תפריט עמוד
  
חובבי הדימויים והמטאפורות אולי יכנו את האירוע שמתרחש באזור העיר ויסוקו (Visoko), השוכנת כשלושים קילומטרים מצפון־מערב לסרייבו שברפובליקה של בוסניה והרצגובינה, "מלחמה של ממש". קל להשתמש בדימויים מהסוג הזה בארץ ההררית והמשוסעת הזאת, שרק לפני כעשר שנים החליטו תושביה לשים קץ לפעולות האיבה שהתחוללו בה. ואם עוסקים בהשוואות, גם כאן, כמו במלחמה ההיא, שני הצדדים הנצים קנאים לעמדתם ונחושים ללכת עד הסוף, וגם הפעם הקהילייה הבינלאומית מעורבת בסכסוך עד צווארה.

הסיפור התחיל ב-2005, כשאזרח בוסני־אמריקאי, ארכיאולוג חובב בשם סמיר אוסמנג'יץ' שחי בארצות הברית, טען כי חשף ליד העיר ויסוקו פירמידה ענקית. אירופה, כידוע, אינה מבורכת בפירמידות, והאפשרות שגם בה יש פירמידה גדולה עוררה התרגשות עצומה בקרב הציבור ובקרב התקשורת המקומית והעולמית כאחת. אוסמנג'יץ', המכונה אינדיאנה ג'ונס הבוסני, מצא תימוכין לטענתו בארבעת המדרונות המשתפלים ממרכז הגבעה השטוח ובכמה וכמה ממצאים שנחשפו לדבריו במקום, בהם בלוקי אבן מסותתים, שורה של מנהרות תת־קרקעיות, ואפילו מה שנראה כפתח מרוצף המוביל אל פנים הפירמידה.

הכינוי שהעניק המגלה הבוסני לפירמידה היה "פירמידת השמש הבוסנית" (על שום דמיונה, לדבריו, לפירמידת השמש בטאוטיווקאן שבמקסיקו). לטענתו, הפירמידה הזאת היא חלק ממערך של פירמידות נוספות המצויות במקום, שאותן הוא מכנה "פירמידת הירח הבוסנית", "פירמידת הדרקון" ו"פירמידת האהבה". בתחילת 2006 הקים אוסמנג'יץ' קרן מיוחדת לגיוס כספים לפרויקט מכל העולם, "הפארק הארכיאולוגי — פירמידת השמש הבוסנית" שמה, ובאמצעותה הוא מממן את מבצע החפירות הגדול במקום.


המכון הארכיאולוגי מתנגד

בשטח עצמו, צריך לומר, כל מה שרואים הוא גבעה מיוערת בחלקה, שאמנם מזכירה בצורתה פירמידה, אבל גם דומה לכל גבעה טבעית אחרת. וזה בדיוק מה שאומרים עליה חברי קבוצה הולכת וגדלה של ארכיאולוגים, הטוענים כי במקרה הטוב פירמידת השמש היא בדיחה גרועה המצויה רק בראשו של אוסמנג'יץ'. המגזין "Archaeology", היוצא לאור מטעמו של המכון הארכיאולוגי האמריקאי, מפרסם בחודשים האחרונים מאמרים נוקבים נגד התגלית כביכול.

עורך המגזין, ארכיאולוג אמריקאי ששמו מרק רוס, טורח 

אתר החפירה בוויסוקו. ארכיאולוגים טוענים שאין שום ממצא שמאושש את תיאוריית הפירמידה | צילום באדיבות הפארק הארכיאולוגי – פירמידת השמש הבוסנית

כמעט מדי חודש לכתוב מאמרי ביקורת ומנפץ בהם, אחת לאחת, את טענותיו של אוסמנג'יץ' באשר לתגלית. דוגמה אחת היא נושא הגיל. אוסמנג'יץ' טוען כי מדובר בפירמידה שגילה מוערך ב־14 אלף שנה. נגד טיעון זה מביא רוס ציטוט מדבריו של מומחה אמריקאי לפרהיסטוריה ששמו קורטיס ראנלס, שמסביר כי באזור הבלקן כולו היתה אז תקופת הקרח האחרונה בעיצומה.

במקום הזה, לדבריו, שרר אקלים קר מאוד ויבש, ורכסים רבים היו מכוסים בקרחונים. עקב מזג האוויר הקשה נאלצו תושבי האזור, שהיו ציידים ולקטים, לעזוב את השטחים הפתוחים ולהתגורר במערות. בתנאים כאלה ועם כלים פרימיטיביים – האופייניים לתקופה המכונה "האפי־פליאוליתית" – קשה, על פי ראנלס, לבנות פירמידות.

רוס גם מדגיש שאין כל ממצאים שמאוששים את התגלית, החל בציוד בנייה וכלה בשרידי יישוב מהתקופה ההיא. גם הגיאולוגים המשתתפים כביכול בחפירה אינם מוכרים ממש בקהילייה. יתרה מזאת, כותב רוס, הרקע המדעי של אוסמנג'יץ' עצמו מוטל בספק. בפרסומים השונים טוען אינדיאנה ג'ונס הסרבי שהוא חקר במשך 15 שנים את הפירמידות באמריקה הדרומית. הרעיונות שהוא מביע במחקריו בנוגע לתרבות בני המאיה והתפתחות התרבות האנושית, רומז רוס, משונים, בלשון המעטה. כך למשל בספר שפרסם לא מכבר טוען אוסמנג'יץ' כי השמש שלנו היא מקור כל המידע בתבל, וכי בני המאיה היו השענים של היקום ותפקידם היה להתאים את הקצב של האדמה לוויברציות של השמש… ובכלל, על פי החוקר הסרבי, בני המאיה ויורשיהם הם שארים של בני יבשת אטלנטיס, וכולם צאצאים רחוקים של חייזרים שהגיעו מקבוצת כוכבים רחוקה.

ובכל זאת, הסיפור אינו פשוט כל כך. אוסמנג'יץ' עצמו אינו מתרשם מהביקורת. באתר האינטרנט של הפרויקט הוא ממשיך לגייס חופרים ולדווח על התקדמות החפירה. לדידו, בוני הפירמידות בבוסניה אכן קשורים לגזע עתיק ומפואר שעסק בפולחן השמש, והגילויים המרגשים לדעתו באזור ויסוקו הם רק הראשונים בשרשרת. הפרויקט, כך נראה, זוכה גם לתמיכה רבה בקרב הפקידות הסרבית הגבוהה. הדבר אינו מפתיע, מאחר שעל פי התסריט של אוסמנג'יץ', ייתכן שהעם הסרבי הוא צאצא לאותו גזע קדום ובעל מורשת מפוארת.


מאונסק"ו באים לראות

ההתפתחות האחרונה בנושא היא דברים שהשמיע המנהל הכללי של אונסק"ו, קושירו מצואורה, בריאיון לסוכנות רויטרס ביוני האחרון. מצואורה אמר כי בכוונתו לשלוח משלחת ארכיאולוגית של הארגון שתבדוק את פרשת הפירמידה. בתגובה התארגנה קבוצה בינלאומית של 12 ארכיאולוגים ושלחה למצואורה מכתב מחאה ארוך ומפורט, ובו הם כותבים, בין היתר, שטענות הפירמידה של מר אוסמנג'יץ' והפעילויות שלו גורמות לנזק רב למורשת הארכיאולוגית, התרבותית וההיסטורית העשירה של אזור ויסוקו, שאסור לתת יד לכך שביקורה של משלחת אונסק"ו באזור יוצג על ידי מר אוסמנג'יץ' כתמיכה בטענותיו הפסאודו מדעיות… שבוסניה והרצגובינה יצאה מהמלחמה ב־1995 ללא כמה משכיות החמדה התרבותיות וההיסטוריות החשובות ביותר שלה, ושזה יהיה לא אחראי לתת לארכיאולוגיה שאינה אמיתית להשמיד את מה שנותר.

אני פונה לאוסמנג'יץ' בדואר האלקטרוני ומבקש את תגובתו. הוא מודה על ההתעניינות ומספר לי כי נשיא בוסניה בכבודו ובעצמו ביקר ביוני באתר החפירות, התרשם מאוד, והוא שפנה לאונסק"ו והציע לשלוח למקום משלחת בינלאומית שתסייע להעריך את התוצאות. נכון שיש כמה ארכיאולוגים שמתנגדים לחפירה, הוא כותב לי, אבל זאת בעיקר בשל המשמעויות המרחיקות לכת של התגלית ובשל האפשרות שבעקבותיה יהיה צורך לכתוב מחדש חלק מההיסטוריה המדעית.

במועד כתיבת שורות אלה הסכסוך מסביב לגבעה עודו בשיאו. הגיאולוגים המקצועיים ממשיכים להתייחס לסיפור בביטול, ואוסמנג'יץ' ממשיך לחפור.

בדיקות ארכיאולוגיות מקיפות במקום בהמשך הוכיחו שהאתר הוא טבעי ואינו מעשה ידי אדם (המערכת).


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מבוסניה והרצגובינה

טיול ג'יפים בסרביה ובבוסניה: אירופה שלא הכרתם
טיול ג'יפים בסרביה ובבוסניה: אירופה שלא הכרתם

מעט מאוד מדינות באירופה מציעות חווית טיול אותנטית, עם נופים פראיים וכפרים שלא השתנו כבר עשרות שנים. שתי מדינות שעדיין מעניקות את החוויה הזו הן סרביה ובוסניה שבבלקן, שהטיול בשתיהן מציע נופים מגוונים ומרהיבים ומפגש תרבותי מרתק. הזמנה ...

טיול בסרייבו: העיר שלא שוכחת את העבר
טיול בסרייבו: העיר שלא שוכחת את העבר

סיפורה המורכב ועברה הטראומטי של סרייבו, בירת בוסניה והרצגובינה, ניכרים בכל קרן רחוב, מבנה דת, שיכון או דוכן בשוק המקומי. יואב אלעד משרטט קווים לדמותה של עיר בלקנית חשופת קרביים, שלא מתעלמת מהעבר

בוסניה והרצגובינה: הפתעה בבלקן
בוסניה והרצגובינה: הפתעה בבלקן

בשונה מקרואטיה, השכנה הפופולרית והמתוירת מאוד, בוסניה והרצגובינה רק עכשיו מתחילה לעלות על מפת התיירות. מי שיבקר בה יגלה ערים היסטוריות, שמורות טבע הרריות, אתרי סקי מצוינים ורצועת חוף קטנה ויפה. הזמנה לטיול