תפריט עמוד

חגיגה שוויצרית: הקרנבל של באזל

שלושה ימים של תהלוכות מסורתיות, עם תחפושות, מוזיקה, אלכוהול והרבה שמחה בפאסנאכט של באזל, הקרנבל הגדול בשווייץ. לפני או אחרי החגיגות כדאי לבקר במוזיאונים הרבים של העיר ולטייל בנופים ההרריים היפים שסביבה

מי שמגיע לבאזל, העיר השנייה בגודלה שווייץ, בתקופת הפאסנאכט, עשוי לחשוב שהתבלבל והגיע לארץ אחרת – בשלושת ימי הפסטיבל תושבי העיר משילים מעליהם את התדמית המכופתרת, ומרשים לעצמם להתפרע. רחובות העיר גדושים בהמוני תושבים, מחופשים בשלל תחפושות, צועדים בתהלוכות מסורתיות, מנגנים בפיקולו, תופים וכלי נשיפה ושותים כמויות אדירות של אלכוהול.

השוויצרים, כמו שוויצרים, מתייחסים לקרנבל שלהם ברצינות תהומית. הפסטיבל מתקיים כבר כ-700 שנה, והתושבים מקפידים על חוקים שונים ומשונים שמבטיחים שהמסורת תישמר בקפדנות.


הקרנבל של באזל. השוויצרים המכופתרים מרשים לעצמם להתפרע | צילום: swiss-image.ch/Christof Sonderegger

הפסטיבל נפתח תמיד ביום שני לפנות בוקר, ולמרות החשיכה והקור העז, מאות אלפי תושבים יוצאים מהמיטות החמות ומגיעים לכיכר המרכזית, וממתינים ששעון העירייה יצלצל ארבע פעמים ויורה על תחילת החגיגות. יומו הראשון של הקרנבל נפתח בתהלוכת פנסים, כשברחובות צועדים אנשים כשבידיהם פנסי נייר מעוצבים, שעל הכנתם, כמו גם על הכנת התלבושות והמסכות, הם עמלים חודשים ארוכים. המוזיקה גם היא מהווה חלק בלתי נפרד מהקרנבל, כשביומו הראשון מתקיימות תהלוכות של נגנים שמנגנים בתופים ובפיקולו. בימים הבאים מצטרפים אליהם נגנים של כלי נשיפה וכלי הקשה, ויש גם קונצרטים, לעיתים פארודיים, בכיכרות הגדולות של העיר. ביומו האחרון של הקרנבל יש תהלוכת ענק של כל המשתתפים, עם תחפושות ומסכות מושקעות במיוחד. החגיגות מתקיימות לא רק ברחובות אלא גם בבתי הקפה ובמסעדות, שם מתקיימים קברטים סאטיריים בימי הקרנבל.

מתי? ב-2015 הפאסנאכט של באזל יתקיים בתאריכים 25-23 בפברואר.


תהלוכת הפנסים ביומו הראשון של הפסטיבל | צילום: Basel Tourism / B. Harrington

מה כדאי לעשות בבאזל?
מלבד הקרנבל, לבאזל יש עוד הרבה מה להציע. זוהי עיר יפה שמציעה למבקרים בה פנינים ארכיטקטוניות וחיי תרבות עשירים. העיר העתיקה של באזל, ששוכנת משני עברי הריין, היא עיר יפה עם רחובות מרוצפי אבן, כנסיות מרשימות וכיכרות מקסימות. לצד מבנים עתיקים אפשר להתרשם בבאזל גם מארכיטקטורה מודרנית, עם ריכוז גדול של מבנים שתוכננו על ידי ארכיטקטים מובילים. באזל היא גם מעצמה של מוזיאונים, עם שורה ארוכה של מוזיאונים מובילים בעלי שם עולמי. המוזיאון הגדול בעיר הוא מוזיאון האמנות (Kunstmuseum Basel), עם יצירות של ואן גוך, גוגן, סזאן, פיקאסו ועוד. מוזיאונים חשובים נוספים הם מוזיאון העיצוב ויטרה שעוצב על ידי פרנק גרי; בית קרן באיילר עם אוסף של אמנות מודרנית שכולל את מונה, סזאן, ואך גוך, וורהול, ליכטנשטיין ואחרים ומוזיאון טינגלי, שבו מוצגים פסליו הקינטיים של ז'אן טינגלי.


העיר העתיקה של באזל ונהר הריין בחורף | צילום:  swiss-image.ch / Jan Geerk

מחוץ לעיר
כדי ליהנות מכל הטוב שיש לשווייץ להציע כדאי לשלב את הקרנבל ומוקדי התרבות והאמנות של באזל ביחד עם הטבע השוויצרי עוצר הנשימה. במרחק שעתיים נסיעה ברכבת מבאזל נמצאת אינטרלקן, עיירת הנופש שמוקפת באגמים ומהווה בסיס נהדר לטיול בנופים היפים של הרי האלפים. סביב אינטרלקן נמצאות כמה מהפסגות היפות בשווייץ, כמו יונגפראו ושילטהורן, אליהן ניתן להגיע בקלות רבה באמצעות התחבורה הציבורית השוויצרית המצוינת.

התמונה הפותחת: תהלוכה בקרנבל של באזל | צילום: swiss-image.ch/Christof Sonderegger

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.