תפריט עמוד

טיול טבע בפטגוניה

חבל פטגוניה, בקצה הדרומי של דרום אמריקה, מציע טבע בתולי ונופים מהיפים בעולם. קרחונים עצומים, אגמים בכחול עמוק, פסגות מושלגות, מפלים ומושבות ענק של פינגווינים הם רק חלק ממה שמצפה למטיילים באזור הפראי, שנחלק בין ארגנטינה לצ'ילה

מעט מאוד מקומות בעולם יכולים להתחרות ביופי הטבעי של פטגוניה, חבל ארץ עצום בגודלו המשתרע בחלק הדרומי של דרום אמריקה והמשותף לצ'ילה ולארגנטינה. יש פה הרים מושלגים, שפע של מים באגמים, בנהרות ובמפלים, קרחונים אדירים ומצוקי סלע משוננים התורמים לתפאורה הפראית והמסעירה של פטגוניה. גם עולם החי כאן עשיר ומרתק, עם מושבות ענק של פינגווינים לצד בעלי חיים ימיים דוגמת אריות ים, פילי ים ולווייתנים. הנה כמה מקומות בפטגוניה בהם תוכלו לספוג את יופיו ועוצמתו של הטבע:

ברילוצ'ה ואזור האגמים

העיר ברילוצ'ה (Bariloche), השוכנת במורדות הרי האנדים, לחופו של אגם נאוול ואפי, אמנם משמשת כנקודת מוצא לטיולים בפטגוניה, אבל היא הרבה יותר מנקודת עצירה קצרצרה: אפשר לבלות בעיר ובסביבתה זמן רב מבלי לשבוע מהנוף (וגם מהשוקולד המצוין שבו ברילוצ'ה מפורסמת). זוהי עיירת נופש וסקי בסגנון אירופי, עם בתים שלהם גגות רעפים משופעים ורחובות המשובצים בבתי קפה, חנויות שוקולד וגלידריות למכביר. אבל הדבר ששובה את הלב במיוחד זאת התפאורה הטבעית – ברילוצ'ה מוקפת בהרים ויערות ומכל פינה אפשר לראות את אגם נאוול ואפי.


נוף באזור ברילוצ'ה | צילומים: שאטרסטוק

זהו כמובן לא האגם היחידי באזור האגמים. הפארק הלאומי נאוול ואפי כולל, בנוסף לאגם נאוול ואפי, עוד שלושה אגמים בגווני כחול משתנים, הרים מושלגים, גבעות מיוערות ומפלים. ניתן ליהנות מהטבע היפהפה בשלל דרכים: טיולים ברכב, ברגל ובאופניים, שייט בקיאקים, רפטינג, רכיבה על סוסים ועוד. אחד הטיולים היפים ביותר שאפשר לעשות מברילוצ'ה הוא מעבר מארגנטינה לצ'ילה תוך חציית אזור האגמים. הדרך משלבת נסיעה ושייט באגמים ולכל אורכה נשקפים נופים חלומיים. מומלץ לחלק את המעבר ליומיים וללון באזור הגבול בין שתי המדינות, בפוארטו בלסט (Puerto Blest). מי שרוצה ליהנות מקרבה בלתי אמצעית לטבע והכסף לא מהווה עבורו בעיה, ייהנה עד מאוד בלודג' עתיר הפינוקים שבמקום, המוקף בנופי אגמים ופסגות.

פארק הקרחונים

פארק הקרחונים (Parque Nacional Los Glaciares), הנמצא לא רחוק מהעיר אל קלפטה בדרום ארגנטינה, מהווה, ללא ספק, את אחד משיאי הטיול בפטגוניה. זהו אחד האתרים המתויירים ביותר בפטגוניה, במידה רבה של צדק. אל תתנו לעובדה שהפארק מתוייר להרתיע אתכם, שכן כאן אפשר לראות את נופי פטגוניה במלוא הדרם.

שייט באגם ויידמה, אל מול הקרחון

30 אחוזים משטח הפארק מכוסים בקרח (ומכאן שמו), וגם מים יש פה בשפע. בצפון הפארק נמצא אגם ויידמה, אגם גדול שנוצר ממי קרחונים, ואילו בדרומו נמצא אגם ארחנטינו, הגדול באגמי ארגנטינה. גולת הכותרת של הפארק היא קרחון פריטו מורנו, המכונה "הקרחון המתנפץ" בשל קריסת גושי קרח גדולים ממנו אל מימי אגם ארחנטינו. המראה של גושי הקרח המתנפצים ברעש גדול מהפנטת וקשה להתנתק משם. בפארק הקרחונים יש קרחונים נוספים, שקשה לעמוד בפני יופיים. קרחון אופסלה וקרחון ספגזיני מרשימים מאוד ובשונה מפריטו מורנו, שאותו ניתן לראות היטב מהיבשה, את הקרחונים הללו אפשר לראות רק מן הים. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא בשייט באגם ארחנטינו, היוצא מאזור אל קלפטה. כדי ליהנות מזווית מסעירה נוספת על האזור, כדאי לצאת מאל קלפטה לטיול ג'יפים אל ההרים המקיפים את אגם ארחנטינו – הטיול נקרא "המרפסת של קלפטה" שכן הוא מוביל להרים מעל האגם, עם תצפית נהדרת על כל האזור.


קרחון פריטו מורנו בפארק הקרחונים, שגושי קרח גדולים ניתקים ממנו ומתנפצים ברעש עז אל המים

אל צ'אלטן ופיץ רוי

כ-210 ק"מ מאל קלפטה נמצא כפר מקסים ומעט פחות מתוייר בשם אל צ'אלטן (El Chalten). הסיבה העיקרית להגיע לכפר השוכן בשדות הקרח של דרום פטגוניה היא הר פיץ רוי (Fitz Roy) הסמוך, הגבוה בפארק הקרחונים. במונחים בינלאומיים גובהו לא אדיר – הוא מתנשא לגובה 3,359 מטר, אבל הטיפוס עליו הוא אחד המאתגרים בעולם, הן בשל תנאי השטח הקשים והן בשל מזג האוויר ההפכפך והמסוכן באזור. אבל לא צריך לטפס על הפיץ רוי כדי להתרשם מצורתו המיוחדת, אשר הפכה לסמל של פרובינציית סנטה קרוז בה הוא שוכן. אחד הטרקים הפופולריים באזור הוא טרק פיץ רוי, הנמשך כשלושה ימים וכולל תצפיות נהדרות על ההר.


צורתו המיוחדת של הר פיץ' רוי מלווה את המטיילים בטרק פיץ' רוי היפהפה | צילום: Arnaud Cassagne
טורס דל פיינה

מעבר לגבול, בצ'ילה השכנה, נמצא אחד מהפארקים הלאומיים היפים באמריקה הדרומית – טורס דל פיינה (Torres del Paine). הנופים פה כוללים קרחונים, אגמים קרחוניים באינספור גוונים של כחול שבהם צפים גושי קרח, מפלים שוצפים וצוקי גרניט תלולים הנראים כמגדלים, והם שהעניקו לפארק את שמו (טורס בספרדית פירושו מגדלים). זהו גן עדן לחובבי הליכה, עם מסלולים רבים בדרגות שונות. הטרק הפופולרי ביותר הוא מסלול ה-W שעובר באתרים הבולטים בפארק, כמו התצפית על המגדלים, אגם פאואה והקרחון גריי. יש מטיילים הבוחרים להאריך את השהות בפארק ולצאת למסלול מעגלי הנמשך שבוע וכולל נקודות עניין נוספות, כמו טיפוס לפסגת ג'ון גרדנר משם נשקפים נופים עוצרי נשימה של קרחונים. מאידך, אפשר להסתפק בטרק קצר, של יום אחד, המוביל לנקודת תצפית נפלאה על המגדלים.


אי אפשר להישאר אדישים מול יופיים המדהים של מגדלי הפיינה

אפשרות נוספת והרבה פחות מוכרת למטיילים ליהנות מנופיו המפעימים של הפארק היא שייט עתיר ריגושים בסירות זודיאק בנהר הסרנו. הסירות המהירות שטות בנופים חלומיים – בין הרים, קרחונים, יערות ואגמים, ומאפשרות להכיר אזורים מרוחקים ומבודדים של הפארק. במהלך השייט עוצרים מדי פעם ויוצאים לטיולים רגליים בכמה מהאזורים היפים ביותר, כמו למשל לתצפית על פסגת דונוסו.


שייט בסירות זודיאק בנהר הסרנו, אחת מהחוויות המיוחדות והפחות מוכרות בטורס דל פיינה | צילום: turismo 2

אושוויה וארץ והאש

אם הטיול בארץ האש בארגנטינה יקנה לכם את התחושה שהגעתם לסוף העולם, זה לא מקרי. ארץ האש שוכנת בקצה הדרומי של ארגנטינה ובירת האזור, אושוויה (Ushuaia), היא העיר הדרומית ביותר בעולם. אושוויה מוכרת כמקום ממנו יוצאים טיולי השייט לאנטארקטיקה, אבל לא חייבים להרחיק ליבשת הקפואה כדי ליהנות מטבע בראשיתי. הפארק הלאומי ארץ האש (Tierra del Fuego), שמרוחק כ-12 ק"מ מאושוויה, מספק טבע ונופים למכביר. יש בו רכסים מושלגים, יערות של עצי לנגה ואגמים קרחוניים מרהיבים. גם בעלי חיים רבים יש כאן, בהם בונים המקימים פה סכרים מרשימים.


סוף העולם זה כאן: הנמל של אושוויה, העיר הדרומית ביותר בעולם

בשמורה יש מסלולי הליכה רבים, ממסלולים קצרצרים וקלים ועד מסלולים של כמה ימים, ובכל אפשרות שתבחרו מובטחים לכם נופים נפלאים. אושוויה עצמה מוקפת בתפאורה מרהיבה של פסגות מושלגות מצד אחד ותעלת ביגל, המחברת בין שני האוקיינוסים (האטלנטי והשקט) מצד שני, והיא מהווה בסיס מצוין לטיולים בארץ האש, לשייט בתעלת ביגל ולשלל הרפתקאות נוספות.


מנופיו של הפארק הלאומי ארץ האש

פינגווינים, לווייתנים וחברים נוספים

אחד הריגושים הגדולים שבטיול בפטגוניה טמון במפגש עם בעלי החיים האופייניים לאזור, ובראש וראשונה פינגווינים. ישנם כמה מקומות בפטגוניה בהם אפשר לצפות בפינגווינים. מאושוויה, למשל, ניתן לשוט לאיים הקטנים שבתעלת ביגל, בהם יש מושבות גדולות של פינגווין מגלן. באי מרטילו (Isla Martillo) יש מושבה גדולה של פינגוויני מגלן לצד מושבה קטנה, היחידה בדרום אמריקה, של פינגווינים לבני אוזן. אפשר להסתפק בשייט לצפייה בפינגווינים, אבל הרבה יותר מרגש להצטרף לטיול הכולל ירידה מהסירה אל האי, שם תהיו מוקפים בפינגווינים מכל עבר, בהחלט אחד מרגעי השיא של הטיול. מלבד פינגווינים יש באי קורמורנים, יסעורים ונשרים.


חצי האי ולדז שבו אפשר לראות מושבות גדולות של פינגווינים לצד אריות ים ויונקים ימיים נוספים

במהלך סיורי השייט היוצאים מאושוויה יש סיכוי לא לפגוש יצורים נוספים שלא ישאירו אתכם אדישים, דוגמת אריות ים, דולפינים ולווייתנים. בארגנטינה יש כמה מקומות בהם הסיכוי לפגוש לווייתנים גדול במיוחד, למשל בחצי האי ולדז (Valdez). בחצי האי חיה מושבת הפינגווינים הגדולה בעולם מחוץ לאנטארקטיקה – מאות אלפי פינגוויני מגלן נמצאים כאן ואפשר להסתובב ביניהם בחופשיות. לקינוח, תוכלו לפגוש על החוף המוני פילי ים ואריות ים. שער היציאה לחצי האי ולדז הוא העיר פוארטו מדרין (Puerto Madryn).


פינגווינים באי מגדלנה בצ'ילה

בצד הצ'יליאני של פטגוניה, העיר פונטה ארנס (Punta Arenas), השוכנת על הגדה הצפונית של מפרץ מגלן, מהווה בסיס מצוין לצפייה בעולם החי העשיר של האזור. מהעיר ניתן לשוט לאי מגדלנה (Isla Magdalena) שבו נמצאת אחת ממושבות הפינגווינים הגדולות בחצי הכדור הדרומי, עם למעלה ממאה אלף פינגוויני מגלן. בסמוך נמצא האי מרתה (Isla Marta) עם מושבה קטנה של אריות ים ופילי ים, ובמהלך השייט יש סיכוי לא רע לראות גם דולפינים.

מפת פטגוניה

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.