לטיולי רכבת יש קצב משלהם. למרות שרכבות מהירות (מאוד) הפכו את הנסיעה בין יעדים שונים באירופה לזריזה, יעילה ונוחה, עדיין אפשר לצאת לטיול נינוח, דרך נופים יפים כמו גלויה, עם הרבה מקום למתוח רגליים וקול שקשוק נעים ומרגיע שמשמש כפס קול מלווה. ועוד יתרון לטיול רכבות: אף אחד לא צריך לוותר על המראות שנשקפים מהחלונות, ואם רוצים להרים כוס יין לחיי הדרך – אפשר לעשות את זה ללא חשש. בין אם נוסעים ברכבת מהירה שחולפת במהירות של 200 קמ"ש על פני הנוף או ברכבת איטית שמתקדמת בקצב הצב, חווית הטיול מיוחדת במינה. לקריאה נוספת: בשנים האחרונות טיולי הרכבות באירופה זוכים לעדנה מכמה סיבות. ראשית, הנוחות: במקום לבלות שעות ארוכות בנמל התעופה, לגלות שהטיסה בוטלה ברגע האחרון או להגיע ליעד בלי המזוודה, אפשר פשוט לעלות על הרכבת וליהנות מהדרך. סיבה נוספת לפופולריות הגוברת של טיולי רכבות היא משבר האקלים ותרומתו של ענף התעופה להתחממות כדור הארץ. רכבת הקיטור The Jacobite Steam Train, המכונה "הרכבת של הארי פוטר ווצה את Glenfinnan Viaduct לפניכם הצעות לכמה טיולי רכבת נפלאים באירופה, חלקם קצרצרים – מעט יותר משעה, ואפשר לשלב אותם בקלות בטיול, בעיקר בשביל החוויה. אחרים נמשכים לילה או יותר ומהווים דרך מהנה ונופית להתנייד בין יעדים רחוקים. לא תמצאו כאן גם רכבות יוקרתיות דוגמת האוריינט אקספרס אלא נסיעות רכבות שמרביתנו יכולים לשלב בטיול בלי לשבור תכנית חיסכון. רכבת הקרחונים, שוויץ – מסן מוריץ לצרמאטשווייץ מצטיינת לא רק בשעונים, שוקולד ואתרי סקי מצוינים, היא גם ידועה בשירות רכבות יעיל, מדויק ונוח מאוד, שמגיע כמעט לכל פינה במדינה. הנופים הנפלאים הופכים רבות מנסיעות הרכבות בשווייץ לטיול מקסים, אבל יש כמה רכבות נופיות שעוברות במסלולים נפלאים במיוחד. כזאת היא רכבת הקרחונים (Glacier Express), המחברת בין שתי עיירות סקי נוצצות – סנט מוריץ וצרמט. בכל עונה, הנופים המדהימים שנשקפים מהחלונות הפנורמיים (סמכו על השוויצרים שהחלונות הגדולים מצוחצחים להפליא) יעצרו את נשימתכם, ולא רק הם: המסילה עוברת על 291 גשרים, חלקם גבוהים באופן מבהיל, ודרך 91 מנהרות. בכל עונה, רכבת הקרחונים השוויצרית עובר דרך נופים שיעצרו את נשימתכם | צילום: swiss-image.ch/Christof Sonderegger
התחנה הראשונה של רכבת הקרחונים (או האחרונה, תלוי מאיפה אתם יוצאים לדרך) בסן מוריץ נמצאת בגובה של 1,775 מ' מעל פני הים, התחנה האחרונה, בצרמט, כמאה מ' פחות, אבל הדרך אינה נותרת בגובה אחיד. בשלב מסוים המסילה יורדת לגובה של 585 מ' לפני שהיא עולה ומטפסת ליותר מ-2,000 מ' במעבר ההרים אובראלפ (Oberalp), ואז שבה ויורדת ל-650 מ' לפני שהיא עולה ליותר מ-1,600 מ'. בדרך אפשר להתרשם מהטבע השוויצרי בשיאו, עם נהרות, אגמים, מפלים, יערות, וכמובן, גיבורות המסע – הפסגות האלפיניות האדירות המכוסות בקרחונים. משך הנסיעה: כשבע וחצי שעות מידע מעשי והזמנת כרטיסים רכבת הקרחונים עוברת על 291 גשרים, חלקם גבוהים להבהיל | צילום: swiss-image.ch/Franziska Pfenniger
קו ברגן, נורווגיה – מאוסלו לברגןאחד מטיולי הרכבות היפים ביותר באירופה, ויש האומרים בעולם, הוא קו ברגן (The Bergen Line) המחבר בין שתי הערים הגדולות בנורווגיה, אוסלו וברגן. מחלונות הרכבת נשקפים נופים חלומיים של פיורדים, קרחונים, פסגות מושלגות, אגמים, מפלים ויערות. הנסיעה עוברת דרך רמת הרדאנגר, הרמה הגבוהה ביותר באירופה, והיא לא מפסיקה לרגש לרגע, גם בשל הנופים המפעימים וגם בשל ההישג ההנדסי כביר שהיה כרוך בהנחת פסי הרכבת, שעוברים דרך מאות מנהרות וגשרים. ממראות הדרך בין אוסלו לברגן (צולם מחלון הרכבת של קו ברגן) למי שרוצה להעצים את החוויה, מומלץ לרדת בדרך, בעיירה מירדל (Myrdal), ולצאת משם לנסיעת רכבת מיוחדת במינה שכמותה לא תמצאו בשום מקום אחר באירופה – ברכבת של פלום ( Flåm Railway). לאורך 20 קילומטר הרכבת יורדת באחת המסילות התלולות ביותר בעולם, כשמהחלונות נשקפים נהרות, מפלים ופסגות מושלגות. חלק מהדרך עוברת במנהרות מפותלות שקשה להבין איך חצבו אותן. בסוף הנסיעה מצפה עמק יפהפה ופיורד מרשים, Aurlandfjord. הרכבת של פלום פועלת כל השנה – עשר פעמים ביום בקיץ וארבע פעמים ביום בחורף, והנסיעה בה אורכת כחמישים דקות בכל כיוון. אחרי שחוזרים למירדל אפשר להמשיך בנסיעה בקו לברגן. משך הנסיעה: בין אוסלו לברגן – 7 שעות. אם עוצרים כדי לנסוע בקו של פלום – הוסיפו עוד כשעה נסיעה לכל כיוון וקחו בחשבון את הנופים המחכים בעמק, שיגרמו לכם לרצות להתעכב בפלום עוד ועוד. מידע מעשי והזמנת כרטיסים ועוד תמונה שצולמה מחלון הרכבת בין אוסלו לברגן. נופים חלומיים של פיורדים, נהרות ופסגות מושלגות עמק הריין, גרמניה – מקלן למיינץ
הטיול הזה הוא אחד מכמה מסלולי רכבות שעוברים לאורך עמק הריין בגרמניה, בשולי היער השחור. כיוון שהוא קצר מאוד, פחות משעתיים, אפשר לעשותו בקלות בנסיעה רצופה או לרדת בדרך, בקובלנץ למשל, שם הריין מתמזג עם נהר המוזל, לטייל כמה שעות ולתפוס רכבת נוספת בשעה מאוחרת יותר להמשך הדרך (החלק בין קובלנץ למיינץ הוא היפה ביותר, אל תוותרו עליו). מסלול הנסיעה עובר לאורך נהר הריין ומחלון הרכבת נשקפים הנופים הציוריים של הנהר ושל העמק הירוק בו הוא זורם, כשמדי פעם נשקפת טירה ימי ביניימית מרשימה על אחת מגדות הנהר (ופעם אחת גם על אי קטן במרכזו). משך הנסיעה: כשעה וחמישים דקות עמק הריין ליד קובלנץ. מדי פעם צצה טירה ימי ביניימית על גדות הנהר | צילום: koblenz-touristik.de
ההיילנדס המערביים, סקוטלנד – מגלזגו לחוףאחד מקווי הרכבת היפים באירופה (גם כאן יש שיאמרו בעולם) חוצה את הרמה הסקוטית, ההיילנדס (Scottish Highlands), אזור הררי ומיושב בדלילות בצפון-מערב סקוטלנד. לאורך הדרך, שאורכה 265 ק"מ, יש מעט מאוד יישובים והרבה מאוד נופים פתוחים ונפלאים. קו הרכבת, שנקרא West Highland Line, מחבר בין גלזגו במרכז ההיילנדס למאלאיג (Mallaig), על החוף הערבי. הדרך עוברת בנופים הרריים, רומנטיים מאוד, מנוקדים באגמים, מפלים וטירות הרוסות למחצה. פסגתו של בן נביס (Ben Navis), ההר הגבוה ביותר בבריטניה, נשקפת אף היא מחלונות הרכבת. לקראת סוף המסע הרכבת עוברת על גשר רכבות מרהיב בן שתי קומות, Glenfinnan Viaduct. מהתחנה הסופית במאלאיג אפשר לקחת מעבורת אל האי סקאי (Isle of Skye) ולאיים קטנים בקרבתו. בקיץ ניתן לנסוע את המקטע האחרון של הרכבת, בין פורט וויליאם למאלאיג, ברכבת הקיטור The Jacobite Steam Train , שזכתה לכינוי "רכבת הארי פוטר" משום שמנועי הקיטור והקרונות שלה שימשו לצילומים של סדרת סרטי הארי פוטר ובשל גשר Glenfinnan Viaduct עליו היא נוסעת, שהופיע בסרט "הארי פוטר וחדר הסודות". משך הנסיעה: כחמש וחצי שעות מידע מעשי והזמנת כרטיסים
הרכבת חוצה את הרמה הסקוטית. הרבה נופים פתוחים, מעט מאוד ישובים
צ'ינטוואלי, איטליה ושוויץהשם של קו הרכבת הזה – Centovalli, מאה העמקים, מעיד על הנופים המצפים לנוסעים בין דומודוסולה (Domodossola) שבחבל פיימונטה בצפון איטליה ללוקרנו שבקנטון טיצ'ינו בדרום שווייץ. אורך המסלול רק 52 ק"מ (מתוכם 32 ק"מ באיטליה ו-20 ק"מ בשווייץ), אבל הנסיעה כאן איטית ונינוחה, עם לא פחות מ-21 תחנות בדרך. האזור ההררי מספק עליות וירידות רבות, וכמה גשרים דרמטיים במיוחד. מחלונות הרכבת נשקפים נופים מקסימים, הכוללים עמקים ירוקים, שתוכם חבויים כפרים קטנים עם בתי אבן עתיקים, כרמים, יערות ומפלים. משך הנסיעה: שעה וחמישים דקות מידע מעשי והזמנת כרטיסים רכבת הצ'ינטוואלי המחברת את צפון איטליה עם דרום שוויץ | צילום: swiss-image.ch/Marcus Gyger
קו ארלברג, אוסטריה – מאינסברוק לבלודנץקו ארלברג (Arlberg line ) קו הרכבת היחיד שחוצה את האלפים האוסטריים ממזרח למערב עובר דרך הנופים היפהפיים של חבל טירול, עם פסגות מושלגות ועמקים ירוקים. התוואי הלא פשוט של המסילה אחראי לכך שלעיתים הוא נסגר בשל מפולות שלגים או הידרדרות של סלעים. הנסיעה כאן קצרה, 136 ק"מ בסך הכל, אבל היא תלולה מאוד ומספקת ריגושים דוגמת נסיעה על גשר טריסאנה (Trisanna) הוותיק, שגובהו 87 מ' ולצדו טירה מרשימה. משך הנסיעה: כשעה וחמישים דקות גשר טריסנה עליו עוברת רכבת אלברג הרכבת הצהובה, הפירנאים, צרפתמכירים את הרכבות באתרי בילוי משפחתיים, שהן בעצם לא יותר מכמה קרונות פתוחים רתומים לטרקטור? תכירו את הגרסה הצרפתית, אבל עם מסילת ברזל וקטר אמיתי – הרכבת הצהובה (Le Train Jaune), שפועלת מאז 1909 ואחדים מקרונותיה הם עדיין מהתקופה ההיא. הרכבת הקטנה, שצבועה בצהוב, מחברת בין וילפראנש דה קונפלן (Villefranche de Conflent), עיר היסטוריה יפהפייה המוקפת חומה, ללטור דה קרול (Latour de Carol) ליד הגבול עם ספרד. הנסיעה, שאורכה כ-63 ק"מ, כוללת טיפוס לגובה של 1,592 מ' אל תחנת הרכבת הגבוהה ביותר בצרפת, 19 מנהרות ושני גשרים, אחד מהם גשר אבן יפהפה והשני הוא גשר תלוי – נדיר מאוד במקרה של רכבות. הנופים הפראיים של הפירנאים הצרפתיים נשקפים מכל עבר: פסגות, יערות, פלגי מים ועיירות עתיקות. נוסעים רבים מעדיפים לשבת באחד הקרונות הפתוחים, עם רוח שנושבת בשיער ואוויר הרים צלול שממלא את הריאות. טיפ: כדאי להגיע לתחנה כדי לרכוש כרטיס לפחות שעה לפני היציאה שכן התור, בעיקר בקיץ, ארוך מאוד, ואל תשכחו לקנות כרטיס חזור באותה הזדמנות כדי לחסוך עמידה בתור נוסף. משך הנסיעה: כשלוש שעות מידע מעשי והזמנת כרטיסים הרכבת הצהובה עוברת דרך נופי הפירנאים הצרפתיים
הרכבת הצהובה חוצה גשר תלוי בדרכה מערבה לעבר הגבול הספרדי קו פרצ'רוסה מוונציה לקלבריה, איטליהאיטליה היא אחת המדינות המגוונות ביותר באירופה – בצפונה יש הרים מושלגים, אגמים וערים רומנטיות כמו וונציה. בדרומה ערים כאוטיות ומלאות חיים וחופים יפהפיים. ובין לבין – גבעות עגולות ועטורות כרמים, כפרים עיירות ימי בינימיות ועיר בירה מרגשת ונצחית. קו הרכבת פרצ'רוסה (Frecciarossa) עובר בין כל אלה ומאפשר ליהנות מכל הטוב שיש לאיטליה להציע. הנסיעה מתחילה בעיר התעלות ונציה, ומגיעה כעבור כשעה לפרארה היפה וחצי שעה מאוחר יותר, לבולוניה, המרכז הגסטרונומי של איטליה. כארבעים דקות מאוחר יותר היא מגיעה לפירנצה, בירת טוסקנה. בהמשך הנסיעה תגיעו לרומא, לנאפולי, ולסלרנו, עד שתסיימו את המסע בקלבריה, בקצה הדרומי של איטליה. אם תרצו להאריך את המסע, תוכלו לקחת מכאן מעבורת למסינה שבסיציליה. לחלופין, תוכלו להתחיל את המסע במילאנו ולנסוע לוונציה דרך האגמים של צפון איטליה. משך הנסיעה: כתשע ורבע שעות מידע מעשי והזמנת כרטיסים מסע חוצה איטליה בפרצ'רוסה | צילום: Markus Mainka, שאטרסטוק רכבת לילה מבודפשט לספליטנסיעת הרכבת הזו מתחילה בבודפשט, בירתה האלגנטית והקרירה של הונגריה, ומסתיימת 14 שעות מאוחר יותר בספליט החמימה שלשפת הים האדריאטי בקרואטיה. זוהי אמנם רכבת לילה, אבל בגלל שהיא פועלת רק בקיץ, אז שעות האור מרובות, אפשר ליהנות לפחות בחלקה מהנופים הנשקפים לאורך הדרך. למשל, מהשקיעה על אגם בלטון, בו תושבי בודפשט אוהבים לנפוש. אפשר לבחור בנסיעה בתאים עם ספות לארבעה עד שישה נוסעים, או בתאי שינה פרטיים המיועדים לאחד-שלושה נוסעים. הרכבת מצוידת בקרונות הסעדה אלגנטיים, ששימשו בעבר שרים בממשלת הונגריה, וארוחת בוקר כלולה במחיר כרטיס הנסיעה הבסיסי. משך הנסיעה: 14 שעות מידע מעשי והזמנת כרטיסים במהלך הנסיעה מבודפשט לספליט תיהנו מנופים יפים של אגם בלטון | צילום: שאטרסטוק רכבת לילה משטוקהולם לאביסקוהעיירה אביסקו (Abisko) שוכנת בצפון שוודיה, בלפלנד, בקרבת הגבול עם נורווגיה, וככזו הנסיעה בה היא חגיגה לאוהבי טבע. היא שוכנת בסמוך לפארק הלאומי אביסקו, לגדות אחד האגמים הגדולים בשוודיה, ובעוד שבחורף היא מכוסה בשמיכה עבה של שלג, בסתיו היערות שסביבה מכוסים בשלכת מרהיבה. בהתאם לעונה, אפשר ליהנות בה מטיולי הליכה, סקי, קרוס קנטרי, רכיבה באופנועי שלג ודייג, וכן צפייה בבעלי חיים כמו איילי צפון, סנאים ושועלים ארקטיים. החווי מתחילה בביקור בשטוקהולם היפה, וממנה תעלו על ררכבץ הלילה, תסעו צפונה ותיהנו מנופים של נהרות, אגמים ויערות עבותים. בקיץ תוכלו ליהנות מהיופי הזה גם בלילה, ואילו בשאר עונות השנה אולי יתמזל מזלכם לצפות בזוהר הצפוני. משך הנסיעה: 17 שעות. מידע מעשי והזמנת כרטיסים הרכבת משטוקהולם לאביסקו מציעה נופים מרהיבים בכל עונה | צילום: שאטרסטוק בלקן אקספרס – מבלגרד לברנסיעת הרכבת מבירת סרביה לעיר הנמל בר (Bar) שבדרום מונטנגרו תחשוף בפניכם את כל היופי שיש לבלקן להציע. אחרי שתיפרדו מבלגרד מלאת החיים תתחילו בנסיעה נופית שכוללת עמקים סלעיים, נהרות גועשים, אגמים ויערות עבותים בעודה חוצה את האלפים הדינריים (תוך שהיא עוברת גם בבוסניה והרצגובינה). בין היתר הרכבת עוברת בשמורת הטבע ביוגרדסקה גורה במונטנגרו, בה נמצא אחד היערות הראשוניים האחרונים באירופה, ולחופיו של אגם שקודרה, הגדול ביותר בבלקן. אם לא די בכך, הרכבת עוברת בלא פחות מ-254 מנהרות -435 גשרים, כולל אחד מהוויאדוקטים הגבוהים באירופה. הרכבת יוצאת גם בלילה וגם ביום, אבל אם יש לכם סבלנות, ההמלצה שלנו היא לנסוע ביום כדי ליהנות מכל היופי הזה, ועדיף להתמקם בצד הימני של הרכבת כשנוסעים מבלגרד לבר כדי ליהנות מתצפית יפה במיוחד. משך הנסיעה: 12 שעות הנסיעה מבלגרד לבר עוברת בין היתר באחד מהוויאדוקטים הגבוהים באירופה | צילום: שאטרסטוקצילומים: Jenni Douglas ,Cevenol2, cc-by-sa 2.5, Bob the Lomond, Siegele Roland |
גילה גילה קודג'ה בודים הגיב:
שכחתם רכבת לילה לקהיר