טיול ג'יפים בדרום רמת הגולן

דרום רמת הגולן הוא אזור מקופח (ואולי מוּרווח), שאינו זוכה למבקרים רבים כמו שכנו הגליל. למחפשים מרחבים שלווים ותצפיות נוף מרהיבות, הנה מסלול שמתחיל בצומת צמח ונגמר בצומת דליות, ובדרך מגיע ממש עד הירמוך ומפגש שלושת הגבולות

כדאי לנצל יום של חופשה, להעמיס על הג'יפ את הציוד הדרוש וכמה חברים ולצאת לטיול ג'יפים. עדיף כזה שיכלול שבילי בוץ אתגריים בצד תצפיות מרהיבות ויחזיר אותנו הביתה מלאי חוויות ואת הג'יפים מרוססי בוץ. הפעם בחרנו את דרום רמת הגולן, בעיקר בשל היותו אזור פחות מטויל.

יצאנו בג'יפ בודד, אבל כמובן שתמיד עדיף לצאת בחבורה, בעיקר כדי להימנע ממצבים לא נעימים אבל גם בשביל החברותא. היינו ארבעה – דרור על ההגה, זלמן על המפה, שלומית על הידע הבוטני ועבדכם על המצלמה.

שני טייסים תורכים וירח אחד

מתחילים בצומת צמח, בדרום הכנרת, משם נוסעים צפונה על כביש 92, עד לתחנת הדלק אלון שליד קיבוץ האון, שם פונים ימינה לכיוון מזרח, לשביל דרך נוף מבוא חמה (נ"צ 208.55/236.38). כבר בפנייה נפרשים לפנינו מורדותיו המערביים של הגולן, הלוא הם מצוקי האון.נוסעים מדרום לבית העלמין, ובמזלג הקרוב שמאלה. בהמשך, מדרום למטע הבננות, בדרך המסומנת למזרח עוד קילומטר אחד. כשמגיעים לצומת T פונים שמאלה לכיוון צפון, בשביל שבשטח מסומן בירוק. נוסעים עוד קילומטר, וכשעוברים שתי בריכות מים מימין ואחריהן אנטנה משמאל מגיעים לאנדרטת הטייסים התורכים, התחנה הראשונה שלנו להיום.האנדרטה הוקמה במאי 1914 לזכרם של שני טייסי חייל האוויר העות'מאני שהתרסקו עם מטוסם בנקודה הזו ב־27 בפברואר אותה השנה. טיסתם, מפגן של הישגיות בימי ראשית התעופה, יצאה מאיסטנבול, עברה מעל דמשק וארץ ישראל ובסופו של דבר היתה אמורה להגיע לקהיר. אלא שהטייסים, שלא הכירו את משטר הרוחות באזור, נקלעו לשרקייה, אותה רוח מזרחית חמה, שטלטלה את המטוס וריסקה אותו אל הקרקע. את המקום מתחזק יֶרַח פארן מקיבוץ האון, שעליו עוד נשמע בהמשך.מהאנדרטה חוזרים לצומת ה־T וממשיכים בדרך העולה מזרחה על שביל מסומן העובר דרך גבעת השולחן והר שָריר. זהו ההמשך של דרך נוף מבוא חמה. כאן נגלה לפנינו נוף שהוא אפילו מרהיב מקודמו, ומאחורינו נפרשים תל קציר והכנרת. לאחר 1.7 קילומטר פונה השביל המסומן בשטח בירוק (ובמפות בשחור) שמאלה וימינה, ולאחר כמאה מטר תמצאו רחבה קטנה לחניית הרכב ושער בקר המוביל לשביל הליכה רגלית.

טיול בדרכי עפר בוציות, שאינן עבירות לרכב רגיל

אנחנו בדרך לעין שריר (נ"צ 209.94/234.74), וזה הזמן להוציא את ארוחת הבוקר ואת בגדי הים. משך ההליכה כשש דקות לכל כיוון, ומדובר בסוג של גן עדן עלי אדמות שמבחינתי אפשר להישאר בו גם יום שלם. עין שריר היא מקום קטן וקסום, פרי עמל של איש אחד, ירח פארן. בשנת 1944 נבנה המעיין כבריכת אגירת מים להשקיית שדותיהם של תושביו הבהאים־פרסים של הכפר סמרה, שישב במקום שבו יושב היום קיבוץ האון. אלא שלאחר נטישת הכפר התמלא המקום סחף וצמחייה, ורק בזכות שריפה שפרצה לפני כמה שנים הוא התגלה מחדש. ירח איש המקום החליט לשקמו, ובעבודת כפיים (בסיוע קק"ל) נחשפה הבריכה ונאטמה, נשתלו עצי צל ופרי ונוצרה פינת החמד. ירח ממשיך לטפח את המעיין, ובשלט שהציב במקום כתב: "קח איתך בחזרה את כל מה שהבאת… תיהנה אל תשנה!". בני משפחתו חרתו על סלע "עין שוּיֶרַח", כאות כבוד למשקם.

גלשנים למעלה, כנרת למטה
לאחר פרידה מהבריכה הקסומה וחזרה רגלית לרכב, ממשיכים בעלייה בשביל הירוק. לאתגריים שבינינו מומלצת העלייה בדרך הדרומית מבין שתי הדרכים העולות במקביל. נוסעים 900 מטר עד לצומת T (נ"צ 210.46/234.74), ומכאן אפשר לעלות למעלה למתחם הכולל את תותחי נברון, את הכפר הנטוש תַ'וָפִּיק אֶל־פַוְקָא (חרבת תאופיק) ואת עין עוקב. מדובר במוצב ישראלי שהוקם לאחר מלחמת ששת הימים, כפר ערבי נטוש ומעיין קטן, שאותם הפכה קרן קיימת לפינות מוצלות שבהן אפשר לקחת עוד הפסקה.

בעונה המתאימה פריחה מקסימה מלווה את הטיול

אנחנו החלטנו להשאיר משהו לטיול הבא ופנינו בנקודה הזו צפונה, בדרך המקיפה את חורשת קק"ל ממערב, ונסענו על שפת מצוקי האון לכיוון מבוא חמה. הקפת החורשה (כ־900 מטר) כוללת עיקול U גדול ומביאה אותנו עד ממש לפני העלייה על כביש 98, שם פונים שמאלה לדרך המובילה לאורך המצוק אל מול נופה הכל כך מיוחד של הכנרת. לאחר נסיעה של כ־600 מטר מגיעים ל"פילר" (נ"צ 211.19/235.49) הניצב על שפת המצוק ומהווה מרפסת תצפית ומקום נוח להפסקת שתייה או אפילו קפה. מכאן נראה בבירור כל מהלך הנסיעה מהכניסה לשטח מול קיבוץ האון.מהתצפית ממשיכים צפונה עם השביל עד לנקודת "הקפיצה" (נ"צ 211.22/236.64), רחבת ההמראה של גלשני הרחיפה, ולחורשת מבוא חמה הסמוכה. מעניינת ההשוואה, כיצד במקום הזה בתחילת המאה ה־19, ראשית התעופה, מצאו את מותם שני הטייסים התורכים בגלל משטר הרוחות המקומי, שהיום במאה ה־21 מנצלים הדואים לטובת רחיפה מהנה לאורך מצוקי האון, השדות והמטעים ונוחתים בוודאי קרוב לאנדרטה. מומלץ לעצור כאן, להסתובב בשטח ולחפש פריחת צבעונים הפורחים בחודשים מרס־אפריל.מכאן נוסעים צפונה לכיוון קיבוץ מבוא חמה ופונים ימינה אחרי בית העלמין על דרך המובילה לכביש הראשי, שעליו עולים. עוברים את הקיבוץ, אחרי העיקול פונים מערבה ואחר כך צפונה, ממש לפני שתי בריכות המים. הדרך עוברת בתוך מטע וממשיכה לכיוון מצפה השלום (נ"צ 211.99/240.44) וכפר חרוב, שעלה לקרקע בשנת 1974 כיישוב השלישי בהתיישבות הגולן. כאן כדאי לעצור ולרדת להליכה קצרה בינות לצמחייה העבותה ולחורבות הכפר הסורי הנטוש חארב, היושב על שרידי הכפר הקדום חורבא. אפשר להקשיב ל"הרצאה" קצרה המושמעת במכשיר הממוקם ממש לפני הירידה.
נוף טיפוסי, כולל הפרות הרועות באחו

לאחר תצפית ושוטטות במקום נוסעים מזרחה עד לכביש הראשי, חוצים אותו ולאחר נסיעה של כ־300 מטר יורדים לדרך עפר, פונים דרומה ונוסעים במקביל לכביש הראשי עד לצומת T, שם פונים מזרחה לדרך המסומנת בשטח באדום (ובשחור במפה). הדרך עוברת לצד מטע חדש משמאל ומטע בוגר יותר מימין. במפגש עם הגדר פונים שמאלה במגמת ירידה, וכאן תראו שלט המורה "שמורת נחל מיצר". הדרך רצופה בצמחייה עבותה, כאילו לא שייכת לגולן. עצי אלון תבור עתיקים, אלות אטלנטיות, חרובים, דומים, ואת כל התמונה צובע כליל החורש בפריחות צבעוניות. בסוף הירידה מגיעים לערוץ הנחל וחונים ברחבה (נ"צ 215.52/238.95).
נחל מיצר הוא אחד מיובליו של הירמוך, ומומלץ לצאת להליכה רגלית למפל הנחל, או לפחות להליכה קצרה אל נקודת המים הראשונה. הגיוון העצום של הצמחייה במקום מעיד על סוגי קרקע שונים הדרים בכפיפה אחת בתא שטח מצומצם. גם עולם החי עשיר וניתן, עם קצת מזל, להבחין בעופות דורסים, בצבאים ובחזירי בר.

ציפורים ועפיפונים

מהנחל נעלה בהמשך הכביש המתפתל מזרחה, נסיעה של 3.5 קילומטרים עד לצומת T, נפנה ימינה לגדר המערכת, שם נצפה על נהר הירמוך, על נחל רקד ועל מפגש שלושת הגבולות שבצפון־מזרח. כשנחזור לצומת ה־T נמשיך לכיוון צפון־מזרח על שביל המסומן בשטח באדום, נסיעה של 4.3 קילומטרים עד לצומת (נ"צ 219.06/240.64), שם נפנה ימינה לדרך הסלולה מדרום למאגר המים מיצר. מימין חולפים על פני נקודת או"ם ואחריה הופך השביל לדרך עפר ומוביל עד לצומת T, שם פונים ימינה לכיוון הבסיס הצבאי עד למגדל המים ולנקודת גדר 1203/1204, שם נפנה צפון־מערבית לכיוון אבני איתן עד לפנייה ימינה (נ"צ 222.93/246.11) למאגר חיתל (מאגר נוב). מגיעים עד לשער ויורדים להליכה רגלית למאגר לתצפית עופות המים. הקפידו לעלות בשקט כדי להספיק לראות את הציפורים עפות עם הופעתכם. אפשר לשבת על הספסל המיועד לתצפיתנים ולחכות שהעופות ישובו ממנוסתם.מהמאגר חוזרים ועולים על הכביש הראשי (98) ופונים ימינה לכיוון רמת מגשימים. עוברים את נוב ופונים שמאלה לכיוון חיספין, אל שמורת אירוס הביצות (שמורת בריכת חיספין). במקום ישנו שביל מעגלי והסברים מפורטים לגבי הצמחייה בשמורה. מומלץ מאוד לעצור כאן בעונת הפריחה.

אנדרטת הטייסים התורכים

ביציאה מהשמורה נוסעים שמאלה עד לצומת נטור. מהצומת נוסעים 600 מטר לכיוון נטור ובצד שמאל תמצאו שער בקר. עוברים את השער, הוא לא נעול, נוסעים לצד המאגר עד לנקודה הדרום מערבית שלו ועולים לתצפית מרהיבה על אחד המאגרים הגדולים של רמת הגולן – מאגר בני ישראל (מאגר חיספין). למי שהביא עפיפון, זה הזמן לשלוף אותו ולתת לו להיסחף ברוחות. בדרך למאגר מצאנו הרבה אירוסי הביצות ושפע של צמחים האופייניים לאזור ולעונת השנה.לאחר מנוחה קצרה חוזרים ויוצאים באותו השער, לא שוכחים לסגור אותו, ופונים שמאלה לכיוון נטור. נוסעים מערבה עד לעיקול שמאלה, שם פוגשים דרך עפר ימינה לכיוון צפון, ליד מכלאת בקר (נ"צ 222.55/252.10). אחרי 700 מטר תמצאו פנייה שמאלה ושוב ימינה, עוברים משמאל למעגל רוויה (מאגר סמך) וממשיכים במגמה צפונה עד לחיבור לכביש דליות־גמלא (869). סך הכל נסיעה של ארבעה קילומטרים. ביציאה לכביש תמצאו חניון קטן שבו תוכלו לשבת ל"סיכום טיול" ולהתרעננות לפני החזרה הביתה.

מדריך מהיר

נקודת התחלה: צומת צמח

הגעה:
מדרום – כביש בית שאן־צמח (90); מצפון – מגדל, טבריה, צמח (90)
נקודת סיום: צומת דליות

אורך המסלול:
65 קילומטר

משך הטיול
: כ־8 שעות

מפת סימון שבילים:
מספר 1 (החרמון, הגולן ואצבע הגליל)
תחנות דלק: בצמח, בהאון וברמת מגשימיםמידת עבירות: בינוניתמים: בתחנות הדלק ובעין שריר

ציוד:
ערכת קפה, GPS וציוד בסיסי לחילוץ

טיפ: אחרי המסלול

אפשר לקפוץ לגמלא לתצפית על עופות דורסים וביקור באתר ההיסטורי, או לצאת להליכה קצרה בנחל דליות או למפל בזלת שעל נחל בזלת.