טיול קרוואנים בבריטאני

חבל בריטאני, בצפון-מערב צרפת, מתאים מאוד לטיול קרוואנים. הטיול, שאורך כשלושה שבועות ועובר דרך 2,000 ק"מ, גדוש בנופים פראיים, מפרצים, עיירות קטנות וערים עתיקות וכמובן – אוכל צרפתי משובח

חבל בריטאני הוא קלאסי לעשותו עם קרוואן. זהו חבל ארץ עם נוף פראי, ואפשר לטייל במסלול מעגלי לאורך חופיו – בכיוון השעון וגם להיפך. אפשר לעשות את המסלול בזמן קצר יותר ממה שאנחנו עשינו, אך אנחנו בחרנו לעשותו בנחת, להגיע בשעת אחר הצהריים המוקדמות לחניון ולא לנסוע יותר מדי כל יום.

התחלנו בעיר רן (Rennes) וירדנו דרומה. תחילה נסענו בחוף הדרומי עם נוף פראי ואז עברנו לחוף הצפוני, חבל ארץ עם נוף מתון יותר. משך הטיול היה כשלושה שבועות, שבמהלכם נסענו 2,000 ק"מ. בזמן הנסיעה שמנו לב שכרבע מהרכבים המתנייעים בכבישים הם קרוואנים, ואין פלא. הנוהג הוא שכשנוסע מולך קרוואן אתה מניף יד לשלום, אחוות לוחמים!

היום הראשון: Rennes – Messac – Nantes
הגענו לתחנה ההשכרה ושם חיכו לנו ברונו ואשתו על מנת למסור לנו את הקרוואן, שעמד ערוך ומוכן לביקורת. להפתעתנו, הקרוואן היה באורך 7.17 מ', בעוד שאנו ציפינו לרכב במטר קצר יותר. היינו די בלחץ, כי זה רכב גדול (חצי משאית), ולאנשים שבאים מרכבים קטנים ואוטומטיים לעבור פתאום לפיאט דוקאטו 2.3 דיזל ידני 6 מהלכים באורך כזה… בדיעבד הסתבר שזכינו וקיבלנו רכב עם נוחיות ורווחה. השקענו כשלוש שעות לכל תהליך הקבלה, בדקנו כל דבר וברונו בנחמדות ובסבלנות הסביר באנגלית כל מערכת והיה פתוח לכל בקשה ושאלה. הוא גם מסר לנו את מספר הטלפון שלו והוסיף שאם נזדקק לאורך הדרך בסיוע שלא נהסס לפנות אליו. זה בהחלט היה נעים לקבל יחס כזה, ולא יחס קר ומנוכר לו ציפינו. היחס לא השתנה גם בתהליך ההחזרה ממנו חששנו, לשווא. כיוונו את ה-GPS ושמנו פעמינו לנאנט (Nantes) לחניון הקמפינג הראשון שלנו, Le Petit Port, אתר אינטרנט

רן, נקודת ההתחלה של הטיול

זהו חניון עירוני יפה מאוד (לא מסונף לכרטיס ההנחה של ACSI) עם כל הנוחיות, כולל חשמל ומים בפיץ' (עמדת החניה), ממוקם בלב העיר ויתרונו הגדול ש-150 מ' מהשער יש תחבורה ציבורית ישירות למרכז העיר. זה היה התרגול הראשון של כל מה שלמדנו והוסבר לנו, התחברנו לחשמל והרי זה פלא – הכל עובד. שמחנו לגלות שתהליך ההתמקמות פשוט ונגיש ובתוך פחות מער דקות הכל ממוקם, מחובר ופועל. הפעלנו את המחשב ואכן היתה קליטה טובה ויכולנו להיכנס לסקייפ ולדווח למשפחה שעברנו את תהליך הקבלה וההצטיידות בהצלחה.

היום השני: Nantes – La Baule
בבוקר יצאנו בתחבורה הציבורית לעיר לסיור באתרים המרכזיים של ננט. חזרנו לחניון הקמפינג, שילמנו ותדלקנו מים (דהיינו, מים נקיים IN, מים אפורים OUT ), שם התוודענו בפעם הראשונה למושג air de service, איזור טיפול המיועד לקרוואנים. על משטח הבטון יש פתח ביוב, שאליו מנקזים את המים האפורים, עמדה למילוי מים נקיים ועמדה לריקון השירותים הכימיים. כל התהליך לוקח לא יותר מעשר דקות.

אחר הצהריים יצאנו לכיוון La Baule בדרכים פנימיות ויפות, ונהנינו מהנוף ומהעיירות הקטנות עד שהגענו לתחנתנו הבאה – קמפינג גדול ומרווח, מעט מחוץ לעיירהCrosic על חוף האוקיינוס. לחניון יש חנות, מסעדה, בר וכדומה וכן מספר בריכות שחייה. Camping de l'Océan, דוא"ל: camping-ocean@wanadoo.fr

היום השלישי: la Baule – Vannes
טיפול לפני תנועה, אנחנו הרי כבר מתורגלים, ויצאנו לדרך לכיוון ואן (VANNES). בחרנו לעבור בדרכים קטנות ודרך עיירות קטנות. נסענו לאט בדרכים מקסימות, גם הנופים והטבע כל כך יפים והכל בעשרות גווני ירוק שפשוט תענוג לשאוף את האוויר והנוף. עברנו בדרך באיזור הידוע בבריכות המלח בה "מיצרים" מלח אטלנטי.

חומות העיר העתיקה של ואן

הגענו עד לעיר ואן, זו הייתה נקודת התסכול הראשונה שלנו בניידות הקרוואן. הסתובבנו בעיר וחיפשנו מקום חניה אך לא הצלחנו, ומרוב תסכול החלטנו להגיע מוקדם יותר לחניון הקמפינג. ואכן כבר בשעה 16:00 ישבנו בבריכה עם מלוא השמש בפנינו. החניון מפואר ומצויד, כולל WIFI חופשי באיזור המסעדה. Camping De Penboch, אתר אינטרנט

היום הרביעי: לאורך מפרץ מורביאן
יצאנו מוקדם יחסית ונסענו במרחבי מפרץ מורביאן (Morbihan) עם נוף ימי מרהיב. דרום החבל מפורסם באתרים פרהיסטוריים, כשהמפורסם ביותר נמצא סמוך לעיר Carnac. באי Gavrynis יש אתר מגליתי יוצא דופן – גלעד של אבנים, שבתוכו קבר מקורה באורך 14 מטר, המורכב מ-30 לוחות מגולפים, שהשתמרו היטב. יש שם מגאליט ענק, שברעידת אדמה נפל ונשבר לשלושה חלקים. היכנסו גם לתוך המוזיאון וצפו בסרט המסביר את הנושא. סיימנו את היום בחניון הקמפינג ב-Camping Do Mi Si La Mi, אתר אינטרנט

מהנופים המרהיבים של מפרץ מורביאן

היום החמישי: Quiberon – Concarneau
חצי האי קיברון הוא תופעה מרשימה: לשון יבשה החודרת אל תוך האוקיינוס ויוצרת שובר גלים טבעי בכניסה למפרץ מורביאן. הצד המערבי של חצי האי פונה אל הים הפתוח, ומהווה ערבוביה של צוקים, סלעים, מערות וריפים. זהו מקום חביב במיוחד על גולשים. חופי האוקיינוס האטלנטי שמחוץ למפרץ מורביאן מוכי רוחות ואופיים פראי יותר מאלה שפגשנו בהמשך הטיול.

נכנסנו גם לעיר קיברון עצמה. בנמל הגדול והיפה עוגנות סירות ואוניות מסוגים שונים ומספר לא מבוטל של יכטות מרשימות. בכניסה לנמל יש תמיד דוכן לממכר אויסטרים (צדפות), כל האזור מפורסם בשליית הצדפות ופרי ים מסוגים שונים. ואם לאכול צדפות – בריטאני הוא האזור.

הצדפות הללו נמשו ממש עכשיו מהים, הטריות היא שם המשחק. זה עולה גרושים בדוכן, תבקשו ויפתחו לכם אותן ותוכלו לאכול אותן במקום (הביאו איתכם את הלימון מהקרוואן). שנים ראינו את הצדפות הללו בצרפת ולא העזנו לאכול , הפעם החלטנו שזה המקום לנסות. ניסינו ונדלקנו, גמרנו במקום יותר מעשר צדפות והחלטנו שלפעם ראשונה זה מספיק… על עשר היחידות שילמנו שני אירו, כמות דומה במסעדה היתה עולה כ-15 אירו. כשאוכלים אויסטרים חשוב לוודא שהם ממש ממש טריים, הם בריאים, עם מעט מאוד קלוריות, הרבה אומגה שלוש, אבל מלאים בכולסטרול.

נסענו לאורך חופי חצי האי Quiberon והמפרץ והגענו בשעות אחר הצהריים המאוחרות לחניון הלילה בקונקארנו. Camping Les Sables Blancs, אתר אינטרנט

היום השישי: Concarneau – Quimper
בבוקר ירדנו ברגל בשביל הליכה מקסים בתוך פארק יפה שהוביל ישירות מהחניון למרכז העיר, ובתוך 35 דקות הגענו ללשכת התיירות. השוק היה פתוח, ובצרפת כששוק פתוח נכנסים אליו, כי שעות פעילותו מוגבלות. נכנסנו לאי המבוצר, מוקף חומה הנראה כלקוח מאגדות ילדים, עם גשרים, מגדלים, נמל וספינות. הטיול בתוך החומות נחמד, האזור מיועד לתיירים עם חנויות ומסעדות מכל המינים. חזרנו במונית לחניון ויצאנו לדרך בשעות אחר הצהריים לכיוון קווימפר. בדרך עברנו דרך עיירה, שידועה כעיירת העוגיות Pont Avent – במרכז העיירה יש כמה חנויות שמוכרות עוגיות בכל מיני טעמים, ברוב החנויות נכנסים וטועמים את כל הסוגים… ויש עשרות סוגים!

קווימפר. חניון הקמפינג נמצא בתחום הטירה

בכניסה לקווימפר (QUIMPER) היה חניון הקמפינג שלנו, חניון פרטי חצי עירוני, שממוקם בתוך טירה. התמקמנו והצטרפנו לסיור בגני הטירה. לא התאפשר לנו לבקר בטירה עצמה כי הבעלים "היו בבית". הגנים הם חיקוי של גני ורסאי, ולטירה היסטוריה מרשימה של בעלים שונים שתרמו לעיצובה ושימורה (מורגש שלבעלים הנוכחיים אין יותר מדי כסף להשקיע בתחזוקה, ולכן כנראה פתחו את חניון הקמפינג). החניון מפואר וטובל בירוק ומכיל את כל השירותים, למעט בריכה. הקמפינג לא שייך לרשת כרטיסי ההנחות ACSI, אבל אם תציגו אותו תקבלו בכל זאת הנחה יפה. Camping Castel L'Orangerie de Lanniron, אתר אינטרנט

היום השביעי: Quimper – Point  du Raz
את הבוקר הקדשנו לעיר קווימפר. במרכז יש חניונים, ועם מעט סבלנות ומזל ניתן למצוא חניה לקרוואן. זוהי עיר המחוז המרכזית, הנחשבת לבירתה התרבותית והאמנותית של בריטאני ואחת מעריה היפות ביותר. העיר העתיקה, שרבים מרחובותיה סגורים לכלי רכב, משתרעת ממערב ומצפון-מערב לקתדרלה Cathedrale Saint Corentin. העיר ידועה בעבודות החרסינה, שנקראות כלי פאיאנס, חרס לבן מצופה בדיל או עופרת ובבדי תחרה. ליד הקתדרלה יש כמה חנויות מזכרות שם אפשר לראות ולקנות כלים שכאלה. בשעות הצהרים יצאנו מהעיר ושמנו פעמינו לעבר Pointe du Raz, הנקודה המערבית ביותר בצרפת. הדרך היפה לשם עוברת דרך עיירות רבות, אנחנו עצרנו בכמה מהן והגענו בסביבות 16:00 לחניון, שיש בו איזור חניה נפרד ומרוחק לקרוואנים. בכניסה יש מרכז מבקרים שבו אפשר לראות סרט מעניין, שכדאי להקדיש לו 20 דקות. ככשהגענו לפוינט השמש זרחה והמראה היה ממש מדהים. אחרי שהצלחנו להתנתק מהיופי הזה, שמנו פעמינו לחניית הלילה. Camping Le Pil-Koad, אתר אינטרנט

פוינט דו רז, הנקודה המערבית ביותר בצרפת

היום השמיני: Douarnenezr – Brest
בבוקר נסענו ל-Meness Hom, "הר" שמתנשא מעל סביבתו וביום בהיר יותר אפשר לראות ממנו את כל בריטאני. הראות היתה סבירה ויכולנו לראות אפילו את Point Du Raz. המקום ידוע כנקודה מצוינת לרחיפת מצנחים והטסת דאונים, יש שם רוחות חזקות וראינו לא מעט אנשים מנסים להתרומם עם המצנחים שלהם, לא לכל אחד זה מצליח. משם נסענו לאחת הנקודות היפות – Pointe de Penhir. יחד עם Pointe du Raz, אלו לטעמנו הן הנקודות מרשימות ביותר לאורך כל הדרך. המשכנו עד Camaret sur mer –  Lobster  port משם המשכנו ל-Cap Espgniol מול נקודת התצפית יש חניון מרווח , ממנה תצפתנו על העיר ברסט הנמצאת מעבר למפרץ. משם בנסיעה ישירה לברסט. חנינו בחניון עירוני במערב העיר, חניון סביר ולא יותר מזה. יש לשים לב שמחוץ לעונה המשרד נסגר מוקדם. Camping le goulet, אתר אינטרנט

היום התשיעי: Brest
הקדשנו את הבוקר לטיול בברסט ולביקור במוזיאון התת ימי OCEANAPOLIS, שפתוח מדי יום עד 18:00 . יש עוד מוזיאון תת ימי בסנט מאלו, אבל אנחנו בחרנו לבקר בזה של ברסט.

הטירה בברסט

היום העשירי: Brest – Roscoff – Carantec
יצאנו בכביש מס' 712 D לכיוון Landerneau ועד Landivisiau, ומשם ל-Roscoff, עיירת חוף בחוף הצפוני של בריטאני. זוהי עיירה עליזה עם מספר לא מבוטל של מסעדות נחמדות המתמחות בעיקר בפרי ים המצוי שם בשפע. חניית הקרוואנים נמצאת ליד תחנת הרכבת, מכאן הולכים ברגל כעשר דקות למרכז.

ביציאה מהעיירה לכיוון צפון-מערב יש כף, שלידו מחנה של חיל הים הצרפתי. הנסיעה לאורך המצוקים יפה. משם נסענו ל-St Pol de Leon, עיירה יפה עם מרכז נחמד וכמובן קתדרלה. את הקרוואן ניתן להחנות קרוב למרכז, בחניון כורכר לא רחוק ממשרד התיירות. משם, בנסיעה קצרה הגענו לחניון קמפינג גדול על שפת הים ב-Carantec . בקמפינג יש את כל השירותים, כולל מסעדה, שירותי ספורט, בריכות חיצוניות ומקורות, סאונה ועוד. Camping Village Les Mouettes, אתר אינטרנט

יום 11: Carantec – Tregestel Plage
יצאנו בבוקר והתנהלנו לאורך החוף הצפוני מ-Carantec דרך כפר דייגים נחמד Locquirec ל-Lanion ועד Tregestel Plage. התמזל מזלנו ובדרך לחניון הקמפינג וזיהינו את הפניה לכיוון Saint Uzec, בתום נסיעה של כשני קילומטרים בדרך צרה הגענו למנוליט גבוה, שבימי הביניים פיסלו בו צורות והציבו בראשו צלב . ליד Tregestel היה חניון הלילה שלנו, התמקמנו ליד זוג הולנדים שהפנו את תשומת לבנו לתופעת הגאות והשפל. ואכן, אפשר לראות את התופעה במחזוריות של שש שעות. החניון היה על החוף, אך לפעמים היינו על שפת הים ולפעמים על שפת איזור בוצי שנראה כמו ביצה. Camping Du Port, אתר אינטרנט

יום 12: Perros – Guirec
את היום הקדשנו לאיזור Perros-Guirec Ploumanach. המקום היה מדהים ביופיו! חוף ים ובו סלעי ענק בצבע ברונזה, שפוסלו על ידי גלי הים, ונראים כמו פסלי חימר ענקיים. חוף הרחצה רחב הידיים היה ריק מאדם כי היה יום מעונן ועונת התיירות טרם החלה. לאורך הדרך יש לא מעט נקודות תצפית, וזה נחשב לאחד האתרים היותר מתוירים בבריטאני. באיזור יש הרבה מלונות וחניוני קמפינג, אך רק במיעוטם מקבלים את כרטיס ההנחה.

יום 13: Perros Guire – Treguier- St. Brieuc
לאחר יומיים בחניון יצאנו לדרך לאורך החוף, לכיוון טרגייה (Treguier). הצלחנו להחנות את הקרוואן במרכז מול הקתדרלה. טרגייה התפרסמה בעיקר בזכות קתדרלת סן טוגדואל (Cathedrale de St-Tugdual) הגותית, הבנויה אבני גרניט מסותתות. מגדל הפעמונים העדין שלה התמוטט בסערה בחורף 1999 אך מאז שופץ. לכנסייה עצמה יש חלונות זכוכית (ויטראז'ים) משוחזרים. לא החמצנו את הביקור בקלויסטר (המנזר) הצמוד, שהיה חלק מארמון הבישוף (הכניסה לקלויסטר בתשלום ונסגרת להפסקת הצהרים). מול הקתדרלה יש פסל של ארנסט רנן, פילוסוף וסופר צרפתי שחי בבריטאני במאה ה-19 והיה ידוע בדעותיו הנחרצות על הכנסייה. יש הטוענים שהיה אנטישמי ויש הטוענים להיפך.

הקתדרלה של טרגייה

בכיכר המרכזית של טרגייה פועלת החנות ביסקיטרי-די-טרגור (Biscuiterie-du-Tregor), המציעה מבחר ביסקוויטים, עוגות, כלי קרמיקה המעוטרים במוטיבים ברטוניים ועוד.

חנינו בחניון מרוחק, Camping Les Madières, וזה היה חניון הקמפינג היחיד שהתאכזבנו ממנו. באזור יש אתר נוסף, Camping Le Panoramic, המומלץ יותר (אתר אינטרנט). Camping Les Madières, אתר אינטרנט

יום 14: St. Brieuc – Dinard – Dinan
יצאנו בבוקר לכיוון קומפלקס סנט מאלו. בדרך עברנו ב-Cap Frehel, כף ובו מגדלור תצפית הבנוי על סלעי גרניט. זהו אחד מהמגדלורים הרבים שלאורך חופי בריטאני. ריבוי הנמלים, המפרצים המפותלים, האיים והשרטונים אילץ את הדייגים להיעזר במגדלורים אלו, כיום חלקם משמשים כבסיסים של חיל הים הצרפתי. המשכנו לאורך החוף עד העיירה היפה דינאר (Dinard). השארנו את הקרוואן בחניון מול לשכת התיירות וטיילנו ברגל באזור העתיק שבו רחובות מימי הביניים וטירה (ביום חמישי מתקיים בחניון שוק ואז החניה אסורה). לאחר מכן נסענו לאורך החוף המפותל, הנסיעה איטית בגלל הפיתולים, אך שווה את המאמץ. משם נסענו ליציאה הדרומית של סנט מאלו לכפר St. Jouan-des-Guérêts לכיוון חניון הקמפינג שלנו, שהחלטנו להפכו לבסיס הקבע שלנו לימים הקרובים.

זהו חניון שבהחלט שווה את דירוג ארבעת הכוכבים שלו ומיקומו מרכזי לטיול בכל איזור קומפלקס סנט מאלו. Camping Le P'tit Bois, אתר אינטרנט

יום 15-18 Saint Malo
בימים הבאים טיילנו באזור סנט מאלו וגם הקדשנו יום לבילוי בחניון, שהוא כמו קאנטרי קלאב עם בריכות, מסעדות וכו'. במשרד הקמפינג סימנו לנו היכן נוכל לחנות את הקרוואן ליד העיר העתיקה של סנט מאלו. העיירה הרומנטית, ששימשה רקע ללא מעט סרטים, שוכנת על שפת תעלת למאנש ונראית כמבצר ענק מימי הביניים. עוד מקום שנהרס במלחמת העולם השנייה ושוקם בצורה מרשימה. טיילנו בין החומות ביום שמש נהדר, זו בהחלט עיר תיירותית ממדרגה ראשונה. למרות שאנחנו נשארנו על הקרקע, היו אנשים שטיילו על החומות, משם נשקף הים מצד אחד והעיר העתיקה מצד שני. כאן גם קבור שאטובריאנד, סופר ואחד מבניה המהוללים של ברטאני.

סנט מאלו. אפשר לטייל על החומות ולהשקיף על הים ועל העיר העתיקה

יום 19: Saint Malo – Rennes – Messac
רצינו לטייל ברן (Rennes), אבל נחלנו אכזבה מרה, שכן לא הצלחנו לאתר מקום חנייה וכך, במקום ברגל, סיירנו בעיר בנסיעה בקרוואן. בדיעבד הבנו שהיינו צריכים לחנות בחניון העירוני ומשם להמשיך בתחבורה ציבורית לנקודות העניין.

זה היום הלפני האחרון של הטיול ומכיוון שרצינו להחזיר את הרכב מוקדם בבוקר, החלטנו לחנות בחניון בעיירה Quipry, מול נקודת ההחזרה שלנו. הגענו בשעות הצהרים והופתענו לגלות שהחניון אינו מיועד לקרוואנים. הפנו אותנו למזח של המרינה לאזור עם מים וחשמל המיועד לבעלי היכטות, כשבעלי קרוואנים יכולים להשתמש בו במה שנקרה חניה יבשה. כבל החשמל שלנו לא היה ארוך מספיק כדי להגיע לשקעים, אבל מיד אחד מבעלי הקרוואנים נתן לנו גלגלת עם 25 מ' כבל. זו היתה הפעם היחידה לאורך המסלול שחנינו שלא בחניון קמפינג מוסדר. הניסיון היה בהחלט טוב , וגם פה התקשורת עם השכנים לבבית. ניצלנו את אחר הצהריים לאריזה, תדלוק וניקיון.

היום האחרון: החזרת הקרוואן
בתדרוכים לפני שיצאנו לטיול הזהירו אותנו מתהליך ההחזרה ואמרו שאם נשאיר את בקרוואן פריטים או מוצרי מזון יכולים לחייב אותנו בדמי ניקיון בסך 100 אירו. אבל אנחנו מוכרחים לציין שניסיונו היה יוצא מן הכלל. ברונו קיבל אותנו בסבר פנים יפות, לא עשה לנו "מסדר המפקד" וטיפל בפגיעה קלה שהייתה לנו ברכב ביושר. אחר שסיימנו הוא לקח אותנו לתחנת הרכבת והשאיר אותנו עם הרגשה טובה מתהליך הקליטה וההחזרה.

יצאנו למסענו חזרה לארץ עם הרכבת מ-Messac ל-Rennes, ומשם עם הרכבת המהירה, ה-TGV, ישירות לשדה התעופה לטיסה חזרה הביתה.

צילומים בכתבה: calips, cc-by-sa 2.5, S. Moller, VPS Crew, Mirabella, cc-by-sa 3.0, Ackles29, cc-by-sa 3.0