תפריט עמוד

חמישה שיאים בטיולי ג'יפים בעולם

במהלך טיולי ג'יפים בחו"ל חווים שלל חוויות מרגשות, אבל בכל טיול תמיד יש יום אחד שמהווה את שיא השיאים, הדובדבן שבקצפת. נעם תדהר מציע חמישה ימי שיא כאלה בחמישה יעדים שונים בעולם

החוויה של נסיעת שטח בחו"ל  שונה מטבעה וטומנת בחובה ריגוש ולעיתים אתגר, לכן עיקרון פשוט מנחה אותי כשאני יוצא לטיול ג'יפים בחו"ל: הג'יפ הוא אמצעי ולא מטרה. אמצעי להגיע למקומות נידחים ומרתקים בצורה נוחה ובטוחה, אמצעי לטייל עם המשפחה וחברים בטבע פראי, אמצעי למפגש עם תרבויות שונות ובעיקר אמצעי לחוות את הטבע בצורה שונה ומרגשת.

אז מה הופך יום טיול למרגש? כנראה ששילוב של הטבע, הנופים, המפגשים והאנשים שאתנו. אשמח לחלוק אתכם חמש חוויות ייחודיות במסלולי שטח מרגשים במיוחד במדינות שונות בעולם. לכל מסלול סיפור משלו וסיבה טובה מדוע בעיני הוא מרגש במיוחד.

מונטנגרו, רכס הבלאשיצה – בגלל הנופים

רכס הבלאשיצה שבמונטנגרו מוכרז כשמורת טבע בשם ביוגרצקה גורה, או בקצרה בפי המטיילים שמורת ביוגרד. המסלול מתחיל ביער גשם, בין עצי אשור, מטפס מעל קו היער לאזור האלפיני, לגבהים שמעל 2,000 מטר, ושם מחכה חגיגה של ציר שטח הררי שמקיף עמק רחב ידיים וחוצה רכסים ירוקים. על מנת להשלים את התמונה, הדרך שזורה בבתי הרועים שעולים עדיין עם עדריהם למרעה הקיץ.

יום שיא במונטנגרו. נסיעה בציר שטח הררי שמקיף עמק רחב ידיים | צילום: נעם תדהר

יום שיא במונטנגרו. נסיעה בציר שטח הררי שמקיף עמק רחב ידיים | צילום: נעם תדהר

הדובדבן שבקצפת היא ירידה ארוכה של קילומטר איבוד גובה ובסיומה מגיעים לאגם ביוגרד הקסום, שאותו מקיף מסלול הליכה, ללא ספק סיום מרשים ליום מרגש.

אלבניה, אל עמק הט'אט – בגלל השטח והעין הכחולה

אחד השיאים במסלולי השטח שבבלקן הוא ללא ספק יום הטיול שמתחיל בעיירה שקודרה על חופי של אגם סקדאר. מסלול של 80 ק"מ, שמתוכם כ-65 ק"מ בדרך ג'יפים מרתקת ומאתגרת, שעוברת דרך הנופים הדרמטיים של האלפים הדינריים באלבניה. לאורך הדרך כמעט שאין כפרים, רק טבע פראי בנוף קדומים לאורכו של נהר קיר הצלול והתכול.

השיא באלבניה: נסיעה בדרך ג'יפים מאתגרת, שעוברת בנופים הדרמטיים של האלפים הדינריים | צילום: דורון הרי

השיא באלבניה: נסיעה בדרך ג'יפים מאתגרת, שעוברת בנופים הדרמטיים של האלפים הדינריים | צילום: דורון הרי

בסיום היום דובדבן אמיתי בדמות הליכה של 40 דקות לאורך נחל זורם, שבסופו מגיעים ל"עין הכחולה" – מעיין עם מי טורקיז ממנו המים נובעים. משם נסיעת שטח קצרה מביאה אותנו לכפר ט'אט, שנחשב אחד הנידחים בבלקן. לכפר סיפורים רבים, עליהם נרחיב בהזדמנות.

והדובדבן שבקצפת: "העין הכחולה", בריכה עם מי טורקיז | צילום: דורון הרי

הדובדבן שבקצפת: "העין הכחולה", בריכה עם מי טורקיז | צילום: דורון הרי

מרוקו, חציית האנטי אטלס דרך ג'בל סהרו – בגלל שינויי הנוף הדרמטיים

הרים גבוהים יכולים לרגש, מדבר גם, השילוב של רכס גבוה ומדבר מרגש כפליים. כשמוסיפים לזה חצייה של שלושה תאי שטח שונים, מקבלים מתכון לאחד השיאים במסלול הג'יפים במרוקו. את המסלול  מתחילים למרגלות האטלס הגבוה, בקניון הדאדס, משם חוצים עמק הנרחב שבין רכס האטלס לרכס האנטי אטלס ומתחילים לטפס בין בוסתנים וכפרי אבן ייחודיים לאזור. הדרך אתגרית וממשיכה לרכס סהרו המאופיין בנופי גרניט. השיא הוא מעבר ההרים טיזין טאזארת (tizi n tazazert) בגובה של כמעט 2,300 מטר. שם הליכה קצרה תביא אותנו לנקודת תצפית בה הד מתגלגל.

השיא במרוקו: מסע מאתגר ומרגש בין נופי הרים לנופים מדבריים

השיא במרוקו: מסע מאתגר ומרגש בין נופי הרים לנופים מדבריים | צילום: נעם תדהר

הריגוש ממשיך כשהדרך ממשיכה בנופי "אריזונה" של אתר באב אן עלי, שבו מסורת ייחודית. הכביש ממשיך  לעמק הדרע' – עמק מיליון הדקלים שידוע בקהילות היהודיות-ברבריות שהיו בו עד אמצע המאה שעברה. סיום היום בעיר המחוז  זגורה (Zgora), ממנה יצאו שיירות הגמלים לטימבוקטו דרך הסהרה במסע שהיה לוקח 52 יום.

רומניה, מברשוב לסיגישוארה – בגלל המסע אחורה בזמן

טיול הג'יפים בקרפטים ברומניה הוא אחד האהובים עלי, מסלול מגוון ומפתיע. אחד השיאים של הטיול לא נובע מהנוף הדרמטי או מצירי שטח מאתגרים במיוחד, אלא משום שהוא מסע בזמן. מתי בפעם האחרונה טיילתם עם ג'יפ בימי הביניים? ביום זה אנו נעים בזמן ובמרחב מהכפר של המאה ה-19 אל העיר של המאה ה-12.

השיא ברומניה: מסע בזמן אל המאה ה-19 ומשם לימי הביניים

השיא ברומניה: מסע בזמן אל המאה ה-19 ומשם לימי הביניים | צילום: נעם תדהר

המסלול מתחיל בעיר ברשוב, ממנה יוצאים בדרכי שטח נסתרות בין הנופים העגולים והציוריים של כפרי טרנסילבניה, לאורך נהר האולט, ומשם עמוק ללב האזור הייחודי של הכפרים הסקסונים. חבל ארץ זה משובץ בכפרים קטנים שנבנו על ידי הסקסוניים, שבאו מגרמניה, בארכיטקטורה הטיפוסית להם. רבים חזרו לגרמניה והשאירו כפרים שאליהם נכנסו הצוענים ובהם הם חיים עד היום. במרחב הכפרי פוגשים עד היום את חיי הכפר שנותרו דומים למה שהיו מאה שנים אחורה, בעלי מלאכה מקומיים וביקור בכנסיות הסקסוניות ששימשו כמבצרים לעת צרה.

המסע בזמן נמשך: בכפרים הסקסונים פוגשים בעלי מלאכה מסורתיים

המסע בזמן נמשך: בכפרים הסקסונים פוגשים בעלי מלאכה מסורתיים | צילום: טל רוזוב

לקראת סיום היום מגיעים לסיגישווארה.  מרכז העיר העתיקה לא עבר כמעט כל שינוי מימי הביניים והשתמר בצורה נאמנה למקור. מרכז סיגישווארה אינו רק אטרקציה תיירותית עולמית, הוא מקום שבו גרים וחיים תושבי המקום. סיור לילי בעיר העתיקה – מומלץ!

מקדוניה, רכס הגליצ'יצה – בגלל האגמים

עוד יום שהוא שיא מרגש, יום שכולו בסימן מים, אגמים, מעיינות וכמובן נופים פראיים. יום טיול שמתחיל בסיור בעיר אוכריד, מקדוניה, כנסיותיה ועתיקותיה, השוק הטורקי, רובע האומנים והמצודה.

השיא במקדוניה: תצפית על שני אגמים ממרומי רכס גליצ'יצ'ה | צילום: נעם תדהר

השיא במקדוניה: תצפית על שני אגמים ממרומי רכס גליצ'יצ'ה | צילום: נעם תדהר

משם עולים בשטח בציר עוצר נשימה לרכס גליצ'יצ'ה (Galic'ic'a). בשיא הגובה מגיעים לנקודת תצפית על אגם פרספה מצד אחד ואגם אוכריד מצד שני. ללא ספק זו אחת מנקודות הנוף המרהיבות ביותר במסלולי הג'יפים באירופה. אחר הצהריים מחכה הליכה רגלית לאורך מעיינות סנט נחום, מהם נובעים המים של אגם אוכריד.

במהלך הטיול במקדוניה לא רק צופים באגמים, גם שטים בהם

במהלך הטיול במקדוניה לא רק צופים באגמים, גם שטים בהם | צילום: טל רוזוב

____

נעם תדהר הוא מנכ”ל גו אדוונצ’ר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.