תפריט עמוד

חופשה משפחתית בשלזיה תחתית

בדרום מערב פולין, על הגבול עם צ'כיה, נמצא אזור הררי וירוק, עם כפרים קטנים, נחלים ויערות – שלזיה תחתית. ומה עושים שם? מטפסים לראשי הרים, רוכבים על אופניים בשבילים יפים, מבלים בעיר הגדולה, אוכלים טוב וכן, גם עושים קניות בזול. זהר אליה טוריאל חזרה מחופשה משפחתית בשלזיה תחתית עם הרבה המלצות טובות וטיפים מועילים

תודו שמעולם לא ביקרתם בשלזיה תחתית. והאמת היא שגם אני לא הייתי מגיעה לשם אלמלא הביאו אותי נסיבות משפחתיות שהן, כהרגלן של סיטואציות משפחות, מסובכות מכדי לפרט. אבל העיקר שהגענו לשם, שני זוגות הורים, חייל ש"סיכן" עבורנו את כל ימי הרגילה שלו השנה, שלושה בנים בגילאי 7, 12 ו-16 ותינוקת מתוקה בת שנה. ונחשו מה? נהנינו מכל רגע. הרווחנו טיול מגוון, יפהפה, מpעניין וזול המתאים לכו-לם.

מדריך מסע אחר לפולין

אז איפה היינו?

שלזיה תחתית היא פרובינציה בדרום מערב פולין הגובלת בצ'כיה מדרום  וגרמניה ממערב. במשך שנים רבות היא היתה תחת השפעה או שליטה גרמנית. בירתה היא ורוצלאב (Wraclaw), אבל הטיול שלנו התרכז באזור ילניה גורה (Jelenia Góra) – עיר מחוז השוכנת בעמק יפהפה, תחת חלקו הצפוני של רכס הרי הענקים הידוע, בו עובר הגבול בין פולין וצ'כיה. כך שילבנו טיולי טיפוס מאתגרים אל פסגות ההרים עם בילוי רגוע יותר בכפרים הציוריים, הנחלים והיערות.

נוף טיפוסי בשלזיה תחתית. מה רע לנו? | צילומים בכתבה: זהר אליה טוריאל

נוף טיפוסי בשלזיה תחתית. מה רע לנו? | צילומים בכתבה: זהר אליה טוריאל

האזור נחשב למרכז תיירות עולמי, במיוחד למטפסים ורוכבי אופניים, אך גם למשפחות. רוב התיירים הם מקומיים או אירופאים, ישראלים כמעט שלא תמצאו. גם לא תמצאו שילוט באנגלית, ולכן את שמות המקומות כתבתי בעברית ובפולנית.

נוף חקלאי בשלזיה תחתית

נוף חקלאי בשלזיה תחתית

מה עושים בשלזיה תחתית?

מטפסים

טיפוס לאחת מפסגות ההרים ברכס הוא חובה ממש. אחרי הכל, האזור הוא מרכז עולמי למטפסי הרים. אנחנו התחלנו בנקודה המאוד פופולרית – הר השנייסקה (Śnieżka) הנמצא בלב הפארק הלאומי קרקונושה (Karkonosze Park Narodowy).

 

הר השנייסקה. אפשר לטפס ברגל או באופניים

הר השנייסקה. אפשר לטפס לפסגה ברגל או באופניים

הר השנייסקה. אפשר לטפס לפסגה ברגל או באופניים

אל הפסגה בגובה של 1,600 מטר ניתן לעלות בשני שלבים – לוקחים רכבל ואחריו מטפסים בשביל הליכה. השביל רחב ונוח דיו גם לרוכבי האופניים שמדוושים לצד ההולכים, אבל זה לא אומר שהעלייה קלה במיוחד. כלל האצבע – מי שיכול לטפס את שביל הנחש למצדה יכול להתמודד גם עם העלייה לשינייסקה. לקבוצה הקטנה שלנו זה לקח כשעה וחצי. בדרך שמענו רק עברית, שזה די מפתיע בהתחשב בעובדה שבמשך כל ימי הטיול לא פגשנו ישראלי אחד. נותר לנו רק להסיק שמי שעושה את הרעש זה אנחנו, בעוד שהמקומיים מטפסים בשקט…

על הפסגה ממוקמת תחנה מטאורולוגית, כנסייה קטנה ואפילו סניף דואר קטן שממנו ניתן לשלוח גלויה הביתה. הגבול בין פולין וצ'כיה עובר ממש כאן (ומסומן באבני דרך) והנוף לשתי המדינות מרהיב במידה שווה.

טיפים

החנייה ליד הרכבל מסומנת באפור – אל תתבלבלו, היא בתשלום, אבל לא יקר.

ההר לרוב עמוס במטיילים ולכן כדאי להגיע מוקדם בבוקר או אחר הצהריים.

טיילים "מתקדמים" יכולים לוותר על הרכבל ולעלות ו/או לרדת את כל הדרך.

צילום אווירי של פסגת ההוייניק והמצודה שבראשה | צילום: שאטרסטוק

צילום אווירי של פסגת ההוייניק והמצודה שבראשה | צילום: שאטרסטוק

פסגה מומלצת נוספת היא ההוייניק (Zamek Chojnik). מגיעים עם הרכב לחניון (Parking Podzamcze)  ומשם הטיפוס אורך כ-40-30 דקות. למרות שמדובר "רק" ב-627 מטר, הנוף משגע ויש גם מצודה יפה. היא נבנתה במאה ה-15 עד שנהרסה בשריפה בשנת 1675. כיום היא משוחזרת ויש בתוכה מוזיאון עם רהיטים ותמונות. האגדה המקומית מספרת על מלכה שגרה במצודה ולא רצתה להתחתן. לכן הצהירה שרק מי שיצליח להגיע אליה רכוב על גבי סוס – תיתן לו את ידה. אבירים מכל הממלכה ניסו את מזלם, אבל נפלו עם סוסיהם מהשבילים הצרים. כשאחד מהם הצליח היא זרקה את עצמה מהמגדל. ללא ספק, מלכה פולנייה אמיתית!

• טיפ – שווה מאוד לבדוק באתר מתי יש פה הופעות אבירים המשחזרים קרבות עם תלבושות, מגנים, חרבות, כידונים ואפילו רעשי פגזים ועשן.

מטיילים ביערות ושוחים בנחלים

בכל מקום באזור עוברים נחלים וכמעט  מכל כפר אשר תבחרו אפשר לצאת לטיול רגלי ירוק ורטוב. אנחנו שהינו בפששקה (Przesieka), משם יש מסלול הליכה יפהפה למפל ובריכה קטנים, אבל מפורסמים (Podgornej Waterfall). המקום ידוע בעיקר בזכות וים הוף, "איש הקרח" שהמציא שיטה להתמודד עם מצבי קור קיצוני, אשר צולם טובל בו. ערום. ובחורף. אנחנו הגענו באמצע יולי וגם אז המים היו קפואים ואפילו הפולנים נכנסו ברובם רק לטבילה קצרה. מי שהצליח לעמוד באתגר שקבענו לעצמנו – 20 דקות תמימות, יצא עם היפותרמיה קלה, שעברה בזכות 3 שכבות יוניקלו וקפה חם מהקפיטריה הקטנה הצמודה למפל (אגב, זאת הייתי אני וזה היה שווה כל רגע!).

מפלי Podgornej. נחשו מי התעקשה להישאר במים הקרים להפליא במשך 20 דקות - ושרדה?

מפלי Podgornej. נחשו מי התעקשה להישאר במים הקרים להפליא במשך 20 דקות – ושרדה? | צילום: שאטרסטוק

גם אם לא נכנסתם למים אי אפשר שלא ליהנות מהשקט, העצים, הירוק והמים שזורמים בלי סוף. ביערות חיים סנאים, צבאים, שועלים ובאחד מהערבים אף "זכינו" לביקור של חזיר בר. בדרך בולטים הסלעים הייחודיים לאזור, מעין בולדרים המזדקרים מהקרקע בצורה אנכית לגמרי. יש הסבורים שבגלל תופעה גאולוגית זו בחרו הנאצים להחביא שם את אוצרותיהם ועד היום מגיעים לאזור אנשים המחפשים אחריהם. לחובבי הז'אנר אספר שבדרך ראינו שני גזעים מתוחים מעל הנחל כשהם תקועים, ללא סיבה נראית לעין, בסלע ענק בגדה המרוחקת. לגמרי שווה בדיקה.

בולדרים בלב היער

בולדרים בלב היער

מפל גדול ומרשים יותר, לצפייה ולא לשחייה, יש בעיירת הסקי שלרסקה פורבה (Szklarska Poreba). מפל קמיינצ'יק (Kamienczyk) גם הוא אתר תיירותי ועמוס למדי ולכן כדאי להגיע מוקדם בבוקר או אחר הצהריים.

עושים טיול אופניים

אין ביקור שלם באזור בלי טיול אופניים, ורוכבי אופניים מכל העולם מגיעים לכאן כדי לרכוב בהרים בעשרות השבילים והמסלולים. אנחנו רכבנו בעמק, בין הנחלים והכפרים, והתפנקנו באופניים חשמליים אותם שכרנו בילניה גורה. נהגי המכוניות מתורגלים בחבורות המדוושים וכאשר מכונית עוצרת לראשון, הנהג מחכה בסבלנות עד שתעבור כל החבורה.

רוכבי אופניים מכל העולם מגיעים לאזור כדי לרכוב בהרים בעשרות השבילים והמסלולים

רוכבי אופניים מכל העולם מגיעים לאזור כדי לרכוב בהרים בעשרות השבילים והמסלולים

אבל אף אחד לא לוקח אופניים כדי לטייל בעיר והמסלול שלנו כלל חלק מ"שביל הארמונות והגנים" בעמק סביב ילניה גורה. השם  אולי קצת יומרני. אל תצפו לארמון ורסאי. מדובר בבתים מפוארים והשילוב בינם, לנחלים הזורמים, לבתי החווה והפרות הופך את חווית הרכיבה למגוונת, ייחודית ומהנה במיוחד.

שביל הארמונות והגנים

שביל הארמונות והגנים

• טיפ – לקחת מדריך מקומי. חבל על הזמן שתבזבזו בניווט, במיוחד כשיש כל כך הרבה דברים יפים לראות בדרך.

מבלים

לא חסרות אטרקציות לבילוי והנאה באזור. עיירת הסקי הצבעונית קרפץ' (Karpacz) ממוקמת למרגלות הר השנייסקה ומציעה מגוון פעילויות לצעירים ומבוגרים. יש בה מגלשות הרים כיפיות, מוזיאון לגו ומשחקי ווידאו (הקטנים רצו להישאר, הגדולים מיצו אחרי שעה), מתנפחים, פארק מיניאטורות קטן וטרמפולינות. למבוגרים יש שפע מסעדות טובות, בתי קפה, ובירה וקריוקי בלילה. ניתן ללכת לפארק המים טרופיקנה(Tropicana)  הממוקם במלון הענקי גומבייסקי(Golebiewski) . יש בו בריכה  חיצונית עצומה המשקיפה אל ההר, ומתחם מקורה שבו יש מגלשות מים ספירליות, ג'קוזים, בריכת גלים, בריכת חול לפעוטות, חדר מלח וחדר כושר.

הרחוב הראשי בעיירה הססגונית קרפץ' הממוקמת למרגלות הר השנייסקה

הרחוב הראשי בעיירה הססגונית קרפץ' הממוקמת למרגלות הר השנייסקה

גם מחוץ לקרפץ' יש דברים לראות: בכפר פששיקה ישנו מתחם יפה של גנים יפנים (Ogród Japoński Siruwia),  בעיירה פיכוביצ'ה (Piechowice) יש מפעל זכוכית וקריסטל (Huta Szkta Krysztalowego Julia). משלרסקה פורבה ניתן לטפס לפסגת ההר סוסנובקה (Sosnovska) ובעיירה בולסלבייץ' יש מפעל לייצור קרמיקה (Boleslawiec Ceramica)  ופארק מים (Water Park Orka).

למי שמחפש עוד קצת פעילות, אפשר לשוט בנהרות ובאגמים

למי שמחפש עוד קצת פעילות, אפשר לשוט בנהרות ובאגמים

ולמי שחסרה עוד קצת פעילות, אפשר לרכוב על סוסים, לשוט בקיאקים ובקאנו בנהרות, לעשות סנפלינג וכן, גם שופינג. בילניה גורה, ליד העיר העתיקה, יש מרכז קניות בשם Galeria Nowy Rynek, שבו תמצאו את כל חנויות המותגים המובילות. מחוץ למרכז העיר יש עוד קניון גדול Galeria Sudecka.

ואם כבר קניות – שקל אחד שווה 1.1 זלוטי. הכי נוח לתרגם את המחירים אחד לאחד ולדעת שבפועל זה אפילו עוד יותר זול.

מבלים יומיים בעיר ורוצלב

בוורוצלב אין מונומנטים עוצרי נשימה, אבל היא עיר חיננית ונעימה ושווה לבלות בה יומיים רגועים. הכיכר המרכזית והרחובות הוותיקים מקסימים וגם באמצע יולי אין צפיפות. בכל רחוב פזורים פסלי גמדונים מתוקים – הראשונים שבהם הונחו על ידי תנועת ההתנגדות למשטר הקומוניסטי ותושבי העיר ממשיכים ליצור אותם עד היום. אם הגעתם בראשון במאי תזכו לראות אלפי נגני גיטרה שוברים את שיא גינס בנגינה משותפת. הם עושים זאת כל שנה והשיא לשנת 2019 היה 7,423.

ורוצלב, בירת שלזיה תחתית. עיר נעימה ששווה בהחלט לעצור בה ליום או יומיים

ורוצלב, בירת שלזיה תחתית. עיר נעימה ששווה בהחלט לעצור בה ליום או יומיים

מומלץ ללכת לראות את הציור הפנורמי המרשים המתאר את קרב רצלביצה (Ractawice) משנת 1794. ההסבר באזניות מעניין והתחושה היא כאילו אתם ממש בלב הקרב. כרטיס הכניסה ב-30 זלוטי כולל גם כניסה למוזיאון האומנות הלאומי המציג עבודות אומנות של ציירים ופסלים פולניים, אבל הוא ממש לא חובה. יש שפע מסעדות ומספר קניונים גדולים.

פסל של גמד, אחד מפסלי גמדים רבים הפזורים ברחבי ורוצלב

פסל של גמד, אחד מפסלי גמדים רבים הפזורים ברחבי ורוצלב

האטרקציות לתיירים קצת יקרות אבל שוות. אנחנו לקחנו קרונוע עם מדריך לסיור משפחתי מהנה (180 זלוטי) ולא פסחנו על הקורקינטים הממונעים.

איך מגיעים לאזור?

יש לא מעט אפשרויות. הדרך הישירה היא לטוס לוורוצלב עם חברת התעופה הפולנית LOT. אם אתם גמישים בתאריכים ומזמינים מראש תוכלו למצוא טיסה ב-180-150 דולר לאדם. מוורוצלב אפשר לשכור רכב או לקחת רכבת לילניה גורה (130 זלוטי לחמישה אנשים) ושם לשכור רכב (לחמישה ימים 1,100 זלוטי).

מי שרוצה לשלב את האזור בטיול אחר יכול להגיע בנסיעה של כשעתיים וחצי ברכב מפראג או דרזדן או כארבע וחצי שעות מברלין.

איפה ישנים?

מי שחפץ בלינה במקום תיירותי יכול למצוא חדרים במלונות בקרפץ' או שלרסקה פורבה. במלון גומייסקי המחיר הוא 800 זלוטי לזוג ועוד 150 לילד, כולל 2 ארוחות וכניסה חינם לפארק המים טרופיקנה.

צימר כפרי בפששקה. לינה בפנסיון עולה בין 50 ל-250 שקל ללילה

צימר כפרי בפששקה. לינה בפנסיון עולה בין 50 ל-250 שקל ללילה

מי שמעוניין בלינה כפרית ימצא פנסיון (צימר) באחד מכפרי האזור. מחיר ללילה ינוע בין 50 זלוטי לאדם במקומות הפשוטים ועד 250 ביקרים, ואפשר גם ללון באחד ה"ארמונות" במחירים בין 150 ועד 500 זלוטי לאדם.

מה אוכלים?

הכל. כמובן שאפשר לאכול את המאכלים הלאומיים: פירוגי או נקניקיית ענק, אבל חוץ מזה יש מגוון מסעדות והאוכל טעים מאוד וזול. מנה בשרית מלאה או של דג לרוב לא תעלה על 30 זלוטי. גלידה עולה 4 זלוטי לגביע, שליש כוס בירה מחבית 15 זלוטי.

ועוד כמה טיפים לסיום

השתמשו בתכנות ניווט. אם תשאלו מישהו אל תנסו אפילו להגיד את שם המקום כי אין סיכוי שתצליחו להגות נכון. פשוט הראו איך הוא כתוב בפולנית.

שיא החום ביום הוא בסביבות ארבע-חמש אחר הצהריים. אם בבוקר ירד גשם, עדיין קחו בגדים קצרים מתחת לעליונית.

שווה לערוך קניות אבל זהירות – פה לא שמעו על חוק הגנת הצרכן. אין החלפה או החזרה, לא תוך 10 ימים וגם לא תוך 10 דקות. ולא, זה לא בגלל שאנחנו יהודים.

ורוצלב זולה אבל האטרקציות לתיירים קצת יקרות. גם בסופר, הדברים הכי פחות צפויים מסתבר פתאום שלא זולים. אל תתביישו לשאול לפני שמעבירים בקופה (אין החזרות, כבר אמרתי?).

המוכרים בחנויות לא נחמדים, אבל לעומתם האנשים ברחוב ובכפר רק נראים קפואים. נסו לנפנף לשלום ותיענו בחיוך. בקשו עזרה וכמעט תמיד תקבלו מעל ומעבר.

וכן, זאת פולין על כל המשתמע, ובהתחלה הרצנו בדיחות שחורות על כל דבר. אבל אחרי כמה ימים יפים, רגועים ומוריקים כל החום והמתח שהבאנו מהבית פשוט דעכו מאליהם.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפולין

יפהפיות פולניות: טיול בין טורון לבידגושץ'
יפהפיות פולניות: טיול בין טורון לבידגושץ'

שלוש שעות נסיעה מצפון לוורשה נמצאות שתי ערים יפהפיות, שישראלים רבים לא מכירים. זה הזמן לגלות את טורון ובידגושץ', שמשלבות בין היסטוריה ארוכת שנים לבילויים עירוניים עכשוויים. ובסביבתן יש אתרים מקסימים, מוקפים בנופים כפריים ירוקים והמון מים. מסלול ...

קרקוב: הצעה לטיול בעיר היפהפייה
קרקוב: הצעה לטיול בעיר היפהפייה

קרקוב היא אחת הערים היפות בפולין, אם לא היפה שבהן, והיא מתהדרת באדריכלות עתיקה מרשימה. לצד המבנים ההיסטוריים והכיכרות המדהימות, יש כאן גם אוכל מצוין, שווקים משמחים, נופים יפים ואווירה שמחה. ויש גם המלצות לטיולים מוצלחים במרחק קצר ...

טיול עירוני בוורשה המתחדשת
טיול עירוני בוורשה המתחדשת

ורשה, שנחשבת זה מכבר ליעד תיירותי אטרקטיבי, מתחדשת לאחרונה באטרקציות מצוינות, בהן מתחמים תעשייתיים שהוסבו למרכזי תרבות, בילויים וקניות. הוסיפו לכך את זמן הטיסה הקצר ואת המחירים הזולים, ותבינו את סוד המשיכה. המלצות לטיול עירוני בבירת פולין