תפריט עמוד

ונציה – אתרים מומלצים

ונציה היא אחת הערים המיוחדות בעולם, ולא רק בזכות תעלות המים היפות והגשרים הציוריים. כדאי לשוטט בכיכרות נחבאות, לגלות את הגטו היהודי העתיק, לבקר במוזיאון ייחודי הנושק למי התעלה הגדולה, לשוט לאיים סמוכים. הנה כמה דברים מומלצים שכדאי לראות ולעשות בוונציה

מה לא אמרו על ונציה? אוהדיה יגידו שהיא העיר היפה בעולם, שאין רומנטית ממנה ושזהו אחד היעדים שחייבים להגיע אליהם לפחות פעם בחיים. המקטרגים יטענו בתוקף שהעיר יקרה מדי, צפופה מדי, תיירותית מדי. שמפלס המים הגואה מאיים להטביע אותה, שריח התעלות בקיץ בלתי נסבל, שהלגונה מזוהמת. אבל אם נשים רגע בצד את כל אלה, אין ספק שוונציה היא אחת הערים המיוחדות בעולם. לא בכדי היא העניקה את הכינוי "ונציה של…" – המזרח, הצפון, ספרד, סקנדינביה וכן הלאה – לשלל ערים שמתהדרות בתעלות מים. אבל ונציה יש רק אחת, ומעבר למבנה הייחודי שלה – היא בנויה על פני 117 איים שביניהם עוברות תעלות מים והם מחוברים ביניהם בגשרים וגשרונים – יש בה גם הרבה מה לראות ולעשות.


ארמון הדוג'ה, ששימש מקום מגורים לדוכס של ונציה, ומאחוריו – מגדל הפעמונים, המבנה הגבוה ביותר בוונציה

רוב התיירים המגיעים לוונציה ממהרים לכיכר סן מרקו (Piazza San Marco), הכיכר המרכזית של העיר והיחידה הנושאת את השם "כיכר", Piazza (הכיכרות האחרות בעיר נקראות קאמפו, Campo). בכיכר, המפורסמת בהמוני היונים המשוטטות בה ומעופפות מעליה, יש שלל מבנים מרשימים. בקצה אחד שלה נמצאת בזיליקת סן מרקו, קתדרלה מרשימה מהמאה ה-9, שמהווה את אחת הדוגמאות החשובות ביותר לאדריכלות ביזאנטית. מגדל הפעמונים של בזיליקת סן מרקו, הנקרא באיטלקית Campanile di San Marco, הוא המבנה הגבוה ביותר בעיר גם בימינו. בצידה הדרומי הבזיליקה מחוברת לארמון הדוג'ה (Palazzo Ducale di Venezia), מבנה רב רושם בסגנון גותי, ששימש כמגוריו של דוכס ונציה וכמרכז של שלטון הרפובליקה. באגפים של הארמון היה בית המשפט ובית הסוהר של העיר. בין ארמון הדוצ'ה לכלא מחבר גשר אבן גבוה ומעוטר, המכונה גשר האנחות, על שום האנחות שהיו משמיעים האסירים שעברו בו בדרכם מאולם המשפט לתא המאסר.


כיכר סן מרקו, הכיכר המרכזית של ונציה. מאחור – בזיליקת סן מרקו, בחזית – מגדל הפעמונים

בצידה הצפוני של כיכר סן מרקו ניצב מגדל השעון (Torre dell'Orologio), שהשעון שבחזיתו פועל ברציפות מאז 1499. לקראת כל שעה עגולה מתאספים רבים למרגלות מגדל השעון כדי לצפות בפסלי הנחושת מכים בפעמון הגדול. עוד בכיכר – כמה ארמונות שכיום נמצאים בהם מוזיאונים שונים, בהם מוזיאון קורר והמוזיאון הארכיאולוגי.

כיכר סן מרקו נושקת לאחד מהאתרים המרכזיים והמוכרים ביותר של העיר – התעלה הגדולה (Canal Grande). זוהי התעלה המרכזית שעוברת דרך המרכז ההיסטורי של העיר, ואורכה כארבעה קילומטרים. משני צידיה התעלה ניצבים ארמונות מפוארים, שאחדים מהם ידעו ימים יפים יותר, אשר שימשו בתים למשפחות החשובות והעשירות של העיר. למעשה, זהו "הרחוב הראשי" של ונציה, עם תנועה ערה של מעבורות, מוניות מים, סירות פרטיות וגונדולות החולפות במימיה. את התעלה חוצים שישה גשרים, בהם גשר האקדמיה, גשר החוקה וגשר הריאלטו, שאף הוא נחשב לאחד האתרים התיירותיים ביותר של העיר. במרכז הגשר יש חנויות עם סחורה שאינה שווה לכל נפש – יהלומים, אבני חן, מזכרות וכלי זכוכית מהאי מוראנו.


התעלה הגדולה היא למעשה "הרחוב הראשי" של ונציה, עם תנועה ערה של סירות, גונדולות ומוניות מים

במרכז העיר, מעט מרוחק מתעלות המים המרכזיות, נמצא הגטו היהודי של ונציה, אחד המקומות המיוחדים והמרתקים בעיר. שם השכונה באיטלקית, Ghetto Ebraico di Venezia, הוא שהעניק את הכינוי "גטו" לשכונות שבהן היה ריכוז גדול של יהודים. על פי אחת הסברות השם הזה הוא שיבוש של "ג'טו", בית יציקה באיטלקית, שכן לצד השכונה היהודית בעיר פעל מפעל שכזה. הגטו של ונציה הוא אחד מרובעי המגורים היהודיים העתיקים בעולם, וגם היום זהו המרכז של יהודי ונציה, למרות שרובם גרים באזורים אחרים של העיר. יש כאן בתי כנסת, מוסדות חינוך יהודיים ובית אבות. בכיכר רחבת הידיים שבמרכז הגטו יש באר עם תבליט של אריה, הסמל של שבט יהודה, ולוח זיכרון ליהודי ונציה שנספו בשואה. מתוך חמישה בתי הכנסת העתיקים שפעלו כאן, שניים עדיין פעילים, וכך גם גן הילדים ובית הספר היסודי. מעבר לסממנים היהודיים, האזור היפה הזה נותן מושג על החיים של תושבי העיר "הרגילים", אלו שלא היו בעלי ארמונות מפוארים על גדת התעלה.


כיכר בגטו היהודי העתיק. גם כיום זהו המרכז של החיים היהודיים בוונציה

עוד אזור מעניין לשיטוט הוא רובע סן פולו (San Polo), הקטן ברובעי העיר ואחד העתיקים שבה, שמהווה את המרכז המסחרי של ונציה מאז המאה העשירית. ברחבי הרובע פזורות כנסיות רבות, בהן סן ג'קומו די ריאלטו, הנחשבת לעתיקה בכנסיות העיר, סנטה מריה גלוריוזה דיי פרארי וסן רוקו. בתקופת קרנבל המסכות של ונציה, הכיכר המרכזית של הרובע, כיכר סן פולו, מתמלאת בהמוני אנשים מחופשים בתחפושות צבעוניות.


מוזיאון פגי גוגנהיים ממוקם בווילה הנושקת למי התעלה | צילום: Collezione Peggy Guggenheim, Venezia/Andrea Sarti ©

ברובע דורסודורו נמצאות כמה כנסיות יפות וארמונות מרשימים, אולם גולת הכותרת כאן, לפחות מבחינת חובבי אמנות מודרנית, היא מוזיאון פגי גוגנהיים (Collezione Peggy Guggenheim), הממוקם במה שהיה ביתה הפרטי של גוגנהיים, אספנית אמנות אמריקאית ואחייניתו של סלומון גוגנהיים, מייסד הקרן הידועה. בווילה רחבת הידיים, הנושקת למימי התעלה הגדולה, יש גן פסלים מקסים ואוסף מרשים של יצירות מהמאה ה-20, בהן עבודות של פיקאסו, ג'קומטי, פולוק, מירו, קליי, דאלי, מקס ארנסט (שהיה בעלה השלישי של גוגנהיים) ורבים אחרים.


מוזיאון פגי גוגנהיים. אוסף מרשים של אמנות מודרנית
| צילום: Collezione Peggy Guggenheim, Venezia/Andrea Sarti ©

ביקור בוונציה אינו שלם ללא קפיצה לאחד או יותר מהאיים המקיפים אותה. מוראנו (Murano), המפורסם בתעשיית הזכוכית המתקיימת בו מאז המאה ה-13, הוא למעשה קבוצה של איים קטנים שביניהם עוברות תעלות מים והם מחוברים בגשרים. כדי ללמוד יותר על תעשיית הזכוכית, אפשר לבקר בבתי מלאכה שבהם עדיין עושים את כלי הזכוכית האופייניים ובמוזיאון הזכוכית (Museo Vetrario) שבאי.

אי נוסף שכדאי לבקר בו הוא בוראנו (Burano), שמצטיין בבתים ססגוניים במיוחד. אם במוראנו פרחה תעשיית הזכוכית, הרי שבבוראנו שגשג ייצור תחרה. גם כיום אפשר לקנות כאן עבודות תחרה, אם כי לא כולן אותנטיות ויש גם כאלה המיובאות מהמזרח הרחוק… מבוראנו אפשר להגיע דרך גשר אל האי הקטנטן והירוק מזורבו (Mazzorbo).


הבתים הצבעוניים להפליא של האי בוראנו

חגיגות, פסטיבלים וקרנבלים
ונציה היא לא רק אחת הערים היפות והמיוחדות בעולם, היא גם בית לכמה אירועים מהמובילים בתחומם. הנה ארבעה אירועים בילאומיים שמושכים לעיר התעלות מבקרים רבים מרחבי העולם, ויש לכך סיבות טובות:

בכל שנה, בסוף חודש ינואר או תחילת פברואר (התאריך המדויק משתנה משנה לשנה) מתקיים בוונציה קרנבל המסכות המפורסם, שנמשך עשרה ימים. במהלכו מתקיימים בעיר נשפי תחפושות, תהלוכות ססגוניות, מופעים ועוד. זהו אחד האירועים הפופולרים ביותר לא רק בוונציה אלא באיטליה כולה, ובמהלכו העיר והאיים סביבה מתמלאים בהמוני מבקרים (ומחירי המלונות עולים בהתאם). עוד על קרנבל המסכות של ונציה בכתבה הבאה >>


אישה מחופשת בקרנבל המסכות של ונציה על רקע התעלה הגדולה

פעם בשנתיים, בחודש אוגוסט, מתקיימת בוונציה תערוכת אמנות בינלאומית, מהחשובות בעולם. הביאנלה של ונציה (Biennale di Venezia), מתקיימת בפארק ג'ארדיני. לכל אחת מהמדינות המשתתפות יש ביתן משלה, שעוצב באופן ייחודי, ובו מוצגות יצירות של אמן אחד או קבוצת אמנים מאותה מדינה. התצוגות המרתקות נותנות מושג על המתרחש בתחום האמנות העכשווית ברחבי העולם.

אוגוסט הוא זמן טוב גם לחובבי הקולנוע, עם פסטיבל הסרטים של ונציה, אחד מפסטיבלי הסרטים היוקרתיים והנחשבים בעולם, והוותיק שבהם. הפסטיבל מתקיים בכל שנה בסוף אוגוסט-תחילת ספטמבר והסרטים המשתתפים מוקרנים בכיכר הקולנוע שבאי לידו. לסרט הזוכה מוענק פרס אריה הזהב.


מרוץ הסירות ההיסטורי של ונציה

• ביום ראשון הראשון בכל חודש ספטמבר מתקיים בעיר אירוע שנתי מלבב – מרוץ הסירות ההיסטורי של ונציה (Venice Historical Regatta), אירוע ססגוני להפליא הכולל תחרות חתירה מסורתית לאורך התעלה הגדולה ותצוגה של סירות בעיצוב רנסאנסי. אחת הדרכים הטובות לצפות בסירות המתחרות היא מעל המים, מאחד הגשרים החוצים את התעלה.

לקריאה נוספת:

הטיול החסכוני: ונציה בזול 
הטיול החסכוני: ונציה בזול
ונציה היא עיר יקרה להפליא, אבל זה לא אומר שאי אפשר לישון, לאכול ולבלות בזול בעיר התעלות. הנה חמישה טיפים שיסייעו לכם להוזיל את עלויות הטיול בוונציה

 

ונציה - יופיה הגלוי והסמוי 
ונציה – יופיה הגלוי והסמוי
ונציה יפה כמו חלום, גם אם אדמתה שוקעת וארמונותיה מתפוררים. על סוד קסמה של עיר התעלות המסתורית, שמאז ומתמיד משכה אליה סופרים וציירים, מגלי ארצות ונוסעים גדולים, משוררים ורומנטיקנים חסרי תקנה
 

 צילומים: אייסטוק, Roberto Trm,Stephano Montagner ,Martino Pizzol  ,gnuckx, Scott Ingram

קרנבל ונציה - למאה ה-18 ובחזרה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.