בשנת 1996 נעשו בדיקות ארכיאולוגיות ברחוב הרצל בלוד, שבעקבותיהן נערכה חפירת הצלה מטעם רשות העתיקות. במהלך החפירה נחשפה אחת מרצפות הפסיפס הגדולות והמרהיבות שנחשפו אי פעם בארץ. שטחה כ-160 מ"ר והיא מחולקת למספר פנלים המתארים יונקים, ציפורים, דגים, מפלצות ים וספינות סוחר ועיטורים של דגמים הנדסיים וצמחיים. הרצפה התגלתה בווילה רומית מפוארת, שתוארכה לשלהי המאה ה-3 או לראשית המאה ה-4 לסה"נ (התקופה הרומית המאוחרת).
במהלך החפירות האתר היה פתוח לקהל במשך יומיים בלבד, ובזמן זה פקדו אותו כ-20,000 מבקרים. בשל חוסר המימון הנדרש להוצאת הרצפה ולשימורה, כוסה הפסיפס בעפר לשם שמירתו והגנתו. בשנת 2009, בעקבות תרומה של קרן לאון לוי ושלבי ווייט, התאפשרה חשיפתו המחודשת של הפסיפס, הוצאתו מהאתר, שימורו והכנתו לקראת תצוגה. במהלך החפירות המחודשות האתר נפתח שוב לקהל, הפעם למשך יום אחד בלבד, ואז ביקרו בו כ-12,000 מבקרים. שנה לאחר מכן, ב-2010, יצא הפסיפס כתערוכה ניידת ברחבי העולם, ובין היתר הוצג במטרופוליטן בניו יורק, בהרמיטאז' בסנט פטרסבורג, בלובר בפריז ובמוזיאון פילד בשיקגו. יותר ממיליון מבקרים צפו בפסיפס במהלך הצגתו ברחבי העולם. כעת מגיע גם התור שלנו: קטע מהפסיפס יוצג במוזיאון הימי הלאומי בחיפה. הקטע הזה מציג סצינה ימית המתארת שתי ספינות סוחר טיפוסיות לתקופה ואת עושר החיים בים.
בנוסף לפסיפס, המבקרים בתערוכה יוכלו לראות קטעים יחידאיים של סינופיה צבעונית: בטרם נוצרה הרצפה מאבנים צבעוניות התוו אמני הפסיפס מלוד את הדגמים העיטוריים הרצויים בצבע (sinopia) על גבי השכבה השלישית, אשר שימשה בסיס לעבודתם. בין היתר נעשה שימוש בצבעים אדום, צהוב, ירוק ושחור. זוהי העדות היחידה, עד כה, לשימוש בהתוויה צבעונית כהכנה ליצירת פסיפס.
עוד הפתעה היא עקבות רבות של כפות רגליים וסנדלים, במידות 44-34, של בוני הפסיפס, שנמצאו טבועות בשכבה הרביעית של הפסיפס – אף זאת תופעה יחידה מסוגה. בנוסף, בתערוכה מוצגים קטעים מציורי קיר (פרסקאות), שפארו את קירות הווילה בלוד ואשר התגלו במהלך חשיפת הרצפה. בפרסקאות נעשה שימוש בצבעים שחור, ירוק, אדום, לבן, צהוב, וורוד. דגם של אחת מספינות הסוחר המתוארות בפסיפס, אשר נבנה במיוחד לצורך התערוכה, יוצג לראשונה. את התערוכה "הפסיפס מלוד" במוזיאון הימי הלאומי חיפה אוצר ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ. כתובת המוזיאון: דרך אלנבי 198, חיפה, טלפון: 04-8536622, אתר אינטנרט |