תפריט עמוד

טוניסיה – במאטמאטה גרים במערות

חבּיבּ בּוּרְגיבָּה, נשיא תוניסיה לשעבר ומי שנחשב לאבי האומה, לא ממש הבין בתיירות. בנאום שנשא לאומה בשנת 1960 הוא הכריז כי לא נאה לנתיניו לגור במערות, עובדה שמהווה, לדבריו, "מראה מדכא ומטרד לתיירים". כבוד הנשיא טעה. דווקא בורות המגורים בהרי קסור (Qsur) הפכו לימים מוקד משיכה מרכזי למיליוני התיירים הפוקדים את המדינה בכל שנה. רבבות תיירים מוכנים לנטוש ליממה את חופי האי גֵ'רְבָּה לטובת שולי מדבר הסהרה ולבלות מתחת לאדמה, במקום שבו ניתן להתפעל עדיין מצורת המגורים העתיקה ביותר של תוניסיה.
הריכוז הגדול ביותר של בורות מגורים, כמה מאות, נמצא באיזור הכפר מאטמאטה (Matmata) במרכז תוניסיה, ממערב לאי ג'רבה. רבים מהם בקוטר ובעומק של כתשעה מטרים. במשך מאות שנים חפרו תושבי האיזור את בתיהם בעומק האדמה, בקרקע הניתנת לחפירה בקלות, ואף חצבו רהיטים אל תוך סלע המדבר. בחלק מהמערות יש אפילו שתי קומות וגם חדרים מיוחדים לבהמות ולאחסון סחורות. אפילו על הישגי הטכנולוגיה לא צריך לוותר במערות: אספקת חשמל סדירה מאפשרת להמשיך באורח חיים מסורתי מבלי לוותר על צפייה בסדרות טלוויזיה אמריקאיות פופולריות ועדכניות.

הקרקע הניתנת לחפירה בקלות מאפשרת גם חציבת רהיטים אל תוך סלע המדבר. חלק ממערות המגורים הפכו למלונות תת קרקעיים

אחד היתרונות הבולטים בצורת ההתיישבות התת קרקעית הזו הוא האקלים השורר בהן. דיירי המערות נהנים ממיזוג אוויר טבעי ומטמפרטורה קבועה של
כ־17 מעלות. המערה מבודדת מתנאי האקלים המדברי השוררים מעל לפני הקרקע: חום עז בקיץ, קור מקפיא בלילות החורף. החיים במעמקי האדמה מתנהלים ללא משרע טמפרטורות גדול. המערה מספקת צינון בימים הלוהטים וחמימות בלילות הקפואים. זו כבר סיבה מספיק טובה לבנות לעומק באיזור שאינו מבורך בצל או בחומרי בנייה טבעיים.
למי שעבר לשיכונים החדשים בשל מדיניות הפינוי הנמרצת של הנשיא לשעבר בּוּרְגיבָּה, לא נותר אלא להתגעגע. בשיכונים החדשים אין מזגנים, והמראה שלהם מדכא ואסתטי הרבה פחות מזה של המערות. רק חלק קטן מתושבי האיזור סירב לפינוי והתעקש להמשיך לגור מתחת לפני המדבר, במקומות שאותם קשה יחסית לאתר. בורות רבים מתמזגים עם הנוף וניתן לגלותם רק רגע לפני שכמעט נופלים לתוכם – שריד לתקופה שבה נחצבו בורות המגורים כמסתור מפני הפולש המוסלמי, בסוף המאה השביעית לספירה. אם נתקלתם בעמוד עשן סמיך העולה באופן מפתיע מתוך המדבר, סימן שהתקרבתם למטבח של בור מגורים פעיל.
יש בין דיירי השיכונים גם כאלה שהתברכו בחזון תיירותי ובחוש עסקי בריא וזיהו את הפוטנציאל הטמון בצורת החיים המסורתית, במיוחד אחרי שצולם שם אחד מסרטי "מלחמת הכוכבים", שהגביר את תנועת המטיילים למקום. בעלי היוזמה מצאו לעצמם מקור פרנסה חדש: במשך היום הם מאכלסים את בורות המגורים הישנים שלהם להנאת התיירים, ובלילה הם חוזרים לדירתם בשכונה החדשה של מאטמאטה. אחרים הקימו בתי מלון בתוך הבורות. חלומם המשותף של כל היזמים הוא לחסוך מספיק מזומנים כדי לצייד את דירתם המודרנית במזגן, שיהפוך את חייהם לנסבלים ומאווררים כפי שהיו פעם, במיזוג הטבעי של המערות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.