תפריט עמוד

חוקרת הקופים משמורת גומבה סטרים

מה מאפשר לקופים כחולים ולקופים אדומי זנב להקים דורות המשך של קופים היברידיים? חוקרת אמריקאית בודקת את הסוגיה כבר יותר משני עשורים בשמורת גומבה סטרים ליד אגם טנגניקה

פרופסור קייט דטוויילר (Kate Detwiler) חוקרת את הקופים הכחולים, את הקופים אדומי הזנב של גומבה, ואת מה שביניהם. אגם טנגניקה הוא הקצה המזרחי של יער הגשם של קונגו, ושמורת גומבה סטרים (Gombe Stream National Park) היא כבר גלישה של היער ואיתו הקופים הללו לאזור שהוא יבש יותר, ומאופיין בצמחיית סוואנה ויערות הרריים.

האוכלוסיות של הקופים האלו דלילות והן נאלצו להתערבב מחוסר ברירה. מבחינה אבולוציונית זה מתאפשר, כי אלו מינים שנפרדו לפני כשלושה מליוני שנים בלבד ומסתבר שנותרה ביניהם זיקה של התאמה פיזיולוגית. כל מה שהיה צריך הוא שהנקבות האדומות יתרגלו למראה השונה של הזכרים הכחולים ואז הכל מסתדר. הנקבות אדומות הזנב המיוחמות שירבבו את שפתיהן בפיתוי והניפו את זנבותיהן האדומים המפוארים, והזכרים באו. הוולדות קיבלו את הפנים הלבנות של האמהות ואילו הזנב הפך לחום, משהו בין לבין.

לפחות לגבי הנקבות ההיברידיות אנחנו יודעים שהן פוריות ויכולות להזדווג ולהעמיד צאצאים עם כל המבחר. לגבי הזכרים אנחנו משערים שהם עקרים. לא הכל מושלם בדרך ליצירת מין היברידי חדש.

קוף אדום זנב. הקרבה האבולוציונית מאפשרת לקופים אלו להזדווג עם קופים כחולים (בתמונה למעלה)

קוף אדום זנב. הקרבה האבולוציונית מאפשרת לקופים אלו להזדווג עם קופים כחולים (בתמונה למעלה)

האם זה אומר שאפשר תיאורטית לזווג בין בני אדם לשימפנזים? גם אנחנו נפרדנו מהם רק לפני מליוני שנים ספורות בלבד ויש לנו זהות גנטית כרומוזומלית של 98.7 אחוז. ולא צריך להמתין עד שנמצא חן אלו בעיני אלו. אפשר לקחת ביצית וזרע ולהפגיש אותם במבחנה. מעניין אם הצאצאים ילכו על שתיים או ארבע, יטפסו על עצים או יצעדו על הקרקע, יהיו פרוותיים או חסרי שיער וכן הלאה.

לדברי פרופסור דטוויילר, אנחנו התפצלנו מהשימפנזים כבר לפני שש מיליוני שנים והתרחקנו מהם מאוד וזה לא אפשרי, וחוץ מזה היא חוקרת את המקרה ההיברידי הזה שהתרחש באופן טבעי ומאפשר לה לחקור את התופעה ולהבין אותה מכל זווית אפשרית.

אגם טנגניקה

אגם טנגניקה | צילומים: שאטרסטוק

דטוויילר החלה את התצפיות שלה בהיברידים בהיותה סטודנטית בשנות העשרים לחייה ושהתה בגומבה שנתיים רצופות. המחקר נמשך מאז למעלה מעשרים שנה. היא כבר נושאת בתואר פרופסור באוניברסיטת פלורידה וחוזרת מידי פעם לתקופות שהות בגומבה להמשיך את מחקריה וללוות סטודנטים שנמצאים בשטח.

התנאים באפריקה המשוונית לא קלים. המגורים פשוטים, הבידוד גדול והתקשורת חלשה. אבל מראה ההרים היורדים אל אגם טנגניקה, קולות השימפנזים והקופים האחרים ממשיכים לפתות את אוהבי הטבע מכל העולם לאפריקה ולשמורת גומבה סטרים.

_____

רונן רזטייל בנשמתו, בעלים ומנהל חברת אקו טיולי שטח, יוצר טיולים חדשים בעולם ומדריך אותם, נחשף לאפריקה בשנת 1984 כשנסע לבקר את אמא שלו שחייתה מאז עשרים שנה בניירובי, קניה, וזו הפכה לו לבית שני, מאז ועד היום

זנזיבר - גן עדן לחובבי דגים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.