תפריט עמוד

טכנולוגיה – אוהב להיות בבית, עם המקלדת והלוויין

הימים בהם הסתובבנו בעיר חדשה מצוידים במפה דו-ממדית מודפסת הולכים ונעלמים. כיום אפשר לצפות בכל רגע נתון במתרחש בפארק בסן פרנסיסקו או בכיכר הומה בברצלונה. המוצרים הגיאוגרפיים של גוגל מבהירים איפה בדיוק שוכן העתיד

"אז איך אתם מתכננים את הביקור הבא שלכם בסן פרנסיסקו?" כאשר השואל הוא ליאור רון, האחראי על תוכן הגולשים במוצרים הגיאוגרפיים של גוגל, לא מדובר בשאלה תמימה. רון מחייך חיוך רחב, לא ממתין לתשובה ומקיש במרץ על המקלדת. כעבור שניות אחדות מופיעה על המסך תמונה פנורמית של גשר הזהב. המצלמה מביטה תחילה לכיוון אחד של הגשר, מהססת לרגע, פונה בזווית של 180 מעלות לכיוון השני ומתקדמת לעבר העיר. מעבר למפרץ רואים בבירור את האי של אלקטרז, ששימש בשעתו בית כלא נודע, ובהמשך את גורדי השחקים בעיר התחתית. התחושה מדהימה ואפילו קצת מפחידה. כל ספרי המדע הבדיוני שקראנו בילדות על האח הגדול שרואה הכל צפים לרגע בזיכרון. אבל ההתפעלות מן הטכנולוגיה, מן האפשרויות ומן היכולת של הכלי החדש הזה משכיחים את החשש. הנה אנחנו יושבים בתל אביב, אבל צועדים על הגולדן גייט ברידג' בקצהו השני של העולם. מה עוד אפשר לבקש?

סורקים את המדבר מהכורסה
הצילומים הפנורמיים האלה הם אחד החידושים האחרונים בשלל הכלים שגוגל מציעה לנוסע העולמי. ליאור רון, שמקום מושבו הקבוע במטה גוגל בקליפורניה, מציג אותם בגאווה גדולה במהלך ביקור קצר בתל אביב. הצירוף שהוא מציע נראה כחלומו של כל תייר חובב שיעורי בית, הכנות ותכנונים.

הכלי המוכר והוותיק ביותר הוא כמובן גוגל ארת' (Google Earth). תצריף הענק של צילומי הלוויין שמאפשרים לנוסע לגלות מבעוד מועד את המיקום המדויק של בית המלון, את הדרך למסעדה, לכספומט, לבית הקפה ולמוזיאון שהוא רוצה לבקר בו. את המסלול המדויק המוביל לכל אחד מאלה אפשר לסמן כבר בבית.

אבל לא מדובר רק בעניין של נוחות. ב-3 בספטמבר 2007 נעלם ההרפתקן סטיב פוסט במדבריות נוודה, וכעבור ימים אחדים הצטרפה גוגל למאמץ החיפושים. פוסט המריא לבדו במטוס פרטי קטן לטיסה קצרה ומאז נעלמו עקבותיו. גוגל העמידה לרשות הגולשים מערך של צילומי לוויין חדשים, שצולמו לאחר ההיעלמות, חילקה אותם לקטעים קטנים של כמה קילומטרים רבועים, והזמינה את הגולשים לסקור אותם ביסודיות רבה, לפרטי פרטים, מהכורסה בביתם. גולשים שזיהו בקטע ש"אימצו" צבעים או צורות שאינם שייכים למדבר התבקשו להפנות את תשומת לבם של צוותי החיפוש. מאות אלפי גולשים מרחבי העולם נרתמו למאמץ. פוסט אמנם לא נמצא, אבל כעבור ימים אחדים כבר דיוחו הצוותים על שרידי שמונה מטוסים אחרים שהתרסקו באזור נוודה בחמישים השנים האחרונות. כבר עכשיו הרשת מלאה בכתבות על כך שזה העתיד העולמי של החיפושים הגדולים. הירתמות כזאת של גולשים תסייע למצוא גם מחט בערמת שחת.

על טעם ועל ריח
לצילומי הלוויין האנכיים נוספו מאות אלפי צילומים מאוזנים – איקונים זעירים של מצלמות מסמנים לגולש היכן הוא יכול לראות גם צילומים מאוזנים, כדי שלא יחוש תסכול מכך שהוא רואה רק גגות של בניינים. "כבר במבט כללי על המפה ב-Google Earth אפשר לזהות מה האזורים שבהם כדאי לבקר בכל עיר", מסביר רון ומצביע על ריכוז צפוף של של נקודות תכלכלות ברחבי מנהטן. נקודות אלה מסמנות תמונות שמשתמשים צילמו והעלו לאתר panoramio.com, שגוגל רכשה לפני כמה חודשים. הנקודות הסגולות שמופיעות לצדן מעידות על קישורים ישירים לערכים בוויקיפדיה, והנקודות הכחולות מסמנות תוספות של קהילת Google Earth.

"המטרה שלנו פשוטה", מסביר רון. "אנחנו משתדלים להעניק לגולשים חוויית שיטוט שתאפשר לחקור את כדור הארץ מבלי לעזוב את הבית. התפקיד שלנו הוא להוסיף עוד ועוד פונקציות שיאפשרו ניווט ושיטוט ומציאת חומר בקלות רבה יותר".
הצילומים המאוזנים מאפשרים למבקר להתכונן לביקור מבחינות רבות נוספות: האם מעניין אותי לראות את השכונה הזאת? האם האדריכלות שלה מרתקת ומסקרנת דיה, או שמא כדאי לפנות לשכונה אחרת במנהטן, שצילומי הבניינים שלה דווקא נראים מסקרנים פי כמה?

כל אלה מצטרפים למערך המפות של גוגל. רון רואה בצירוף של כל המרכיבים האלה את משטח העבודה החדש של הגולשים. "המשתמשים מוסיפים את המידע שלהם על הבסיס שגוגל בונה, וכך נבנה מערך המידע העולמי – החזון של החברה". במקביל, החברה הכריזה על שירות Mapplets, המאפשר למתכנתים ליצור יישומים עם שכבות מידע למפות, הכולל מידע דמוגרפי, מרחקים או כל מידע אחר. גולשים אחרים יוכלו לשלב את היישומים הללו במפות של גוגל.

לאחרונה פורסם שגוגל ארת' תוסיף גם קולות לתמונות הלוויין: חברת הטכנולוגיה ויילד סנקצ'וארי (Wild Sanctuary) הקליטה 3,500 שעות של קולות מרחבי העולם בשביל הפרויקט. ברני קראוס, מנהל החברה, אמר לאתר האינטרנט של רשת BBC: "אם תמונה שווה אלף מילים, קול שווה אלף תמונות". ומה נשאר? "אין לנו עדיין פתרון מעשי לבעיית הריח", אומר ליאור רון בחיוך. "זה פחות או יותר הדבר היחיד שחסר כדי לסגור את הפער בין הביקור הממשי לזה הווירטואלי".


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.