תפריט עמוד

טיולים בעקבות אמנים מפורסמים: יעדים מומלצים

שתפו:

איזה נוף העניק למונה השראה לציוריו? במה התאפיינו הציורים של ואן גוך כשחי בפרובנס? איפה יצר אדוארד מונק? ואילו מוצגים מפתיעים תוכלו לראות במוזיאון של דאלי? הצעות לטיולים בעקבות ארבעה אמנים גדולים

פורסם 2.10.24

אוהבים אמנות? משלבים ביקור במוזיאון בכל חופשה? אספנו עבורכם כמה יעדים לחובבי אמנות בהם תוכלו להתחקות אחר עקבותיהם של אמנים מפורסמים, ולצפות לא רק ביצירות שלהם אלא גם במקורות ההשראה שלהם.

בעקבות קולד מונה בנורמנדי

חבל נורמנדי שבצפון צרפת מפורסם לא רק הודות לתפוחים, לגבינות ולחופי הנחיתה, בהם נחתו כוחות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה במבצע הנחיתה ימי הגדול בהיסטוריה. זהו אחד האזורים היפים בצרפת, עם עיירות ימי ביניימיות, חופים יפים ואתרים מפורסמים כמו מנזר מון סן מישל. הנופים היפים של האזור וקרבתו לפריז משכו אליו אמנים רבים מזרם האימפרסיוניזם, בהם פול סזאן, קמיל פיסארו ואוגוסט רנואר. עם זאת, האמן שמזוהה יותר מכל עם האזור הוא קלוד מונה, שגדל באזור, התחיל בו את הקריירה שלו ובילה בו את מרבית חייו הבוגרים, עד מותו. בנורמנדי הוא גם יצר את ציורי חבצלות המים המפורסמים שלו.

הגן היפני בביתו של קלוד מונה בג'יברני

הגן היפני בביתו של קלוד מונה בג'יברני

איפה לטייל בנורמנדי בעקבות קלוד מונה?

הבית של קלוד מונה בג'יברני – האתר המזוהה ביותר עם קלוד מונה הוא ביתו בכפר ג'יברני (Giverny). כשהיה מונה בן 43, בשנת 1883, הוא רכש חלקת אדמה ביצתית בשטחה 8 דונם בכפר ג'יברני. הוא עבר לשם עם משפחתו, הסב את האסם לסטודיו, טיפח את חלקת האדמה והפך אותה לגינת מים בסגנון גן יפני. על גדות האגם הוא שתל עצי אלמון, עצי ערבה, אירוסים וקני במבוק, ואת פני המים הוא כיסה בחבצלות מים שכיכבו בהמשך בציוריו. הבית והגנים פתוחים לציבור ומומלץ לבקר בהם בקיץ, בחודשים מאי – ספטמבר, כשחבצלות המים פורחות.

הקתדרלה של רואן. מונה הרבה לתאר בציוריו את חזית הקתדרלה

הקתדרלה של רואן. מונה הרבה לתאר בציוריו את חזית הקתדרלה

רואן – העיר רואן ( Rouen), בירת חבל נורמנדי, היא השנייה בגודלה ובחשיבותה לאורך הסן, אחרי פריז. קלוד מונה התגורר בעיר תקופה ונהג לצייר את הקתדרלה, שהיא האתר המפורסם ביותר בעיר, בשעות שונות של היום. תערוכה של מונה מ-1895 הוקדשה כולה לקתדרלה, ובה 20 ציורים של הקתדרלה שכל אחד מהם מעביר תחושה שונה לגמרי. אפשר להבין מדוע מונה התרשם מהקתדרלה – הקתדרלה הבנויה בסגנון גותי היתה הבניין הגבוה בעולם בשנים 1880-1876.

לה האבר – קלוד מונה בילה את מרבית ילדותו בעיר הנמל לה האבר ( Le Havre) ששוכנת על גדתו הימנית של שפך נהר סן לים, ובה הוא גם התחיל את הקריירה האמנותית שלו. בנמל של לה האבר הוא צייר את הציור "התרשמות, זריחה" שהעניק לתנועה האימפרסיוניסטית את שמה. אם תבקרו בנמל המודרני תוכלו לראות כמה העיר השתנתה מאז חי בה מונה. בעיר נמצא המוזיאון לאמנות מודרנית MuMa ובו האוסף הגדול ביותר בצרפת של אמנות אימפרסיוניסטית, הכולל כמובן יצירות של קלוד מונה.

הציור "התרשמות, זריחה" שמונה צייר בעיר הנמל לה האבר

הציור "התרשמות, זריחה" שמונה צייר בעיר הנמל לה האבר

בעקבות אדוארד מונק בנורווגיה

סדרת ציורי "הצעקה" של אדוארד מונק, הצייר האקספרסיוניסט הנורווגי, היא אחת המשפיעות ביותר במאה העשרים. היא עובדה מחדש על ידי אמנים כמו רוי ליכטנשטיין ואנדי וורהול והופיעה בהרבה סרטים וסדרות טלוויזיה, מ"הצעקה" ועד ל"רחוב סומסום", וגם שימשה השראה ליצירות מוזיקליות. אחד מציורי הסדרה נמכר במחיר שיא של 119,922,500 דולר. עם זאת, מונק יצר יצירות רבות נוספות – לא פחות מ-6,000 – מלבד ציורי הצעקה. היצירות שלו מביעות רגשות שכוללים ייאוש, מלנכוליה ופחד (מונק אושפז ב-1908 בשל התקף חרדה ודיכאון), ובציוריו יש לעתים קרובות שמים כתומים – לא מפתיע בנורווגיה שבה יש תופעות כמו הוזהר הצפוני, שמש חצות והתפרצויות געשיות. "הצעקה" מתארת אדם העומד על גשר עץ באוסלו, על רקע הפיורד של אוסלו, עיניו חלולות ופיו פעור. רבים סבורים שהוא זועק זעקה אילמת כנד החיים המודרניים. ב-2003 סברו כמה אסטרונומים כי השמים האדומים בציור נבעו מהתפרצות הר-הגעש קרקטואה בשנת 1883.

"הצעקה" של מונק בגלריה הלאומית באוסלו

"הצעקה" של מונק בגלריה הלאומית באוסלו | Edvard Munch, Public domain, via Wikimedia Commons

טיול בנורווגיה, בה נולד מונק ובה הוא פעל ויצר, יאפשר לכם להתחקות אחר יצירותיו של מונק ובה בעת ליהנות מהנופים עוצרי הנשימה של הפיורדים.

איפה תוכלו לבקר בנורווגיה בעקבות מונק והאקספרסיוניזם הנורווגי?

הכפר Åsgårdstrand – בקיץ מונק נהג להתגורר בכפר הקטן, המרוחק כשעת נסיעה מאוסלו בירת נורווגיה, ובו גם היה הסטודיו שלו. ניתן לבקר בביתו של האמן, בית עץ המוקף במדשאות ירוקות. הבית נשמר מבפנים בדיוק כפי שהיה כשמונק חי בו, כולל המיטה והתמונות על הקירות, והוא משמש כיום כמוזיאון קטן. מן הבית תוכלו להשקיף על הים, ממש כפי שמונק ראה מדי יום, ובקרבת מקום תראו את הנופים ששימשו השראה למונק בציורים כמו "מלנכוליה". אחרי הביקור במוזיאון תוכלו לטייל ברחובות הכפר הציורי.

ביתו של אדוארד מונק | צילום: KT_Photo, שאטרסטוק

ביתו של אדוארד מונק | צילום: KT_Photo, שאטרסטוק

מוזיאון מונק – המוזיאון (Munch-museet) בן 13 הקומות שממוקם באוסלו מוקדש לחייו ולעבודתו של מונק. המוזיאון מציג כ-26,000 עבודות, מתוכן 1,183 ציורים – יותר ממחצית מעבודותיו הגמורות של האמן.  ב-2021 עבר המוזיאון למשכנו החדש על קו המים, ליד בית האופרה של אוסלו. כאן תוכלו לראות, בנוסף ל"צעקה", יצירות מפורסמות נוספות כמו "מדונה" ו"הילד החולה".

ג'לויה – מונק בילה תקופת גם באי ג'לויה (Jeløya), אי שממוקם באזור הפיורד של אוסלו. באי הזה קיבל מונק השראה  לכמה מיצירותיו המפורסמות. את חלקן תוכלו לראות במלון  Refsnes Gods מ-1767 שמשקיף על הפיורד, ובו אוסף אמנות עשיר שכולל גם עבודות של מונק. במסעדת המלון, Restaurant Munch מוצגות ארבע ליטוגרפיות מקוריות של מונק ויצירות נוספות, בהן דיוקן עצמי מ-1895. חובבי אמנות ייהנו מהגלריות המצוינות שבאי, גם אם לא כולן מציגות את יצירותיו של מונק.

האי ג'לויה ביום חורף קר

האי ג'לויה ביום חורף קר

בעקבות ואן גוך בפרובנס

ואן גוך אמנם היה הולנדי, אבל תקופת הצירה הפורה ביותר שלו היתה דווקא בפרובנס שבצרפת. ב-15 בחודשים בהם התגורר בפרובנס הוא צייר לא פחות מ-300 ציורים, בהם כמה מיצירות המופת שלו, כמו "ליל כוכבים", "בית קפה בלילה" ו"החמניות". וואן גוך התאהב באקלים הנעים של פרובנס ובנופים של שדות הלבנדר והחמניות ומטעי הזיתים, והוא אף כתב לאחיו תיאו: "הארץ (פרובנס) נראית לי יפה כמו יפן בגלל הצלילות של האווירה והשפעות הצבע העליז". ניתן לראות את ההשפעה של השהות בפרובנס גם על אופי היצירה שלו – בעוד שציוריו בהולנד היו קודרים, הציורים שצייר בפרובנס היו בהירים ומלאי אור.

מטעי הזיתים בסן רמי שימשו השראה לציוריו של ואן גוך שהיו מלאי אור בתקופה זו

מטעי הזיתים בסן רמי שימשו השראה לציוריו של ואן גוך שהיו מלאי אור בתקופה זו

איפה תוכלו לטייל בפרובנס בעקבות ואן גוך?

ארל – ואן גוך עבר ב-1888 לעיר ארל (Arles) ששוכנת במחוז שפך הרון והתגורר בה במשך כמה חודשים. בתחילה היתה זו כאמור של תקופה פריחה יצירתית,  בה ואן גוך התמסר לציורי טבע ונוף. הוא אף רצה לייסד בארל מושבת אמנים, אך רק פול גוגן נענה להזמנה. השניים ציירו יחד אך בהמשך מצבו הנפשי של ואן גוך התערער, השניים רבו וואן גוך, לאחר השפעת משקה אלכוהולי, כרת את החלק התחתון של אוזנו ונתן אותו לאהובתו. בארל תוכלו לצאת לסיור רגלי מסומן בעקבות ואן גוך, ולבקר בכמה מהאתרים שהשפיעו על האמן. אחד המפורסמים שבהם הוא כיכר הפורום (Place du Forum), שם הוא צייר את "מרפסת בית הקפה בלילה". תוכלו לעמוד בפינה הצפון-מזרחית של הכיכר, שם הוא הציב את כן הציור שלו, ולהשקיף על בית הקפה שנקרא היום, שלא במפתיע, Le Café Van Gogh. לא רחוק משם, הליכה לאורך מזח הרון בשעות הערב המוקדמות תספק לכם את הנופים ששימשו השראה לציור "ליל כוכבים מעל הרון". כמו ואן גוך, הגיעו לכאן לפני שמחשיך לגמרי כדי ליהנות מכל צבעי הלילה (שאין בהם בכלל שחור).

כיכר הפורום בארל, בה נמצא בית הקפה ששימש השראה לציור "מרפסת בית קפה בלילה"

כיכר הפורום בארל, בה נמצא בית הקפה ששימש השראה לציור "מרפסת בית קפה בלילה"

סן רמי – בתחילת 1889 ואן גוך שקע בדיכאון והחליט לאשפז את עצמו במרכז הפסיכיאטרי שבמנזר סן-פול דה מסול בכפר סן רמי (Saint Rémy de Provence). בתקופה זו הוא הרבה לצייר ציורי נוף, בעיקר של הנוף שנשקף מבית החולים ומסביבתו. בתקופה זו הוא צייר את הציור "אירוסים", אחת מיצירות המופת המפורסמות שלו. בתקופה זו  (כאשר הורשה לצאת מסית החולים), הוא צייר גם את מטעי הזיתים שבסביבת בית החולים, ובהם את עץ הזית האהוב עליו. ברחבי הכפר הפרובנסלי הטיפוסי הוצבו רפרודוקציות של יצירותיו של ואן גוך.

ליל כוכבים מעל הרון, שצויר בהשראת הנוף הנשקף ממזח הרון בארל

ליל כוכבים מעל הרון, שצויר בהשראת הנוף הנשקף ממזח הרון בארל

בעקבות דאלי בקטלוניה

סלבדור דאלי, הצייר הקטלוני שמזוהה יותר מכל אמן אחר עם התנועה הסוריאליסטית, חי מרבית חייו בקוסטה בראבה, וטיול ברצועת החוף שמצפון לברצלונה יוביל אתכם לכמה אתרים חשובים בחייו של  האמן. הנה כמה מהם:

הבית של דאלי בפורט ליגאט – במפרצון פורט ליגאט (Port Ligat) ששוכן בחצי האי קאפ דה קרוס,  בסמוך לעיירת הדייגים המקסימה קאדאקס, נמצא הבית בו התגוררו סלבדור דאלי ואשתו גאלה. הבתים המסוידים בלבן, סירות הדייגים הצבעוניות והסלעים המזדקרים מן המים נראים כאילו נלקחו מתוך ציור, והנופים האלה אכן שימשו השראה לציוריו של דאלי, ובהם "המדונה של פורט ליגאט". את הבית עצמו קשה לפספס, הוא מורכב מכמה בתי דייגים שסלבדור וגאלה חיברו יחד כמעין מבוך, ועל הגג שלו יש ביצה ענקית. כדי לבקר במקום חובה להזמין מקום מראש. ניתן לעשות זאת באתר האינטרנט.

הבית של דאלי במפרצון פורט ליגאט

הבית של דאלי במפרצון פורט ליגאט

מוזיאון דאלי בפיגראס – בפיגראס (Figueres), עיר הולדתו של דאלי, נמצא המוזיאון הסוריאליסטי הזה שמוקדש כולו לעבודותיו של דאלי. המוזיאון שוכן במבנה ששימש בעבר בתיאטרון העירוני, נשרף במלחמת האזרחים ואז ננטש. דאלי הסב אותו למוזיאון שנחשב לפרויקט האמנותי הגדול האחרון שלו. לא במקרה בחר דאלי דווקא במבנה הזה – כאן הוצגה תערוכת הציורים הראשונה שלו. המוזיאון גדוש בהפתעות  – לא רק ציוריו מלאי הדמיון של דאלי אלא גם יצירות ומיצגים מפתיעים ומשעשעים, כמו מכונית הקאדילק שבפטיו וחדר מיי ווסט, ובו הספה האדומה שמעוצבת כשפתיים של מיי ווסט.

חדר מיי ווסט במוזיאון דאלי בפיגראס | צילום: Kiev.Victor / Shutterstock.com

חדר מיי ווסט במוזיאון דאלי בפיגראס | צילום: Kiev.Victor / Shutterstock.com

במוזיאון אפשר להתרשם משלל התחומים בהם עסק דאלי – בין היתר יש בו אוסף תכשיטים שדאלי עיצב. המבנה מרשים מבחוץ לא פחות משהוא מרשים מבפנים. התיאטרון הישן תרם את החזות האלגנטית ואילו מוחו הסוער ושופע הדמיון של דאלי תרם למבנה ססגוני ופנטסטי, עם קירות אדומים שבהם משובצות מעין לחמניות עגולות.  על הגג מונחות ביצים ענקיות וביניהן ניצבות 120 רקדניות מוזהבות.

מוזיאון דאלי בפיגראס | צילום: trabantos / Shutterstock.com

מוזיאון דאלי בפיגראס | צילום: trabantos / Shutterstock.com

מוזיאון גאלה דאלי בפובול – בעיירה הקטנה פובול (Púbol), כארבעים ק"מ מפיגראס, נמצא הבית המבוצר שדאלי העניק במתנה לאשתו האהובה גאלה כדי שהיא תוכל לנוח בו, להירגע וברוח מהעולם. האגדה מספרת שגם סלבדור היה צריך לבקש מגאלה רשות בכתב כדי לבקר שם. הבית הזה פשוט יותר ויש בו רק מעט נגיעות סוריאליסטיות, כמו ציורים שדאלי נתן לגאלה או ציור של גאלה כמלאך מעל הדלת. בקומה העליונה יש אוסף שמלות מפוארות של גאלה משנות החמישים והשישים, ובחוץ אפשר לראות את מכוניתה של גאלה חונה בחניה. אחרי הביקור בבית טיילו בגן המוצל שמקיף אותו, ובו בריכה רדודה ופסלי פילים עם רגליים דקיקות.

פסלי פילים עם רגליים דקיקות בבית גאלה גאלי בפובול | צילום: Mark Green, שאטרסטוק

פסלי פילים עם רגליים דקיקות בבית גאלה גאלי בפובול | צילום: Mark Green, שאטרסטוק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

שתפו: