תפריט עמוד

טיול למרוקו בתחילת הסתיו

אל המראות, הנופים והאווירה המיוחדת של מרוקו נוספים בסוף הקיץ ותחילת הסתיו כמה פסטיבלים מרתקים שמוסיפים עומק ועניין לטיול. טיול למרוקו עובר במגוון אדיר של נופים טבעיים ואנושיים, בין הרים מרשימים וערוצים דרמטיים, ערים עתיקות, קסבות ושווקים, ים ודיונות מדבריות, ולקינוח פסטיבל הכלולות ופסטיבל הגרפיטי

טיול למרוקו הוא מסע מיוחד במינו, שכולל הרבה יותר מסך חלקיו. יש כאן מגוון עצום של נופים טבעיים לצד נופים עירוניים מרתקים. רכסי הרים מרשימים, ערוצי קניונים עמוקים, נהרות ומפלים, דיונות חול אינסופיות וים כחול, ומנגד כפרים הרריים, ערים עתיקות, ערי נמל ציוריות, שווקים מסחררים שכמו יצאו מתוך סיפורי אלף לילה ולילה, קסבות ומדרסות. זהו רק חלק מהחוויה שמציעה מרוקו, המפגש האנושי מהווה נדבך חשוב לא פחות. במהלך הטיול פוגשים את שבטי ההרים, הברברים, אנשי הסהרה, הדייגים בעיירות והכפרים ליד הים, המוכרים בשווקים, בעלי המלאכה בסדנאות מסורתיות.

השווקים במרוקו כמו יצאו מתוך סיפורי אלף לילה ולילה

שוק במרוקו. סיפורי אלף לילה ולילה | צילום: לשכת התיירות של מרוקו muchmorocco.com

אם תצאו למרוקו בתחילת הסתיו תזכו לבונוס מיוחד: השתתפות באחד הפסטיבלים המתקיימים בעונה זאת והמוסיפים עומק ועניין לטיול. קחו לדוגמה את פסטיבל הכלולות בכפר הברברי אימלשיל. אחת לשנה, בסוף ספטמבר עם תום עונת הקציר, מתקיים בכפר הקטן אימלשיל (Imilchil) שבהרי האטלס פסטיבל ססגוני ומרתק. המוני רווקים ורווקות מגיעים לכאן כדי להכיר בני זוג שאיתם יוכלו להתארס ולהתחתן. במהלך החגיגות צעירות בלבוש מסורתי מפגינות את סגולותיהן הטובות תוך הקפדה על הצניעות הנדרשת. אפשר לחזות כאן בריקודים ובשירים מסורתיים ולראות איך נוצרים קשרים זוגיים חדשים. דרכי הגישה המשובשות באטלס הגבוה מחייבות נסיעה ברכבי שטח ולכן לפסטיבל הזה מגיעים בטיול ג'יפים בתחילת הסתיו.

פסטיבל הכלולות באימלשיל

גם מי שיוצא לטיול מאורגן באוטובוס יכול ליהנות מחוויית צבע מקומית בעסילה (Asilah), עיירת חוף מקסימה, כ-25 ק"מ מטנג'יר. העיירה, שבתיה מסוידים בלבן עם חלונות צבועים בכחול ודלתות מגולפות, מושכת אליה כל קיץ אמנים ממרוקו ומרחבי העולם. בתקופה זו מתקיימים אירועי תרבות רבים, כמו מופעי מוזיקה, ערבי שירה ועוד. גולת הכותרת היא פסטיבל ציורי הקיר המתקיים בסוף הקיץ, שבו אמנים מעטרים את הקירות בציורי גרפיטי מלאי חיים וצבע וכך הופכת העיירה למעין מוזיאון פתוח. גם מי שמגיע לעסילה אחרי שהפסטיבל הרשמי מסתיים, ייהנה מאמנות הרחוב המלבבת הזאת.

אמנות על הקירות בעסילה

אמנות על הקירות בעסילה | צילום: Kagan Kaya / Shutterstock.com

מעבר לפסטיבלים, הטיול למרוקו עצמו הוא חגיגה של צבע ויופי. קצרה היריעה מלתאר את כל המקומות המופלאים שבהם כדאי לטייל, הנה על קצה המזלג כמה מהבולטים שבהם:

רבט

בירת מרוקו, הנמצאת על חוף האוקיינוס האטלנטי במערב המדינה, משלבת בין ישן לחדש. בין השאר, אפשר להתרשם מההדר והפאר של ארמון המלך מוחמד השישי, לבקר במוזילאום שבו קבורים מוחמד החמישי וחסן השני, המעוטר בסגנון מוגרבי מסורתי, ובמגדל טור חסן, צריח של מסגד מהמאה ה-12 שבנייתו לא הושלמה. אל הקסם המיוחד של העיר נשאבים בקסבת אל-אודייה, העיר העתיקה שמול הנמל.

מבט מכיוון הים אל רבט

מבט מכיוון הים אל רבט | צילום: שאטרסטוק

טנג'יר

העיר הבינלאומית לשעבר, השוכנת על חוף הים וצופה אל מיצרי גיברלטר, משכה לאורך השנים אמנים, סופרים ומשוררים וגם (כך מספרים) מרגלים ונוכלים… כיום זוהי עיר קוסמופוליטית, עם אווירה מיוחדת, והיא מהווה מעין גשר תרבותי ותיירותי בין אירופה לצפון אפריקה.

טנג'יר, אווירה קוסמופוליטית מול מיצרי גיברלטר

טנג'יר, אווירה קוסמופוליטית מול מיצרי גיברלטר | צילום לשכת התיירות של מרוקו muchmorocco.com

הרי הריף ושפשואן

הרי הריף הגבוהים והירוקים חובקים בחיקם עיירות וכפרים קטנים שבתיהם מסוידים בלבן, המזכירים את הכפרים הלבנים של אנדלוסיה. היפה בעיירות הללו היא שפשוואן (Shefshuan), עיירה ציורית עם סמטאות הצרות והתלולות ובתים הצבועים בצבעי לבן ותכלת. כדאי לשוטט בנחת בסמטאות היפות, להתרשם מהבתים התכולים המעוטרים בעציצים פורחים ולעצור בשוק המסורתי הקטן.

בסמטאות הצרות הצבועות בכחול של שפשוואן

בסמטאות הצרות הצבועות בכחול של שפשוואן | צילום: יוסי הרצוג, איילה גיאוגרפית

מקנס

הדרכים ההרריות של הריף מובילות אל מקנס, ששימשה במאה ה-17 בירתו של הסולטן מולאי איסמעיל. עיסמעיל, "הורדוס" של מרוקו, האחראי לבנייתם של מבנים מונומנטליים רבים בעיר. החומה המקיפה את העיר העתיקה משובצת בשערים מרשימים. אל תחמיצו ביקור בשכונה היהודית, שבה גרה בעבר קהילה יהודית ענפה ומשגשגת, ובבית הכנסת הגדול.

שער עתיק בכניסה לעיר העתיקה של מקנס

שער עתיק בכניסה לעיר העתיקה של מקנס | צילום: שאטרסטוק

פאז

העיר השנייה בגודלה במדינה, נחשבת לבירתה הדתית והתרבותית של מרוקו. טיול רגלי במדינה, העיר העתיקה הוא מעין מסע אל העבר, כשבסמטאות הצרות והמפותלות אפשר לראות אומנים ובעלי מלאכה עוסקים במלאכות מסורתיות – נפחות, עיבוד עורות, אריגה ועוד. במלאח, הרובע היהודי, אפשר לבקר בבית הכנסת ובבית הקברות היהודי, חוויה מרגשת מאוד גם למי שאין לו שורשים במרוקו.

בסמטאות של פאז אפשר לראות בעלי מלאכה ואומנים עוסקים במלאכות מסורתיות

בסמטאות של פאז אפשר לראות בעלי מלאכה ואומנים עוסקים במלאכות מסורתיות | צילום: לשכת התיירות של מרוקו muchmorocco.com

דיונות מרזוגה

בדרום-מזרח מרוקו, בפתחו של מדבר סהרה, ליד הכפר מרזוגה נמצאות דיונות חול עצומות, הגדולות במרוקו. הדיונות, שגובהן מגיע עד 150 מטר נראות כמו ציור מרהיב במיוחד. הזמן הטוב ביותר להגיע אליהן הוא בזריחה או בשקיעה, כשהחול הזהוב נצבע בצבעי אדום-כתום למראה עוצר נשימה ממש.

טיול גמלים בדיונות

טיול גמלים בדיונות | צילום: יוסי הרצוג, אילה גיאוגרפית

זריחה בדיונות מרזוגה

זריחה בדיונות מרזוגה | צילום: שאטרסטוק

קניון הטודרה וקניון הדאדס

"אצלנו בכפר טודרא", שכתב יהושע סובול ושרו חברי הברירה הטבעית מספר על ילד יהודי בן חמש מהכפר טודרא אשר לומד לקרוא עברית. את שמו של הכפר, שלא קיים במציאות, לקח סובול מקניון הטודרה, אחד מאתרי הטבע היפים במרוקו. הקניון נמצא במורדות הדרומיים של הרי האטלס הגבוה, ליד העיירה טינג'ריר. הקירות המצוקיים האדומים הסוגרים על הערוץ הצר מזדקרים לגובה של מאות מטרים, מראה מרשים מאין כמוהו. באזור הזה, שלרגלי רכס האטלס אפשר להתרשם ממערת פוגרות, מנהרות תת קרקעיות המובילות את מי ההשקיה מההרים אל המדבר, ומשמשים להשקיית הבוסתנים שבקניון.

קניון הטודרה במורדות הדרומיים של האטלס הגבוה

קניון הטודרה במורדות הדרומיים של האטלס הגבוה | צילום: שאטרסטוק

עוד קניון אדיר בהרי האטלס הוא קניון הדאדס, שיצר נהר הדאדס הזורם מהאטלס הגבוה למדבר סהרה. הטיול כאן עובר בין בוסתנים לסלעים בצורות מפתיעות שגולשים אל עבר המים.

אישה מקומית בבוסתן בקניון הדאדס

אישה מקומית בבוסתן בקניון הדאדס | צילום: שאטרסטוק

וורזאזאת

העיר ווארזאזאת, שוכנת בגובה 1,160 מטר מדרום להרי האטלס בפתחו של מדבר סהרה. הצרפתים בנו את העיר, היושבת בצומת דרכים חשובה בין אגאדיר למרקש, ועל כן אין בה את הסממנים המוכרים מערים מרוקאיות אחרות. זוהי בירתם של הברברים, תושביה הקדומים ביותר של צפון אפריקה.  סמוך לעיר נמצאת קסבת עיט בן חידו, היפה והשמורה בקסבות של מרוקו, שהוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

קסבת עיט בן חידו, אתר מורשת עולמית

קסבת עיט בן חידו, אתר מורשת עולמית | צילום: שאטרסטוק

מרקש

מרקש, העיר המדברית בדרום-מערב מרוקו, לוקחת את המטייל לעולם קסום ומסחרר. כיכר השוק הגדולה, ג'מע אל פנה, היא הלב הפועם של העיר ותמיד קורה בה משהו. הכיכר הומה בפעילות, עם נגנים, מספרי סיפורים, מאלפי נחשים, מגידי עתידות, מרפאים עממיים, להטוטנים ועוד. מהכיכר הרחובות מובילים לשווקים הססגוניים של מרקש שבהם אפשר לקנות הכל מכל, משטיחים וכלי נחושת ועד תבלינים ובשמים.

תבלינים בשוק של מרקש

תבלינים בשוק של מרקש | צילום: לשכת התיירות של מרוקו muchmorocco.com

קזבלנקה

שער הכניסה והיציאה ממרוקו עבור רוב המטיילים היא עיר גדולה ומודרנית, עם שדרות רחבות, טיילת מפורסמת ושכונות מפוארות. מסגד חסן השני, אחד המסגדים הגדולים והמפוארים בעולם, הוא גם אחד היחידים במרוקו שהכניסה אליו מותרת גם ללא מוסלמים. הקהילה היהודית של קזבלנקה היתה הגדולה במדינה, עד עליית רוב חבריה לישראל.

מסגד חסן השני בקזבלנקה

מסגד חסן השני בקזבלנקה | צילום: לשכת התיירות של מרוקו muchmorocco.com

מפת מרוקו:

ביקור בוולוביליס, מרוקו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.