המתיישבים הראשונים באזורים הרריים שונים החלו את הפעילות החקלאית בברוא הצמחיה מהמדרונות כדי לפנות את הקרקע לגידולים חקלאיים. כך בהרי יהודה ושומרון, בהרי עסיר שבתימן, בהרי הלבנון, בהרי צפון האי לוזון בפיליפינים ובהרי האנדים בפרו. המדרונות החשופים מהצמחיה הטבעית נותרו ללא הגנה כנגד הסחיפה. הקרקע התחילה להישמט מתחת לרגליהם של החקלאים. הקרקעות העמוקות, שהתפתחו בעבר במשך עשרות אלפי שנים מתחת למעטה צפוף של הצמחיה הטבעית שכסתה את המדרונות נסחפו ונגרפו. סלעים וטרשים החלו להחשף ועומק הקרקע פחת והלך. במקרים רבים נאלצו החקלאים לנטוש שטחי מדרונות שאותם עיבדו במשך שנים מספר לאחר שתהליכי הסחיפה הפכום למדרונות סלעיים. הם פנו לברא מדרונות אחרים שטרם בוראו ועובדו, אלא שהתהליך חזר על עצמו שוב ושוב. ככל שרבתה האוכלוסיה באזור נתמעטו שטחי הקרקע במדרונות. מצבם של החקלאים הלך והידרדר והיה צורך למצוא פתרונות שיגנו על הקרקע מפני סחיפה. במשך הדורות הגיעו לפתרון תרבותי פשוט אך יעיל ביותר – דרוג המדרונות. הדרוג התבצע באחת משתי הדרכים הבאות: בניה של גדרות אבן שיגנו על הקרקע שברובד המדרגה מפני סחיפה; באזורים חסרי אבנים בהם לא ניתן לבנות גדרות נעשה הדרוג על-ידי חציבת מדרגות במדרונות התלולים. כך נוצרו רובדי מדרגות בעלי שיפוע מתון שמנעו או הקטינו במידה רבה את הסחיפה. תרבות חקלאית זו התפשטה במהרה באזורי המדרונות המעובדים במקומות רבים. במקומות שבהם לא התפתחה תרבות המדרגות החקלאיות ניטשו הערים ופסק עיבוד המדרונות שהפכו למדרונות סלעיים וטרשיים. המדרגות החקלאיות הן דוגמה לדרך שבה שינה האדם את הנוף, התאימו לצרכיו, נעזר בו לפרנסתו, אך עשה זאת בדרך מתאימה להפליא לתנאים הגיאוגרפיים של האיזור ההררי. זוהי דוגמה טובה למקרה שהשתלטות האדם על הנוף לא נתפסת ומתוארת כפגיעה בנוף, אלא כדרך להשתלבות בו. נושאים אלה הועלו במהלך שיחה עם ד"ר צבי רון, גיאוגרף החוקר את יחסי האדם והנוף במסגרת החוג לגיאוגרפיה של אוניברסיטת תל אביב. ד"ר רון, שחקר במשך שנים רבות את נושא המדרגות החקלאיות, כתב באחד ממאמריו: "תרבות המדרגות החקלאיות התפתחה והגיעה להישגים ניכרים, כאשר השתלטות האדם על הנוף נעשתה אגב השתלבותו בנוף, תוך נסיון ליצור שיווי משקל אקולוגי חדש, במקום שיווי המשקל הטבעי שהופר עקב פעילותו החקלאית של האדם בנוף… המדרגות החקלאיות משמשות שמורות תרבות ונוף, והן מלמדות על ההתפתחות החקלאית והתפתחות ההתיישבות באזורים הרריים במרוצת הדורות. למדרגות החקלאיות, גם כשאינן משמשות עוד שימוש חקלאי כלשהו, חשיבות רבה במניעת הסחיפה ובהפחתת הנגר – בשימור תרבות חקלאית קדומה ומסורתית" (מתוך המאמר "התפוצה של המדרגות החקלאיות בהרי ירושלים", בספר "יהודה ושומרון – פרקים בגיאוגרפיה יישובית", הוצאת כנען). בדבריו אלה של צבי רון כבר טמונה ההנחה, שעתידן של המדרגות החקלאיות בהרי ירושלים ובאזורים הרריים רבים אינו ורוד. רק חלק מכלל השטחים המדורגים הוכשרו או נוצלו מחדש לצרכי החקלאות היהודית מאז קום המדינה. בהרי ירושלים כיום מעובד רק חלק קטן מאוד מהשטח שהוכשר במשך דורות רבים למדרגות. כמעט כל השטחים שהוכשרו ננטשו, ואינם משמשים עוד לחקלאות. המדרגות החקלאיות בהרי יהודה הן במקורן עתיקות מאוד, אך תרבות המדרגות התפתחה גם במקומות רבים נוספים בעולם מאז ימי קדם. אפשר להתחקות אחר התופעה במקומות רבים: המדרגות המפורסמות והפוטוגניות כל כך של צפון הפיליפינים מתחרות בהצלחה רבה עם אלה של האנדים בפרו. בשיחה עם צבי רון הועלה נושא המדרגות החקלאיות כתופעה אוניברסלית, כדרך עיבוד הנהוגה, או שהיתה נהוגה, במקומות רבים בעולם. ההשוואה עשויה לסייע בהבנת התרבויות השונות שעסקו בכך, והמניעים שהביאו את בני אותן תרבויות להשקיע מאמצים כה רבים, לטרוח טרחה כה גדולה, כדי לשנות את הנוף, לעצב מחדש את ההרים ולהתפרנס מן המדרונות, תלולים ככל שיהיו. אחת השאלות המעניינות שהועלתה בשיחה היא, האם אנו עדים בימים אלה לסופה של תרבות המדרגות ההרריות? האם יש להן עתיד בעידן של חקלאות ממוכנת ותעשייתית, או שבמקרה הטוב יהפכו אזורי המדרגות לאתרי תיירות מצולמים, ובמקרה הפחות טוב יהרסו?
האם בכל איזור הררי שבו חיו חקלאים נבנו מדרגות? |
טרסות אורז בווייטנאם | צילום: Konstantin Krismer, GFDL |
מהו העתיד הצפוי לחקלאות המדרגות?
קשה לתאר במונחים אופטימיים את הצפוי למדרגות החקלאיות בסוף המאה העשרים. רבים נוטים לחפש את העתיד דווקא בהיבטים התיירותיים, ומבקשים להתייחס לאזורי המדרגות כאל שמורות תרבותיות. המדרגות של פיסאק, למשל, מופיעות על אחד הבולים שפרו הוציאה. האתר הוא אתר תיירות מפורסם דבר שמעיד על החשיבות שמייחסים להן בני המקום. בפיליפינים מכנים את איזור המדרגות של בנאווה (BANAVE) הפלא השמיני ולמצ'ו-פיצ'ו מגיעים המוני אנשים כדי לחזות ב"עיר האבודה" שהמדרגות אחראיות במידה רבה לאופיה.
רובן של המדרגות ממשיכות להתקיים מאות שנים לאחר שנזנחו, בתנאי, כמובן, שנבנו בצורה נכונה. הנסיון הישראלי מוכיח שדווקא מדרגות חקלאיות שניסו לבנותן "טוב יותר" כביכול, באמצעות ציוד מכני יקר, ובהשקעה כספית גדולה יותר, הן אלה שנהרסו.
בוני המדרגות המסורתיות הותירו מרווחים בין אבני הגוויל שאינן מותאמות התאמה מלאה זו לזו. בסוף שנות החמישים, כשהתחלתי לחקור את הנושא, ראיתי בוני מדרגות ישראליים שטרחו לסתום היטב את הרווחים שבין האבנים, "כדי שהמדרגה תהיה יציבה יותר", כדבריהם. דבר זה יעיל הרבה פחות ויקר יותר, כי המרווחים איפשרו ניקוז טוב של עודפי המים. כאשר הניקוז הזה מופרע, לחץ המים גורם להתמוטטות גדרות המדרגות.
במקומות מדורגים רבים בהרי יהודה ובאזורים אחרים בעולם יש מדרגות שמשך דורות איש לא נגע בהן, ולמרות זאת הן השתמרו במצב טוב. הבניה היתה כל כך טובה, ומותאמת לעמוד בתנאים הטבעיים של תהליכי הנגר והסחיפה כך שתהליכים אלה לא הזיקו להן. בפרו ראיתי מדרגות נפלאות שאיש לא עיבד אותן במשך מאות שנים, כמעט מאז הכיבוש הספרדי ומצב השתמרותן מצוין. ההסבר ההיסטורי לכך הוא שהספרדים היגלו תושבים רבים מאזורי חקלאות המדרגות, המצויים באזורים שגובהם כ-3,000 מטר מעל פני הים, לאזורי מכרות הכסף באזורים הגבוהים יותר של האנדים. בשל סתימות והרס של מערכות ההשקיה והיעדר היכרות עם התנאים המיוחדים של המדרגות החקלאיות הם מעבדים עד היום במקומות מסוימים מדרונות תלולים שאינם מדורגים, בעוד שבמרחק קטן משם ניצבות מדרגות עתיקות במצב טוב שאינן מנוצלות לחקלאות.
מי הם האנשים שמעבדים עדיין מדרגות חקלאיות?
רובם הגדול של המגדלים כיום הם אנשים שאין להם שום ברירה אחרת. ברוב המקומות המפותחים אין לזה כיום קיום. ניסו אמנם לשלב בעיבוד מיכון מודרני, אלא שהטעות הגדולה שחזרה ונשנתה היתה שניסו להתאים את הנוף ההררי המדורג למכונות ולא את המכונות לנוף. ניסו להכשיר את השטחים בציוד מכני כבד המתאים למישור אך אינו מתאים למדרונות ההרים ולטרסות צרות. ניסו להתאים את המדרונות ולהכשירם למדרגות רחבות שבהן השיפוע גדול ועומק הקרקע קטן, דברים שהופכים אותן לבלתי מתאימות לעיבוד.
יפן מהווה מבחינה זו חריג מרתק. רבים מן הגידולים החקלאיים שם נעשים במדרגות. היפאנים פיתחו טכנולוגיות מעניינות ומפותחות, המתאימות את הכלים לנוף ההררי המדורג. בחלק מן האזורים דבקים אמנם בטכנולוגיות המסורתיות, אך במקומות אחדים הוכנס מיכשור זעיר שבעזרתו ניתן לעבד את המדרגות מבלי לפגוע במבנה. במקביל הותאמו גידולים רווחיים, המתאימים לסוג הקרקע ולאופי המדרון. גם שם, כמו במקומות רבים אחרים, ההשקעות העיקריות הן במקומות הקרובים לשווקים גדולים כטוקיו. בקרבת שוק כה גדול כדאי לחקלאים להשקיע סכומים גדולים בהכשרת הקרקע, בבניית המדרגות ובטיפוחן, ואפילו במיכשור מתאים. זו גדולתם של המגדלים היפאניים וזה גם סוד הצלחתם.
בהרי ירושלים נעשה על ידי הקרן הקיימת נסיון, בקנה מידה קטן, לטפח את האתר של מדרגות השלחין והמעיינות של סטף כאתר שיקום ושימור של תרבות חקלאית קדומה ומסורתית וכאתר תיירות. שתי משפחות הגרות במקום וחקלאים חובבים מירושלים משחזרים במקום את החקלאות העתיקה של המדרגות החקלאיות שהיוו עד לפני כמה עשרות שנים חלק בלתי נפרד מנוף ומתרבות הארץ.
|