תפריט עמוד

זכרון יעקב – טיול במושבה ובסביבתה

איפה תוכלו לשכשכך במי מעיין, לשתות יין טוב, לבקר במוזיאון ולאסוף ביצים טריות? טיול בזכרון יעקב והסביבה מציע שילוב מנצח של נופים ירוקים, היסטוריה מרתקת, יקבי בוטיק, אוכל טוב ופעילויות ייחודיות לילדים. ויש גם המלצה על מלון בוטיק רומנטי במיוחד

קיץ של 1882. קבוצה של חובבי ציון מרומניה עוזבת את המולדת הישנה ויוצאת אל ארץ ישראל כדי להקים בה בית ולעבד את אדמותיה. הספינה שלהם עוגנת בחיפה, וחלק מחברי הקבוצה נשאר שם, אחרים עוברים להתגורר בראש פינה. קומץ מהעולים עושים את דרכם בעגלות רתומות לסוסים, בדרך לא דרך, אל גבעת זמארין שבכרמל.

החיים בזמארין היו קשים. רבים נדבקו בקדחת וגם עבודת החקלאות התגלתה כמפרכת ולא מניבה דיה. המתיישבים הבינו שהם זקוקים לעזרה, וזאת הגיעה ממי שכונה "הנדיב הידוע" – הברון בנימין אדמונד דה רוטשילד, בן למשפחת בנקאים עשירה מצרפת. רוטשילד, שכבר תמך בכמה מושבות צעירות בארץ ישראל, הסכים להעניק תמיכה גם למתיישבים בזמארין, שמעתה נקראה זכרון יעקב, על שם אביו – הברון ג'יימס יעקב רוטשילד.

פריחת בוגנוויליה בזכרון יעקב של ימינו | הצילומים בכתבה: רותם בר כהן

פריחת בוגנוויליה בזכרון יעקב של ימינו | הצילומים בכתבה: רותם בר כהן

קיץ 2020, 138 שנים לאחר שראשוני המתיישבים עלו לקרקע בזמארין, אני מטפסת במעלה הגבעה. שמש קיצית קופחת והנשימה מתקצרת, אבל המאמץ משתלם: על הגבעה, בין שיחי בוגנוויליה פורחים ועצי תות ענקיים, זכר לתעשיית המשי שהברון חלם להקים פה, פזורים בתיהם של המתיישבים הראשונים. אלו בתי אבן מקסימים, ששופצו בקפידה על ידי הדיירים העכשוויים. באחד מהם נמצאת מסעדה מומלצת, שאליה נחזור בערב לארוחה מצוינת. מהגבעה נשקף נוף נפלא של חורשות, שדות וכרמים, ישובים קטנים ובאופק – הים.

הנוף בדרך לגבעת זמארין. ביום בהיר אפשר לראות את הים

הנוף בדרך לגבעת זמארין. ביום בהיר אפשר לראות את הים

מגבעת זמארין, הסמוכה ליקבי כרמל, רדו ברגל עד לצומת של היקב ומשם טפסו ברחוב הנדיב אל רחוב המייסדים – שחלקו הפך למדרחוב פופולרי עם חנויות, מסעדות וגלריות. בקצה המדרחוב, מעבר לשער ישי, נמצא מלון בוטיק זמארין, מקום נהדר להתמקם בו ומשם לצאת לטיולים בזכרון וסביבותיה.

חלומות נעימים: מלון בוטיק בזכרון יעקב

לפני המשך הטיול, אני עוצרת במקום שבו אבלה את הלילה. מלון זמארין נמצא במבנה אבן טמפלרי מקסים, עם גינה יפהפייה שבה שתולים צמחי תבלין, גפנים ועצי פרי, בהם עץ תות ענק, אחד מאותם עצים שניטעו בתקופת הברון. ענפיו של העץ ממסגרים את חלונות המלון ומצלים על מרפסת פטיו נעימה עם כמה שולחנות וכיסאות, מקום מושלם לישיבה עם כוס יין מקומי.

מלון זמארין

מלון זמארין

המלון נפתח מחדש לפני כשנה, לאחר ששינה בעלים, עבר שיפוץ נרחב ועוצב מחדש. המעצבת מיכל לבנה הקפידה לשמור על אופיו המקורי של המבנה, ושילבה בין מראה רומנטי של פעם עם אבזור מודרני ועכשווי. כל אחד מ-11 חדרי המלון מעוצב באופן שונה, אבל יש גם מהמשותף, כמו רצפות מעץ אמיתי, מיטה רחבה ונוחה מאוד, חדר רחצה מפנק ומכונת אספרסו. בחלק מהחדרים יש מרפסת קטנה ונעימה. בלובי תמצאו אוסף של בקבוקי יין מיקבים מקומיים – בחודשים הקרובים ייפתחו פה בר יין וספא, להשלמת התענוג.

גפנים ועץ תות עתיק מצלים על מרפסת הפטיו הנעימה של המלון

גפנים ועץ תות עתיק מצלים על מרפסת הפטיו הנעימה של המלון

המלון הרומנטי והשלו מתאים מאוד לזוגות שרוצים ליהנות מכמה ימים של שקט באווירה כפרית, ולצאת מכאן לטיולים הכוללים טעימות יין, רכיבת אופניים והצצה להיסטוריה המרתקת של העלייה השנייה. חדר זוגי עולה החל מ-1,000 שקל ללילה באמצע השבוע, החל מ-1,200 שקל בסוף שבוע – המחיר כולל בקבוק יין במתנה וארוחת בוקר מושקעת במיוחד ביקב תשבי או בקפה תשבי השייך ליקב ונמצא במרחק הליכה קצרצר מהמלון. הצוות ישמח להמליץ לכם על מסעדות ופעילויות שונות, חלקן בהנחה לאורחי המלון. איפה? רחוב המייסדים 16 זכרון יעקב, טלפון 077-6141620, אתר

חדר במלון זמארין. כל חדר מעוצב באופן שונה וייחודי | צילום: ליאור שניידר

חדר במלון זמארין. כל חדר מעוצב באופן שונה וייחודי | צילום: ליאור שניידר

סודות מן העבר: טיול בעקבות המייסדים

אפשר לשוטט בזכרון באופן עצמאי ולגלות לבד פינות חמד קסומות, ואפשר גם לצאת לסיור מודרך עם מישהו שמכיר את הסיפורים המסקרנים. למשל, סיור בעקבות מחתרת ניל"י עם מדריך הטיולים מאיר שוורץ. במהלך הטיול תגלו המון פרטים מרתקים על רשת הריגול שפעלה במושבה ועל בני משפחת אהרונסון. בין השאר, לצד בית אהרונסון, שוורץ מספר על מכתב שאבשלום פיינברג (שכמה מבני המשפחה, כך נראה, היו מאוהבים בו) כתב לאחות הצעירה רבקה, מכתב שכולל את המילים שהפכו לשיר מוכר: "אלף נשיקות לך אהובתי". מאוחר יותר התברר כי רבקה לא היתה היחידה שקיבלה מכתב עם אותן מילים בדיוק… פרטים על סיורים עם מאיר שוורץ בטלפון 054-4499136 או באתר.

טיול בזכרון מוביל את המבקרים לשלל פינות חמד

טיול בזכרון מוביל את המבקרים לשלל פינות חמד

טיול בזכרון מוביל את המבקרים לשלל פינות חמד ומקומות היסטוריים מעניינים

טיול בזכרון מוביל את המבקרים לשלל פינות חמד ומקומות היסטוריים מעניינים

טיול בזכרון מוביל את המבקרים לשלל פינות חמד ומקומות היסטוריים מעניינים, בהם בית אהרנסון – מוזיאון ניל"י

את הטיול בזכרון יעקב כדאי להתחיל בשני אתרים סמוכים, שקשורים להיסטוריה המקומית. יד למייסדים נבנה במקום בו היתה בעבר הגורן של המושבה. במרכזו של גן נעים ניצב מבנה המעוצב בצורת מגילה, ובו מוזיאון קטן עם תמונות ומסמכים מתקופת ראשית ההתיישבות (בעת כתיבת שורות אלו הוא סגור בשל מגבלות הקורונה). על הקיר החיצוני יש תבליט עם שמות המשפחות הראשונות של זכרון, בת שלמה ושפיה. שלושה פעמונים התלויים לצד התבליט מזכירים את סדר היום הנוקשה של האיכרים: בשעה 6:00 – צלצול השכמה לקום לעבודה, בשעה 13:00 – צלצול להפסקת צהריים ובשעה 18:00 – צלצול לגמר העבודה.

יד למייסדים

יד למייסדים. הפעמונים סימנו לאיכרים מתי מתחיל יום העבודה ומתי הוא מסתיים

יד למייסדים. הפעמונים סימנו לאיכרים מתי מתחיל יום העבודה ומתי הוא מסתיים

המקום הבא נמצא מעבר הכביש, ברחוב המייסדים 1. בית הקברות של זכרון יעקב הוא מקום מרתק מאין כמוהו. סמוך לכניסה ניצבת אנדרטה לזכרו של אהרון אהרונסון, אגרונום בעל שם, ראש מחתרת הריגול ניל"י ואחיה הבכור של שרה אהרונסון, מי שהיתה הרוח החיה של המחתרת. אהרונסון עצמו לא קבור כאן – ב-1919, במהלך טיסה בין פריז ללונדון, המטוס נעלם מעל תעלת לאמנש וגופתו לא נמצאה מעולם.

בית הקברות של זכרון. הכיתובים על המצבות מספקים הצצה מרתקת לאורח החיים במושבה הצעירה

בית הקברות של זכרון. הכיתובים על המצבות מספקים הצצה מרתקת לאורח החיים במושבה הצעירה

בני משפחה אחרים קבורים כאן, חלקם בחלקות מגודרות בעקבות התאבדות. כך, למשל, מלכה אהרונסון, אם המשפחה שמתה בגיל 59, קבורה באזור מגודר ליד בתה שרה, שירתה בעצמה לאחר שעברה עינויים קשים מנשוא בידי התורכים. על קברה של שרה מופיע רק שמה הפרטי, כיוון שעזבה את בעלה חיים אברהם, שהיה מבוגר ממנה בשנים רבות, אולם מעולם לא התגרשה ממנו. אחותה התינוקת, ליבה, שמתה סמוך ללידתה, קבורה בחלקת הילדים בבית הקברות, שם צובטים את הלב המוני קברים נטולי שם, עדות למלריה שקטלה רבים כל כך בתחילת חייהם.

הקברים של שרה אהרונסון ואמה מלכה. על הקבר של שרה מופיע רק שמה הפרטי

הקברים של שרה אהרונסון ואמה מלכה. על הקבר של שרה מופיע רק שמה הפרטי

על רבים מהקברים יש תיאורים אופייניים לתקופה, שונים מאוד ממה שנהוג היום לתאר את המתים: "האיכר החלוץ", "האישה הצנועה", "נפטר בארץ משאת נפשו", "אכל לחם ביגיע כפיו" ועוד.

חלקת הילדים. הקברים הזעירים, נטולי שם, הם עדות למחלת המלריה שקטלה רבים כל כך בתחילת חייהם

חלקת הילדים. הקברים הזעירים, נטולי שם, הם עדות למחלת המלריה שקטלה רבים כל כך בתחילת חייהם

הפסקת אוכל: מסעדת אדמה

מבית הקברות המשיכו לאורך רחוב המייסדים, שם, בנחלות הנדיבות שחילק הברון, מסתתרות פינות חמד רבות – חלקן היסטוריות, כמו בית המוכתר, אחרות מספקות עצירה נעימה, כמו תות נייר – סדנה לנייר בעבודת יד (המייסדים 39). במדרחוב יש מסעדות נעימות, חלקן כשרות וסגורות בשבתות.

מסעדת אדמה

מסעדת אדמה

ואם כבר הזכרנו אוכל, נחזור רגע לגבעת זמארין, שם הכל התחיל – אל מסעדת אדמה המצוינת, הממתגת את עצמה כבקתה קולינרית. המסעדה ממוקמת בבית אבן משוחזר והיא מוקפת בגינה עם צמחי תבלין ריחניים. בתפריט יש משהו לכל חובב אוכל: בין שאר, במנות הפתיחה תמצאו סביצ'ה דג עם פירות העונה או סלט עגבניות שרי על טחינה שחורה; בעיקריות – קדרת עגל עם חיטה מעושנת וירקות גריל, פילה סלמון בקראסט תבלינים ארומטיים או ניוקי פטריות ברוטב עשיר. לקינוח נהנינו מאוד ממנה נדיבה של קראמבל תפוחים חם עם כדור גלידה, שנמסה לאט. איפה? מעלה ראשונים 8, גבעת זמרין זכרון יעקב, טלפון: 04-6293183, אתר)

עם הילדים

באביב 2020, בזמן שרובנו היינו מרותקים לבתים, חולמים בערגה על המרחבים הפתוחים, נבנתה, במהירות מעוררת הערכה, חוות הנדיב, חווה חקלאית שנפתחה למבקרים ממש בתחילת הקיץ הנוכחי. החווה נמצאת בכניסה לרמת הנדיב, מוקפת בעצי חורש, והיא מציעה חוויות משני סוגים: טיולים רגליים או טיולי אופניים באזור רמת הנדיב וחוויות חקלאיות לכל המשפחה. ילדים, שפגשו ירקות רק בסופר או על הצלחת, יתלהבו מאוד לגלות איך גדלים מלפפונים, עגבניות שרי, חצילים, פלפלים מתוקים ושאר ירקות (חוץ מלשוטט ולהתבונן, מותר גם לקטוף כל מה שאפשר לאכול במקום).

בחוות הנדיב יש שפע של פינות מוצלות, חממה עם ירקות ומתחמים עם חיות משק

בחוות הנדיב יש שפע של פינות מוצלות, חממה עם ירקות ומתחמים עם חיות משק

אבל זאת רק ההתחלה: אפשר לבקר את חיות המשק, שנמצאות באזורים מרווחים ומוצלים. יש פה עזים, כבשים, חמורים, סוסים, תרנגולי הודו, תרנגולות, תוכים ועוד. הילדים מוזמנים לאסוף ביצים בלול, ואם כמות הביצים שראינו בתאי ההטלה מעידה על מצב רוחן של התרנגולות, אין ספק שהן שמחות בחלקן ("אנחנו אוכלים המון חביתות", צוחקת אמנדה גנז, שמנהלת את המקום). בשטח פזורות הרבה פינות ישיבה נעימות מתחת לעצים ויש גם אזור משחקים לילדים צעירים, אופניים קטנטנים לפעוטות ועוד.

מפגש עם תרנגולות בחוות הנדיב

מפגש עם תרנגולות בחוות הנדיב

הכניסה בתשלום – 20 שקל למבקר באמצע השבוע, 30 שקל בסופי שבוע. אתר

עם ילדים גדולים יותר, מומלץ בחום לבקר במוזיאון העלייה הראשונה המוקדש לפועלם של אנשי העלייה הראשונה במושבות החקלאיות בין השנים 1904-1882. אל תיבהלו מהתיאור הזה, זהו אחד המקומות המקסימים שביקרנו בו. המוזיאון נמצא בבניין מרשים, שנבנה ב-1892 עבור פקידי הברון. מולו נמצא גן טיול, גן הנוי הראשון שניטע בארץ, והוא עדיין משמש גם היום את תושבי זכרון (אל תפספסו את בריכת הנימפאות המקסימה).

בריכת הנימפאות בגן טיול

בריכת הנימפאות בגן טיול

וחזרה למוזיאון: בעזרת סרטונים, צילומים ופעילויות שונות, אפשר להבין איך חיו בני העלייה הראשונה וכיצד הרגישו כשעזבו את ביתם ויצאו אל ארץ לא נודעת. הדובדבן שבקצפת נמצא בקומת המרתף, עם אוסף של חפצים שכולנו מכירים מהעבר וסביר להניח שהילדים לא פגשו מעולם (אסימונים, טלפון חוגה, פטיפון, כרטיסי טלכארד ועוד). לצד אלה, יש  אוסף נפלא של תלבושות תקופתיות, שבימים כתיקונם אפשר ללבוש ולהצטלם למזכרת, בתקופת הקורונה הפעילות הזאת אסורה. איפה? רחוב הנדיב 2, סגור בשבתות, בימי ראשון ובחגים. אתר

בית הפקידות המרשים הפך למוזיאון העלייה הראשונה

בית הפקידות המרשים הפך למוזיאון העלייה הראשונה. למטה: מפגש עם חפצים שרוב הילדים לא ראו מעולם

בית הפקידות המרשים הפך למוזיאון העלייה הראשונה. למטה: מפגש עם חפצים שרוב הילדים לא ראו מעולם

טיול יקבים

גתות קדומות מעידות כי גידול כרמים היה קיים באזור עוד בימי קדם, וגם היום האזור של זכרון ובקעת הנדיב עמוס בכרמים. בזכון ובסביבה יש כמה יקבים מצוינים ששווה לבקר בהם, חלקם הוקמו בידי צאצאים של מגדלי הכרמים מתקופת הברון. שימו לב: בעקבות ההגבלות בקיץ 2020, חשוב לבדוק מראש האם מרכזי המבקרים פתוחים ומתי ואילו פעילויות מתקיימות בהם.

יקב תשבי. חיים נחמן ביאליק, שביקר אצל משפחה חמילצקי, משפחת כורמים מראשית ההתיישבות בזיכרון, היה זה שהציע למשפחה לעברת את שמם לתשבי – ראשי תיבות של "תושב שפיה בארץ ישראל". במרכז המבקרים של היקב אפשר לטעום יינות, שוקולדים איכותיים ואפילו ברנדי שמופק במזקקה שהובאה במיוחד ממחוז קוניאק בצרפת. בני המשפחה מפעילים מסעדה בצל הגפנים ביקב ובית קפה נעים ברחוב המייסדים בלב זכרון יעקב. אתר.

בית הקפה של יקב תשבי ברחוב המייסדים

בית הקפה הנעים של יקב תשבי ברחוב המייסדים

יקב סומק. את היקב המשפחתי, הממוקם במרכז זכרון, הקימו בשנת 2002 ברק והילה דהאן. הוא בן למשפחת כורמים שמגדלת כרמים מאז 1882 והיא יינית מוסמכת. אתר

יקב אמפורה. יקב אקולוגי בחוות מקורה, הסמוכה לכרם מהר"ל. הביקור כולל (לא בימי קורונה) אירועים, סדנאות וטעימות. אתר

אל המעיין

האזור שבין הכרמל לרמות מנשה שופע מקורות מים, שמנעימים מאוד את הטיול ביום קיץ חם. אם יש לכם רכב שטח ואתם מכירים היטב את האזור תוכלו לנסוע בדרכי עפר, בין כרמים למטעים, ולהגיע לפינות חמד נסתרות לאורך נחל תנינים (כולל מפל קטן אך שופע מים שמסתתר בסבך הצמחייה) ובמעיינות שבאזור מושבי אלונה. עין עמיקם ועין נילי הם שניים מהמעיינות האלה וכיף גדול לשכשך רגליים במים קרירים או לתפוס שלווה בצל העצים.

עין נילי

עין נילי בשעת בין ערביים

עין נילי בשעת בין ערביים

אם אין לכם רכב שטח או שאתם מעדיפים להיעזר בידע של מומחה מקומי, קבלו המלצה: טיול ג'יפים עם מיקי קליין. בימים כתיקונם, קליין מוציא קבוצות לטיולי ג'יפים בארץ ובחו"ל, בימים לא רגילים, כמו עכשיו, הוא ישמח לקחת אתכם, בין אם אתם זוג, משפחה או קבוצת חברים, לטיול שטח אל מעיינות ברמות מנשה, לסיור חופים באזור חוף הכרמל ועוד. הטיול כולל קפה וכיבוד קל. לתיאום מראש, התקשרו למיקי קליין: 054-4825833.

מפת מסעדות בזכרון יעקב

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.