תפריט עמוד

הקרנבלים הכי שווים בעולם

החורף הוא שעתם היפה של הקרנבלים. בעולם הנוצרי, בין אם מדובר במדינה לטינית חמה ומיוזעת או בעיר אירופית קרה ומושלגת, חוגגים בחורף – בפברואר או בתחילת מרץ. פירוש המילה קרנבל הוא "סילוק הבשר" (carnis בלטינית פירושו "בשרים"). הנוצרים הקתולים באירופה נהגו להתנזר מבשר ומכל הנאות הגוף במשך 40 יום לפני חג הפסחא, במה שמכונה צום הלנט. רגע לפני הצום התקיימו חגיגות חטאים, שכללו, בנוסף לזלילה עד אבדן ההכרה, גם חגיגות רחוב המוניות ופרועות עם ריקודים, תחפושות ומסכות. הקרנבל מסתיים לרוב ביום שלישי השמן, יום לפני יום רביעי של האפר שמסמל את תחילת הצום. במהלך השנים המסורת של הקרנבל התפשטה גם אל המדינות שמעבר לים, ונראה כי החגיגות הפרועות שם מתעלות על המקור האירופי. בעשורים האחרונים הקרנבלים הגדולים באמריקה הלטינית ובאירופה הפכו למוקד משיכה לתיירים ולאטרקציה פופולרית. הנה כמה קרנבלים נפלאים, מפורסמים יותר ופחות, שחוגגים בחורף ברחבי העולם.


הכי מפורסמים – הקרנבלים של ברזיל

הקרנבלים הכי מפורסמים בעולם הם הקרנבלים של ברזיל, שמתקיימים בכל רחבי המדינה ונמשכים לרוב כארבעה ימים של חגיגה הדוניסטית, עם מסיבות, תהלוכות רחוב, תחרויות תחפושות, תהלוכות ראווה של בתי הספר לסמבה, מוזיקה וריקודים של רקדניות בלבוש מינימלי. הקרנבל הברזילאי המפורסם והנוצץ ביותר הוא הקרנבל של ריו דה ז'נירו (Rio Carnival). הקרנבל של ריו דומה במהותו לקרנבלים האחרים של ברזיל, וגולת הכותרת שלו היא התחרות של בתי הספר לסמבה בתהלוכות שכוללות ריקודים, תיפוף, תלבושות ססגוניות ומסכות. בשבת שלאחר תום הקרנבל מתקיים באצטדיון הסמבודרומו שבעיר מצעד המנצחות, עם מופעים מרהיבים של בתי הספר לסמבה שהובילו באותה שנה. ב-2014 יתקיים הקרנבל של ריו בתאריכים 28 בפברואר  – 4 במרץ. 


משתתפת בקרנבל של ריו, הכי מפורסם בעולם

הקרנבל של ריו הוא אולי הכי מפורסם ותיירותי, אבל הקרנבל הגדול ביותר בברזיל, ואולי בעולם כולו, הוא זה של סלוודור דה באיה (Salvador Carnival). זהו קרנבל פחות ראוותני ויותר עממי וספונטני, שמפורסם יותר מכל בטריו אלקטריקו – משאיות ענק שמצוידות בבמות עליהן מופיעים זמרים וברמקולים ענקיים, שנוסעות ברחבי העיר כשאחריהן נוהרים ההמונים ומלווים אותן בשירה ובריקודים. בכל שנה נבחר נושא אחר לקרנבל, העיר מקושטת בהתאם וכך גם התלבושות. ב-2014 הקרנבל של סלוודור יתקיים בתאריכים 27 בפברואר  – 5 במרץ.


הקרנבל של סלבדור, הכי גדול בעולם

מבין הקרנבלים הרבים שמתקיימים בברזיל, הקרנבל של העיר היפה רסיפה (Recife) נחשב לאותנטי ביותר. רבים מתושבי רסיפה הם צאצאים של העבדים שהובאו לעיר בתקופה הקולוניאלית, והם מעניקים לקרנבל אופי ייחודי עם מוזיקה אפריקאית ותלבושות מסורתיות מיוחדות. אווירת הקרנבל מורגשת ברסיפה תקופה ארוכה לפני הקרנבל עצמו, ובשבוע שלפני הקרנבל הרשמי החגיגות כבר בעיצומן. השנה יתקיים הקרנבל של רסיפה בתאריכים 28 בפברואר – 4 במרץ. 


משתתפות בקרנבל של רסיפה, שנחשב לאותנטי יותר מהקרנבלים האחרים בבריזל

בוליביה – פולחן השטן
בבוליביה, שכנתה של ברזיל, מתקיים קרנבל ייחודי עם אופי שונה לחלוטין, פחות נוצץ ויותר אפל (ולדעת רבים, גם יותר מעניין). זהו קרנבל השטן של אורורו (Carnaval de Oruro), עיר כורים מאובקת ברמה הבוליביאנית. פעם בשנה לובשת העיר חג ומושכת עשרות אלפי חוגגים. שורשיו של הקרנבל במאה ה-16, אז צמח באורורו פולחן השטן, כמחאה נגד הכובשים הספרדים שניצלו את המקומיים והעבידו אותם. במהלך השנים יצא הפולחן לרחובות והשתלב עם המסורות האירופיות, וכך נולד הקרנבל שנועד להבטיח את שלום הכורים שנמצאים מתחת לאדמה ולהגן עליהם מהשטן
. הקרנבל מאופיין בתהלוכות רבות שבהן הצועדים מחופשים לשטן, ובפריקת עול כללית – המשתתפים משליכים זה על זה שקיות מים, מרססים קצף גילוח, רוקדים ומשתכרים. השנה יתקיים הקרנבל של אורורו בתאריכים 28 בפברואר – 2 במרץ. 


משתתף בקרנבל השטן של אורורו. פולחן השטן התערבב עם מסורות אירופיות

טרינידד וטובגו – האח הקטן של קרנבל ריו

אחד מקרנבלי החורף השמחים ביותר מתקיים בטרינידד (Trinidad) ובטובגו (Tobago) שבאיים הקריביים. רבים רואים בקרנבל של טרינידד וטובגו אלטרנטיבה יותר קטנה ואותנטית לקרנבל המפורסם של ריו. גם כאן אפשר לראות רקדנים ורקדניות מפזזים ברחובות כשלגופם נוצות בלבד, וגם כאן המקומיים עוסקים במשך חודשים ארוכים בהכנות לקרנבל ועומלים על הכנת התלבושות. במקום סמבה שומעים ברחובות טרינידד וטובגו מוזיקת קליפסו וסוקה, המקומיים מתופפים על תופי פח ובין הלהקות שמנגנות בקרנבל מתקיימת תחרות שהזוכים בה נהנים לא רק מפרים אלא גם מכבוד גדול. בנוסף, מתקיימות תחרויות לימבו שתורמות לאווירה העליצה. השנה יתקיים הקרנבל של טרינידד וטובגו בתאריכים 3ו-4 במרץ. 


משתתפת בקרנבל של טרינידד. אלטרנטיבה קטנה ומקסימה לקרנבל של ריו

וראקרוס במקסיקו – מוכרחים להיות שמח
מבין הקרנבלים של אמריקה הלטינית, הקרנבל של העיר המקסיקנית וראקרוס (Veracruz) פחות מוכר לתיירים הישראלים. למרות זאת, מדובר בקרנבל הגדול ביותר במקסיקו, ובאחד הקרנבלים השמחים ביותר בעולם. במהלך הקרנבל מתקיימות שש תהלוכות מרכזיות עם במות תצוגה נעות ומשתתפים מחופשים עם מסכות לראשיהם, לצד קונצרטים, מסיבות ואירועים מיוחדים שמתקיימים ברחבי העיר. הקרנבל אמנם נחשב לחדש יחסית – הוא מתקיים פחות מ-150 שנה, לעומת קרנבלים אחרים עם ותק של מאות שנים, אבל הוא מקושר עם כמה מסורות ייחודיות, כמו המדורה הענקית שמדליקים ביום הראשון של הקרנבל בכיכר המרכזית של וראקרוס, במטרה לשרוף כל סממן של מצב רוח רע. השנה יתקיים הקרנבל של וראקרוס ב-28 בפברואר – 2 במרץ. 


הקרנבל של וראקרוס. המשתתפים מתחפשים ועוטים מסכות
 
הקרנבלים של שווייץ – תחפושות, פנסים וחמת חלילים
גם בקצה השני של העולם, באירופה, יודעים לחגוג. הקרנבלים האירופיים המפורסמים והסוערים מכולם מתקיימים דווקא בשווייץ המאופקת. למרות שמזג האוויר מחייב לבוש הרבה יותר חם וכבד, ובמקום סמבה אפשר לשמוע נגינה בפיקולו ובחמת חלילים, המשתתפים עוטים תחפושות ומסיכות, ברחובות מתקיימות תהלוכות ססגוניות עם מוזיקה וריקודים, האלכוהול זורם כמים והאווירה שמחה עד מאוד.

הקרנבל השוויצרי הגדול ביותר הוא הפאסנאכט של באזל (Basler Fasnacht), שמתקיים כבר 700 שנה. הקרנבל נמשך שלושה ימים, והוא נפתח ביום שני בארבע לפנות בוקר בתהלוכת פנסים גדולה. בהמשך הקרנבל מתקיימות תהלוכות נוספות, עם נגנים, תזמורות ותחפושות, ובבתי הקפה של העיר מתקיימים קברטים סאטיריים. השנה יתקיים הקרנבל של באזל ב-12-10 במרץ. 


תזמורת כלי נשיפה בפאסנאכט של באזל

קרנבל שוויצרי נוסף הוא קרנבל לוצרן (Luzerner Fasnacht), קרנבל אותנטי ופרוע שישכיח מכם את כל מה שידעתם על שוויץ המעונבת. החגיגות, שמתקיימות מאז המאה ה-15, כוללות תהלוכות (שבהן התיירים יכולים רק לצפות אך לא להשתתף) עם תחפושות צבעוניות, נגנים במסכות גרוטסקיות שמנגנים בכלי הקשה ונשיפה, ולא מעט אלכוהול שתורם לאווירה העליזה. השנה יתקיים הקרנבל של לוצרן ב-27 בפברואר – 4 במרץ.


תהלוכה בקרנבל לוצרן. תחפושות צבעוניות ומסכות גרוטסקיות

איטליה – נשף המסכות
גם באיטליה השכנה מתקיים בחורף קרנבלים. הקרנבל המפורסם ביותר, קרנבל המסכות של ונציה (Carnevale di Venezia), הפך למתויר מאוד בשנים האחרונות, אבל למרות זאת ההנאה לא נפגמת. במהלך הקרנבל מתקיימים בוונציה מצעדים ותהלוכות, מופעי רחוב ונשפי תחפושות ומסכות. בניגוד לקרנבלים של שווייץ, כאן כולם לוקחים חלק בחגיגה. חלק מהמשתתפים עוטים מסכות מפחידות שמכסות את המחצית הפנים, לובשים גלימות וחובשים כובעים שחורים ומחודדים. אחרים עוטים מסכות לבנות וחסרות הבעה, ויש גם רבים (ורבות) שמתלבשים בסגנון ימי הביניים המאוחרים או הרנסאנס. כך או כך, האווירה ברחובות ונציה בימי הקרנבל חגיגית במיוחד, והתעלות והארמונות של ונציה תורמים לאווירה הדרמטית. השנה יתקיים הקרנבל של ונציה ב-22 בפברואר – 4 במרץ. 


קרנבל המסכות של ונציה. אווירה דרמטית ותלבושות נוצצות


גם בטוסקנה חוגגים בחורף. בעיר ויארג'יו (Viareggio) מתקיים מדי שנה בפברואר ובמרץ קרנבל ויארג'יו, שמפורסם יותר מכל בתהלוכות עם בובות ענק מתוחכמות ומושקעות במיוחד בדמותם של פוליטיקאים ואנשי ציבור. הבובות מובלות ברחבי העיר על גבי פלטפורמות ממונעות, ובנוסף לתהלוכות הגרנדיוזיות כולל הקרנבל נשפי מסכות, יריד גסטרונומי ומפגן מרהיב של זיקוקי דינור. הקרנבל של ויארג'יו יתקיים השנה בתאריכים 16 ו-23 בפברואר וכן 2, 4 ו-9 במרץ. 


משתתפת צעירה מתכוננת לצעוד בקרנבל ויארג'יו האיטלקי

טנריף – כשדרום אמריקה פוגשת את אירופה
קצת יותר רחוק משם, באי שטוף השמש טנריף אשר שייך לספרד, מתקיים בחורף אחד הקרנבלים הכי ייחודיים וסוערים באירופה, וזה שהכי מזכיר את החגיגות שמתקיימות בתקופה זו של השנה בדרום אמריקה. ממש כמו בברזיל, הקרנבל של סנטה קרוז (Carnaval de Santa Cruz de Tenerife), בירת טנריף, כולל מסיבות פרועות עם מוזיקה לטינית, צעירות בלבוש חושפני והרבה ריקודים ואלכוהול. אבל יש לקרנבל הזה גם כמה מסורות ייחודיות משלו, כמו ערב שבו הקהל מופיע בבגדי המין השני, כך שהנשים לובשות חליפות ערב מהודרות והגברים לובשים שמלות מפוארות.


אחת מהמהסורות הייחודיות של הקרנבל בטנריף היא לבישת בגדים של המין השני


משתתפים בקרנבל של טנריף – גברים ונשים בשמלות נוצצות

מסורת ייחודית נוספת מתקיימת ביום האחרון של הפסטיבל, שהוא היום הראשון של צום הלנט. ביום זה מקיימים את טקס קבורת הסרדין והקהל, לבוש שחורים, צועד במסע לוויה אחרי בובת ענק של סרדין. את הבובה שורפים ולאחר הטקס הקהל נוהר לכנסיות ברחבי סנטה קרוז כדי לבקש סליחה על החטאים שחטאו במהלך הפסטיבל. השנה יתקיים הקרנבל של טנריף ב-28 בפברואר – 9 במרץ.

בתמונה הראשית: רקדן בקרנבל של ריו, צילום: Terri George

התמונות בכתבה: אייסטוק, פליקר –  Christophe MorissetNemodus photosRoger@kultpavillon, FFgoateeGiandomenico Jardella, maduroman,  Lais Castro Trajano, phossil, ANGELOUX, Carnival Network, Michael Irvine

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.