נתקלתי לראשונה בקלפי הטארוט באנגליה. ידידה, שלמדה בפקולטה למיסטיקה באוניברסיטת לונדון, העניקה לי חפיסת קלפים צבעוניים, שדיוקנאות מלאי חיים וסמלים מוזרים מודפסים עליהם. שוטר אדיב וחמור סבר, שערך את הבדיקה הבטחונית בשדה התעופה של לונדון, שאל כיצד הגיעה לידי חפיסת קלפי ניחוש של אגודת מכשפות שהוצאה אל מחוץ לחוק. ניסיתי להסביר משהו על התעניינות אקדמית מובהקת בדתות עתיקות, אבל הוא התעקש. לבסוף נשברתי ולחשתי: "אני באמת מכשפה. המטאטא שלי במוסך ולכן החלטתי לטוס". השוטר טמן את הקלפים במעמקי תיק היד המרופט שלי, נעץ את מבטו במטען, שהחליק על הסרט הנע לעבר המתקן האלקטרוני, וסימן לי לעבור. סוד המשחק "לילו של תחות" לא התקיים מן הסתם מעולם. הסיפור הזה הוא מיתוס, פרי דמיונם הרומנטי של אוֹקוּלטיסטים (עוסקים בתורת הנסתר) מהמאה ה-19. מאחר שמקור הקלפים לוט בערפל הדורות, מקובלת האגדה עד היום בקרב כתות העוסקות במאגיה, באזוטריה ובמיסטיקה. הם מפרשים את השם "טארוט" (באנגלית ובצרפתית Tarot ובאיטלקית Tarocchi) במילים המצריות "טא רוס", כלומר "הדרך המלכותית". אחרים טוענים שמקור השם בחילופי אותיות המלה הלטינית ROTA, שפירושה "גלגל הזמן והמזל", ויש הקושרים את הטארוט אל הקבלה היהודית באמצעות המילה העברית "תורה". הטארוט אפופים תעלומה. ככל הנראה, שימשו בתחילה אגודות סתרים, ורק בשלהי ימי הביניים הופצו בציבור. העדות הראשונה להופעתם באירופה מצויה בצו שפרסם הסינוד של ווסטר ב-1230, האוסר על האבירים באנגליה לשחק במשחקי הקלפים "המלך והמלכה". "ספר הציורים של השטן", השם שהעניקו אבות הכנסייה לטארוט, קשור לאופיים הבלתי מוסרי של משחקים ושעשועים בכלל, אבל ייתכן שהוא מרמז למקורם של הקלפים בדתות אחרות. מאה שנה לאחר שנאסרו על-ידי הכנסייה, הביאו הצוענים את הקלפים לאירופה כאמצעי לגילוי עתידות. החיפוש אחר המופלא ניחוש העתיד, אמנות עתיקת יומין המשמשת צרכים אנושיים אוניברסליים, תפסה מקום חשוב בהתפתחות הדת והמדע. בטכסי קורבנות בתרבויות עתיקות רבות השתמשו בחלקי החיה שהוקרבה לחיזוי העתיד. ניבוי על ידי בדיקת העצמות של הקורבן (אוסטאומנסיה), שיטה שהיתה נפוצה בחברות פרהיסטוריות ובתרבויות המזרח הקדום, עדיין רווחת בחלקי עולם שונים. אפשר ללמוד זאת מדיווח מפורט של סר ריצ'רד ברטון מטכס דתי בסִינְדָה שבעמק האינדוס בשלהי המאה ה-19, ומתצפיות שערך עומר כייאם מור בטכניקות הניחוש של ציידים לקטים אינדיאנים בלברדור. אבל, ככל הנראה, הכבד הוא שהרשים יותר מכל את מגידי העתידות בגודלו הרב, בצורתו המעניינת ובשפע הדם. החיזוי על פי כבד הקורבן (פאטוסקופיה) היה פופולרי האשור ובבבל, בסין הקדומה וברומא. תבניות חימר של כבדי כבשים שהתגלו בבבל העתיקה מעידות על אבחנות אנטומיות מדוייקות. דגם ברונזה אטרוסקי, ששרד בפאצ'נציה שבאיטליה, מלמד שהמנחשים שמו לב במיוחד לוורידים ולמרקם הכבד. העדר חלק או פגם בולט נחשבו כסימן מבשר רעות: לכבש שהוקרב טרם מותו של אלכסנדר הגדול היה חסר "ראש הכבד", ולשני השוורים שעלו כקורבן בבוקר הירצחו של יוליוס קיסר היה פגם בלב. כל תופעות הטבע – משינויי מזג האוויר (ארומנסיה) ועד למעוף הציפורים (אורניתומנסיה) – נעשו אורים ותומים המעידים על חפצו של האדם למצוא רמזים לעתידו. בינתיים, מעבר לתעלת למאנש, זכו הקלפים לפופולריות דומה בחוגי המלוכה ובין כתלי המנזרים באנגליה. ב-1558, כשעלתה לשלטון אליזבת ה-1, הפכו הקלפים לאמצעי עזר מקובלים לתכנון העתיד. ג'ון די, יועצה הנאמן של אליזבת ומיסטיקן בעל שם, מצא בקלפים רמזים לעליית האימפריה הבריטית. באותה עת גילה בקלפים דייוויד ריסיו, יועצה של מלכת סקוטלנד, את גורלה של המלכה. שטיח קיר מפורסם, שנשתמר עד ימינו, מראה את המלכה, שהוצאה לאחר מכן להורג, נועצת עיניים מלאות חלחלה בקלפים מבשרי הרעות שפרס לפניה ריסיו. בתקופה מאוחרת יותר חדלו הקלפים לשמש לניבוי, ואיבדו אט אט את משמעותם המיסטית. בעזורים האחרונים, בעקבות העניין הרב שהתעורר בתרבויות אחרות, בתורות אזוטריות עתיקות ובפאראפסיכולוגיה, גילו רבים שוב את המסרים הסמליים של הקלפים. לדעת העוסקים בקריאת הטארוט, גילוי כשרונות אישיים חבויים וסיכויים לאושר רגשי ולהצלחה מקצועית וכלכלית צפויים למי ש"יודע לשחק את קלפיו כהלכה". זאת ועוד, הידע והחכמה הטמונים בקלפים מעניקים לתלמידים שקדניים ומסורים סיכוי רב ערך לנצח בכל סיבוב של משחק החיים. גביעים וחרבות הקלפים הרגילים (ה"מערכת המשנית") מחולקים לארבע סדרות: גביעים, חרבות, מטות ומטבעות. בתרבויות רבות, במזרח כבמערב, מקובל לראות בהם חפצים מאגיים. ככל הנראה, סימני הסדרות של הטארוט הם הסימנים המקוריים של סימני קלפי המשחק. הקלפים בכל סדרה – גם הקלפים הממוספרים וגם קלפי החצר – קשורים כולם לאחד מתחומי החיים: תחום הרגש, תחום החשיבה, תחום המעשה ותחום היצירה. אלה, וצירופיהם, מתארים את כל המאורעות שיכולים להתרחש בחיי היומיום ואת האנשים המעורבים בהם. השואל בקלפים מערבב אותם, מסדר בערימה, ו"חותך" את הערימה שלוש פעמים. הקורא בקלפים מניח אותם על השולחן בפריסה שנבחרה לצורך הקריאה. בחירת הפריסה (Spread) נעשית על פי אופי השאלה ומידת הפירוט הנדרשת בתשובה. בכמה מהפריסות נהוג להשתמש בקלף מזהה (Significator), המסמל את השואל או את האדם המתואר בשאלה. הפריסות השונות – "הצלב המיסטי", "פרסת הגורל", ה"פריסה הקלטית", ה"פירמידה הגדולה" ועוד – כוללות מספר משתנה של קלפים, המונחים בסדר קבוע ומתארים מאורעות ומצבים בעבר ובעתיד. המהדרים נוהגים לקיים את קריאת הקלפים בחדר אפלולי, מואר בנרות ואפוף קטורת, כשהקורא יושב בגבו צפונה והשואל מולו וגבו דרומה. קלפי התמונות ("המערכת המרכזית") משקפים שיטה סמלית שלמה שנחשבה בעבר כמפתח לנסתר ולהבנת טבעו האמיתי של האדם, היקום והאלוהים. אפשר להבחין בהשפעות קבליות, גנוסטיות, ניאו-אפלטוניות ואחרות, שתרמו לעיצוב הסמלים שאופיים דתי ואזוטרי בעליל. הצוענים, שעסקו בהגדת עתידות כמקצוע, בחרו לוותר על קלפי המערכת המרכזית מפני שמשמעותה מורכבת ומסובכת לדרישותיו של הלקוח הממוצע. על פי תפיסתן של מספר אסכולות העוסקות בחקר הנסתר, זוהי מערכת המסוגלת לעצב מחדש את אופיו והתנהגותו של האדם, ולהביאו למעמקי התודעה ולשליטה במאורעות. הדרך אל האושר חוקרי הטארוט ג'וזף קמפבל וריצ'רד רוברטס טוענים שקלפי ה"מערכת המרכזית" נוצרו בהשפעת האלכימיה. שלא כבתדמית שיצאה להם בעת המודרנית, היו האלכימאים טרודים קצת פחות במציאת אבן החכמים, ההופכת מתכת נחותה לזהב, אלא יותר בפיתוח שיטה דתית – היפוך המתכות הארציות לא היה אלא סמל להפיכת האדם לברייה מושלמת יותר באמצעות החקירה של האפשרויות הגלומות בטבע. "המדע והמיסטיקה לא טיפסו בנתיבים נפרדים אל ראש ההר" – אמר האסטרונום האמריקאי טימוטי פרייס – "אבל ההר עודנו מתנשא ממעל ופיסגתו עדיין אפופה עננים". |
בכל רחבי העולם תולים לקוחות צמאי אופטימיות עיניים גדולות בקוראים בקפה, במגידי עתידות ובפותחי קלפים. הייחוד של הטארוט טמון בכך, שזאת שיטת החיזוי היחידה המבטיחה, לדעת רבים, לא רק את ידיעת העתיד, אלא גם את המפתח לסודות היקום והאושר פורסם 18.12.07 |
Array
(
)