תפריט עמוד

חוזרים לטבע: שמורות הטבע והגנים הלאומיים נפתחים

אחרי תקופה לא פשוטה של ריחוק מהטבע, אפשר להתחיל לנשום לרווחה. בשלב הראשון, 40 גנים לאומיים ושמורות טבע נפתחו לציבור, בהרשמה מראש ובכפוף להגבלות והנחיות חדשות. אלו אתרים כבר פתוחים, מה ההוראות המיוחדות למטיילים והאם בקרוב נוכל לטייל ללא הגבלה? כל התשובות כאן

"ליער אני הולך כדי לאבד את דעתי ולמצוא את נשמתי" – ג'ון מיור, חוקר טבע ואקולוג אמריקאי, אבי הפארקים הלאומיים בארה"ב.

אי אפשר להמעיט בחשיבות של השהות בטבע. את תחושת הרוגע והשלווה כולנו מכירים, אבל מחקרים מוכיחים שהטבע תורם לנו מעבר לכך. במחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, חולקו המשתתפים, כולם תושבי ערים צפופות, לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה נשלחה לטייל במשך 90 דקות בחיק הטבע, הקבוצה השנייה יצאה להליכה של 90 דקות לצד כבישים סואנים. המשתתפים מילאו שאלונים ופעילות המוח שלהם נמדדה לפני ואחרי הטיול. המשתתפים שטיילו בסביבה טבעית דיווחו על רמות נמוכות של מחשבות טורדניות ונמדדה ירידה בפעילות עצבית באזור במוח הקשורה לסיכון למחלות נפש. לעומתם, המשתתפים שטיילו בסביבה עירונית דיווחו על אי שקט ופעילות המוח אישרה זאת.

הטבע היה חסר מאוד לרבים מאיתנו בתקופה שבה היציאה מהבית הוגבלה ל-100 מטר. גם מי שגר בגליל או בנגב לא באמת יכול היה ליהנות מהמרחבים הפתוחים, ממרבדי הפריחה האביבית, ממעיינות נחבאים או משבילי הליכה בלב המדבר. ולכן משמח כל כך שהטבע הולך ונפתח לטיולים. ב-6 במאי 2020 נפתחו 20 שמורות טבע וגנים לאומיים, כשבוע לאחר מכן נפתחו עוד 20 אתרים, כך שבסך הכל, נכון לכתיבת שורות אלו (14 במאי) אפשר לבקר ב-40 שמורות וגנים לאומיים. בנוסף, נפתחו שישה חניוני לילה – שלושה בצפון ושלושה בדרום: חורשת טל, אכזיב, מעיין חרוד, אשכול, ממשית ומצדה מערב.

כדי לעמוד בהנחיות של משרד הבריאות, הכניסה לאתרים תהיה מוגבלת: רק מי שיזמין מקום מראש (כולל תשלום) יורשה להיכנס והשהות באתר תהיה לזמן קצוב. מספר המבקרים והזמן שבו אפשר לבקר בכל מקום תלויים במאפייני האתר, וזאת כדי לאפשר לכמה שיותר מטיילים להיכנס בכל יום, בכפוף למגבלות. גם התשלום מראש אונליין נועד להקל על הצפיפות ולמנוע תורים בכניסה לשמורות. גם הלינה בחניונים מותנת בהרשמה מראש.

• להרשמה לאתרים שנפתחו לחצו כאן >>

• להרשמה לחניוני הלילה הפתוחים לחצו כאן >>

אילו אתרים כבר פתוחים?

גנים לאומיים: חורשת טל, מבצר יחיעם, ציפורי, חי בר כרמל, כוכב הירדן, מעיין חרוד, בית שאן, קיסריה, אפולוניה, ירקון, אשקלון, בית גוברין, עין חמד, הקסטל, עיר דוד, נבי סמואל, מוזיאון השומרוני הטוב, הרודיון, אתר טבילה קאסר אל יהוד, מצדה, תל ערד, פארק הבשור (אשכול), ממשית ועין עבדת. כמו כן פתוחים מוזיאון השומרוני הטוב הנמצא לצד כביש ירושלים-יריחו ואתר טבילה קאסר אל יהוד שבצפון ים המלח.

שמורות טבע: נחל עיון, מפל הבניאס, תל דן, נחל שניר, החולה, נחל עמוד, יהודיה, גמלא, מג'רסה, עין אפק, ארבל, נחל מערות, נחל תנינים, עין פרת, עין מבוע, עיינות צוקים, עין גדי.

בהתאם להתפתחויות, יוחלט אם ומתי לפתוח אתרים נוספים, תוכלו להתעדכן ברשימה המלאה וכן להירשם לביקור בקישור הבא:

• לרשימה עדכנית של האתרים הפתוחים לחצו כאן >>

הוראות למטיילים

רשות הטבע והגנים פרסמה את דרכי ההתנהלות בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע, בהתאם להנחיות משרד הבריאות:

  • לבישת מסכות במקומות הנדרשים
  • שמירה על היגיינה אישית ושטיפת ידיים תכופה בעמדות חיטוי ידיים
  • שמירה על מרחק נדרש ומניעת התקהלויות
  • הגברת תדירות ניקיון חדרי השירותים על ידי צוותי האתר
  • הצבת מחיצות בעמדות קבלת קהל
  • חלוקת צמידי זיהוי צבע למבקרים
  • מדידת חום בכניסה לאתר

בשלב זה לא יפתחו אתרי רחצה או חופי רחצה, עד לאישור משרד הבריאות. תתאפשר הליכה במים רדודים בנחלים זורמים, בהם מותרת הליכה, אך ללא רחצה במים.

מרכזי השירות באתרים ייפתחו אף הם תחת "תו סגול": בכל חנות יעמדו לרשות הציבור מגבונים לחיטוי ומתקן עם אלכוהול ג'ל. כל קופאי יעטה כפפות ומסיכה על פניו ויעמוד מאחורי מחיצת הגנה שתוצב ליד הקופה. מדבקת רצפה "המתינו כאן" תנחה את המבקשים היכן לעמוד. התשלום יתבצע בכרטיסי אשראי בלבד.

לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, "הכנו את האתרים לכבוד המטיילים ואנו כמהים לארח אותם. יחד, מתוך ערבות הדדית ואכפתיות, נבוא לאתרים בריאים, נמדוד חום, נשמור מרחק ונשטוף ידיים. בשל הצפי לביקוש גבוה לביקורים באתרי הטבע במידה ומטיילים שנרשמו לביקור לא יוכלו להגיע לבסוף חשוב שידאגו לבטל מראש על מנת לאפשר ביקור לאדם אחר שחפץ בכך. אנו מקווים שמגמת הדברת ההידבקות תמשיך והציבור יוכל להמשיך ולהרחיב מעגלי תנועותיו".

בתוך כך מבקשים ברשות הטבע והגנים מציבור המטיילים להקפיד גם על כללי שמירת טבע וניקיון באתרים, לשמור על ההליכה בשבילים מסומנים, לטייל בשעות היום ולהשאיר את שעות הלילה לפעילות חיות הבר ולנהוג בזהירות בכבישים בדרך אל האתרים, כיוון שחיות הבר התרגלו לתנועה פחותה של כלי רכב בכבישים. בנוסף, להימנע משימוש בכלים חד פעמיים ובסיום הביקור לדאוג לפנות את האשפה לפח.

בתמונה הפותחת: שמורת טבע נחל חרמון (בניאס), אחת מ-20 שמורות טבע וגנים לאומיים שנפתחה

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו