הרוח הכתה בפנים בעוצמה של 20־25 קשר, ורסס של מי מלח הרטיב את הפרצוף וחדר לעיניים. התחושה היתה כאילו אני חותר בתוך ארגז חול. הכתפיים דאבו, הגידים נמתחו, היה קר. החתירה לאי מריה, בעיצומו של המסע, היתה אמורה להימשך שלוש שעות אבל התארכה לשש. המחשבות הטרידו אותי. מה בעצם אני עושה כאן? מדוע בכלל אני צריך את העינוי הזה? בראשו של מישה, שחתר לצדי בשקט, חלפו מחשבות דומות. את מישה הכרתי בחתירות המשותפות שלנו במסגרת מועדון הקיאקים "טרה סנטה" שבהרצליה. כשהצטרפתי למועדון כחותר חדש ולא מנוסה, מישה כבר היה חותר ותיק. אחרי כשנתיים החלטנו לצאת יחד לאימון מתקדם בוייילס שבבריטניה, אימון שבדיעבד שינה את חיינו. עד אז אמנם היינו חותרים לא רעים, אך לא ממש האמנו שאנחנו יכולים לעשות חתירות אתגריות באמת. בעת שהותנו בוויילס נטע בראשנו נייג'ל דניס, מבכירי החותרים בעולם, את הרעיון להקיף את אירלנד. בסופו של דבר הקפנו את טסמניה. מאולוורסטון לחוף המערבי; 24־27 בינואר 2005
חניית הלילה באי רובינס היתה ארוכה. השפל של שעות הבוקר מנע מאיתנו לצאת לדרך בשעה סבירה, ולכן פירקנו את המחנה בעצלתיים. יצאנו לדרך בצהרי היום, עם הגאות שסוף סוף אפשרה לנו לצלוח את האזורים הרדודים שבתעלה. התקרבנו לקצה הצפון־מערבי של טסמניה ועמדנו לצאת אל האוקיינוס ההודי, הנושק לטסמניה ממערב. האוקיינוס שלאורך החופים המערביים של טסמניה ידוע לשמצה בגליו הגבוהים שמתנפצים על הריפים המשוננים. באזורים שבהם אין ריפים מתפתחים גלים ענקיים המכונים דמפרים, והם יכולים לרסק יאכטות, שלא לומר קיאקים, לחתיכות קטנות. במסע יצא לנו לפגוש גל כזה פנים אל פנים, אבל בל נקדים את המאוחר. טמה, סטרהאן, לואו רוקי פוינט והכף הדרום־מערבי;
היומיים ההם עמדו בסימן חתירה סיזיפית וקשה. ביום הראשון חתרנו 64 קילומטרים ולמחרת 68. ישבנו בקיאק כמעט 12 שעות בכל יום בלי לצאת ולו פעם אחת. היבלות בידיים התמלאו דם והתפוצצו, השפשפות בבית השחי צרבו והגב כאב. מאמץ אדיר של חתירה במשך שעות ארוכות גורם גם לתחושת רעב תמידית. אבל בדרך כלשהי עשינו את זה, הצלחנו להקדים את הסופה. גל בגובה שתי קומות בעצת דייגים שפגשנו בדרך חתרנו מאחורי קו השוניות, כדי להתרחק מהגלים הנשברים עליהן. אחרי שעברנו קטע שהגלים הנשברים בו גבוהים במיוחד הגענו לאזור שהיה שקט יחסית למשך כעשרים דקות. השקט נסך בנו תחושת ביטחון ונינוחות והחלטנו להאט מעט את הקצב וליהנות מהנוף. ואז, כאילו משום מקום, התרומם לפתע גל עצום בגובה של כשישה מטרים, כשתי קומות. צעקה לא רצונית נמלטה מגרוני. מישה, שהיה כעשרים מטרים לפני, הכין את המשוט והחל מתהפך אל מול הגל כדי לרכך את המכה. הריפים היו מרוחקים מאיתנו רק מאתיים מטרים, וגל בגודל כזה יכול לגרור אותנו בקלות עד אליהם ולרסק את הקיאק ואותנו על הסלעים.
הגל נשבר בדיוק עלינו בעוצמה אדירה. המשוט ניתק מידי הימנית ואחזתי בו בכל כוחי ביד שמאל, עד שכמעט פרקתי את הכתף. אחרי כמה גלגולים בתוך המים הרגשתי כיצד הגל ממשיך ומטביע אותי במים עמוק יותר ויותר. התכוננתי לגלגול אסקימואי, ממתין לתחושה המוכרת של להב המשוט שצף אל מעל לפני המים. אבל זו איחרה להגיע. כבר שקלתי לצאת בזריזות מן הקיאק ולשחות אל פני המים, אלא שבדיוק אז פרץ הקיאק את פני הים. התגלגלתי וחיפשתי במבטי אחר מישה. איתרתי אותו במרחק של כשלושים מטרים ממני, שוחה אל הקיאק שלו. היינו קרובים בהרבה לשוניות, אחרי שהגל סחף אותנו למרחק של כמאה מטרים. התחלתי לחתור לכיוון מישה ובדרך מצאתי את הכובע שלי, את המשוט של מישה ואת החבל שאִבטח אותו לקיאק ונקרע מעוצמת הגל, וגם סנדל אחד של מישה. כשהגעתי אליו עשינו בקרת נזקים. התברר שאיבדנו את המפות הימיות של כל החוף הדרום־מערבי של טסמניה (נותרו לנו רק המפות הטופוגרפיות), את אחד מבקבוקי המים ואת הסנדל האחר של מישה. שנינו רעדנו, אני בגלל האדרנלין ומישה בגלל הקור. חתרנו משם מהר, ובתוך חצי שעה נחתנו בחוף מפרץ נאי. איך למדנו להאמין לברומטר הרוח התחילה להתחזק והגיעה ל־45 קשר, מהירות שכבר קרובה לגבול יכולת החתירה. סילוני מים שנראו כמו סופת טורנדו קטנה החלו לטפס מן הים, ובקושי הצלחנו להחזיק את הקיאק ישר במים. רק אחרי זמן שנראה כנצח הצלחנו להגיע לקצה המפרץ, ומותשים מהמאבק נחתנו על החוף הראשון שראינו. הלקח הופנם היטב: אם לחץ האוויר יורד מהר כל כך ונמוך כל כך, לא כדאי לקחת סיכון. יום אחד ו־24 קילומטרים של חתירה נותרו לפנינו עד לקצה הדרום־מערבי של טסמניה. הטראומות של הימים הקודמים דחפו אותנו לצאת לים ולגמור כבר עם הסיוט הזה של החוף המערבי. כשהגענו לכף הדרום־מערבי, אותו האזור שגארי איבד בו שתי סירות דייג עם מנוע חזק, חתרנו סביבו במרחק די גדול מכיוון שחששנו מהשוניות. ברגע שסיימנו להקיף את הצוק הבולט השתנו התנאים באחת. הרוח פסקה, הגלים נעלמו והים נהפך בבת אחת רגוע. המוני כלבי ים שנחו על הסלעים הביטו בנו במבט משועמם. מהכף הדרום־מערבי עד לטוטם פול בכף פילאר; 7־13 בפברואר
אחרי המנוחה הבלתי מתוכננת הזאת יצאנו לחצייה קשה וארוכה, יותר משבעים קילומטרים, עד חצי האי טסמן. התגמול בחצי האי טסמן בהחלט היה ראוי – מפגש פראי של צוקים, מים ומערות חצובות בסלע. קצת הלאה משם הגענו לכף פילר (Cape Pillar), שם נמצא הטוטם פול (Totem Pole), עמוד מרובע המתנשא לגובה של כשבעים מטרים ואתר פופולרי למטפסי צוקים. האי מריה, מפרץ בינאלונג, לילה באי הפרטי של קלייב ובחזרה לאולוורסטון; 14־22 בפברואר ואז בבוקר אחד, אחרי שעברנו את ביצ'נו (Bicheno), האוויר כאילו עמד פתאום מלכת. המים היו שקטים ודמו לאגם קטן, השמים הכחולים האירו לנו פנים והאופטימיות חזרה אלינו. נכנסנו לקיאקים והתחלנו לחתור בחדווה שכבר ימים לא היתה לנו. שלפנו את רדיו החירום ואיתרנו תחנה ששידרה מוזיקה טובה. אחרי כשעה החלה הרוח להתחזק, ואחרי שעה נוספת כבר הגיעה למהירות מציקה. שוב חתירת סיוט, אך הפעם האשמנו רק את עצמנו. אלי הים כנראה קמו מרבצם לשמע הקולות שבקעו מן הרדיו. בימים שבאו לאחר מכן התקדמנו צפונה דרך מפרץ בינאלונג (Binalong Bay) והאי ווטרהאוס (Waterhouse Island), השייך לאדם בן חמישים בשם קלייב, שהזמין אותנו ללון בבקתה באי. הלילה עבר בנעימים והמנוחה היתה מדהימה. קמנו מאוחר יחסית, הודנו לקלייב ויצאנו לדרך בשעה עשר בבוקר. התנאים היו טובים מאוד וקיווינו שנצליח לסיים את ההקפה למחרת בערב, אך אחרי שעתיים־שלוש של חתירה הרוח שוב החלה להפריע, ובערב החלטנו לעצור בוויימות' (Weymouth), שנראתה כמו עיירת רפאים – אין אורות בבתים, אין אנשים בחוץ, שקט. ניווט לילי קסום לסיום
ב־22 בפברואר, בשעה 23:40, נחתנו על חוף אולוורסטון. סיימנו את ההקפה של טסמניה בתוך שלושים יום, 12 ימים תמימים לפני המועד שקבענו לעצמנו. היום, כמה חודשים לאחר שהשלמנו את המסע, הכאבים הפיזיים נשכחו מזמן והסבל שעברנו נותר רק כמילים על הנייר, ואנו נשארנו עם תחושת סיפוק אדירה, עם חברות עזה שמתפתחת במסע כזה ועם חלומות על ההרפתקה הבאה. |
30 יום, 1,400 קילומטרים, גלים בגובה 6 מטרים ו־2 משוגעים לדבר; אלון אוהד ומישה הויכמן במסע מסביב לטסמניה בקיאקים פורסם 17.10.08 |
חתונה בטהיטי
Array
(
[country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 700
[name] => אוסטרליה
[slug] => %d7%90%d7%95%d7%a1%d7%98%d7%a8%d7%9c%d7%99%d7%94
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 700
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 699
[count] => 153
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 699
[name] => אוקייניה - אוסטרליה והפסיפיק
[slug] => australia
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 699
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 333
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )