תפריט עמוד

טיול סתיו בגאורגיה

גאורגיה יפה כל השנה ובסתיו, כשהעלים נצבעים בצהוב ובכתום, היא יפה שבעתיים. אחרי שאופק רון-כרמל, שליח מסע אחר אונליין לגאורגיה, סיים להתפעל מטביליסי הוא יצא ממנה לטיולים בהרים, בין אגמים, מבצרים, כרמים ומעיינות חמים. לכל אלה נלווה אוכל מצוין ויין שנשפך כמו מים

עם הנחיתה בשדה התעופה של טביליסי (Tbilisi), עיר הבירה של גאורגיה, נגלה לעינינו שלט פרסומת ענק: "גאורגיה – למצמץ זה בזבוז". ואכן, הגיאורגים אוהבים את ארצם היפה ורואים בה סוג של גן עדן. האגדה מספרת שכאשר אלוהים חילק את שטחי העולם לכל העמים, הגיאורגים הגיעו אחרונים, שיכורים מיין. כששאל אותם לפשר הדבר, השיבו שהם חגגו ושתו בסעודת מלכים שערכו לכבודו. מרוצה מהמחווה, החליט האל לתת להם את הנחלה ששמר לעצמו: פיסת גן עדן מהרי הקווקז.

טיול בטביליסי וסביבותיה בעונת הסתיו מציע חוויה של נופים, תרבות ואוכל, באווירת השלכת היפהפה. טיול אל מעיינות חמים לאורך הנהר, ביקור במנזר על קצה פסגה עם נוף עוצר נשימה, טעימות יין ביקב ביתי וסעודות מלכים של אוכל טעים להפליא – כל אלו יוצרים טיול מקסים ונינוח שמשאיר טעם של עוד.

טביליסי: מלכים, מרחצאות ויין

בטביליסי היפה מספר אטרקציות מעניינות למטיילים. מומלץ לעלות לתצפית יפה מפסלו של וכטנג גורגסלי (Vakhtang Gorgasali). האזור יפה במיוחד בלילה, אז מוארים כל המבצרים והכנסיות לאורך הנהר באורות בצבעים משתנים. גורגנסלי, גיבור עממי אהוב על הגיאורגים, היה מלך בן המאה ה-5 לספירה, שלחם לצד הפרסים הסאסאנים נגד האימפריה הביזנטית. בשנים האחרונות לחייו נשא לאישה נסיכה ביזנטית והביא על עצמו ועל גאורגיה את נקמת הפרסים, ובסופו של דבר למותו. המלך כונה בפרסית "בעל ראש הזאב", בשל צורת הקסדה שחבש.

הפסל של וכטנג גורגסלי משקיף על הנהר והעיר | הצילומים בכתבה: אופק רון-כרמל

הפסל של וכטנג גורגסלי משקיף על הנהר והעיר | הצילומים בכתבה: אופק רון-כרמל

וכטנג גוגרנסלי ידוע כמייסד העיר טביליסי. האגדה מספרת, שהוא יצא לצוד פסיונים בעזרת הבז המלכותי שלו באזור זה. הבז צלל מטה ותפס פסיון, אך שניהם נפלו אל תוך מעיין חם ומתו. המלך הצטער על הבז, אך ראה גם את ההזדמנות שבמקום. הוא החליט לבנות עיר סביב מקבץ מעיינות הגופרית שמצא, ולקרוא לה על שם המעיין (טבילי בגיאורגית פירושו "חמים"). למיקום העיר היה יתרון נוסף: היא יושבת על נתיב של דרך המשי ההיסטורית, ולכן היוותה תחנת מסחר, גשר בין אירופה לאסיה. כיום עובר סמוך אליה קו צינור הנפט באקו-טביליסי-ג’יהאן, שמוביל את הזהב השחור מהים הכספי אל הים התיכון. טביליסי המודרנית משתרעת משני עברי נהר המתקוורי (Mtkvari), גרים בה למעלה ממיליון איש והיא המרכז הכלכלי והתרבותי של גאורגיה.

רחוב בטביליסי. עיר שוקקת חיים המהווה את המרכז הכלכלי והתרבותי של גאורגיה

רחוב בטביליסי. עיר שוקקת חיים המהווה את המרכז הכלכלי והתרבותי של גאורגיה

מהתצפית תוכלו לראות את פסלה של כרתווליס דדה (Kartlis deda), "אם הגיאורגים", שמחזיקה קערת יין ביד אחת וחרב ביד השנייה. היא מקבלת את פני כל הבאים לעיר במה שראוי להם: אם באת כחבר, תהיה מוזמן ליין, אם כאויב – צפה לחרב. לידכם נמצאת כנסיית מטחי מהמאה ה-12 ובנוף תוכלו לראות את מבצר נאריחלה האדיר, גם הוא מהמאה ה-12, ואליו ניתן לעלות ברכבל.

כרתווליס דדה, "אם הגיאורגים", מקבלת את פני כל הבאים לעיר במה שראוי להם: חברים ביין, אויבים בחרב

כרתווליס דדה, "אם הגיאורגים", מקבלת את פני כל הבאים לעיר במה שראוי להם: חברים ביין, אויבים בחרב

על הגבעה הגבוהה משמאלכם תוכלו לראות מבנה דתי נוסף על קצה ההר. זהו מנזר הר תבור של ההשתנות (Tabor Monastery of the Transfiguration), שנקרא על שם הר תבור שלנו, שבו התגלתה אלוהותו של ישוע לשניים מתלמידיו.

למטה נשקף גשר השלום, שנבנה ב-2010 והפך לסמלה של העיר. בטביליסי אכן מתקיים שלום. בתוך העיר מתפקדים בהרמוניה מסגדים, כנסיות ובתי כנסת, מה שמבטא את מיקומה בין מזרח למערב. התפיסה היא שללא הבדל דת ומוצא – כולם כאן גיאורגים.

גשר השלום, שנבנה ב-2010 והפך לסמלה של העיר

גשר השלום, שנבנה ב-2010 והפך לסמלה של העיר

מהתצפית תוכלו לרדת ברגל, לחצות את הנהר וללכת לעבר המעיינות החמים. הכניסה היא לצד פסל של נשר עם פסיון בפיו, לזכר האגדה המפורסמת. למי שמעוניין לטבול במעיינות, לפניכם שתי אפשרויות. לחוויה נקייה ואסתטית, ניתן לטבול בחמאם הטורקי החדש, ולקבל גם מסאג' – בתשלום ובתיאום מראש. למי שמחפש את החוויה האותנטית והספונטנית, ניתן לטבול באמבטיות הגופרית הפשוטות והמקוריות מהמאה ה-18, ואין צורך לתאם. תקבלו חדר חמאם פרטי משלכם למשך שעה, ותוכלו להזמין גם רחיצה טורקית, שכוללת קרצוף ושפשוף אינטנסיבי ממעסה מומחה.

להירגע בריכה חמה במרחצאות מהמאה ה-18

להירגע בריכה חמה במרחצאות מהמאה ה-18

מכאן תוכלו לעבור דרך סמטת שרדן (Sharden) האופנתית, דרך רחוב סיוני (Sioni) לכיוון כיכר החירות. אזור זה מומלץ לבילוי בלילה, אז נפתחים בו פאבים ומסעדות וצעירי העיר מגיעים לבלות. בדרך תפגשו דוכני פירות עמוסים, ובהם כמובן הצ'ורצ'חלה – חטיף גיאורגי מתוק, שכולל אגוזי מלך תלויים על חוט וטבולים בדבש ענבים.

צ'ורצ'חלה, ממתק גאורגי המכיל אגוזי מלך טבולים בדבש ענבים ותלויים על חוט

צ'ורצ'חלה, ממתק גאורגי המכיל אגוזי מלך טבולים בדבש ענבים ותלויים על חוט

הדרך תוביל אתכם ברחובות שוקקים בסגנון מודרני, עם נגיעות של דוכני מזכרות ומבנים עתיקים. תוכלו לבקר בבית הכנסת הגדול של טביליסי, שמשרת את הקהילה היהודית, ובקתדרלת סיוני, שנבנתה במאה ה-6 לספירה. חדי העין יבחינו בפסל הטמדה (Tamada) המוזהב, שמחזיק בידו קרן מלאה ביין. הפסל הוא דגם של צלמית מהאלף ה-7 לפנה"ס שהתגלתה בחפירות ארכיאולוגיות בגאורגיה, ומהווה את העדות הקדומה ביותר בעולם לייצור יין.

מכאן תוכלו לעלות אל עבר כיכר החירות. בראש העמוד של הכיכר מופיע פסלו של גיאורגיוס הקדוש, הפטרון של גאורגיה. הוא מתואר בדרך כלל באומנות כ"הורג הדרקון", סמל לניצחון הטוב על הרוע. גיאורגיוס נולד אצלנו בלוד והתגייס לשורות הצבא הרומי. לאחר שהמיר את דתו לנצרות ולא הסכים לחזור בו, נערף ראשו במצוות הקיסר. לפי המסורת מצא הראש את דרכו ללוד, והוא קבור שם עד היום, בקריפטה של כנסיית סנט ג'ורג'.

פסל של גיאורגיוס הקדוש, הפטרון של גאורגיה, המתואר באמנות בתור "הורג הדרקון"

פסל של גיאורגיוס הקדוש, הפטרון של גאורגיה, המתואר באמנות בתור "הורג הדרקון"

טביליסי על קצה המזלג

אטרקציות מומלצות: פסל וכטנג גורגסַלי, מעיינות הגופרית, רכבל למבצר נאריחלה, גשר השלום, סמטת שרדן, בית הכנסת הגדול של טיבליסי.

מלונות מומלצים: Iota Hotel Tbilisi – מלון מצוין באזור כיכר החירות. חדרים מפנקים, שירות אדיב ועיצוב מרהיב של צמחייה המטפסת על גבי המבנה. כתובת:10 Mikheil Lermontovi St

מסעדות מומלצות: למחפשים אוכל כשר: מסעדת מסעדת מענדי'ס, כתובת: Bambis Rigi St 7. לאוכלי כל: Restaurant Old City Wall – מסעדה יוקרתית עם דגים מעולים, עיצוב עתיק ומרשים. לעיתים יש זמרים ששרים שירת עם גיאורגית מסורתית ברקע. כתובת: 2 Shota Nishnianidze St

Sirajkhana – מסעדה מפנקת שמתמחה בסוגי יינות רבים. כתובת: 8/10 Vakhtang Orbeliani St

Stella – מסעדה עם תפריט עשיר של גבינות, סלטים, דגים ותבשילי קדרה. ממוקמת במרכז העיר סמוך לפסל וכטנג גורגנסלי והמעיינות החמים. המסעדה צמודה למסעדת מעדני'ס הכשרה (ראו כתובת למעלה).

גבינות מקומיות. האוכל הגאורגי הוא חלק חשוב (ומוצלח מאוד) של הטיול

גבינות מקומיות. האוכל הגאורגי הוא חלק חשוב (ומוצלח מאוד) של הטיול

עולים לגובה: הקווקז הגבוה

מטביליסי יצאנו לדרך אל עבר הקווקז הגבוה. עם היציאה מהעיר נשקפים נופי הסתיו מהחלון, מהבהבים מצהוב לכתום, משרים אווירה קסומה. בנסיעה לאורך נהר המתקוורי עברנו ליד מצחטה (Mtskheta), הבירה הקדומה של גאורגיה, שמרכזה העתיק הוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. משם המשכנו לאורך נהר ארגבי אל אגם ז'ינוואלי (Jinvali), שנוצר על ידי סכר שנבנה על הנהר. לצד האגם בנוי על הצוק מבצר אנאנורי, שנבנה במאה ה-17 כדי לשלוט על הדרך. מומלץ לעצור ולהיכנס למבצר העתיק. בתוכו תמצאו כנסייה שמוקדשת לגיאורגיוס הקדוש, מנזר פעיל, חדר צינוק ותצפית יפה אל הנוף המשגע.

מבצר אנאנורי משקיף על אגם ז'ינוואלי

מבצר אנאנורי משקיף על אגם ז'ינוואלי

מאננורי המשכנו מעלה בדרך הצבאית, שמובילה אל גבול רוסיה. עד 2008 היו שלושה מעברי גבול בין רוסיה לגאורגיה. לאחר פלישת פוטין לגאורגיה, במקביל לאולימפיאדת בייג'ינג ב-2008, נוצרו שני חבלי ארץ עצמאים למחצה: אבחזיה ודרום אוסטיה. כתוצאה מכך, נחסמו המעברים היבשתיים שבאזורים אלו לגיאורגים, ונותר רק מעבר גבול יבשתי אחד ויחיד בין המדינות.

באזור זה נפתח בשנים האחרונות אתר סקי סביב עיירת הסקי המתפתחת גודאורי (Gudauri). בכביש המתפתל העולה במעלה העיירה ניכרת תנופת הפיתוח: מלונות, צימרים ואטרקציות חדשות לתיירים נבנים כאן חדשות לבקרים. מעל גודאורי מובילה הדרך המתפתלת לאטרקציה המוכרת ביותר בגאורגיה, שמופיעה בכל ברושור וספר הדרכה – כנסיית השילוש הקדוש.

כנסיית השילוש הקדוש. הסמל המוכר ביותר של גאורגיה

כנסיית השילוש הקדוש. הסמל המוכר ביותר של גאורגיה

האגדה מספרת שתושבי הכפר קזבק (Kazbek) תהו היכן כדאי לבנות את הכנסייה. כדי להגיע להחלטה, הם הניחו רגל של פרה במקום בולט וחיכו שיבוא נשר וייקח אותה. איפה שיטיל אותה הנשר, כך סיכמו – שם תיבנה הכנסייה. הנשר, מצדו, בחר לו מקום מבודד בקצה גבעה שמשקיפה אל ההר השלישי בגובהו בגאורגיה, הר קזבק (5,050 מ’), ועל כן שם בנו את הכנסייה. מאז ועד היום, בכל יום ראשון תושבי הכפר עולים ברגל אל הכנסייה הגבוהה. גם הפטריארך של גאורגיה, שנולד בכפר סמוך, מגיע לשם בעצמו פעם בשנה.

בתוך כנסיית השילוש הקדוש. על פי אגדה מקומית, את המיקום הנידח שלה בחר נשר

בתוך כנסיית השילוש הקדוש. על פי אגדה מקומית, את המיקום הנידח שלה בחר נשר

הנוף הנשקף מהכנסייה מרהיב ביופיו. בקיץ תראו מרבדים ירוקים אינסופיים ושלוגיות מנצנצות בפסגות. בסתיו הצבע השולט הוא חום, מזג האוויר קריר והרוח החזקה נותנת תחושה של חופש פראי. למיטיבי לכת, ניתן לעלות את פסגת הר הקזבק בטרק אתגרי של שלושה ימי הליכה.

תצפית יפהפייה נוספת שמומלץ לעצור בה היא ממרפסת הידידות, סמוך לגודאורי. האנדרטה המרשימה נבנתה בשנות ה-80 של המאה ה-20, ומנציחה את הידידות והאחווה בין רוסיה לגאורגיה. חדי העין ישימו לב לחור בצורת קליע באנדרטה, סמל לכך שהידידות הזאת לא תמיד מתקיימת.

הדרך מטביליסי לגודאורי על קצה המזלג

אטרקציות מומלצות: בדרך – מבצר אנאנורי ותצפית לאגם ז'ינוואלי, נסיעה בדרך הצבאית המפותלת, תצפית ממרפסת הידידות, כנסיית השילוש הקדוש.

מסעדות: ב- Panorama Kazbegi תזכו לאוכל מצוין עם נוף משגע, לפני העלייה המפותלת אל עבר הכנסייה. כתובת: N7, Gergeti Str, Stepantsminda

מלון: Marco Polo Hotel Gudauri. – מלון הכולל גם בריכת שחייה, ספא ופינת משחקים עם באולינג ושולחנות ביליארד, שיכולים להוות מקור עניין גם לילדים.

בורג'ומי: המעיין המרפא

לאחר לילה בגודאורי התעוררנו מוקדם ונסענו דרך הערפל הסמיך חזרה למטה. הדרך הובילה אותנו לעיירת הנופש בורג'ומי (Borjomi). בקיץ ובחורף המקום עמוס בתיירים. בסתיו, העיירה שקטה וכמעט ריקה, והאווירה ייחודית.

בפארק בורג’ומי היפהפה יש שפע של אטרקציות לילדים ומסלולי הליכה לכל המשפחה. מסלול קליל של 5 קילומטרים מוביל מהכניסה לפארק עד למעיינות הצאר (Tsar’s Bath), מעיינות חמימים בלב הטבע. המקומיים סיפרו לי שמי שיחפש טוב, יוכל למצוא עקבות של דוב על האספלט. בהליכה לאורך הנהר הזורם ילוו אתכם עלי השלכת בשלל הצבעים. עצי הדולב היפים שגדלים לצד הנהר משילים את עליהם בצהוב, כתום ואדום. עם הכניסה לפארק תגיעו למעיין ייחודי בשם מעיין קתרינה.

שלכת מרהיבה בפארק בורג'ומי

שלכת מרהיבה בפארק בורג'ומי

במהלך המאה ה-19, כאשר גאורגיה הייתה מסופחת לרוסיה, לקו מספר חיילים רוסים ששהו באזור בכאב בטן נורא. גילוי מקרי של מי המעיין ושתייה ממנו ריפאו בדרך פלא את כולם, והמעיין הפך לסנסציה. החיילים שלחו דגימות של המים למעבדה במוסקבה, שם גילו בהם חומרים מרפאים. הנציב העליון של הקווקז שלח את בתו קתרינה לשתות ממי המעיין, ובאורך פלא היא נרפאה ממחלתה, ומאז המעיין נקרא על שמה. מכאן, הדרך של בורג’ומי לגדולה הייתה קצרה: הנציב בנה כאן בית נופש, שהפך בהמשך לבית הנופש של הצאר, לבית הנופש של סטאלין בכבודו ובעצמו, וכיום לבית הנופש הנשיאותי של ממשלת גאורגיה.

פארק בורג'ומי. אל היופי הטבעי הזה נוספים מים בעלי סגולות מרפאות

פארק בורג'ומי. אל היופי הטבעי הזה נוספים מים בעלי סגולות מרפאות

במשך השנים נבנו מלונות, מרחצאות, פארק שעשועים ואתר סקי בכפר הסמוך בקוריאני (Bakuriani), ובורג'ומי הפכה ליעד מבוקש לתיירות פנים וחוץ. המים החלו משווקים מחוץ למדינה, בעיקר לרוסיה ולאוקראינה. במעיין קתרינה תוכלו לטעום בעצמכם מהמים המהוללים.

בורג'ומי על קצה המזלג

אטרקציות: ביקור בפארק בורג'ומי (מתקני שעשועים לילדים פתוחים בעונה החמה בלבד), מסלול הליכה קליל אל מעיינות הצאר, מעיין קתרינה, הכפר בקוריאני ואתר הסקי (בחורף).

מלון: Crown Plaza Borjomi, מלון מפנק ברמה גבוהה מאוד, עם מתקני ספא ייחודיים, ארבע סוגי סאונה ובריכת שחייה. כתובת: 9 Baratashvili Street

גורי: זיכרונות מסטאלין

בדרך חזרה לטביליסי נסענו לאזור גורי (Gori). סטאלין נולד בגורי ב-1878 וחי בה עד 1883. אפשר לבקר בבית שבו הוא נולד ובמוזיאון שמוקדש לתולדות חייו, הכולל רבים מחפציו האישיים. הפסל האחרון של סטאלין באזור ברית המועצות לשעבר היה לצד המוזיאון, והורד ב-2010, למחאת תושבי המקום, שחלקם רואים בו גאווה מקומית.

אזור גורי ידוע בגפנים המשובחים הגדלים בו. בעונת הבציר, ששיאה בחודשים ספטמבר-אוקטובר, שריגי גפנים עם ענבים בשלים מעטרים את הבתים בצדי הדרך. מומלץ לבקר ביקב הפשוט והיפה – Wine Artisans. שם תוכלו לפגוש את אנדריי, ולשמוע ממנו הסבר מרתק על תעשיית היין הגאורגית הייחודית, להתנסות בסדנה להכנת חצ'פורי ולטעום משלל יינות היקב, בליווי ארוחה מפנקת שלא תרצו שתיגמר. כתובת: בכפר Tsedisi, שבעה קילומטרים מגורי.

גפנים בגורי. עשיית יין היא חלק בלתי נפרד מהתרבות והמסורת הגאורגית

גפנים בגורי. עשיית יין היא חלק בלתי נפרד מהתרבות והמסורת הגאורגית

חזרה בטביליסי חגגנו, איך לא, בסעודת מלכים אחרונה. האוכל הגיאורגי מסכם את חווית הטיול. הגיאורגים משתמשים בחומרי גלם משובחים ומקומיים, אותם הם מצליחים להנדס למנות יצירתיות, יפות וטעימות להפליא. מכדורי מחית אגוזי מלך מנוקדים ברימון, לחצ'פורי פריך ממולא בגבינת אמרטי, הגיאורגים מטבלים כל ארוחה בהכנסת אורחים מלבבת, שנשטפת ביין משובח תוצרת בית. אין מה להגיד – גן עדן.

המטבח הגאורגי עשיר במנות צמחוניות וטבעוניות, כמו זאת - כדורי אגוזים מעוטרים בגרגרי רימון

המטבח הגאורגי עשיר במנות צמחוניות וטבעוניות, כמו זאת – כדורי אגוזים מעוטרים בגרגרי רימון

____

הכותב היה אורח של סאן דור מקבוצת אל על, המפעילה טיסות ישירות לטביליסי, ושל לשכת התיירות של גאורגיה, Georgian National Tourism administration.

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...