תפריט עמוד

זמביה – הסוד השמור של אפריקה

ביקור במפלי ויקטוריה האדירים, שייט על נהר הזמבזי, ספארי הליכה בשמורת טבע - זמביה מציעה שלל אטרקציות ואתרים ייחודיים, לצד פעילויות אקסטרים כמו רפטינג ובנג'י. ובערב, אחרי יום מלא ריגושים, אפשר להירגע על המרפסת שמשקיפה על הנהר

זמביה, המדינה המסתורית השוכנת בדרום-מזרח יבשת אפריקה, המדינה שממנה התחיל מסע החיפוש אחר מקורות הנילוס של ד"ר ליווינגסטון בשנת 1855, המדינה שבה נמצא פלא הטבע מהמרהיבים בעולם – מפלי ויקטוריה. המדינה שבה טיול הספארי הוא למתקדמים ולאנשים אוהבי חיות פרא והרפתקאות, המדינה המכונה גם הסוד השמור של אפריקה.

רפובליקת זמביה (Republic of Zambia) נמצאת בלב יבשת אפריקה, עיר בירתה היא לוסקה (Lusaka). ניתן לחוות דרך זמביה את העושר של היבשת. בזמביה יש שמורות טבע ופארקים רבים. בניגוד לטיולי הספארי הקלאסיים, זמביה מציעה ספארי לבוגרים בצורות שונות ומיוחדות, דוגמת שייט בנהר הזמבזי בין היפופוטמים ותנינים, ספארי הליכה או ספארי פילים במרחבים הירוקים האינסופיים, ספארי דיג או ספארי טרקטורונים, פעילויות אקסטרים בהן טיסת מיקרולייט מעל המפלים, רפטינג, קפיצת באנג'י מגובה של 111 מטר (מהקפיצות הגבוהות בעולם) ועוד.


שייט על נהר הזמבזי בשקיעה | צילום: רונית הרשקוביץ, ספארי קומפני

העיירה הקרובה ביותר למפלים, ונקודת ביקור חובה בזמביה היא העיר ליווינגסטון (Livingstone). מעטים יודעים שבליווינגסטון הייתה פעם קהילה יהודית גדולה מאוד, שהגיעה לכאן מדרום אפריקה התיישבה בעיר והקימה בית ספר יהודי, מקווה, בית כנסת ובית קברות יהודי. עד היום משמשים המבנים את התושבים המקומיים, ובית הכנסת, שבחזיתו מתנוסס מגן דוד גדול, משמש כיום ככנסייה.

מתי לבקר?
מזג האוויר בזמביה טרופי והשנה מתחלקת לשתי עונות עיקריות: העונה הרטובה והעונה היבשה. העונה היבשה נמשכת מחודש מאי עד אמצע נובמבר, העונה הגשומה נמשכת מאמצע נובמבר ועד סוף מרץ. בין החודשים אפריל-יוני מפלי ויקטוריה בשיא זרימת המים, ואילו בנובמבר ניתן לעשות פעילויות אקסטרים, שאי אפשר לעשות כשנהר הזמבזי מלא. לכל עונה יש את הייחוד שלה ואת הפעילויות המתאימות לה.


קפיצת בנג'י מגובה 111 מ', אחת הקפיצות הגבוהות בעולם
| צילום: רונית הרשקוביץ, ספארי קומפני

מה לראות?
מפלי ויקטוריה
האטרקציה העיקרית בזמביה היא מפלי ויקטוריה המרהיבים, שבהם ביקר לראשונה החוקר הבריטי המפורסם ד"ר דוויד ליווינגסטון בשנת 1855, כחלק ממסע חיפוש אחר מקורות הנילוס באפריקה. הוא האדם הלבן הראשון אשר חזה במפלים ונתן להם את שמה של מלכת אנגליה דאז, ויקטוריה. שמם המקומי של המפלים, מוסי-אואה-טוניה (Mosi-oa-tunya), שפירושו "העשן הרועם" מתייחס לרעש החזק שמי נהר הזמבזי יוצרים בעת הנפילה והרסס הרב שהם מתיזים.


קשת צבעונית במפלי ויקטוריה | צילום: שאטרסטוק

המפלים, אתר מורשת עולמית טבעי של אונסק"ו, משתרעים לרוחב של שני קילומטרים ונופלים מגובה של 108 מטר. הם נמצאים בשטחם של שני פארקים לאומיים בשתי מדינות הגובלות זו בזו – הפארק הלאומי מוסי-אואה-טוניה בזמביה והפארק הלאומי מפלי ויקטוריה בזימבבואה. ברחבי הפארק אפשר לראות בעלי חיים רבים בסביבתם הטבעית, בהם היפופוטמים, זברות, ג'ירפות, פילים, קרנפים לבנים (שהובאו לכאן במיוחד על מנת לשמר אותם) ותאואים. מחזה מיוחד במינו הוא הפילים השוחים בנהר וחוצים את הגבול לזימבבואה השכנה. בנוסף, הפארק נחשב לאחד מאזורי הצפרות המפותחים והחשובים ביבשת וחיים בו יותר מ-400 זנים של ציפורים.

בריכת השטן
בין החודשים ספטמבר-דצמבר, הנחשבים חודשי העונה היבשה, כאשר אין משקעים רבים, נוצרת בריכה טבעית הנמצאת ממש על שפת המפלים, רגע אחד לפני נפילת המים יותר ממאה מטרים למטה. הכניסה לבריכה מותרת רק בחודשים אלו – בהשגחת מדריכים מקומיים אפשר לקפוץ לבריכה, להשתכשך במימיה, ממש בלב המפלים, ולהרגיש אותם ואת עוצמתם. הפעילות מיועדת למטיילים האמיצים ולאוהבי אקסטרים.


קפיצה לתוך בריכת השטן, שנוצרת בעונה היבשה מעל המפלים. לאמיצים בלבד | צילום: רונית הרשקוביץ, ספארי קומפני

הפארק הלאומי דרום לואנגווה
הפארק הלאומי דרום לואנגווה (South Luangwa National Park) נחשב לאחד מאזורי השימור היפים בעולם. השמורה נמצאת סביב נהר לואנגווה, השוכן במזרח המדינה. בפארק אפשר לצאת לספארי הליכה, אחת מפעילויות הספארי המעניינות ביותר שניתן למצוא בכל יבשת אפריקה. הפארק משתרע על פני 9,050 קמ"ר ויש בו חיות בר רבות, בהן תנינים, אנטילופות, היפופוטמים, פילים, שימפנזים, אריות, נמרים, תאואים וזברות.

הפארק הלאומי זמבזי התחתון
הפארק הלאומי זמבזי התחתון (Lower Zambezi National Park) משתרע על פני 4,092 קמ"ר ונמצא מזרחית לעיר הבירה לוסקה, בקרבת מפגש הגבולות עם מוזמביק וזימבבואה. מומלץ מאוד לשוט בנהר הזמבזי ולחוות את עושרו על ידי צפייה בבעלי החיים. ניתן גם לעשות טיול ספארי בג'יפ פתוח במהלך היום ובמהלך הלילה. ספארי לילה היא פעילות מיוחדת במינה שבה אפשר לצפות בהתנהגות של בעלי החיים בלילה ולחוש את הקסם של החושך והשמיים הפתוחים ומלאי הכוכבים של אפריקה.


פיל בשמורה בזמביה. מלבד ספארי בג'יפ פתוח, אפשר לצאת גם לספארי הליכה, ספארי דיג, ספארי לילי ועוד
| צילום: רונית הרשקוביץ, ספארי קומפני

פארק מוקוני
פארק מוקוני (Mukuni Big Five Safaris) נמצא סמוך למפלי ויקטוריה, במרחק נסיעה קצרצרה מהעיר ליווינגסטון. בפארק מתקיימות פעילויות רבות הקשורות בבעלי חיים אפריקאים מרשימים דוגמת אריות, ברדלסים (צ'יטות) ונמרים. מומלץ להעביר בפארק לפחות חצי יום ולחוות את שפע הפעילויות המוצעות, בהן ליטוף אריות, הליכה עם ברדלסים, רכיבה על פילים ופעילות התנדבותית.


ליטופים למלך החיות… אריה לבן בפארק מוקוני |
| צילום: רונית הרשקוביץ, ספארי קומפני

איפה לישון?
Royal Chundu Lodge – לודג' המעניק תחושה של שקט ושלווה, המקום המושלם למנוחה אחרי ימי טיול ארוכים ועמוסים. החדרים ממוקמים בלבו של הטבע היפהפה, שיד אדם לא נגעה בו. הלודג' מחולק למעשה לשני לודג'ים שונים -Island Lodge ו-River Lodge (ראו פירוט בהמשך), שיש להם רצועת נהר פרטית באורך 15 ק"מ. הלודג' ממוקם למרגלות נהר הזמבזי הרחב, כ-30 ק"מ ממפלי ויקטוריה והפארק הלאומי צ'ובה שנמצא בגבול זמביה-בוצוואנה. הלודג' אמנם קרוב לאטרקציות ולאתרים המרכזיים, אך הוא ממוקם באזור שקט, רחוק מלחצי העולם המודרני.


פינוקים ב-Royal Chundu Lodge. להירגע אחרי יום עמוס בפעילויות | צילום
royal chundu Zambezi river lodge

המקום נוצר בהרמוניה מושלמת עם הטבע, מבלי לפגוע בסביבה או בבעלי החיים באזור, בהם היפופוטמים, תנינים, זברות, ג'ירפות ופילים. מי הנהר מהווים את מקור המים העיקרי עבור בעלי החיים ועוזרים לשמר את הטבע הפראי. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

River Lodge – הלודג' הגדול מבין השניים, עם עשר סוויטות גדולות הצופות כולן לנהר הזמבזי הרחב. בקרבת החדרים יש שמורה פרטית המשמשת לטיולי ספארי הרפתקניים. כל סוויטה מעוצבת בסגנון מוקפד ואיכותי, עם שתי מקלחות, מזגן ומאוורר, מיטה זוגית ענקית ומרפסת עץ עם נוף שאין מילים לתאר את יופיו. רמת האירוח והשירות הם מהטובים בזמביה.


אמבט קצף על מרפסת התלויה מעל הנהר ב-Island Lodge
| צילום royal chundu Zambezi river lodge

Island Lodge – הלודג' היותר אקסקלוסיבי, עם ארבע וילות גדולות ומפנקות במיוחד. הלודג' מוקף בפלגי מים זורמים המוקפים בעצי באובב גדולים ועתיקים. הווילות מרוהטות בעיצוב קפדני ובטוב טעם ויש בהן את כל התוספות האפשריות – אמבט בחיק הטבע, סלון ענקי, בריכת אינפיניטי, לאונג' ופינות זולה מעוצבות, מרפסת עץ מפנקת הצופה לנהר ועוד.

רונית הרשקוביץ – מנהלת ספארי קומפני

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.