בשנת 2000 הציגה חברה יפנית בשם J-Phone טכנולוגיה חדשה לעולם: טלפון עם מצלמה. המוצר המהפכני שווק רק ביפן, ואלו שהתמזל מזלם לרכוש את הפלא יכלו להתהדר במצלמה ברזולוציית 0.11 מגה פיקסל, ולשלוח את התמונות לחבריהם.
עשרים שנה אחרי, הסמארטפונים שלנו מצוידים במצלמות משוכללות שלא יכולנו לחלום עליהם. לפתע פתאום, כולנו צלמים. אנחנו מתעדים את הילד בגן השעשועים, את השקיעה מהמרפסת, את הפרח היפה שפגשנו בדרך ואת עצמנו, ברגעים מאושרים שהיינו רוצים לזכור. הרשתות החברתיות הפכו את הצילום למרכיב מרכזי בחיינו, ויש לתמונות טובות חשיבות מכרעת בפרסום עסקים, מוצרים ושירותים. בכתבה זו אחלוק אתכם את הטיפים הפשוטים שישפרו את הצילומים שלכם בסמארטפון ויאפשרו לכם ליצור תמונות יפות ונעימות לעין.
1. שימו לב לרקע
כשטיילתי לראשונה ביפן, הגעתי לכפר קטן בפאתי קיוטו כדי לצלם פורטרט של אחד מזקני הכפר. בהתרגשות רבה צילמתי אותו על רקע מקדש פסטורלי, ונפרדתי ממנו לשלום בהוקרת תודה. רק מאוחר יותר, כשבדקתי את הצילומים, גיליתי את הטעות שעשיתי: נושא התמונה, האיש הזקן, צולם בחדות יפה וממוקם נכון בצד התמונה, אבל ברקע היו תלמידות בית ספר בחולצה אדומה בוהקת, שתפסו את כל תשומת הלב. במקום להסתכל על האיש שצילמתי – העין נמשכה ישר אל הרקע הבוהק מאחורה, ש"גנב" את ההצגה.
בעודנו מצלמים, חשוב לזכור שתמונה מורכבת משני חלקים: נושא ורקע. חשוב שנשאל את עצמנו: מה נושא הצילום שלי? מה אני מצלם?
ודאו שנושא הצילום שלכם מואר כמו שצריך, בולט לעין וברור. שימו לב לרקע שמאחורי הנושא שלכם – אם הוא "הולך לאיבוד" ברקע עמוס בפרטים, התמונה תתפספס. לעומת זאת, אם הנושא שלכם נמצא על גבי רקע ניטרלי – הוא יבלוט. אם הנושא הוא אדם, הרקע יכול להשלים את הסיפור שלו – איפה הוא נמצא, במה הוא עוסק, מה יש בסביבה שלו.
בנוסף, שימו לב גם לצבעים. חפשו ניגוד חזק בין הצבע של הנושא לצבע הרקע וכך תיצרו תמונה שתופסת את העין. לדוגמה, במקום לצלם פרח צהוב על רקע הקרקע, צלמו אותו על רקע שיח ירוק כהה, שיבליט את הצבע הזוהר שלו. במקום לצלם אדם עם חולצה אפורה ברקע הרחוב הרועש, חפשו קיר עם צבע חלק.
2. חדות היא הכל
כשהתמודדתי לתפקיד של צלם צבאי עבור עיתון במחנה, נשלחתי למשימת צילום ובה נדרשתי לצלם סדרת פורטרטים של אדם אהוב. בחרתי לצלם את סבתא שלי, וביליתי סוף שבוע שלם בצילומים בדירתה הקטנה ברמת גן. לבסוף בחרתי עשרה צילומים. במיוחד הייתי גאה בצילום אחד, בו נראתה סבתי מסתכלת ישירות למצלמה במבט חודר ומלא תבונה שכה אופייני לה. למחרת הגשתי את התמונות בהתרגשות, ונדרכתי כאשר אחראי הצילום עצר ברפרוף התמונות והתבונן בצילום שכה אהבתי. להפתעתי, הוא העווה את פניו. "כאן פספסת בענק", אמר, "התמונה הזאת כמעט מושלמת, אבל הפוקוס על המשקפיים, במקום על העיניים".
לכולנו קרה שצילמנו תמונה נהדרת, למעט פרט אחד קטן: הפוקוס היה במקום הלא נכון. העין שלנו נמשכת למה שחד בתמונה, ולכן נרצה שהפוקוס שלנו יהיה במדויק על נושא הצילום. בצילום בטלפון נשתמש בנקודת הפוקוס כדי למקד את המצלמה על הנושא שלנו. נקודת הפוקוס מופעלת בנגיעה על המסך ותופיע במכשירי אייפון כריבוע, וברוב מכשירי האנדרואיד כעיגול. לחיצה עליה תאמר למצלמה על מה ואיפה להתמקד. כדי לוודא שהמיקוד יהיה מדויק, מקמו את הנקודה על גבי ניגוד חזק בין צבעים. לדוגמה, אם נצלם תפוח על העץ, כדאי למקם את הנקודה בדיוק בין התפוח לעץ, בין האדום לירוק.
אם נצלם בן אדם, כדאי למקם את נקודת הפוקוס על העיניים, שכן הצבע שלהן מהווה ניגוד לצבע עור הפנים. ובכלל, העיניים של המצולם, יהי זה אדם או חיה, הן הדבר החשוב ביותר בתמונה, וחיוני לוודא שהן תהיינה בפוקוס. כשאנו מסתכלים על תמונה של אדם או חיה, העין שלנו נמשכת קודם כל לעיניים שלהם, ואם הפוקוס לא מדויק – נרגיש שמשהו חסר.
נסו ללחוץ לחיצה ארוכה על המסך ברגע שמופיעה נקודת הפוקוס ותגלו שהפוקוס ננעל, והמצלמה תישאר ממוקדמת על הנושא שלכם עד שתצלמו. בהגדרות המצלמה, ניתן לבחור בצילום באמצעות לחצן הגברת הקול, וכך תוכלו לפקס ביד אחת ולצלם בשנייה.
3. צלמו מלמטה
בביקור השני שלי בניו זילנד בחרתי לטייל דווקא בעונת החורף. התאהבתי בעיירת הסקי הציורית וונאקה (Wanaka), בה ביליתי מספר חודשים נפלאים. באחד הימים יצאתי לטיול באגם קרח מרהיב ובו השתקפות צלולה כמָרְאַה של ההרים ממעל. עשרות צלמים עמדו וצילמו את ההשתקפות, ובעודי מחפש זווית לא שגרתית, החלטתי להשתטח על הקרח הקפוא ולצלם מ”גובה העיניים” של האגם. כמו צלמים רבים אחרים פרסמתי את התמונה בקבוצת הפייסבוק של העיירה, ולהפתעתי קיבלתי הודעה ממנהל הקבוצה: מסתבר שהתמונה שצילמתי נבחרה לככב בלוח השנה הרשמי של וואנקה. כנראה שהזווית הלא שגרתית שבחרתי צדה את עיניו של מנהל הקבוצה וגרמה לבחירה דווקא בתמונה שלי מכל השאר.
העדשה הבסיסית במצלמת הטלפון שלנו היא עדשה רחבה (לרוב 28 מ”מ), שרואה את העולם ב-120 מעלות, ולכן מאפשרת לנו לכלול פרטים רבים בתמונה. במקום לצלם מגובה העיניים שלנו, נסו לצלם דברים מלמטה ומקרוב. תתפלאו כמה לא שגרתית ומיוחדת נראית המציאות כאשר אנחנו מצלמים אותה מלמטה. אם מצלמים אדם או חיה, מומלץ לצלם אותם בגובה העיניים שלהם, גם אם זה דורש התכופפות או אפילו השתטחות על הרצפה. ניתן לחרוג מכלל זה ולצלם אדם מלמטה למעלה, במידה ואתם רוצים להעצים את המצולם שלכם, וליצור אפקט של “גדול מהחיים”.
למי מכם שיש יותר מעדשה אחת בטלפון – חפשו את האפשרות להחליף עדשות. בחלק מהסמארטפונים החדשים שילבו היצרניות עדשה אולטרא-רחבה, שמאפשרת צילום תמונות בעלות אפקט דרמטי מיוחד, ואידיאלי לצילום נופים.
4. השתמשו במצב "פורטרט"
אחד הדברים האהובים על העין האנושית בתמונות הוא ה”בוקה” (Bokeh), כלומר מידת הטשטוש של הרקע מסביב לאובייקט שאנחנו מצלמים. תמונה בה יש אובייקט אחד חד וכל הרקע מטושטש מאוד היא נעימה לעין ומרגישה איכותית. איך משיגים אפקט זה במצלמה הסלולרית? בטלפונים רבים ניתן להשתמש באפשרות ידני (Manual) או מקצועי (Pro) ואז לבחור בערך צמצם פתוח. ערכי הצמצם מסומנים ב-F וככל שהערך קטן יותר, כך האזורים שלא בפוקוס יהיו מטושטשים יותר.
אבל אפשרות פשוטה הרבה יותר, שנמצאת בכל מכשיר שיש לו יותר משתי עדשות אחוריות, היא מצב פורטרט, המכונה במכשירים שונים גם דיוקן, מיקוד בררני או מיקוד חי. במצב זה תוכלו לבחור אובייקט על ידי הקשה על המסך ומיקוד נקודת הפוקוס, והמצלמה תשתמש באפקט מלאכותי של טשטוש מכוון של הרקע מסביב לאובייקט. לפעמים האפקט קצת מזייף, אבל עבורי הוא עובד מצויין לאחר שתרגלתי את השימוש בו מספר פעמים. מומלץ להשתמש באפקט זה גם בתמונות “סלפי”, וכך לדאוג שאתם תצאו חדים מאוד, והרקע מטושטש מאוד.
5. צלמו פנורמות נכון
בצילום מקצועי התהליך של צילום פנורמה כולל שלבים רבים. בוחרים את העדשה הנכונה, מעמידים את המצלמה על חצובה, מצלמים מספר תמונות, מעבירים למחשב, מחברים את התמונות יחדיו לתמונה אורכית בפוטושופ ובתקווה יוצאים מרוצים מהתוצאה. בכונן עמוס הצילומים שלי נמצאות עוד עשרות תמונות שמחכות לרגע בו אמצא את הזמן לחבר אותן בפוטושופ לפנורמה יפה ומרשימה.
הסמארטפון הפך את התהליך לפשוט הרבה יותר, ובעזרת ניצול של העדשה הרחבה שלו ניתן לצלם פנורמות מדהימות בשניות בודדות. בעת צילום הפנורמה, מומלץ להחזיק את הטלפון לאורך ולא לרוחב, כדי לתפוס כמה שיותר מהנוף. חשוב גם להישאר יציבים ולשמור על קו אופק ישר. בצילום נופים, מומלץ למקם את קו האופק בשליש העליון או התחתון של התמונה וכך ליצור קומפוזיציה מאוזנת. נסו גם לכלול בתמונה אלמנט שנפרס מתחילתו ועד סופו לרוחב, כמו רכס הרים, גבעה, שדרת עצים או אגם. זה יתן תחושה של שלמות ואיזון בתמונה שלכם. נסו לצלם תמונה פנורמה דווקא מלמטה למעלה, בשביל ליצור תמונה מקורית בזווית רחבה מאוד.
6. ערכו את התמונות
כשאבא שלי צילם עבור מגזין מסע אחר, היה לו חדר חושך בדירה הקטנה שלו בתל אביב, שם הוא היה מפתח את סרטי הפילם שלו. הוא היה משפר צבעים, מנקה לכלוכים שנתפסו בעדשה, חותך פרטים לא רצויים ולבסוף מפיק תמונות ושקופיות, שחלקן עוד מעלות אבק בבויידעם עד היום. כשאני נכנסתי לעולם הצילום, היה לי ברור שעבודת “פיתוח” התמונות שלי תהיה הרבה יותר פשוטה: עריכה של התמונות במחשב ותו לא. לא שיערתי שיגיע יום ואוכל לערוך את הצילומים שלי אפילו בקלות רבה יותר ומכל מקום, דרך הטלפון הנייד.
כדי להפוך תמונה טובה לתמונה מצוינת, היא חייבת לעבור דרך חדר העריכה. השתמשו בתכנת העריכה הבסיסית של הטלפון שלכם כדי לשפר את שלושת המדדים המרכזיים בתמונה: העלאת ערך הניגודיות (Contrast) תהפוך את התמונה לבעלת צבעים חזקים יותר, משחק עם הרוויה (Saturation) יהפוך את הצבעים בתמונה לחיים יותר, ושיפור ערך הבהירות (Brightness) יהפוך את התמונה למוארת יותר. עם זאת, מומלץ לא להגזים בעריכה, ולבצע רק שינויים עדינים כדי לשמור על המראה המציאותי של התמונה. בנוסף, תוכלו להשתמש בכלי החיתוך כדי לשפר את הקומפוזיציה שלכם ולחתוך פרטים לא רצויים שנמצאים בתמונה. למתקדמים, אפשר להוריד תכנות עריכה ייעודיות שמציעות אפשרויות עריכה רבות יותר, כגון Snapseed המצויינת או Lightroom בגרסת הסלולר, שמאפשרת גם לצלם קבצי RAW באיכות גבוהה.
7. חוקים מותר לשבור
בצילום יש חוקים רבים, אם בנושא קומפוזיציה, זוויות צילום או תאורה נכונה. אבל, לעתים התמונות הטובות והיצירתיות ביותר הן דווקא אלו ששוברות את החוקים. צאו וחקרו, התנסו בתנאי צילום שונים, בסוגי תאורה שונים, בזוויות צילום שונות ובתכנות עריכה שונות, והפיקו תמונות שאתם אוהבים ושמרגשות אותכם. היום, זה קל יותר מתמיד.