תפריט עמוד

כשחושבים על טיול קצר, שיעביר בנחת את השבת, כזה שהילדים יהיו מרוצים וגם אנחנו המבוגרים לא נשתעמם יותר מדי – כדאי לקפוץ לגוש תל מונד. טיול קטן וחביב במרכז הארץ.

לפני שנתחיל, נחזור אחורה בהיסטוריה. לצורך כך, נעצור ליד המרכז הקהילתי בתל מונד, במקום בו ניצבת אנדרטה – פסלו של הלורד מלצ'ט, שעוצב על ידי הפסלת בתיה לישנסקי בצורת אובליסק ונחנך בשנת 1934. מי היה הלורד מלצ'ט? זהו התואר של אלפרד מונד, שנולד ב-1868 באזור לנקשייר אנגליה, בן לאחד מגדולי התעשיינים באנגליה, לודוויג מונד. אלפרד מונד הלך בדרכי אביו ובשנת 1927 כבר נחשב לאיש העשיר ביותר בבריטניה, היה חבר בפרלמנט של לויד ג'ורג' וידיד אישי של חיים וייצמן.


פסלו של אלפרד מונד, המוכר גם כלורד מלצ'ט | צילום: ד"ר אבישי טייכר

בעת סיורו בארץ התוודע אלפרד מונד לענף ההדרים, הבין את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בו והקים חברה לפיתוח ענף ההדרים בארץ ישראל. ביחד עם משקיעים אנגליים לא יהודים הקים את חברת "מטעי ארץ ישראל" והניח את היסודות לחקלאות מתועשת. בשנת 1929 הוקם ישוב יהודי ראשון ויחידי באותה עת בין כפר סבא לחדרה, ובעיתונות הארץ ישראלית פורסם ששמו יהיה תל מונד.

מה עוד נותר מאותה תקופה? בסמוך לפסל, ברח' הדקל 44 נמצא בית הלורד מלצ'ט, אחד משבעת הבתים הראשונים של המושבה. לאחר פירוק חברת "מטעי ארץ ישראל" נמסר המבנה לאגודה להיסטוריה של גוש תל מונד והפך למרכז תיעוד הכולל תערוכות שונות על הלורד מלצ'ט ועל ראשית ההתיישבות בתל מונד. המקום פתוח למבקרים בימים א'-ה' בשעות הבוקר (בין 10:00 ל-13:00) ובסופי שבוע בתיאום מראש. טלפון: 09-7961973, אתר אינטרנט.


בית אלפרד מונד במושבה שנקראת על שמו – תל מונד | צילום: ד"ר אבישי טייכר

לא רחוק משם, בתוך גן סגור, נמצאת וילה זיו, היום בבעלות פרטית וסגורה בפני מבקרים. זה מה שנותר מבית הלורד זיו, שבנתה המשפחה בין פרדסי תל מונד באמצע שנות ה-30, בסגנון הבאוהאוס ובלב גן מטופח. בבית שנערכו נשפים מפוארים אליהם הוזמנה צמרת השלטון הבריטי בארץ.

לאחר הפרק ההיסטורי הקצר, הגיע הזמן לשעשע את הילדים. חוות התוכים בכפר הס היא פרי פועלו של אורי מגן, שהסב את הפרדס המשפחתי לחווה של תוכים. הזאטוטים וגם הילדים הגדולים יותר ייהנו: ראשית, יש כאן כמה עשרות תוכים מוחתמים, שאפשר לשים אותם על היד, הכתף ואפילו על הראש. אבל מה שמשך את תשומת לבי היו תאי הטלה עם מחיצת זכוכית, שמאפשרת להציץ על התוכונים הדוגרים על הביצים והמגדלים את הצאצאים. במדגרה יש ביצים שונות, החל מביצי שליו ועד ביצי טווס, ותמיד יש סיכוי טוב לראות משהו בוקע. עוד דבר שמצא חן בעיני הוא שבשונה מגני חיות בהם נוזפים במבקרים ואוסרים להאכיל את החיות או לתחוב אצבעות, כאן לא רק שמותר להאכיל, אורי אפילו מעודד לתחוב יד לארגז עם כרובים ולהאכיל את העיזים המדלגות בעלים ירקרקים. הילדים יכולים להיכנס למרחב הגדול הנקרא לורילנד, על שם התוכי האוסטרלי המרהיב, ולהאכיל תוכים שאינם מוחתמים במיץ מתקתק.


האכלת תוכים בנקטר | בצילום באדיבות חוות התוכים בכפר הס

חוות התוכים פתוחה בימים א'-ה' בין 10:00 ל-16:00, בימי שישי וערבי חג עד 15:00 ובשבתות וחגים עד 17:00. מחיר כניסה: ילד מעל גיל שנתיים – 40 שקל, מבוגר 30 שקל. טלפון: 09-7961957, אתר אינטרנט.

גולת הכותרת של היום, לפחות מבחינתי, היא ביקור במוזיאון הטרקטורים שהקים ארז מילשטיין במושב עין ורד. לא חשבתי שכמה חתיכות מתכת ישנות ישבו את לבי, אבל זה בדיוק מה שקרה. המוזיאון התחיל כשארז הבטיח לאשתו הגננת לקחת את ילדי הגן שלה לטיול בעגלה גדולה. לצורך זה שיפץ טרקטור פורשה (כן, מאותו מפעל של המכונית הנהדרת) משנת 1958. מאז העניין צבר תאוצה והיום מוזיאון הטרקטורים כולל 180 כלים, חלקם משוקמים. יש עמותה שבה חברים אנשים מכל הארץ שהמשותף להם הוא שיפוץ הטרקטורים ואחזקתם, ולצורך זה הם מתכנסים בימי שישי בסככה הגדולה. אהבתי במיוחד את האורסוס, טרקטור פולני מפלצתי שנבנה כחיקוי לטרקטורים הגרמניים שהיו מושכים תותחים במלחמת העולם השנייה. הקשבתי בדבקות להסברים של ארז על איך מפעילים את הטרקטור הזה, ולמרות שבשלב מסוים הלכתי לאיבוד בהסבר בין חימום מיכל הדלק עם נפט לסיבוב הגלגל, נהניתי מכל רגע.


מתניעים את טרקטור האורסוס במוזיאון הטרקטורים בעין ורד | הצילום באדיבות ארז מילשטיין, מוזיאון הטרקטורים

המוזיאון פתוח לקהל הרחב בימי שישי בין 8:30 ל-13:30 ובשבתות בין 10:00 ל-13:00. במהלך השבוע רק בתיאום מראש. טלפון: 09-7961097, אתר אינטרנט.

בשלב הזה, ודאי תרגישו צורך לנשנש משהו מתוק. במרכז המבקרים של רולדין, באזור התעשייה של קדימה-צורן, אפשר לא רק לטעום מתוצרת הקונדיטוריה אלא גם לראות איך מכינים אותה. הסיור כולל סרטון קצר, צפייה דרך חלון זכוכית על המתרחש במאפייה, הסברים על תהליכי הייצור ולסיום – הילדים מכינים עוגיות וכדורי שוקולד, שאותם אפשר לאכול בהנאה רבה.
הפעילות מתקיימת רק בחופשות בית ספר ובתיאום מראש. לתיאום ביקור: 09-8991001, אתר אינטרנט


מכינים עוגיות במרכז המבקרים של רולדין | הצילום באדיבות רולדין

חידשתם כוחות עם עוגיות מתוקות? אפשר לסיים את הטיול שלנו ברביצה במים. חמי געש ניזונים מבארות מים תרמו-מינרלים עשירים בגופרית, אשלגן ונתרן (כלומר מלח). זה בריא ובהחלט מרגיע. אני לא בטוח כמה תאי עור יתחדשו לכם בעקבות הטבילה כאן, אבל תמיד אפשר לקוות לטוב…. במקום יש גם חמאם תורכי וחדרי ספא חדשים שבהם ניתנים טיפולי ספא שונים. יש גם בריכת שחייה לטובת הילדים, ובריכת פעוטות לקטנטנים. לפני שאתם מגיעים, כדאי לברר אם לא מתקיים במקום אירוע, שעלול להפוך את האתר לצפוף ורועש יתר על המידה. טלפון: 09-9529404, אתר אינטרנט


לחצו להגדלה

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.