תפריט עמוד

הצפת תיירים בגלפגוס

בשבוע בו מציינים 200 שנים להולדתו של צ'רלס דרווין נשמעת בקול רם יותר הדרישה להגביל את מספר המבקרים באיי גלפגוס ובאנטארקטיקה. פגיעת התיירים באיים חמורה מאי פעם

איי הגלפגוס העניקו לדרווין את ההשראה לפיתוח תיאורית מוצא המינים שלו, הבסיס לתורת האבולוציה. דרווין ביקר באיים גלפגוס על סיפונה של הספינה "ביגל" בשנות השלושים של המאה ה-19. יבשת אנטארקטיקה אפילו לא התגלתה כאשר דרווין נולד בפברואר 1809. שני היעדים הרחוקים והדי נידחים האלה זוכים בשנים האחרונות לשיטפון של מבקרים. 39 אלף תיירים אמורים להגיע השנה לאנטארקטיקה. זו ירידה לעומת 46 אלף מבקרים שפקדו את היבשת הדרומית בשנה שעברה. הסיבות לצמצום במספר המבקרים נעוצות במשבר הכלכלי העולמי שפוגע בנסיעות ארוכות, שעולות אלפי דולרים, אבל קבוצה של שומרי איכות הסביבה דורשת עתה להגביל מספר המבקרים באופן מוחלט. הקבוצה שנקראת "קואליציית אנטארקטיקה והאוקיינוס הדרומי" (http://www.asoc.org/) דורשת שהמספר בגלפגוס ובאנטארקטיקה לא יעלה על זה של השנה הנוכחית. בין היתר חוששים חברי הקבוצה ממצב בו ייפגעו הפינגווינים ביבשת הדרומית, שהתגלתה לראשונה רק ב-1820, משפעת העופות. עוד הם מזהירים מפני העברה לא מודעת ולא רצויה של חרקים זרים לאיים הרחוקים או מאסון אקולוגי בו תעלה אחת מספינות הנוסעים בדרום האוקיינוס על שרטון ותגיר דלק בכמויות שייפגעו בסביבה.
המצב בגלפגוס חמור פי כמה מזה שבאנטארקטיקה. על פי דו"ח של האו"ם ביקרו בשנה שעברה 173 אלף תיירים בקבוצת האיים הזעירה. הארגון הוסיף בשנת 2007 את איי גלפגוס לרשימת "אתרי המורשת העולמית שנמצאים בסכנה חמורה".
הדורשים להגביל את מספרי המבקרים בגלפגוס ובאנטארקטיקה מודעים לבעייתיות של דרישה כזו. יש קושי ממשי בקביעת כמות האנשים שרשאית לבקר באתרים אלה ויש קושי גדול פי כמה באכיפת החלטה כזו. לכולם גם ברור שמעורבים בכך אינטרסים כלכליים רבים, שכן חברות תיירות ממדינות רבות מעורבות כיום בתעשיית התיירות של דרום האוקיינוס השקט. פעילי סביבה אלה דווקא מברכים על המשבר הכלכלי. זה עשוי לדעתם לרסן את הנהירה לאתרים הרחוקים ולשפר את מצב שמירת הטבע בהם.

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.