תפריט עמוד
עופות וצפצפות על שביל חוצה החולה – טיול אופניים
מכביש 918 יוצאים מערבה בדרך עפר טובה. כשמגיעים לצומת T פונים שמאלה (דרומה), וממשיכים כל הזמן ישר. הנסיעה בדרך מזמנת ממיטב נופי עמק החולה. כעבור שני קילומטרים נצמד תווי הדרך לתווי תעלת הירדן, כך שאפשר לעצור ולצפות באנפות, בברווזים, בשלדגים ובשאר עופות מים. בעונה, לקראת שקיעה, חולפים ממעל אלפי עגורים מצווחים בדרכם לחניית הלילה שלהם בשדות הסמוכים לאתר ההצפה, ואפשר להביט בשמש הנעלמת מעבר להרי הגליל ובהרי הגולן ממזרח שנצבעים בכתום ובסגול. לא רחוק מהמסלול נמצאות חורשות של עצי צפצפה תמירי גזע (שבשנים האחרונות נכרתים רובם), המשמשים לייצור גפרורים, סוליות לקבקבים ומקלות של ארטיקים. בשלב מסוים מגיעים לגשר העובר מעל התעלה. אפשר לחצותו ולהמשיך לאורך הגדה המערבית של התעלה או להמשיך עד הגשר הבא. משם ממשיכים מערבה. חולפים על פני מאגר מי הקולחין של חולתה ומיד אחריו פונים ימינה. כעבור חצי קילומטר מדוושים בין בתי המושבה יסוד המעלה.

הגעה: על כביש 918, קילומטר מצפון לפנייה מזרחה אל קיבוץ שמיר (הכניסה דרך כביש 90 הישן)
נקודת סיום: יסוד המעלה
עונה מומלצת: כל השנה
אורך המסלול: 15 קילומטר
משך המסלול: כשלוש שעות
קושי המסלול: קל
למי מיועד: כל המשפחה
מפה: מספר 1 (החרמון, הגולן ואצבע הגליל)

ארכיאולוגיה בתל חצור – טיול ברגל
בתל חצור היתה עיר חשובה ששלטה על הדרך הראשית שקישרה את מצרים ואת ארץ ישראל עם סוריה ועם מסופוטמיה. לא בכדי המקום מכונה בספר יהושע (פרק י"א, י') "ראש כל הממלכות", כעיר שמעמדה רם.
מרבית שטחה של העיר, המוקף סוללת עפר גדולה הנראית גם היום, מעולם לא נחפר, אך בחפירות שכן נערכו בחלקה העליון התגלו מבנים ומתקני ציבור. בחלקה המזרחי של העיר התגלה שער בחומה מימי שלמה. מעבר לשער התגלו מחסנים ובתי בד, אשר הועתקו ממקומם כדי לאפשר את חפירת הארמון הכנעני שמתחתם. בקצהו המערבי של התל ניצבת במת פולחן ומעבר לה מצויים שרידיה של מצודה גדולה שאפשר לטפס לראש אחד ממגדליה ולהשקיף משם על הנוף. 

בעבור מי שאיננו ארכיאולוג הממצא המרשים ביותר למראה הוא מפעל המים הקדום, הגולש בגרם מדרגות מתפתל אל מעמקי האדמה עד לשכבת מי התהום. מפעלי מים כאלה מצויים גם בערים קדומות אחרות – למשל ירושלים, מגידו ותל שבע – אך בכולן הם מושתתים על מי מעיין המוטה אליהם בסתר ולא על חשיפת מי תהום, ובזאת ייחודו של הממצא. קיומו של מפעל המים האדיר אִפשר לעיר לעמוד במצור גם בתקופות קשות.

הגעה: נוסעים צפונה בכביש 90. מעט אחרי צומת מחניים עוקבים אחר השילוט לעבר תל חצור ואיילת השחר (הכניסה דרך כביש 90 הישן)
נקודת סיום: המסלול מעגלי. אין צורך בהקפצת רכב
עונה מומלצת: כל עונות השנה, בעיקר כשהכל ירוק
אורך המסלול: כקילומטר וחצי
משך המסלול: כשעתיים
קושי המסלול: קל
למי מיועד: לכל המשפחה
מפה: מספר 1 (החרמון, הגולן ואצבע הגליל)
שימו לב: תל חצור הוא גן לאומי. הכניסה אליו כרוכה בתשלום וכפופה לכל הנוהלים הנהוגים בגנים לאומיים ובשמורות טבע

שכשוך בעינות נוטרה (עין א־תינה) – טיול ברגל
מעבר לחורשת האקליפטוסים זורם פלג מים שבו כמה בריכות שכשוך (גובה המים עשוי להגיע עד למותניים). משני צדי הנחל צומחת צמחיית גדות יפה. אפשר לדעת שאיכות המים משובחת על פי שפע סרטני הנחלים וחלזונות השחרורית שמחייתם תלויה בצלילות המים. אחד הצמחים הבולטים כאן הוא אירוס הביצות. אם נעלה במעלה הזרם נטפס על שיפולי הגולן הבזלתיים. כאן, מעל הסלעים, נקפץ במורד מימיהם של כמה מעיינות המתאחדים לפלג שוצף. הדרך קלה, ומהנה במיוחד לטפס דרך פלג המים עצמו, כשסבך פטל מניב פרי נמצא משני עברינו. ברום פלג המים יש הפתעה: קילוח מים חזק נראה כפורץ מתחתית עץ התאנה, שעל שמו נקרא המעיין עין א־תינה. כשנתקרב עוד צפויה הפתעה נוספת: מפל המים הניגר מתוך… צינור. כך ייעשה בארצנו למקור מים כה יפה. מי המעיינות נאספים ומובלים ברובם להשקיית השדות בעמק החולה. לעתים מופסקת לכמה שעות הזרמת המים מהצינור, והמבקר המאוכזב לא יגלה אלא פלג מים חרב (דבר שאינו חל על הבריכות שבתחתית הערוץ, בסמוך לחורשה). כך או אחרת, עם מעט רוח ספונטנית ונכונות להימורים, המקום מומלץ ביותר לביקור.

הגעה: נוסעים צפונה בכביש 90. בצומת מחניים פונים ימינה בכביש 91 לעבר גשר בנות יעקב. בצומת גדות, מיד אחרי שחולפים על פני גדות, פונים שמאלה לעבר גונן, להבות הבשן ועוד. אחרי כשלושה קילומטרים חולפים על פני גשר הפקק. כעבור חמישה קילומטרים נוספים חוצים עוד גשר ומיד לאחריו יש פנייה אל דרך עפר רחבה ימינה (עם שילוט האוסר כניסת אוטובוסים)
נקודת סיום: מעגלי. אין צורך בהקפצת רכב
עונה מומלצת: כל עונה והקסם שלה. במים נעים לשכשך כשחם. האירוס פורח בחורף
אורך המסלול: כשלושה קילומטרים
משך המסלול: שעתיים וחצי
קושי המסלול: קל
למי מיועד: כל המשפחה
מפה: מספר 1 (החרמון, הגולן ואצבע הגליל)
ציוד: כובעים, בגדים להחלפה, נעליים/סנדלים להליכה במים. מומלץ לא ללכת יחפים.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...