תפריט עמוד

טיול בזכרון יעקב: סיור בעקבות חולמים

סיור ברחובותיה היפים של זכרון יעקב הוא גם סיור בנבכי ההיסטוריה של ההתיישבות בארץ ישראל. מבית אחוזה מרשים שנקשר בו סיפור אהבה טרגי, דרך הבית המפואר שנבנה לפקידי הברון ועד מצפור יפהפה על רכס הכרמל

סיור רגלי קליל וקסום בזיכרון יעקב, העוקב אחר ההיסטוריה של המייסדים ומגלה כמה דברים שלא ידעתם על המושבה ועל מקימיה. הסיור נמשך כשעה עד שעה וחצי ומתחיל ברחבת החנייה של רחוב הברושים.

את הסיור נתחיל במתחם לנגה שברחוב הברושים, שם יתגלה לנו סיפור אהבה טרגי של זוג האוהבים, ניטה ומיכאל לנגה, שהגיעו מאנגליה מולדתם לחגוג בארץ ישראל את ירח הדבש שלהם. השניים התאהבו בנופי הכרמל והחליטו להקים בזכרון יעקב את ביתם המפואר. לזוג לא נולדו ילדים, וכשניטה היתה בת 38 היא נפטרה. מיכאל שבור הלב לא הצליח להמשיך בחייו ושלוש שנים אחרי מות אשתו הוא שם קץ לחייו. השניים קבורים בבית הקברות בזכרון יעקב. סמוך לבית האחוזה הקימה ליליאן, אחותה של ניטה, את בית דניאל, מרכז לאמנות ומוזיקה שנקרא על שם בנה דניאל שמת בגיל 18. גם כיום, בית לנגה השומם מרשים להפליא. זהו בית אבן בעל שתי קומות הבנוי בסגנון אוריינטלי. אפשר לראות את השער המקושת, מגורי העובדים, המחסנים, האורוות ומגרש הטניס ששימש את דרי האחוזה.


בית לנגה, שסיפור אהבה טרגי התרחש בין כתליו | צילום: אבישי טייכר

ליד בית לנגה המפואר נמצא מתחם המגורים של קהילת בית אל. בני הקהילה הם גרמנים נוצרים שהגיעו לזכרון יעקב ב-1963 בהנהגתה של אמה ברגר, גרמנייה אדוקה שהאמינה כי יש לחזק את ישראל כנגד שואה עולמית. הצצה מבעד הגדר המקיפה את המתחם שלהם מגלה מקום שלו וירוק, שמזכיר את הקיבוצים של פעם. בני הקהילה, שהקימו מפעל מצליח לייצור מערכות לסינון אוויר נגד לוחמה כימית וביולוגית, זכו למעמד של תושבי קבע והם חיים חיי צניעות ועבודת כפיים. אבל לא נתעכב יותר מדי ליד מתחם מגוריהם כיוון שהם אינם אוהבים שמדברים עליהם.

מכאן נמשיך לרחוב הנדיב. במספר 2 נמצא מוזיאון העלייה הראשונה. אם הדרך אצה לכם תוכלו רק להשקיף על המבנה המרשים, שנבנה בשנת 1892 כדי לשכן את פקידיו של הברון רוטשילד. הבניין נחשב בזמנו לגדול והמפואר בארץ ישראל, ורוטשילד ורעייתו נהגו להתגורר בקומתו השנייה בעת ביקורם במושבה. אם יש לכם זמן, כדאי מאוד לבקר במוזיאון עצמו, שמוקדש לתיאור פועלם של אנשי העלייה הראשונה בין השנים 1882-1904. במקום, ששופץ להפליא בשנות התשעים, יש מוצגים, תמונות וסרטונים (מוזיאון העלייה הראשונה, רחוב הנדיב 2, אתר אינטרנט).


מוזיאון העלייה הראשונה, ששימש כמשרדים לפקידי הברון | צילום: דורון הורוביץ

במרחק הליכה קצרצר נמצא בית הכנסת העתיק של זכרון, אהל יעקב. בית הכנסת נבנה ב-1886 ונקרא על שמו של יעקב רוטשילד, אביו של אדמונד דה רוטשילד (על שמו נקראה גם המושבה). באולם התפילה הגדול יש שני טורים של עמודים וחלונות ויטראז' עם סמלי 12 השבטים. בחזית בית הכנסת תבחינו בשעון שבמקום ספרות מופיעות בו אותיות האלף-בית.

סמוך לכניסה למדרחוב המייסדים נמצאת חצר וילדר הקסומה, חצר משוחזרת מהתקופה העותומאנית ובה בית קפה וחנויות נאות. חוצים את החצר ועוברים דרך מגרש החנייה שבאחוריה אל רחוב הנדיב ואורוות הברון. פונים שמאלה לרחוב היין ועוצרים לתצפית נוף מדהימה על ואדי מילק. זוהי נקודת הנצחה ליעקב מרוויצה, שעלה בגפו לישראל מיוגוסלביה בהיותו נער, התגייס לצה"ל ונהרג בציר פילדלפי. מהמצפור שהוקם על שמו נשקף רכס הכרמל במלוא תפארתו.


חביות יין בפתח יקבי הכרמל. שילוב של מסורת וחדשנות | צילום: דורון הורוביץ

מכאן יורדים במורד רחוב היין לעבר גבעת זמרין, שם נמצאים יקבי כרמל. היקב, שמציג שילוב נדיר וייחודי של היסטוריה, מסורת וחדשנות, מסמל יותר מכל את תחילתה של ההתיישבות בארץ ישראל, את מפעלו של הברון רוטשילד ואת ערש תרבות היין שלנו, התפתחה והתקדמה עם השנים. היקב, שקיים כ-130 שנה תחת אותה בעלות, מייצר יותר מ-15 מיליון בקבוקים בשנה, כמות מכובדת לכל הדעות.

בצאתנו מהיקב נוכל לבקר באחת הגלריות החדשות שקמו בגבעת זמרין. בגלריית GilArt'e, של האמנית המוכשרת גילה חמצני, אפשר להתנסות בסדנת אמנות מופשטת או קרמיקה (כתובת הגלריה: דרך היין 27).

___

דגנית אזולאי – משלבת בין שתי אהבות – זכרון יעקב וקולינריה; מדריכה סיורים חווייתיים בזכרון והסביבה ובעלת מסעדת אדמה בגבעת זמרין. פרטים על סיורים: 054-4315094 או באתר האינטרנט

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...