תפריט עמוד

חופשות אקטיביות – הטרנד החם

אם פעם חופשה מוצלחת כללה הרבה מנוחה על שפת הבריכה או בחוף הים, כיום יותר ויותר אנשים מחפשים טיול מסוג שונה לגמרי. רכיבה על אופניים, טרקים רגליים, סנפלינג, מסלולי ג'יפים אתגריים, לינת שטח והיד עוד נטויה – אקטיב זאת המילה החמה בתחום הטיולים

איך שגלגל מסתובב. פעם, ממש מזמן, היו נוסעים לנפוש בבית הבראה, ומידת הצלחתה של החופשה נמדדה על פי מספר הקילוגרמים שהאורחים העלו במשקל. בשנים שלאחר מכן טיב החופשה היה נמדד על פי מספר הארצות שהצלחתם לראות בשמונה ימים, אחר כך טיול לחו"ל היה חייב לכלול את השילוש הקדוש של ים, חול ושמש. היום שם המשחק הוא חופשות אקטיביות. לי זה מזכיר את אחד מפרקי הטרילוגיה "בחזרה לעתיד", שבו גיבור הסדרה, מרטי, חוזר בזמן אל ימי המערב הפרוע, נכנס לפאב המקומי ומספר לבוקרים הקשוחים שלוגמים בירה שבמקום שממנו הוא מגיע, אנשים רצים בשביל הכיף. "לך ספר את השטויות שלך במקום אחר", הם נוחרים בבוז, "מי זה רץ בשביל הכיף?".

מעניין מה היו יושבי הפאב חושבים על חוויית הסנפלינג האישית שלי לפני שבועות ספורים בנחל רחף במדבר יהודה, כשבדיעה צלולה גלשתי מקיר בגובה של כמעט 40 מטר? או על כאלה ששוברים את הישבנים בשבילי הרים על אופני שטח, מגירים זיעה בטרקים מאומצים, גולשים באומגות, דוהרים על אופנועי שלג, נוהגים ספינות נהר, דוהרים על ג'יפים במסלולים אתגריים, לנים בשטח, ועוד נהנים מכך. אבל עובדה. פתאום כולם רוצים להתנסות בטיולי אקטיב ויותר ויותר חברות מרימות את הכפפה ומכניסות את הטרנד לאג'נדה. כך, עם הגידול המתמשך בתיירות העולמית, גדל בהתמדה גם מספרם של התיירים המחפשים חופשות מהזן האקטיבי.

סנפלינג. פתאום כולם רוצים להתנסות בטיולים אקטיביים

בלי לנג'ס מהספסל האחורי
נעם תדהר, מנהל אקו אדוונצ'ר, מקבוצת "אקו טיולי שטח", מזהה שלושה קהלים עיקריים המתעניינים כיום בטיולי האקטיב – משפחות, מבוגרים וקבוצות חברים. "היות שמדובר בסוג טיול המתאים למגוון רחב של גילאים, משפחות רבות בוחרות לטייל כך ביחד", הוא אומר. "לא נדיר לראות בימינו משפחת תלת דורית הרוכבת על אופניים לאורך הדנובה, למשל, או בטוסקנה. מדובר בחוויה משפחתית של נוף, מקומיים וטבע; הילדים עצמם שותפים לחוויה, ובמקום להיות ניצבים במחזה, לשאול כל רגע מתי נגיע ולנג'ס מהספסל האחורי של הרכב – הם נמצאים כל העת בפעילות, וכך נוצר טיול של עצמאות ושוויון בין דורי".

העובדה שחברות תעופה לא מעטות מפעילות כיום טיסות ישירות ליעדים שונים (פעמים רבות יעד קם ונופל על היצע הטיסות הישירות אליו), מגבירה את הפופולריות של אותם יעדים ואת האפשרות להפעיל בהם אופרציות אקטיביות במחירים סבירים. למשל, יש חברות המציעות כיום חופשות קצרות של כמה לילות, המשלבות טיולי אופניים, טיולי חמורים, בישול בלקני ומשחקי מחפשים את המטמון סביב אגם אוכריד שבמקדוניה (על גבול אלבניה) או ביעדים דומים.
כך, מקדוניה, אלבניה, בולגריה, מונטנגרו, רומניה או בולגריה הפכו ליעדים פופולריים, זמינים, קרובים וזולים, שחברות שונות מציעות בהן טיולים אקטיביים לקבוצות ולמשפחות.

"בטיול ג'יפים אבא או אמא אמנם נוהגים והילדים יושבים מאחור", אומר תדהר, "אבל הם יכולים לעצור מתי שרוצים ולעשות הליכות, לטבול בנחל, לראות מקומיים או לבשל איתם. במרחק של שעתיים ומשהו טיסה מתל אביב הילדים יכולים לראות שוורים גוררים מחרשה בשדה ולקבל שיעור מעולה בגיאוגרפיה או בהיסטוריה של אותה מדינה".

לא נדיר לראות בימינו משפחת תלת דורית הרוכבת על אופניים לאורך הדנובה, למשל, או בטוסקנה. מדובר בחוויה משפחתית של נוף, מקומיים וטבע

קהל יעד נוסף הוא מבוגרים, בהם בני שמונים ויותר. "אלה לרוב חבר'ה מבוססים ומתוחכמים, שראו עולם ומחפשים חופשות מסוג אחר", אומר תדהר. "הם חוצים מעברי מים בג'יפ יוקרתי, רוכבים על אופניים או עושים טרק כשהם מאובזרים במיטב הציוד – בעמק הלואר, בטוסקנה או ביעדים אקזוטיים כמו מרוקו או מונגוליה. את אותו התקציב משקיעים בתוכן ובהדרכה איכותית ונהנים מתחושה נהדרת של חופש. הקלות היחסית שבה ניתן להגיע בטיולים מהסוג הזה לנקודות שלרוב אינן נגישות בטיול רגיל, מאפשרת גם מפגשים אינטימיים עם אוכלוסיות מקומיות ובעלי מלאכה שונים. זהו טיול של לגעת בדברים ופחות לחלוף על פניהם".

טיולי אופניים יכולים להתאים לרוכבים במגוון גילים וברמות רכיבה שונות

כל אחד יכול
הנטייה בשנים האחרונות היא לאו דווקא להמציא יעדים חדשים (כי כאלה כבר קשה לגלות), אלא להציע חוויות תוססות וחדשות ביעדים הקיימים. אירופה הקלאסית נחשבת כיום לאחד היעדים המובילים בטיולי אקטיב, ולא חייבים להרחיק לקצווי עולם כדי להתנסות בז'אנר. "תחום האקטיב הולך והופך לאורח חיים וישראלים רבים כבר אימצו את סגנון הטיולים הזה, בין אם בשוויץ, אוסטריה, גרמניה, פולין, אירלנד, ספרד או יוון, או ביעדים מרוחקים הנחשבים אקזוטיים", אומר גיא גורדון, מנהל פיתוח עסקי וחדשנות בקבוצת גורדון. "למשל, לא מעט ישראלים כבר גילו את אופני הטורינג (touring bicycles, אופניים שעוצבו והותאמו לנשיאה נוחה של ציוד טיולים) ובכך הם מצטרפים לאלפי רוכבים המטיילים בצורה הזו במדינות רבות באירופה".

בנוסף להנאה שרוכבי הטורינג מפיקים מהמאמץ עצמו, בטיול שכזה מגיעים גם לעיירות קטנות ולכפרים זעירים ורואים את המדינה בצורה קצת אחרת, שקשה לחוות אם נוסעים ברכב. "רכיבת הטורינג פופולרית במיוחד לאורך הדנובה ובאזורים רבים באיטליה", אומר גורדון, "והלינה היא לרוב בהוסטלים ובפונדקים משפחתיים".

רוכבת אופניים באלפים האוסטריים. לא חייבים להרחיק לקצות תבל כדי ליהנות מטיול אקטיבי

מי שלא מסתפק רק באופניים, יכול לשלב שתי ציפורים – שיט נהרות ואופניים – בטיול אחד, הנקרא biking cruise. "בין אם על הדנובה או בצפון הולנד, אני צופה שה-biking cruises יהפכו ללהיט השנה", אומר גורדון. "מדובר בספינת נהרות ברמה טובה, שהמשפחה או קבוצת חברים משייטת בה להנאתה, ולרשות הרוכבים שבקבוצה עומדים אופניים, שעליהם ניתן לטייל עצמאית בעיירות, בכפרים ובטבע בעזרת מפות, מידע והדרכה. מיותר לציין שחופשה מהסוג הזה מספקת פתרון גם לבני הזוג או לחברים שאופניים זה לא הקטע שלהם והם מעדיפים לבלות על הספינה או לצאת להליכות בזמן שהאחרים רוכבים".

בנוסף להנאה שרוכבי הטורינג מפיקים מהמאמץ עצמו, בטיול כזה רואים את המדינה בצורה קצת אחרת, שקשה לחוות אם נוסעים ברכב

כדי ליהנות מטיולים אקטיביים ממש לא חייבים להיות טרקיסטים ורוכבי אופניים הארד קור. גם מי שאינם רוכבים מקצועיים ואינם מטיבי לכת – אבל כן אוהבים ללכת או לרכוב בנינוחות בדרכים – יכולים להפיק הנאה גדולה מטיולים אקטיביים. כל מה שצריך כדי להתנסות הוא לבחור מסלול קל ומישורי בין כפרים וטבע, ולהיעזר בשירותי חברות המסדירות את הקפצת הציוד בין מקומות הלינה השונים. אפשרות מהנה אחרת היא לשלב פעילויות אקטיביות – רפטינג, מצנחי רחיפה, טיול הליכה בן כמה שעות וכן הלאה – במהלך חופשה זוגית או משפחתית רגועה, כדי לעלות את מפלס העניין וההתרגשות.  

גם בחופשה רגועה אפשר לשלב פעילויות שמעלות את רמת האדרנלין, למשל רפטינג בנהר שוצף

אבל גם העולם הגדול קורץ. מהרי הרילה בבולגריה ועד להרי האטלס במרוקו, ומווייטנאם ועד קמבודיה, קבוצות סגורות של חברים חורשות כיום את הכדור על אופניים, בשיט נהרות, ברגל או בג'יפים – כל קבוצה לפי מוקד העניין של חבריה – ואת הלוגיסטיקה ורמת השירות מתאימים לדרישות. ואף שרוב טיולי האקטיב הם על בסיס של הכול כלול, הם ההיפך הגמור מחופשת קלאבים. הם מנגישים לטיילים סקרנים את העולם בדרך פעילה ואפשר לשלב בהם פעילויות שונות – מראפטינג וקיאקים ועד פארק חבלים וסנפלינג.

הכוח העולה
חברות רבות גילו בשנים האחרונות את הכוח הנשי. כך, למשל, זו השנה השישית שמאגמה צ'אלנג' מציעה טיולים סופר אקטיביים לנשים בלבד. "השנה הן יסעו למונגוליה התיכונה, שהיא כיום חלק מסין, עם שמונה אנשי צוות, רופא וצוות הפקה, יחצו בנהיגה עצמית דיונות חול במדבר גובי, יטפסו על חבלים, יעשו מחנאות בשטח וכמובן גם יטיילו בשווקים", אומרת יפעת יגר, המנכ"לית והבעלים של חברת מאגמה.

נסיעה בדרכי שטח מאתגרות

בשנים האחרונות החברה מרחיבה את תחומי פעילותה ומציעה מסעות שטח, מאגמה 13, לבני מצווה והוריהם, שמחפשים משהו שונה מדיסנילנד ושופינג ורוצים חוויה משפחתית עם ערך מוסף. הקיץ הם יערכו את המסע בארמניה, מדינה בטוחה ויעד לא רחוק ולא יקר. "במסגרת הזו, שיש בה גם תרומה לקהילה, הילדים שלנו פוגשים ילדים מקומיים, נוסעים בג'יפים, עושים טרקים, רוכבים על אופניים, גולשים באומגה ועורכים קבלת שבת בשטח", אומרת יגר. "הדור הבא של מסעות השטח זה לא רק ג'יפים ואקטיב, אלא גם השקעה גדולה בפעילויות ובתכנים".

יש אפילו מסעות שטח לבני מצווה והוריהם, שמחפשים משהו שונה מדיסנילנד ושופינג ורוצים חוויה משפחתית עם ערך מוסף

המיזם האקטיבי החדש של מאגמה נקרא African drive: מסע ג'יפים החוצה את אפריקה המזרחית. תחילתו של המסע באוגנדה, הוא יעבור במקורות הנילוס, יעצור לביקור בשבט אבאיודאיה, שחבריו מקיימים את מנהגי היהדות, בשמורת הסרנגטי בקניה בתקופת נדידת עדרי הגנו, במכתש נגורונגורו בטנזניה ויסתיים בזנזיבר.

בישול בשטח יכול להיות גם הוא סוג של אתגר המוסיף להנאה 

התנתקות אקטיבית
"יותר ויותר אנשים רוצים לקחת חלק פעיל בטיול, ולא רק להיות מוסעים באוטובוס ולרדת להתרעננות בתחנות דלק", אומר יזהר גמליאלי, העומד בראש חברת טריפולוג'י. "בטיול הג'יפים שעשינו רק לאחרונה בנמיביה, האנשים התחננו שניתן להם לעזור בבישולים בשטח ובמחנאות בכלל. לנו באוהלי גג (אוהל שמקימים על גג רכב השטח) בלב הדיונות של נמיביה, בלי קליטה סלולרית, בלי מקלחת, בלי אינטרנט, בחוויה טוטאלית של ניקוי ראש. אסקפיזם מהסוג הזה יכול להתרחש רק בטיול שכזה, שבו נהנים באופן אקטיבי מ…הסבל". 

גמליאלי מוסיף שבקיץ הקרוב הם יציעו טיולי ג'יפים לטג'יקיסטן ולקירגיזסטן, "שתי המדינות עם הנופים הכי יפים בעולם". אין ספק שהגענו הכי רחוק מבית ההבראה של פעם…

מסע אקטיבי מעניין נוסף הוא Multi Journey. זהו מסע שטח גיאוגרפי, בדגש ספורטיבי, שלוקח את המשתתפים הכי רחוק שאפשר, לקצות עולם, למקומות שהמטייל העצמאי לא מגיע אליהם. המסע השנתי, שיתקיים בכל פעם ביבשת אחרת ובאזורים מיוחדים ויוצאי דופן, ייערך השנה בצפון הודו. הוא כולל חמישה ימי הליכה, שלושה ימים של רכיבה על אופני שטח, נסיעות שטח, רפטינג ועוד.

____

גליה גוטמן – טיילת מצטיינת ועיתונאית עצמאית, המתמקדת בנושאי טבע ותרבות, טיולים ומסעות. את הניסיון, ההתלהבות והתובנות ממסעותיה היא מעבירה בהרצאות שהיא נושאת ברחבי הארץ. אתר אינטרנט 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.