תפריט עמוד

מטולה היא אחד מאותם מקומות ספורים בארץ שבהם אפשר באמת להרגיש באירופה. הרחוב הראשי של המושבה, רחוב הראשונים, מרוצף באבן ומשובץ בבתים היסטוריים אדומי גגות מסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20, אשר כולם שומרו ושוחזרו היטב, ומסביב יש נופים של הרים ירוקים ומטעי פרי. את התחושה האירופית מרגישים במטולה בכל עונות השנה, אבל בחורף במיוחד. בסוף השבוע בו היינו במטולה, באמצע פברואר, הטמפרטורות התקרבו לאפס מעלות (ובלילה אף ירדו מתחת לאפס), ובכל זאת היה משהו נעים באוויר. מעל מטולה מתנשא הר החרמון, ובחורף אפשר לראות את כיפתו המכוסה בשלג כמעט מכל פינה, כמו גם את הפסגות המושלגות של הרי הלבנון. מטעי הנקטרינות שלצד הכביש המוביל למטולה כבר פורחים בוורוד, ובחודש מרץ גם עצי הדובדבן יצטרפו לחגיגה. ומסביב, עמק החולה ירוק מתמיד, ושמורת נחל עיון הצמודה שופעת מים.


נוף מטעי  מטולה. בתקופה זו של השנה האזור ירוק ופורח | צילום: באדיבות מלון ארזים

כל אלה הופכים את מטולה ליעד נהדר לחופשה זוגית רומנטית, אם כי גם משפחות ייהנו פה הנאה מרובה. אפשר לבוא לנוח פה אחרי יום ארוך בחרמון או לצאת מפה לטיולים בעמק החולה. אבל גם בלי להרחיק יש למטולה המון מה להציע לכל המשפחה. הנה כמה דברים נהדרים לעשות עם המשפחה במטולה. בין לבין, אל תוותרו על סיור רגלי בין הבתים ההיסטוריים ברחוב הראשונים, אשר חלקם הוסבו לבתי מלון ומסעדות ואשר כל אחד מהם מספר סיפור מרתק.


אחד מהבתים היפים ברחוב הראשונים במטולה | הצילומים בכתבה: יניב וסימי שאואר

מצפה דדו

כדי להבין את המיקום המיוחד של מטולה וליהנות מתצפית נהדרת על נופי האזור מומלץ לעלות למצפה דדו, שנמצא בפסגת הר צפייה, בגובה 600 מטר מעל פני הים. מכאן תראו את החרמון, את עמק החולה, את נקיק נחל עיון, את הרי נפתלי, את דרום לבנון וכמובן את מטולה והמטעים שלה. אם תרצו, תוכלו לשמוע גם הסבר מוקלט על המקום. לא פחות מהנופים היפים, מדהים לגלות את הקרבה ללבנון ולראות את בתי הלבנונים שמעבר לגבול.
כתובת: מעלה דדו, מטולה


מפל התנור בשמורת נחל עיון. נופל בשצף מגובה 30 מטר

שמורת נחל עיון
שמורת נחל עיון יפה כל השנה, אבל הזמן הטוב ביותר לטייל בה הוא ממש עכשיו, בסוף החורף, כשהשמורה פורחת ושופעת מים, אחרי ירידת הגשמים ואחרי שהשלג שירד בהרים נמס. בשמורה מוצעים שני מסלולים. המסלול הארוך מתחיל במטולה ונמשך כשעה וחצי. הנסלול כולל ירידה דרך הקניון היפה של הנחל ותצפיות על ארבעת מפלי השמורה: מפל עיון, מפל הטחנה, מפל האשד ומפל התנור, שמהווה את גולת הכותרת של המסלול. אל מפל התנור ניתן להגיע גם במסלול הקצר, שמתחיל מדרום למטולה, בנקודת הסיום של המסלול הארוך. המסלול הקצר נגיש ומתאים גם לעגלות, ומאחר והיינו מלווים בילדה שעשתה את צעדיה הראשונים רק לפני כחודשיים, בחרנו בו ולא הצטערנו. מדובר במסלול שמשכו אמנם כחצי שעה בהליכה ממוקדת ותכליתית, אבל עם ילדים אפשר להעביר בו גם שעתיים מהנות ונינוחות, כולל שכשוך ממושך בבריכות השכשוך שבסוף המסלול והתעכבות ליד כל עץ ופרח לאורך הדרך. שיאו של המסלול במפל התנור, מהגבוהים בארץ, שנופל בשצף מגובה של 30 מטר ומתיז מים לכל עבר. ניתן גם לעלות כאן לנקודת תצפית יפה על המפל והאזור. בחורף הדרך משובצת בהפתעות רבות, עם פריחה של רקפות, כלניות, שקדיות ועוד. בסיום המסלול מחכות בריכות שכשוך יפות ומזמינות, אשר ביום חורף שמשי הילדות נהנו לטבול בהן את הרגליים והצטערו מאוד לצאת.


בריכות השכשוך בשמורת נחל עיון. תענוג גדול גם ביום חורף שמשי

מרכז קנדה
כשבחוץ חמים ונעים, חבל שלא לטייל בטבע . אבל אם הגעתם בסופשבוע גשום וקר, או לחלופין, ביום קיץ חם ולוהט, מרכז קנדה הוא מקום נהדר לבלות בו עם הילדים. המרכז הוותיק מפורסם בעיקר בזירת ההחלקה על הקרח שבו, שהיא הגדולה והמקצועית בארץ. אפשר לשכור מחליקיים לשעה או יותר ולהתנסות בהחלקה. במתחם יש עוד כמה אטרקציות לכל המשפחה – בריכת שחייה מקורה ומחוממת הפועל כל השנה, שתי בריכות ג'קוזי חמימות שהן המקום המושלם להפשיר בו אחרי שחוזרים מהחרמון, באולינג, מתחם ג'ימבורי לקטנטנים וקולנוע 7 ממדים שמציע הקרנת תלת ממד עם שלל אפקטים מיוחדים שיגרמו לכם להרגיש בתוך הסרט.
כתובת: הראשונים 1, מטולה, אתר אינטרנט

מוזיאון הצילום בתל חי
אחת ההפתעות הנעימות בטיול חיכתה לנו במרחק דקות נסיעה ספורות מדרום למטולה – המוזיאון הפתוח לצילום שבגן התעשייה תל חי. המוזיאון, היחידי בארץ שמוקדש כולו לצילום, מציג תערוכות מתחלפות שקשורות לעולם הצילום על כל היבטיו. עכשיו, למשל, מוצגת התערוכה מוזיקת רקע שמציגה תצלומים מארכיון התזמורת הפילהרמונית הישראלית לצד כמה תערוכות של צילום טבע. בכניסה למוזיאון יש תצוגה של מצלמות עתיקות, וזו הזדמנות להראות לילדים איך נראו המצלמות לפני שהן היו מובנות בטלפון הנייד. גולת הכותרת למשפחות היא אגף הצילומדע, אגף שמטרתו לחשוף את המבקרים למושגי יסוד בסיסיים בצילום דרך מוצגים אינטראקטיביים. כאן תוכלו להבין מה זה קמרה אובסקורה, חדר חושך ומהירות חשיפה, לבחור פריימים לצילום ולראות איך התמונה נראית שונה לחלוטין בכל פעם לפי זווית הראייה שהצלם בוחר, לצלם ברווזי צעצוע בתנועה ולראות מה הקשר בין תנועה לבין חדות התמונה, להתנסות במתקן שמדגים את ההשפעה של פתיחת וסגירת הצמצם על הפוקוס, להבין איך נוצרת אשליה של תלת ממד ועוד. בת התשע הסכימה לעזוב רק אחרי שהבטחנו לה שנשוב בקרוב. במקום מתקיימות גם סדנאות והפעלות לכל המשפחה, בעיקר בשבתות ובחופשות.
כתובת: גן התעשייה תל חי, בין מטולה לקריית שמונה.
אתר אינטרנט


האגף האינטראקטיבי צילומדע במוזיאון לצילום בתל חי | צילום: עופר בלנק

איפה אוכלים?
בית שלום
בלב רחוב הראשונים נמצאת מסעדת בית שלום, של חיים ומרים הוד, הצמודה למלון הבוטיק הנושא את אותו שם. המסעדה שוכנת בבית אבן יפהפה והיסטורי מסוף המאה ה-19. בתוך המסעדה כמה חללים, עם קירות אבן עבים, מעברים מקושתים, פריטי ריהוט ועיצוב ייחודיים ועבודות אמנות מקסימות, ובהן ויטראז'ים ועבודות רקמה ייחודיות של מרים. בחוץ יש גינה מקסימה עם עצי ערבה, מזרקות ונדנדות, אבל בחורף מומלץ לשבת בפנים וליהנות מהחום שמפיצה האח. התפריט כולל מאכלים כפריים-גליליים, כשלצד התפריט הבשרי יש גם מגוון מנות צמחוניות. המנות נדיבות מאוד והכל טעים טעים, אבל אם צריך לציין כמה מנות, נזכיר את הסינייה כרובית – כרובית מטוגנת עם עגבניות שרי ברוטב טחינה, יוגורט, שקדים קלויים ועשבי תיבול, את הפטאייר – מאפה שמרים ממולא, את צלעות הטלה שמוגשות עם קרם תפוחי אדמה וציר בקר מצומצם ברוטב יין אדום, ואת הפורל הממולא בעגבניות מיובשות ומוגש במשרה של שמנת ועשבי תיבול. לקינוח, אל תוותרו על הבסבוסה – עוגת סולת וקוקוס שמוגשת עם סורבה לימון מרענן. למרות האווירה הרומנטית. גם ילדים ייהנו פה מאוד, גם מהעיצוב, וגם, כפי ששתי הילדות המאוד הבררניות שלנו שזללו בהנאה את המנות שלהן יכולות להעיד – מהאוכל.
כתובת: הראשונים 26, מטולה, טלפון: 04-6940767


סיניה כרובית, אחת המנות המומלצות במסעדת בית שלום | צילום: בועז לביא

עיוני
ממש מול מסעדת בית שלום אפשר למצוא את עיוני, המוגדרת כמעדניה וחמארה גלילית. מאז נפתח המקום הזה ב-2015 הוא הפך לאחד ממקומות הבילוי המובילים באזור, עם שילוב של אוכל קליל וטעים, בירות משובחות, מוזיקה ואווירה טובה. בערב מגיעים לכאן הרבה סטודנטים וצעירים מהאזור אבל בצהריים מדובר במקום מצוין לארוחה משפחתית זולה, טעימה ולא מחייבת. הישיבה בזולות או בספות סביב שולחנות עץ הופכת את המקום לידידותי גם לילדים. התפריט מורכב ברובו מפיצות דקיקות וטעימות להפליא, בהן פיצות העשויות מקמח כוסמין מלא, שאליהן משדכים, בנוסף לתוספות הקלאסיות, גם גבינות ונקניקי בוטיק מהמעדנייה שבמקום, וכן תוספות ייחודיות כמו ריבת בצל או ממרח ארטישוק. בנוסף מגישים פה כריכים מלחם שנעשה במקום, מכריך טבעוני עם פטריות פורטבלו, דרך כריכי גבינות וסלמון מעושן ועד לכריכים של חזה עוף, רוסטביף או אווז מעושן. יש גם מנות פתיחה ונשנושים. כתובת: הראשונים 21, מטולה, טלפון: 077-4209030


עיוני. אוכל טוב, מוזיקה ואווירה

איפה ישנים?
מלון ארזים, ששוכן בשני מבנים ברחוב הראשונים, הוא מסוג המלונות שהייתם מצפים למצוא בעיירת נופש הררית באירופה. זהו מלון וותיק ומשפחתי שמנוהל על ידי אותה משפחה, משפחת בלסקי, כבר שלושה דורות, מאז הוקם ב-1942. יש פה אווירה משפחתית וחמימה ויחס אישי וקשוב שנדיר למצוא היום במקומותינו. החדרים פשוטים אך נעימים, נקיים ומעוצבים בטוב טעם, ובמרבית החדרים יש מרפסת שמשקיפה לרחוב הראשונים ולהרי הלבנון. יש גם סוויטות רחבות ידיים שמציעות הרבה פינוקים וג'קוזי זוגי שהרחצה במימיו היא בדיוק מה שאתם צריכים אחרי יום בחרמון. בקיץ פועלת פה בריכה יפה המוקפת גפנים. המחירים הוגנים ביותר ובסך הכל מדובר ביופי של מקום לחופשה משפחתית או זוגית והמקום נהדר לחזור אליו אחרי יום של טיולים באזור:
כתובת: רחוב הראשונים, מטולה, טלפון: 04-6997143, אתר אינטרנט


מלון ארזים. כמו פנסיון משפחתי בעיירת נוםש הררית באלפים | צילום: ארנולד


בתמונה הפותחת: תצפית על מטולה והר החרמון ממצפה דדו

 

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...