תפריט עמוד

הערים הכי מוזיקליות בארצות הברית

ארצות הברית היא גן עדן לחובבי המוזיקה. ממוזיקה קלאסית, דרך ג'אז ועד רוק אלטרנטיבי, בארצות הברית יש מקום לכל הסגנונות. בחרנו שבע ערים בהן יש סצנה מוזיקלית חמה במיוחד

ניו אורלינס – בירת הג'אז
ניו אורלינס היא ללא ספק, העיר הכי מוזיקלית בארצות הברית. כאן נולד הג'אז, האהוב כל כך על האמריקאים (ולא רק עליהם), וכאן יש גם סצנה שוקקת של בלוז, רגאיי, היפ הופ ואפילו הבי מטאל. ההיסטוריונים של המוזיקה טוענים שהג'אז בניו אורלינס נוצר כתוצאה מכור ההיתוך של התרבויות שהיה בעיר בתחילת המאה העשרים – השחורה, הספרדית והצרפתית. יוצרים כלואי ארמסטרונג וקינג אוליבר הובילו את סצנת הג'אז בעיר, והמוזיקה הפכה להיות חלק מחיי היום יום בעיר.

רחוב בורבון בניו אורלינס. מרכז הסצינה | צילום: אייסטוק

מוזיקת הג'אז התנגנה בכל זמן ובכל מקום, אפילו בלוויות. גם היום רחובות העיר מלאים בנגני ג'אז והמוזיקה נשמעת גם משפע הברים והמועדונים, במה שעשוי להיראות למבקרים כמסיבה בלתי פוסקת. רחוב בורבון שברובע הצרפתי הוא הרחוב התוסס ביותר, אבל גם באזורים הפחות מתויירים של העיר אפשר ליהנות ממוזיקה טובה. מדי שנה מתקיים בעיר פסטיבל הג'אז והמורשת, שנחשב לאחד מהחשובים בעולם. הפסטיבל מארח בשנים האחרונות, לצד גדולי הג'אזיסטים, גם הרבה אמני רוק ופופ שמשתייכים לזרם המרכזי.


נגני רחוב בניו אורלינס. מוזיקת הג'אז מתנגנת בכל מקום ובכל זמן

ניו יורק – מוזיקה ללא הפסקה
קשה להתחרות בהיצע התרבותי הרחב של ניו יורק. ניו יורק היא העיר הנכונה להיות בה בכל הנוגע לתרבות ולאמנות (ולא רק להם), בין אם מדובר באמנות פלסטית, מחול או מוזיקה. המגוון המוזיקלי שהעיר מציעה הוא עצום. אפשר ללכת בכל ערב לבילוי מוזיקלי אחר, מקונצרט משובח של מוזיקה קלאסית במרכז לינקולן, דרך מועדון של מוזיקה לטינית או מופע ג'אז בבר אפלולי ועד למועדונים שמציעים הופעות של רוק אלטרנטיבי. ולא שכחנו גם את מוזיקת העולם, שזוכה להצלחה רבה בעיר קוסמופוליטית ורבת מהגרים כניו יורק. ניו יורק מושכת את השמות הגדולים של עולם המוזיקה, שחיים ויוצרים בה או מגיעים להופיע בה, ובמקביל יש בה המון פעילות מוזיקלית של יוצרים חדשניים שלא מוכרים מעבר לגבולות העיר.

קרנגי הול במנהטן. אחד מאולמות הקונצרטים הגדולים והטובים בעולם

חובבי המוזיקה הקלאסית ייהנו מקונצרטים בקרנגי הול, אחד מאולמות הקונצרטים הגדולים והטובים בעולם; במרכז לינקולן, שבאולמותיו המרשימים מתקיימים קונצרטים לצד מופעי אופרה, בלט וג'אז; ובבית האופרה מטרופולין, שנחשב לאחד מהמובילים בעולם. לחובבי הג'אז אסור להחמיץ הופעה במועדון ה-Blue Note האגדי שבגריניץ' ווילאג', שמאז פתיחתו ב-1981 אירח את גדולי הג'אזיסטים בעולם, בהם צ'יק קוריאה, דיזי גילספי, אוסקר פיטרסון, פט מת'יני ועוד. לצד הופעות של השמות הגדולים מתקיימות במקום גם הופעות של אמני ג'אז צעירים ומבטיחים. באזור הווסט ווילאג' ובניו יורק בכלל יש עוד מועדוני ג'אז רבים, חלקם אינטימיים יותר, כמו small’s, ו-village vanguard. רוק אלטרנטיבי הוא מומחיות נוספת של העיר. Arlene's Grocery הוא בר-מועדון שנחשב לאחד המובילים בתחום, עם הופעות של להקות אנונימיות ואווירה פרועה. ה-Knitting Factory בברוקלין הוא קומפלקס גדול שמארח מופעים ניסיוניים לצד סיבובי הופעות גדולים ואמנים שנחשבים למיין סטרים. לצד הופעות באולמות ובמועדונים, יש בעיר היצע מרשים של פסטיבלי מוזיקה לאורך כל השנה, מפסטיבלי ג'אז, דרך פסטיבלי רוק ופסטיבלים של מוזיקה אירית ועד לקונצרטים הפתוחים שמתקיימים בקיץ בסנטרל פארק.

נאשוויל – הבית של הקאנטרי
אם ניו אורלינס היא בירת הג'אז, נאשוויל היא בירת הקאנטרי, המוזיקה הכי הכי אמריקאית שיש. בעוד שבערים אחרות יש סצנה שוקקת של מועדוני אינדי רוק וברים אפלוליים שמנגנים בהם ג'אז, בנאשוויל עושים ושומעים קאנטרי בכל מקום. לכאן מגיעים זמרי הקאנטרי שרוצים לפרוץ, ואפשר לשמוע אותם מנגנים בכל מקום – במועדונים, בברים, ואפילו בפיצרייה עלומת שם או בפינת הרחוב. המקום החם ביותר להופעות הוא Bluebird Café, שמארח הופעות אקוסטיות של אמנים יוצרים, מה שמכונה סינגר סונגרייטרס. המקום, שיש בו רק 100 מקומות ישיבה, מאפשר הופעות אינטימיות של זמרים וזמרות, מוכרים יותר ופחות, שמלווים את עצמם בגיטרה, ומנגנים קאנטרי, רוק, פופ או להיטים של מוזיקת גוספל.

להקת פולק במועדון לילה בנשוויל | צילום: מייקל ווסטהוף

שיקגו – לולפאלוזה וחברים
שיקגו עוברת בשנים האחרונות פריחה תרבותית ואמנותית, והדבר ניכר גם בסצנת המוזיקה התוססת שבה. אבל הסצנה המוזיקלית חיה וקיימת בשיקגו מאז שנות העשרים של המאה הקודמת, אז עובדים שחורים ממדינות הדרום היגרו למדינות התעשייתיות שבצפון, ובהן אילינוי, הביאו איתם את הג'אז והבלוז, ויצרו סגנון מקומי חדש. עם השנים העיר הפכה לביתם של מוזיקאים רבים, ממוזיקאי ג'אז ובלוז כמו מאדי ווטרס ונט קינג קול, דרך אמני היפ הופ כמו קניה ווסט ועד לאמני אינדי רוק ופולק רוק עכשוויים כמו וילקו, פרנק בלק והפליימינג ליפס. שיקגו היא גם המולדת של מוזיקת ההאוס. הפריחה המוזיקלית הזו באה לידי ביטוי גם בשובו של פסטיבל הרוק המצליח לולפאלוזה שמתקיים בפארק גרנט בעיר. הפסטיבל המצליח החל את דרכו ב-1991, נעלם עם המילניום החדש וחזר בגדול ב-2005. הפסטיבל מושך מדי קיץ כ-200,000 איש שמגיעים לצפות בהופעות של אמני הרוק-פופ המצליחים בעולם לצד הופעות של מוזיקת אינדי איכותית. בנוסף ללולה פאלוזה מארחת העיר פסטיבלים נוספים כמו פסטיבל הבלוז של שיקגו שמתקיים מדי יוני ופסטיבל פיטצ'פורק שמתקיים בכל קיץ בפארק יוניון וכולל הופעות של הרכבי רוק אלטרנטיבי, היפ הופ ואלקטרוני.

הופעה בפסטיבל לולפאלוזה בשיקגו | צילום: Jack Edinger

לוס אנג'לס – עיר המועדונים
לצד היותה בירת תעשיית הקולנוע, לוס אנג'לס הולכת ותופסת מקום של כבוד גם בתעשיית המוזיקה. מכיוון שמדובר בלוס אנג'לס, אי אפשר ליהנות ממוזיקה ברחובות כמו בניו אורלינס, למשל, ועיקר ההתרחשות היא במועדונים, בין אם מדובר במועדוני ענק או במועדונים קטנים ואינטימיים בהוליווד. מועדון ה-Troubadour האגדי שבווסט הוליווד נפתח ב-1957 ואירח את בוב דילן, ג'וני מיטשל, ניל יאנג וטום וייטס בראשית הקריירה שלהם. המועדון אירח עוד שמות ענקיים במהלך השנים, וממשיך לעשות כך גם היום. שדרות סנסט שבהוליווד שופעות גם הם מועדוני הופעות, כמו The Roxy Theatre הוותיק שמציע מופעים אינטימיים של השמות הגדולים של עולם הרוק לצד הרכבים מקומיים אלטרנטיביים; Whisky A Go-Go שנפתח ב-1964 והשיק את הקריירה של הדלתות, וכיום מארח בעיקר הופעות מטאל ואינדי, ו-The Viper Room שהיה בבעלותו של ג'וני דפ והתפרסם בנסיבות לא רצויות, לאחר שב-1993 השחקן ריבר פניקס מצא את מותו ביציאה מהמועדון לאחר מנת יתר. המועדון מארח הופעות של מוזיקה אלטרנטיבית לצד הופעות של אמנים גדולים. הופעות גדולות באמת אפשר לראות ב-Hollywood Bowl אמפיתיאטרון שאירח אפילו את הביטלס, ב-1964. היום מתקיימות במקום הופעות רוק לצד קונצרטים של מוזיקה קלאסית ואופרה.

מועדון הופעות בשדרות סאנסט בלוס אנג'לס | צילום: אייסטוק

בוסטון – סצנה שוקקת
כיאה לעיר סטודנטיאלית, יש בבוסטון שפע של מועדונים וברים שמציעים הופעות חיות. כמו הכל בחיים, גם כאן צריך בעיקר מזל. אפשר ליפול על להקת סטודנטים משעממת שעושה קאוורים, ואפשר גם לשמוע כישרונות אמיתיים שעדיין לא התגלו. אזורי הבילוי שבהם יש סצנה מוזיקלית שוקקת במיוחד הם רחוב לאנסדאון (Lansdowne) הצמוד לפארק פנוויי, כיכר הרווארד (Harvard Square) ואזור קיימברידג', ואזור אלסטון (Allston) שבברים שלו מופיעות המון להקות אנונימיות בראשית דרכן. אחד ממועדוני המוזיקה הפופולאריים בעיר הוא ה-House Of Blues הוותיק שברחוב לאנסדאון, שכמעט בכל ערב מתקיימות בו הופעות. בתחילה היו במקום בעיקר הופעות של מוזיקה שחורה ומוזיקת בלוז, אבל היום מנגנות במקום להקות במגוון ז'אנרים, מפולק רוק ועד למטאל. מועדונים פופולאריים נוספים הם ה-Middle East שבקיימברידג', שבנוסף להופעות מציע גם מסעדה ובר, Paradise Rock Club שמציע רשימה מכובדת של הופעות רוק ואלטרנטיבי של אמנים בעלי שם עולמי, ומועדון הג'אז הוותיק Wally's Cafe.

אוסף מרשים של גיטרות בתצוגה בסיאטל. לא שוכחים את נירוונה

סיאטל – כבוד לגראנג'
חלפו הרבה שנים מאז שסיאטל היתה הדבר הכי חם בעולם המוזיקה. בתחילת שנות התשעים היו רחובות סיאטל מלאים בנערים עם חולצות פלנל משובצות וגיטרות, ולהקות גראנג' צצו כפטריות אחרי הגשם. הלהקה הכי מפורסמת שיצאה מהעיר היא נירוונה, אבל גם פרל ג'אם, אליס אין צ'יינס וסאונד גארדן הגיעו מכאן. היום אפשר בעיקר להיזכר בנוסטלגיה בעבר הסוער של העיר, אבל אי אפשר שלא להכניס אותה לרשימה כזו בשל תרומתה האדירה למוזיקה העולמית. תיירי המוזיקה שמבקרים בעיר נאלצים להסתפק בהצצה מבחוץ על ביתו האחרון של קורט קוביין או לבקר בקברו של ג'ימי הנדריקס שנמצא ממש מחוץ לעיר. ובכל זאת, אפשר עדיין ליהנות מהופעות חיות בסיאטל. הפאב High Dive מארח הופעות רוק, ויש גם לא מעט מועדוני הופעות, כמו The Crocodile בו מנגנות בעיקר להקות צעירות ואנונימיות, ו-Tractor Tavern שמתקיימות בו הופעות של להקות מקומיות מכל הז'אנרים.

מוקד משיכה נוסף עבור חובבי המוזיקה הוא ה- Experience Music Project, תצוגה ענקית בנושאי מוזיקה פופולרית אמריקאית, מרוק ועד היפ הופ. בבניין שתוכנן על ידי הארכיטקט הנודע פרנק גרי, מוצגות תערוכות אינטראקטיביות מרתקות, אחת מהן מוקדשת לנירוונה ואחרת לג'ימי הנדריקס, גם הוא בן העיר. יש גם אוסף מרשים של גיטרות.

לקריאה נוספת:

פסטיבלי הרוק והג'אז הטובים בעולם
פסטיבלי הרוק והג'אז הטובים בעולם
לאורך כל השנה מתקיימים ברחבי העולם פסטיבלי רוק וג'אז חשובים, וחובבי מוזיקה רבים בוחרים את יעד החופשה שלהם בהתאם. הנה כמה מהפסטיבלים החשובים בעולם

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...