תפריט עמוד

טיישאן: ההר הקדוש ביותר בסין

תושבי מחוז שַׁנְדוֹנְג (Shandong), בין ביס לביס, מתגאים שבמחוז שלהם יש נהר אחד, קדוש אחד והר אחד. הנהר הוא הנהר הצהוב, הקדוש הוא קונפוציוס וההר הוא טַיישָׁאן (Taishan). הדת הדאואיסטית מקדשת חמישה הרים ברחבי סין, וטיישאן הוא הקדוש מכולם. על ההר הזה חיים בני-אלמוות ולכאן עלו לרגל קיסרים במשך יותר מאלפיים שנה.

תושבי מחוז שַׁנְדוֹנְג (Shandong), בין ביס לביס, מתגאים שבמחוז שלהם יש נהר אחד, קדוש אחד והר אחד. הנהר הוא הנהר הצהוב, הקדוש הוא קונפוציוס וההר הוא טַיישָׁאן (Taishan). הדת הדאואיסטית מקדשת חמישה הרים ברחבי סין, וטיישאן הוא הקדוש מכולם. על ההר הזה חיים בני-אלמוות ולכאן עלו לרגל קיסרים במשך יותר מאלפיים שנה

יש שתי דרכים בסיסיות לטפס לפסגת ההר. הדרך הקלה, אותה בוחרים רוב התיירים הסינים, כוללת נסיעה באוטובוס עד לאמצע ההר (שער השמיים האמצעי) ומשם רכבל, יקר עד כדי כאב, לפסגה (שער השמיים הדרומי). הדרך הקשה יותר, בה אנחנו בחרנו, מורכבת מיותר מ-6000 מדרגות שמזדחלות במעלה ההר.

שביל המדרגות הוא השביל המרכזי ובו גם פסעו, או ליתר דיוק – נישאו, הקיסרים. הדרך מקושטת בסטלות (מצבות אבן) שהשאירו אחריהם הקיסרים ועולי רגל בכירים אחרים, מעוטרות באמרות שלצערנו חלפו לנו מעל הראש. "הר גבוה רואים רחוק" נשמע בנאלי לאוזניים מערביות, אבל תיירים סינים יודעים לקשור את האמרה לסיפורים היסטוריים, עממיים או ספרותיים, שאנחנו פשוט לא מכירים. השער שבו סוסו של אחד הקיסרים נעצר וסירב להמשיך לטפס, לעומת זאת, היה מובן לנו בהחלט.

ככל שמגביהים האוויר המזוהם של העיר טַייאַן (Tai'an) מתחלף באוויר הרים נקי וצלול והמבנים האפורים של העיר נעלמים בסבך של עצים, נחלים וצוקים. טיישאן הוכרז על-ידי אונסקו כשמורת טבע, והוא מכוסה ביער ירוק שמאוכלס בציפורים, צפרדעים, עזים ומוכרי מזכרות. שביל המדרגות מוקף בדוכנים שמוכרים שמעטס מסוגים שונים, אבל בעיקר סרטים אדומים אותם תולים במקדשים לאורך הדרך, ומקלות הליכה. מהר מאד מופיעים גם דוכנים שמוכרים קרפים ממולאים בלחם מטוגן ובצל ירוק, וירקות כמו מלפפונים ועגבניות. זה אולי לא נשמע מלהיב, אבל אחרי שלושת-אלפים מדרגות, עגבנייה נראית הרבה יותר טוב ממה שחושבים.

אחרי שעתיים וחצי של טיפוס, בעוד זקנות עם שרירי ברזל עוקפות אותנו בריצה קלה וצעירות מתבכיינות סביבנו שעוד מדרגה אחת והן נופלות שדודות, הגענו לשער השמיים האמצעי, כ-900 מטרים מעל פני הים. גאים בעצמנו, התמוטטנו מחוץ למקדשו הצנוע של אל הרפואה. בקושי נשמנו, אבל היינו גאים בעצמנו בכל זאת. הסתכלנו על גרם המדרגות שהמשיך וטיפס לעבר הפסגה, הולך ונעלם בעננים, ופנינו לעבר הרכבל. בכל הסיפורים העממיים בסין האלים והגיבורים מתוארים כשהם מתעופפים ממקום למקום על גבי עננים, כך שהיה משהו מאד מתאים בכך שהגענו לפסגת ההר בקרונית שקופה שגם היא עלתה דרך עננים, כמעט מלטפת את צמרות העצים.

פסגת ההר, כ-1500 מטרים מעל פני הים, מאוכלסת במקדשים, חנויות מזכרות ובתי מלון. מסורתית, אמורים לבלות את הלילה על הפסגה כדי לראות את הזריחה למחרת. חלק מהתיירים אף בוחרים לטפס על ההר בלילה, כדי להגיע לפסגה בדיוק ברגע הזריחה.

בנקודה הגבוהה ביותר אליה הגענו, 1545 מטרים מעל פני הים, שוכן מקדשו של קיסר הירקן. זהו האל הבכיר ביותר בפנתיאון הסיני, וכמו הקיסר עלי אדמות, הוא מולך בגן עדן על כל האלים האחרים. אבן הדרך שמציינת את גובה המקדש מוקפת בגדר מתכת אליה קשורים מאות מנעולים. על המנעולים, שמעוצבים בצורות שונות, חרוטות ברכות סטנדרטיות: הצלחה בלימודים, עושר ואושר למשפחה, אהבת נצח. בדוכן הקטן ברחבת המקדש אפשר לקנות את המנעולים ולחרוט עליהם את שמות המבקשים ואת שמות בני משפחתם.

אבן הדרך שמציינת את גובה המקדש מוקפת בגדר מתכת אליה קשורים מאות מנעולים| צילום: אור גראור

הפסגה אפופה בעננים וכל כמה דקות העולם נעלם ואתה נשאר תלוי באוויר, מוקף בריק אפור. העננים מתפוגגים ובאופק, או שלושה מטרים לפניך, מופיעים בהדרגה מבניהם האדומים והמטושטשים של מקדשי הפסגה. הקול היחיד שנישא באוויר הוא חבטות עמומות שמגיעות ממגדל התוף, אי שם לפניך, מאחוריך, או מסביבך.

כך, לפחות, במקרה הקיצוני שאתם נמצאים על ההר לבדכם. אבל כיוון שטיישאן הוא אחד מאתרי התיירות החשובים ביותר בסין, את מקומם של השקט והשלווה תופסים צעקותיהם של רוכלי המזכרות או של התיירים הסיניים שנעמדים על קצות הצוקים וצורחים, תוך כדי צחקוקים, אל פי התהום.

ועדיין, ברגע שמצליחים למצוא נקודה מבודדת ושקטה, וצופים בעצים, במקדשים ובסטלות שנעלמים ונגלים מבין העננים, קל להבין מדוע טיישאן הוא מוקד עלייה לרגל. בני-אלמוות לא פגשנו, בסופו של דבר, אבל אולי פשוט לא עלינו מספיק גבוה.

סין של פעם: הכפר שאשי במחוז יונאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסין

סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג
סיפורו של בנק אוף צ'יינה בהונג קונג

לכאורה, בניין בנק אוף צ'יינה הוא עוד גורד שחקים בקו הרקיע של הונג קונג, אבל מאחורי תכנון הבניין ובנייתו מסתתר סיפור מרתק, עמוס בניגודים בין מזרח למערב, בין עבר לעתיד, בין מודרניות למסורת, בין תקווה לחופש למציאות העכשווית

נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני
נסיעה למזרח אסיה בצל הווירוס הסיני

מספר הנדבקים בווירוס הקורונה הסיני עולה גם בזמן שבו אתם קוראים את הכתבה הזאת, וכך גם מספר השאלות והתהיות. בצל האיום הבריאותי, טל רשף, יועץ עסקי בשווקים במזרח אסיה, שופך אור על המצב בסין ולא יכול שלא לדאוג ...

באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים
באיזו שנת חיה נולדתי? מזלות סיניים

סוס, ארנב או קוף? רגישות, נאמנות או ערמומיות? בלוח השנה הסיני כל שנה מיוצגת על ידי בעל חיים אחר - אלו הם המזלות הסיניים. לכל בעל חיים יש אופי ותכונות ייחודיות, שמשתקפות גם באנשים שנולדו באותה שנה. בדקו ...