תפריט עמוד

טיול בצפון נורווגיה

צפון נורווגיה הוא אזור של יופי פראי ומהפנט: פיורדים, עמקים קרחוניים, אגמים ומפלים, איילי צפון והמוני עופות מים וגם אוכלוסיית נוודים סאמית שמשמרת את תרבותה המסורתית. כל אלה הופכים את הטיול פה לבלתי נשכח

עם נופי הרים מושלגים, פיורדים, אגמים, קרחונים ומפלים, אין זה מפתיע שנורווגיה מכבבת תדיר בצמרת רשימות מסוג "המדינות היפות בעולם". לא רק יופייה של נורווגיה והטבע הפראי הופכים אותה ליעד חלומי. עבור מי שמתגורר במזרח התיכון, הקיצים הקרירים של נורווגיה הם מפלט אידיאלי מהחום והלחות של יולי-אוגוסט. בעוד שדרום ומרכז נורווגיה הם יעדי תיירות פופולריים, אזור הצפון, על אף יופיו עוצר הנשימה, נותר מעט מחוץ למסלול, וזאת בשל ריחוקו הרב. עם זאת, מדובר באחד מאזורי הטיול היפים והמיוחדים באירופה, שמעניק למטיילים בו חוויה בלתי נשכחת. בטיול כזה מגיעים לפינות נידחות באמת וחווים את הטבע הנורווגי במלוא עצמתו.

טיול בצפון נורווגיה עובר בטבע פראי ונופים מהפנטים | צילום: CH, visitnorway.com

אזור צפון נורווגיה מציע מפרצים קסומים, איים מבודדים, אלפי אגמים, פיורדים עמוקים, מפלים שוצפים וכפרי דייגים ציוריים. בנוסף לנופים, קשה שלא להתרגש מהמפגש עם בעלי החיים הרבים – איילי צפון, עופות מים, לווייתנים, דולפינים וכלבי ים.

תוכי ים (פאפין) בצפון נורווגיה. הטיול רצוף במפגשים עם בעלי חיים | צילום: Asgeir Helgestad, visitnorway.com

לא רק טבע יש בצפון נורווגיה. זוהי ארצם של הסאמים (לאפים), עם של נוודים שחי בערבות השלג בצפון נורווגיה ועוסק בגידול איילי צפון, ציד ודיג. היום מרבית הסאמים חיים ביישובי קבע ומתפרנסים מתחומי עיסוק נוספים כמו תיירות, אבל עדיין האזור הזה הוא אחד המקומות האחרונים בהם ניתן להכיר את התרבות האותנטית של הסאמים. העונה המושלמת לטיול כאן היא הקיץ, אז מצפה למטיילים חוויה נוספת: מצפון לחוג הארקטי השמש לא שוקעת בחודשי הקיץ ואפשר ליהנות מהאור המיוחד של שמש חצות.


סאמי בתלבושת מסורתית עם אייל צפון | צילום: Terje Rakke, Visitnorway.com

אז מה רואים ואיפה מטיילים? הנה כמה מקומות מרתקים שלא כדאי להחמיץ בצפון נורווגיה:

אלטה
אלטה (Alta), בירת חבל פינמארק, היא עיר קטנה המהווה בסיס מצוין לטיולים בחבל פינמארק וליציאה לכף הצפוני. העיר שוכנת על השפך של נהר אלטה הרחב ונעים לטייל על גדת הנהר. עם זאת, בניגוד למוקדי עניין אחרים באזור, האטרקציה העיקרית פה דווקא אינה קשורה לטבע. ביימפלופט (Hjemmeluft), כחמישה קילומטרים מדרום-מערב לעיר, יש אתר של ציורי סלע עתיקים מהמאה השישית לספירה. יש פה אלפי ציורים גדולים שהשתמרו היטב ומתארים סצנות מחיי היום יום, אניות, בעלי חיים (בעיקר איילי צפון) ועוד. האתר הוא חלק ממוזיאון אלטה עטור השבחים, שבו אפשר לראות ממצאים ארכיאולוגיים, מוצגים גיאולוגיים ותצוגות שמתייחסות לחיי הסאמים.


ציור סלע באלטה. הציורים, מהמאה השישית לספירה, מתארים סצינות יום-יומיות | צילום: Kurt Hamann, visitnorway.com

קאראשוק
הכפר קאראשוק (Karasjok), בחבל פינמארק, נחשב לבירה הרשמית של העם הסאמי. כאן נמצא הפרלמנט הסאמי, ששוכן במבנה חדשני ויוצא דופן. בפרלמנט יש 39 נציגים שעסוקים בשימור התרבות הסאמית ובקידום ענייניהם של הסאמים מול ממשלת נורווגיה. בקאראשוק יש אתרים נוספים הקשורים לתרבות הסאמית, כמו מרכז ארץ הסאמי שהוא מוזיאון המוקדש למורשת הסאמית. בכפר יש גם חנויות מזכרות רבות עם עבודות יד של הסאמים. רבים מתושבי הכפר והכפרים הסמוכים הם רועי איילים ובחודשי החורף שוהים באזור הכפר מאות אלפי איילים.


המבנה החדשני של בית הפרלמנט הסאמי בקאראשוק | צילום: שאטרסטוק

הונינגסוואג והכף הצפוני
העיירה הונינגסוואג (Honningsvåg), על חופי ים ברנץ המהווה את חלקו הדרומי של האוקיינוס הארקטי, היא העיר הצפונית ביותר בנורווגיה. היא נמצאת בקו ברוחב 71 ומהווה נקודת מוצא לטיולים בכף הצפוני (Nordkapp), הנקודה הצפונית ביותר באירופה. הכף הצפוני הוא חצי אי שבצפונו מתנשא צוק לגובה של 307 מטר מעל האוקיינוס הארקטי. אחד מסמלי הכף הצפוני הוא גלובוס ענק שהוצב במקום ב-1978.


הכף הצפוני. הנקודה הצפונית ביותר באירופה | צילום: Frithjof Fure, visitnorway.com

טרומסו
טרומסו (Tromso), הממוקמת על אי קטן במרחק כ-344 ק"מ מצפון לחוג הארקטי, היא עיר סטודנטיאלית תוססת ומלאת חיים אשר נחשבת לבירת הצפון. כאן תוכלו למצוא את האוניברסיטה הצפונית ביותר בעולם, את הגן הבוטני הצפוני בעולם, את מבשלת הבירה הצפונית בעולם, את הפלנטריום הצפוני בעולם ואתרים נוספים שמתהדרים בתואר "הצפוני בעולם". מומלץ במיוחד לבקר בגן הבוטני שבו צמחים ממקומות קרים בעולם. טורמסו מוקפת בנופים מרהיבים של הרים מושלגים, מפרצים ופיורדים. מראשו של הר סטושיינן המתנשא לגובה 430 מטר מעל פיורד יפהפה (ניתן לעלות לשם ברכבל) יש תצפית מרהיבה על האזור.


טרומסו, בירת צפון נורווגיה. עיר יפה ותוססת | צילום: CH, visitnorway.com

בודה והר רובניק
בודה (Bodø) היא העיר הגדולה ביותר באזור צפון נורווגיה. בסמוך לה נמצא הר רובניק (Rovnic), המכונה גם קייזרוורדן, על שמו של וילהלם השני מלך פרוסיה שאהב מאוד את האזור. מראש ההר, בגובה 366 מטר, נשקפת תצפית מרהיבה על העיר ועל הים הצפוני המנוקד באיים ומפרצים – בימים בהירים אפשר לראות מכאן אפילו את איי לופוטן. התצפית יפה במיוחד בזמן שמש חצות.


נוף באזור בודה | צילום: שאטרסטוק

איי לופוטן
קבוצת איי לופוטן (Lofoten) מונה 11 איים הרריים ומיוערים ועוד מאות איונים קטנטנים המשתרעים לאורך 190 ק"מ בצפון-מערב נורווגיה. פיורד ווסטפיורד (Vestfjord) מפריד בין האיים לבין היבשת. הנופים פה הם מהיפים ביותר שתראו בנורווגיה – הרים עם פסגות מחודדות ומושלגות, פיורדים, עמקים קרחוניים, אגמים קטנים, מפלי מים ומפרצים תכולים. נראה כי האיים הם מעין תמצית מזוקקת של כל היופי של הטבע הנורווגי.


איי לופוטן. תמצית מזוקקת של יפי הטבע הנורווגי | צילום: שאטרסטוק

בין כל אלה משובצים הכפרים של איי לופוטן, והם לא פחות יפים מהטבע שמסביב. אלה הם כפרי דייגים מקסימים הבנויים סביב לשונות ים, ובהם בתי עץ צבעוניים ומתקני עץ לייבוש דגי בקלה. מסביב לכפרים שדות וכרי מרעה ירוקים. האיים השלווים הם גן עדן לצפרים, עם למעלה ממיליון וחצי ציפורים המקננות באיים במהלך הקיץ, ובהן אווזים, קורמורנים, שחפים וגולת הכותרת – תוכי ים (Puffins) שובי לב. בירת האיים היא סוולוואר (SVOLVAER), עיירה מקסימה המונה כ-4,000 תושבים אשר מהווה כבר יותר ממאה שנה מוקד משיכה לאמנים, וגדושה בבתי קפה ובגלריות. איי ווסטרולן (Vesterålen) נחשבים לחטיבה הצפונית של איי לופוטן. אלו הם איים שלווים הגדושים בכפר דייגים ציוריים ונחשבים לאחד המקומות הטובים באירופה לצפייה בלווייתנים.

בתמונה הפותחת: כפר באיי לופוטן | צילום: שאטרסטוק

נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.