תפריט עמוד

זאת עונת השקנאים

תענוג גדול לחובבי טבע וצפרים לצפות בתקופת הנדידה בלהקה של שקנאים נוחתת כדי לצוד דגים. אלא שהמחזה הזה פחות משמח את מגדלי הדגים. פתרון יצירתי בעמק חפר עוזר לשמור על העופות הענקיים מצד אחד, ויחד עם זאת למנוע פגיעה בבריכות הדגים

בסוף הקיץ ובסתיו אלפי שקנאים נודדים מצפון הארץ לדרומה, בדרכם לאפריקה. המראה מרהיב: השקנאי המצוי הוא עוף גדול וכבד, משקלו של שקנאי בוגר עשוי להגיע ל-10 ק"ג ואורך מוטת כנפיו כשלושה מטרים! תענוג גדול לחובבי הטבע והצפרות לצפות במעופפים הענקיים הללו כשהם טסים במבנה ונוחתים כמו טייסות של מטוסי הרקולס ענקיים.

תענוג לצפות בשקנאים כשהם טסים במבנה ונוחתים כמו טייסות של מטוסי הרקולס ענקיים | צילומים: שלמה ולדמן

השקנאי המצוי מקנן בדרום-מזרח אירופה, במערב אסיה ובחלקים גדולים של אפריקה. האוכלוסייה העולמית של השקנאים מונה כ-350,000 פרטים. בסתיו כל אוכלוסיית השקנאים נודדת דרומה, השקנאים חורפים באפריקה וחוזרים צפונה באביב. בדרכם, הם עוברים בישראל, ואז ניתן לראותם כשהם יורדים לנחיתות ביניים לאגור כוח ומזון.

השקנאי ניזון בעיקר מדגים, שהוא לוכד במקורו התחתון, העשוי מקרום עבה שצורתו כמו שק (השקנאי נקרא על שמו של השק הזה). מדהים לצפות בו כשהוא בולע דגים ענקיים במשקל של שני קילוגרם. להקת שקנאים נוהגת לצוד דגים בשיתוף פעולה בין חבריה: חברי הלהקה שוחים יחדיו ומגרשים ברגליהם את הדגים למים הרדודים, שם יוכלו ללכוד אותם – השקנאים טובלים ראשיהם במים יחד ושולים את שללם.


במהלך הנדידה שלהם, השקנאים עוצרים בישראל לאגור כוח ומזון

השקנאי ניזון בעיקר מדגים, שהוא לוכד במקורו התחתון שצורתו כמו שק

שיטת הדייג החברתית הזאת מביאה להקות גדולות של שקנאים להישאר כמה לילות ליד ברכת דגים, דבר הגורם נזקים כלכליים קשים למגדלי הדגים. לפני זמן מה צפיתי במאבק עיקש של דייגי קיבוץ גן שמואל בשקנאים שאיימו לחסל להם את הדגה. המגדלים מעסיקים סיירת של שומרים, שמפעילים אקדחי אוויר רועשים, שגורמים לשקנאים להימלט על נפשם. דרך אחרת שבה מנסים מגדלי הדגים להילחם בנזקים שגורמים השקנאים היא על ידי כיסוי בריכות הדגים ברשתות, דבר המונע את כניסת העופות למים, אולם לא אחת הם נתפסים ברשת ואינם מצליחים להשתחרר ממנה.

השקנאים צדים ביחד ובשיתוף פעולה

שיתוף פעולה בין מגדלי הדגים בעמק חפר לרשות הטבע והגנים הניב פתרון אחר, ידידותי בהרבה לשקנאים: מאגר מים המאוכלס בדגיגונים שנועדו אך ורק להם, דבר שאמור למנוע מהשקנאים לחפש מזון בבריכות הדגים שבאזור.


מדהים לצפות בשקנאי כשהוא בולע דג ענק

הארוחה לא נגמרה עדיין…

הזמן הטוב ביותר לצפות בשקנאים במאגר הזה הוא כשתכולתם של מכלי ענק עמוסים בדגים נשפכת אל מקווה המים והעופות הענקיים והיפהפיים הללו עטים עליהם.

חברי הלהקה שוחים יחדיו ומגרשים ברגליהם את הדגים למים הרדודים שם יוכלו ללכוד אותם

הלהקות העצומות של השקנאים גורמות נזקים אדירים למגדלי הדגים והדבר מצריך פתרונות יצירתיים

מבט אחרון על הענקים המעופפים האלה, רגע לפני שיעזבו את אזורנו בדרכם לאפריקה

צילומים נוספים של שלמה ולדמן ניתן לראות באתר שלו

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...