת הטבע שקדה על הסרת הגדרות ופריצת השבילים, והיום כבר ניתן להקיף כמעט את כל האגם הלאומי שלנו ברגל – 53 ק"מ, שהם כ-90% מחופי הכנרת. ניתן ללכת במקטעים של השביל, כולל מסלולים קלילים המתאימים גם למשפחות, אבל הצעידה לאורך השביל כולו היא חוויה מיוחדת. הטרק מתחיל בגשר אריק ומשם ממשיך לשמורת הבטיחה על הביצה והלגונות שופעות המים שבה. בסיומו של יום רווי הליכה במים בזאכי ובמג'רסה מגיעים לחוף כינר ושם נשארים ללילה.


ניתן ללכת מקטעים משביל סובב כנרת, אשר כולל מסלולים קלילים ונינוחים שמתאימים גם למשפחות

היום השני למסלול נפתח בהליכה דרומה דרך החופים היפים של הכנרת, ובהם דוגה, דוגית, האשלים ועוד, כשבדרך עוברים גם בשמורת הטבע נחל סמך, וממשיכים לחופים נוספים, בהם כורסי, חלוקים וגופרה. ליד חוף גופרה נמצא מעיין עין גופרה שבו נובעים מי תרמו מינרליים חמימים, עצירה מצוינת לשחרור השרירים התפוסים מההליכה. מוקדי עניין נוספים ביום השני הם קטע המכונה "הג'ונגל הישראלי" מדרום לקיבוץ ההאון – 2.5 ק"מ שבהם השביל מתפתל בסבך הצמחייה, וגבעת התצפית הסמוכה לקיבוץ מעגן ממנה רואים את כל הכנרת.

 

המפל הנסתר, אחת מפינות החמד לאורך שביל סובב כנרת

יומו האחרון של המסלול כולל צעידה לכיוון דגניה ומוצא הירדן מן הכנרת, וממשיך ליד בית הקברות כנרת והשטחים החקלאיים של קבוצת כנרת. בטבריה השביל אינו מסומן ולכן חוזרים לכביש 90 ומשם ממשיכים לעינות רקת, לשפך נחל עמוד ולחוף חוקוק. המסלול ממשיך ברמת כורזים, בין מטעי המנגו והזיתים לכנרת, עובר בכפר נחום ומסתיים בגשר אריק.

שרידים עתיקים ליד הכנרת בשביל סובב כנרת | צילום: איגוד ערים כנרת

שביל עמק המעיינות

אורך המסלול: 145 ק"מ
משך המסלול: 8-7 ימי הליכה
נקודת מוצא: הגלבוע
נקודת סיום: הגן הלאומי בית שאן
שביל עמק המעיינות, שמתחיל בהר אבינדב שבגלבוע ומסתיים בגן הלאומי בית שאן, עובר דרך אתרי הטבע והנוף הבולטים בעמק בית שאן לצד אתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים, כשבדרך חוצה השביל מטעים, בוסתנים, כרמים ושדות. השביל יורד מהגלבוע במתלול אבינדב דרך נחל צביה, ממשיך למעיינות המפורסמים של העמק כמו כמו עין מודע ועין שוקק, עובר בנחל הקיבוצים ונחל חרוד ואז מטפס דרך נחל יששכר אל המבצר הצלבני בכוכב הירדן.


נחל יששכר בשביל עמק המעיינות | צילום: אשחר בצר

משם השביל יורד בחזרה לעמק, לשמורת נחל תבור, ואז הוא מטפס לרמת סירין ויורד שוב, הפעם למושבה מנחמיה. ממנחמיה הולכים דרומה בסמוך לגבול עם ירדן ולתוואי מסילת רכבת העמק, דרך אתרים כמו אי השלום בנהריים, גשר הישנה ומפלי נחל חרוד בקניון הבזלת, עד לטירת צבי ותל שלם. משם השביל חוזר צפונה דרך תילים מקראיים כמו תל תאומים ותל רחוב, עד שהוא מסתיים בגן הלאומי בית שאן. השביל מחולק למקטעים קצרים, שחלקם מתאימים גם למשפחות. הכיף הגדול של הטיול בשביל הזה הוא המעיינות השופעים מים כל השנה שנמצאים לאורכו, ואפשר לרחוץ ולהתרענן בהם. בקיץ האזור חם מאוד, ולכן הזמן המתאים ביותר להליכה היא בחורף, בין דצמבר למרץ, אז השדות מתכסים ירוק ופריחה עונתית יפה מקשטת את האזור. בתקופה זו אפשר גם ליהנות מלהקות ענקיות של ציפורים נודדות שעפות בשמיים ועוצרות לצד בריכות הדגים לסעודה והתרעננות.


טיול בשביל עמק המעיינות | צילום: ג'ודי סינגר

טרק נודד מזרח הרמון

אורך המסלול: 28 ק"מ
משך המסלול: יומיים
נקודת התחלה: מצד סהרונים
נקודת סיום: מושב ספיר
הטרק הזה עובר באזור מזרח הרמון, שנמצא בין מכתש רמון לערבה, אזור שזכה לכינוי "ארץ בראשית" הודות לטבע הבתולי והלא מופרע שבו. זהו אחד האזורים הבודדים בישראל שבהם אפשר לחוש ניתוק מוחלט מהציוויליזציה. הטיול, המיועד למטיילים מטיבי לכת, מתחיל במצד סהרונים, המצודה הנבטית ששוכנת בלב מכתש רמון על דרך הבשמים, ליד עין סהרונים.


עין סהרונים במכתש רמון | צילום: שאטרסטוק

משם יורדים במעלה דקלים שבדרך הבשמים העתיקה, וממשיכים בטיפוס על כרבולת חרירים, משם נשקף נוף עוצר נשימה של מכתש רמון ושל הר ארדון. בהמשך השביל מטפס לאוכף האמוניטים, שבעבר היו עליו שרידי מאובנים רבים. מכאן יורדים לכיוון נחל גלד, כשבדרך יורדים דרך מפלים ורואים קימוטי סלע מרשימים. יומו הראשון של הטיול מסתיים בחניון הלילה גב חולית.


מטיילים באזור הר ארדון | צילום: שאטרסטוק

ביום הטיול השני הולכים בנחל נקרות ומטפסים על הר יהב, שמפסגתו אפשר להשקיף על הנחל ועל בקעת הערבה. מהר יהב יורדים לנחל צבירה ובהמשך מטפסים ברמת צבירה שבה סדקים מרשימים. לאחר מכן השביל מוביל לנחל אשבורן ולנחל כרכשת, שממנו נשקף נוף מרהיב של הערבה. משם הולכים למושב ספיר, שם מסתיים הטיול.

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...