תפריט עמוד

התגלתה ספינה טבועה של גיבור "מובי דיק"

רב החובל שעליו מבוסס הספר מובי דיק השיט את הספינה הטבועה שהתגלתה באחרונה ליד חופי הוואי. התגלית שופכת אור חדש על מסעות לציד לווייתנים שהיו נפוצים במאה ה-19

תגלית תת ימית חשובה שופכת אור על המנהג האכזרי של ציד לווייתנים, שרווח בארצות הברית במאה ה-19. שרידים של ספינה טבועה, ששימשה לציד לווייתנים, התגלו באוקיינוס השקט, כ-600 ק"מ מהונולולו, בירת הוואי. שמה של הספינה הטבועה, שיש תיעוד קודם לקיומה אולם רק עתה התגלו שרידיה, היה "שני האחים" (The Two Brothers). רב החובל שלה, קפטן ג'ורג' פולארד, איבד שנתיים קודם לכן ספינה אחרת באירוע דרמטי, שעליו ביסס הסופר הרמן מלוויל את ספרו הידוע מובי דיק.

זאת הפעם הראשונה שספינה מסוג זה התגלתה ונחקרה, כך מסרה הארכיאולוגית הימית קלי גליסון שעמדה בראש הצוות שבדק את השרידים. בין השאר התגלו במעמקי האוקיינוס דודים מברזל יצוק ששימשו להמסת שומן לווייתנים, צלצלים שבהם צדו את הלווייתנים, כלי בישול וכדים לאחסון. "שני האחים" יצאה בשנת 1823 מהעיירה ננטקט שבמסצ'וסטס – מרכז חשוב של ציידי לווייתנים – ועשתה את דרכה לדרום האוקיינוס השקט, כאשר עלתה על שרטון סמוך לאיי הוואי. היא טבעה באזור שהוכרז כשמורת טבע ימית, דבר שמסביר את העובדה שהשברים נותרו שלמים ולא נבזזו. ממסמכים היסטוריים עולה כי 20 אנשי צוות הצליחו להיחלץ מהספינה הטובעת ולטפס לסירות הצלה.

לווייתן ראשתן. בן דמותו היה האויב המושבע של קפטן אחאב | צילום NOAA

שנתיים קודם לטביעה, רב החובל פולארד היה מעורב בתקרית קשה אחרת, כאשר ספינה שאותה השיט, "אסקס" שמה, יצאה אף היא מננטקט בדרכה לצוד לווייתנים. בדרך היא התנגשה בלווייתן ראשתן (sperm whale) וטבעה. הניצולים הבודדים, בהם רב החובל, היטלטלו במשך שלושה חודשים בלב ים בטרם התגלו על ידי אוניה חולפת וחולצו. רובם לא שרדו את השהות הארוכה באוקיינוס, והיו גם רמזים לכך שהשורדים אכלו את חבריהם המתים, אם כי סיפורים אלו לא אומתו מעולם. בשנת 1840 הסופר האמריקאי הרמן מלוויל פגש באקראי את רב החובל של שתי הספינות שטבעו, "אסקס" ו"שני האחים", ובעקבות הפגישה כתב את ספרו המופתי מובי דיק, המספר בהרחבה על ציד לווייתנים ועוסק ביחסו המורכב של קפטן אחאב עם הלווייתן הענק, מובי דיק. בשונה מקפטן אחאב הספרותי, שאיבד את חייו בעת המאבק בלווייתן, קפטן פולארד, ששרד שתי טביעות של ספינותיו, החליט לנטוש את הים והפך לשומר לילה.

רוצים לפגוש לווייתנים? בכתבה הבאה תמצאו כמה אפשרויות:


איפה אפשר לפגוש לווייתנים?
מפגש עם היונק הגדול בעולם הוא חוויה מרגשת וחד פעמית. הנה כמה מהמקומות הטובים בעולם לצפייה בלווייתנים


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.