תפריט עמוד

וירג'יניה: גיחה לאלכסנדריה ולמאונט ורנון

יום עצמאות שמח אמריקה! ואיפה מתאים יותר לבלות אותו מאשר בביקור בוושינגטון הבירה ולאחריו כדאי לחצות את נהר הפוטומק ולטייל במדינת וירג'יניה השכנה. ביקור בבית האחוזה מאונט ורנון, שבו התגורר ג'ורג' וושינגטון, ובאלכסנדריה, עיר מקסימה בעלת מורשת סקוטית

25 קילומטרים בלבד מדרום לבית הלבן, שבלב וושינגטון התוססת והסואנת, נמצאת אחוזת מאונט ורנון (Mount Vernon), פינת החמד היפהפייה והשלווה שבה חי במשך 45 שנה (ובה גם נקבר) הנשיא האמריקאי הראשון, הלא הוא ג'ורג' וושינגטון. אלכסנדריה (Alexandria), העיר רוויית ההיסטוריה שבה התגורר וושינגטון, לפני שקבע את ביתו במאונט ורנון, ממוקמת במחצית הדרך בין הבירה לאחוזה, ומהווה היום פרבר וושינגטוני מעברו הדרום-מערבי של נהר פוטומק
(Potomac). שני האתרים ראויים מאוד לביקור, אם מוכנים להקדיש יום נוסף לסביבותיה של בירת ארצות הברית.
להלן המסלול המוצע: הגיעו קודם, רצוי בבוקר, לאחוזת מאונט ורנון, ובצהריים עברו דרך אלכסנדריה. בקרו באחת ממסעדותיה המרובות, או בפאב ותיק, וטיילו רגלית ברחובות הרובע העתיק שליד הנהר ובין הבתים ההיסטוריים השמורים היטב, לפני שובכם לוושינגטון.
ניתן להגיע לשני היעדים בשלוש שיטות: הצטרפות לסיור מאורגן באוטובוס של אחת מחברות התיירות בבירה, שיט על הפוטומק בספינת תיור, או טיול ברכב פרטי או שכור (זוהי השיטה המומלצת כאן. על שתי האחרות – ראו מידע בסוף הכתבה). יש לציין כי שני היעדים נמצאים בתחום מדינת וירג'יניה, מחוץ למחוז הפדרלי של קולומביה (DC).

מאונט ורנון: מקדש לאומי לזכר אבי האומה
אחוזת מאונט ורנון לא הוקמה בידי ג'ורג' וושינגטון, כפי שחושבים בטעות רבים (גם אמריקאים). וושינגטון, בן לשושלת ותיקה של בעלי מטעים אמידים בתקופה הקולוניאלית, חכר את האחוזה, ואת שטחי המטעים סביבה, מאלמנתו של אחיו הבכור בשנת 1754. עם מותה של האלמנה, עברה לידיו הבעלות המלאה על המקום. ביכולת מרשימה של ניהול חקלאי הצליח וושינגטון לגוון מאוד את סוגי הגידולים באחוזה ולהרחיב את שטחיה לכשלושים אלף דונם – פי ארבעה מהשטח שירש.
כוח העבודה באחוזה, כמו בשאר אחוזות המטעים של המושבות האמריקאיות, היה של מאות עבדים שחורים (שאותם שחרר וושינגטון מאוחר יותר). בין שלל עיסוקיו – כמפקד העליון של הצבא במלחמת העצמאות האמריקאית וכנשיא הראשון, בשתי קדנציות (1797-1789) – מצא ג'ורג' וושינגטון גם את הזמן לפתח את מבני האחוזה ואת הגנים סביבה, ולהביאה למצבה היפהפה הנוכחי. לאחר מותו בשנת 1799 נקבר "אבי האומה", ואחריו גם אשתו מרתה, במעין מוזוליאום צנוע במתחם האחוזה. אתר ביקור חובה לכל פטריוט אמריקאי.
המבקר במקום היום לא יוכל לחלוק על הגדרתו של וושינגטון עצמו, שהצהיר כי "אין אחוזה בכל ארצות הברית הממוקמת יפה יותר ממאונט ורנון". כדי להגיע לכאן בנהיגה עצמית (כארבעים דקות ממרכז וושינגטון), צריך לחצות את הפוטומק מערבה, באחד מגשרי העיר, ולנסוע בכביש הנופי "ג'ורג' וושינגטון ממוריאל פארקוויי" (George Washington Memorial Parkway), הצמוד לגדה המערבית של הנהר. חולפים באלכסנדריה וממשיכים דרומה באותו כביש, תוך הנאה מרובה מהמראות היפים להפליא של הנהר הרחב וגדותיו, עד למגרש החניה שליד שער האחוזה.
כדי להגיע אל מבנה המגורים הראשי, הניצב בראש גבעת דשא מטופחת וצופה אל הנהר, הולכים בשביל המתפתל בין מבני המשק, גנים מסוגננים ועצי ענק בני יותר ממאתיים שנה. הבית, הצנוע למדי בחזותו החיצונית, הוא בית אחוזת מטעים טיפוסי לתקופה הקולוניאלית, שנבנה בסגנון ג'ורג'יאני קלאסי; בניין לבנים מוארך, צבוע לבן, בן שתי קומות ועליית גג. במרכז גג הרעפים האדומים מתנשא מגדל מתומן לבן עם חלונות תצפית לנוף, ומשני צדדיו ארובות לבנים אדומות.
הסיור ב-14 חדרי הבית, בין פריטי הריהוט המקוריים, השטיחים, התמונות העתיקות, אביזרי המטבח וחפציו האישיים של בעל הבית מתקופות שירותו הצבאי וכהונות הנשיאות שלו, מרתק. המבטים המופלאים ביותר מהמבנה הם מאכסדרת העמודים האחורית, אל הנהר, שרוחבו כאן יותר מקילומטר וחצי, ואל הנוף הפסטורלי (הנשמר בתוקף חוק) של גדתו המזרחית.
מחוץ לבניין הראשי ניתן לבקר במספר מבני משק, במגורי העבדים ובבתי המלאכה של האחוזה. בעלי מודעות היסטורית יחושו בוודאי התרגשות מסוימת לנוכח אתר הקבורה של ג'ורג' ומרתה וושינגטון, הממוקם בחלקה הדרומי של חצר האחוזה, מטרים ספורים בלבד מבית הקברות העתיק של העבדים השחורים המקומיים.
משנת 1858, מבני האחוזה וגניה משוקמים, מתוחזקים ומופעלים בידי עמותה פרטית, שלא למטרת רווח, הקרויה אגודת הגברות של מאונט ורנון. תקציב העמותה, שאינה מקבלת כל תמיכה ממשלתית, בנוי כולו על דמי הכניסה, מכירות בחנות המזכרות המקומית ותרומות מהציבור. מטרתה המוצהרת: "שימור מאונט ורנון לדורות כמקדש לאומי של האומה האמריקאית". הלוואי אצלנו.

אלכסנדריה: אווירה רוויית היסטוריה
חוזרים כ-12 קילומטר באותו כביש נופי לאורך הנהר, וכעבור עשרים דקות מגיעים לרובע העתיק של העיר ספוגת ההיסטוריה, בה חיו ופעלו, בתקופות שונות, גם וושינגטון וגם הגנרל רוברט אי. לי, מפקד צבאות הקונפדרציה (מדינות הדרום) במלחמת האזרחים האמריקאית. אלכסנדריה נוסדה בשנת 1749 בידי קבוצת סוחרים ממוצא סקוטי כעיר נמל, מסחר ותעשייה. מקורותיה הסקוטיים של העיר ניכרים עד היום בתזמורת המקומית של חמתות חלילים ובחצאיות הטרטן המשובצות שלובשים נכבדי העיר באירועים חגיגיים.
העיר שומרת להפליא על המורשת היסטורית של חלקה העתיק הסמוך לנהר – מתחם קטן יחסית ששטחו פחות מקילומטר רבוע, שנועד לטיול רגלי, ושקשה מאוד ללכת בו לאיבוד. גם כאן, כמו בוושינגטון, מתווה הרחובות ערוך כרשת משבצות מלבניות, אך להבדיל – לכל הרחובות יש שמות של ממש, ולא מספרים או אותיות. אפשר להסתפק כאן בשוטטות נינוחה ברחובות המרוצפים אבן, ולצפות בחזיתות השמורות והמשוקמות של המבנים העתיקים מבחוץ, כדי לספוג את אווירת העיר המיוחדת. שלטי הנחושת הצמודים לבתים ההיסטוריים מסבירים בתמצית את מהותם.
את הסיור כדאי להתחיל בבית רמזיי (Ramsay House), הסמוך לקצהו המזרחי של רחוב קינג, הרחוב הראשי של העיר העתיקה. זה הבית העתיק ביותר באלכסנדריה, ובו שוכן גם מרכז המבקרים המקומי המעולה. כאן אפשר לקבל מפות ומידע על אתרים ואירועים, כמו הפסטיבל הסקוטי-קלטי הנערך בעיר ביולי, או שחזור ססגוני של אחד מקרבות מלחמת האזרחים, הנערך ב-10 באוגוסט ברחבת מוזיאון המצודה המקומי, פורט וורד (Fort Ward). תשומת לב מיוחדת כדאי להקדיש לכיכר השוק, לפאב-מסעדה העתיק של גאדסבי (Gadsby's Tavern), לבית המרקחת העתיק (Old Apothecary Shop) ולכנסיית כרייסטצ'רץ' (Christ Church) – העתיקה ביותר בעיר. כל אלה במרחק הליכה קצרצר ממרכז המבקרים.

במרכז העיר, בבתים ההיסטוריים המשוקמים, תמצאו שפע של חנויות לממכר עתיקות, בוטיקים אלגנטיים, פאבים סקוטיים ומסעדות רבות בעלות אופי קולוניאלי או ויקטוריאני. אתר מעניין נוסף, אמנם בן המאה העשרים, הוא אתר ההנצחה לג'ורג' וושינגטון שהוקם בידי אגודת המאסונים (הבונים החופשיים), שהנשיא הראשון היה חבר בה. האתר הוא מגדל מוזר בגובה מאה מטר, שנבנה בסגנון מצרי-יווני עתיק וממוקם ליד תחנת המטרו של אלכסנדריה, בקצה המערבי של רחוב קינג.

מומלץ לסיים את הסיור בעיר נחמדה זו בגיחה אל פארק טיילת הנהר, לביקור במפעל התחמושת הענק שבו ייצרו טילי טורפדו לחיל הים האמריקאי בשתי מלחמות העולם. המפעל עבר הסבה והפך להיות מרכז אמנות (Torpedo Factory Art Center), עם גלריות וסדנאות של כ-150 אמנים ואומנים מקומיים.

אם עדיין לא אכלתם באחת מן המסעדות המקומיות, יהיה זה תענוג אמיתי לסיים את היום, לפני החזרה לוושינגטון, בפיקניק על ספסלי העץ של טיילת הנהר, ליד מרכז האמנות, תוך צפייה בסירות ובספינות החולפות לנגד עיניכם והאזנה לצריחות השחפים המרחפים וצוללים מעל ראשיכם.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...