תפריט עמוד

טיולים מאורגנים – לגלות את העולם

אם בעבר רק תרמילאים צעירים או הרפתקנים מושבעים טיילו ביעדים כמו דרום אמריקה או אפריקה, היום מטיילים בכל הגילאים בוחרים להצטרף לטיולים מאורגנים למקומות רחוקים ומסקרנים, לפגוש תרבויות ייחודיות וליהנות מנופים מקסימים

משחר האנושות נעים בני האדם ממקום למקום – בחיפוש מתמיד אחר מקורות מחייה זמינים, אקלים נוח או בגלל אילוצים שגורמים לנו לעזוב את מקום המצאנו. אבל כורח המציאות הוא לא הסיבה היחידה לנדודים שלנו – גם יצר הסקרנות, השאיפה לגלות מחוזות נסתרים ואהבת הנדודים הניעו ומניעים אנשים לרוחבו ואורכו של העולם. דמויות כמו מרקו פולו ואבן בטוטה מוכרות לכולנו, ורשמי המסעות שלהם בהם הם תיארו את מסעותיהם המופלאים הותירו חותם עמוק בהיסטוריה.

בעבר, רק מעטים יכלו לצאת לתור את העולם במסעות מורכבים וארוכים שנדרש להם מימון רציני. היום, כשאפשר לגמוע חצי עולם בכמה שעות טיסה, טיול מאורגן הפך לדרך קלה ונגישה להגיע לקצוות תבל, וכמו חוקרי הארצות הדגולים – להתוודע לתרבויות שונות, למסורות עתיקות ולנופים ייחודיים. נכון שהעולם הפך לכפר גלובלי ובלחיצת כפתור אפשר לראות תמונות, לשמוע קולות וללמוד כמעט על כל מקום ואתר, אבל עדיין דבר אינו מחליף את חוויית הטיול והמפגש הבלתי אמצעי עם אנשים, שפה, טעמים ונופים.

אחד היעדים הבולטים בעולם הטיולים המאורגנים הוא דרום אמריקה. בעבר, נחלתם של תרמילאים הרפתקניים או אנשי עסקים, אך בשנים האחרונות טיולים מאורגנים לדרום אמריקה הפכו לפופולריים מתמיד, בזכות אתרי חובה כמו המאצ'ו פיצ'ו בפרו, מפלי האיגואסו בארגנטינה וברזיל, פטגוניה בצ'ילה וארגנטינה, ארץ האש ועוד.


מפלי האיגואסו משני צדי הגבול בברזיל וארגנטינה | צילומים: שאטרסטוק

גם המורשת התרבותית העשירה והייחודית לכל מדינה מהווה גורם משיכה לדרום אמריקה – המפגש המטלטל בין תרבויות ילידיות ובין גלי כיבוש/הגירה לאורך מאות של שנים יצר עולמות מרתקים. בברזיל, למשל, התפתחו פולחנים ייחודיים המושפעים מדתות אפריקאיות, הנצרות ומסורות מקומיות מוקדמות. בפרו אפשר לראות את שרידי אימפריית האינקה המתקיימים עד היום לצד מוטיבים קולוניאליים ומודרניים. בארגנטינה, הנחשבת ל"אירופאית" ביותר מבין מדינות היבשת, מעניין לראות את השפעותיהם של גלי הגירה שונים – למשל ההשפעה הרבה של המהגרים האיטלקים, כולל מילים וביטויים שנכנסו לספרדית הייחודית המדוברת בארגנטינה. כל מדינה בדרום אמריקה מספרת סיפורים מרתקים על גאולוגיה ואקלים, על אסונות טבע ובעלי חיים אופייניים, על אירועים היסטוריים הרי גורל ועל עתיד שאינו ודאי.

גם יפן הפכה ממש לאחרונה ליעד מדובר ומבוקש. לפי הערכות שונות, ב-2016 קפץ מספר המבקרים הישראלים ביפן פי 6 לעומת מספרם בשנת 2010 והיד עוד נטויה. אחרי שחרשנו את סין, תאילנד, לאוס ומדינות אחרות בדרום מזרח אסיה, נראה שאנחנו מחפשים אחר משהו אחר, ויפן היא בדיוק כזאת – משהו אחר. התרבות, הקולינריה, אורח החיים, הנופים, נראה שהכול ביפן מיוחד בצורה קיצונית. הירידה לפרטים, ההתמקצעות והשאיפה לשלמות הן חלק מהמאפיינים המזוהים כל כך עם התרבות היפנית, ואולי משום שהם נדירים במחוזותינו, אנחנו נמשכים אליהם עוד יותר.


פריחת הדובדבן ביפן. ברקע – הר פוג'י

רבים מעדיפים לנסוע במסגרת טיול מאורגן ליפן בגלל סיבות שונות. במדינה שבה אינספור ניואנסים עדינים שזורים בהתנהלות היומיומית, קל יותר להתנהל עם מישהו הבקיא בהם, ובהחלט גם מעניין יותר. שתי העונות החמות לטיולים ביפן הן האביב והסתיו – כולם כבר שמעו על פריחת הדובדבן ועל צבעי השלכת. בעונות אלו, מתרחשת תופעה יפהפייה ומרתקת, בה תופעות הטבע משתלבות עם תופעות תרבותיות. לפריחת הדובדבן הוענקה ביפן משמעות רבה והיא מסמלת את היופי בר החלוף, שמחה המהולה בעצב. יפן היא גם אחת המדינות המעניינות לראות בהן איך מסורות מתקיימות לצד פיתוח טכנולוגי וקדמה. טיול מאורגן ביפן נע בין הערים המתקדמות ביותר בעולם ובין אזורים כפריים המשמרים מאפיינים כמו בנייה מסורתית המתקיימת ביפן זה מאות שנים.

יותר מכל יבשת אחרת, אפריקה נחשבה ועדיין נחשבת ליעד ההרפתקני והפראי ביותר לטיולים. ביבשת העצומה לא פחות מ-54 מדינות ויש בה מגוון לא נתפס של תצורות נוף, לשונות, תרבויות ומסורות. בזכות יציבות פוליטית יחסית, משאבי טבע מופלאים ותשתית תיירותית, מזרח אפריקה ודרומה הם האזורים אליהם מגיעים לרוב מטיילים ישראלים. ספארי בקניה ובטנזניה (גם אוגנדה למתקדמים) או טיול של טבע ותרבות במדינת דרום אפריקה. אחד היעדים המרתקים והמתגמלים ביותר באפריקה היא אתיופיה, השוכנת באזור שנקרא קרן אפריקה, גם הוא במזרח היבשת.


חגיגות הטימקט באתיופיה | צילום: Fabio Lamanna / Shutterstock

טיולים מאורגנים לאתיופיה הם חוויה מיוחדת לתייר הישראלי, בזכות הקשר המיוחד בין דברי הימים של העם היהודי וזה של הנצרות האתיופית. לפי הסיפור, ארון הברית נמצא באתיופיה, ומדי שנה נהוג להוציא העתק שלו בחגיגות הטימקט הנערכות בינואר. במהלך החגיגות מטבילים את הארון במקור מים כלשהו לסמל את הטבלתו של ישוע. אתיופיה מרתקת גם בזכות השבטים השונים היושבים בנחלאותיהם ומקיימים את אורח חייהם הייחודי, בעיקר אלו היושבים בעמק האומו. לצד זאת, אדיס אבבה היא עיר מודרנית ותוססת שאפשר לקנח בה את הטיול במסעדות, ברים ומועדוני לילה.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.