תפריט עמוד

הערים הכי ידידותיות להולכי רגל

אחת הפעילויות הכי אהובות בטיול בחו"ל היא טיול עירוני, כזה שמשלב את כל הטוב שיש לעיר להציע - ארכיטקטורה, היסטוריה, בתי קפה, חנויות מיוחדות, מסעדות ופארקים. הנה כמה ערים בעולם שנעים במיוחד ללכת בהן

ביום יום שלנו אנחנו תלויים מאוד במכונית בשביל להגיע ממקום למקום, אבל אחד התענוגות שאנחנו מגלים בחופשות הוא ההליכה – כמה כיף ללכת ממקום למקום, להכיר את העיר דרך הרגליים, לשים לב לכל הפרטים הקטנים שביום יום אנחנו נוטים לפספס, להיכנס לחנות מעניינת שלא היינו מבחינים בה מחלון המכונית… אפילו בתחושת הרגליים הכואבות בסיומו של יום הליכה ארוך בטיול יש משהו מענג.

לקריאה נוספת:

יש ערים שהן יותר מזמינות מאחרות להליכה ברגל, כאלה שההליכה בהן מהנה במיוחד. אתר ההשקעות Insider Money ערך רשימה של 30 הערים הכי ידידותיות לעולם להולכי רגל. מה הופך עיר לידידותית להולכי רגל, לפי האתר?  אחד הפרמטרים המרכזיים הוא מרחק ההליכה בין האטרקציות המרכזיות – ככל שההליכה בין מוקדי העניין המרכזיים בעיר קצרה יותר, כך העיר נחשבת ידידותית יותר להולכי רגל. פרמטרים נוספים הם ניקיון ואיכות האוויר – חווית ההליכה הופכת לנעימה הרבה פחות כשנושמים פיח. באופן לא מפתיע, בראש הרשימה מככבות ערים אירופיות, למרביתן יש מרכז ימי ביניימי שמזמין לשוטטות רגלית. רק זכרו להצטייד בנעליים נוחות – ערים עתיקות הן נפלאות להליכה רגלית, אלא אם תבחרו ללכת בנעלי עקב.

אדינבורו - חגיגה להולכי רגל

מתוך הרשימה של Insider Money, אנחנו מציגים בפניכם את עשר הערים הכי ידידותיות להולכי רגל וכל הסיבות שהופכות אותן לכאלה:

1. פירנצה

פירנצה נחשבת לעיר הכי ידידותית בעולם להולכי רגל, ואפשר להבין מדוע. קודם כל פירנצה היא עיר יפהפייה, שבכל פינה אליה תלכו  תמצאו שכיות חמדה: גשרים, כיכרות, קתדרלות, רבים מהם מעוצבים בסגנון הרנסאנס. בין כל אלה תוכלו ללכת ברגל – מרבית האטרקציות במרכזיות בעיר נמצאות במרחק הליכה קצרה זו מזו ובהן גלריית האופיצי, גשר וקיו, פיאצה דלה סיגניורה, פיאצה דל דואמו, קתדרלת מריה דל פיורה. אם זה לא מספיק, פירנצה היא עיר נקיה ומטופחת שנעים לטייל בה, ואם תחושו שאתם זקוקים לאנרגיה להמשך ההליכה, תמצאו בעיר לא מעט גלידריות, פיצריות ומסעדות משובחות להתמלא בהן באנרגיה להמשך ההליכה.

בכל פינה אליה תלכו בפירנצה תמצאו שכיות חמדה | צילום: Alex_Mastro, שאטרסטוק

בכל פינה אליה תלכו בפירנצה תמצאו שכיות חמדה | צילום: Alex_Mastro, שאטרסטוק

2. ריגה

כמו ערים ימי ביניימיות רבות, גם ריגה בירת לטביה, ששוכנת לשפת הים הבלטי היא עיר נהדרת להולכי רגל. יש בה מבוך של סמטאות צרות שהדרך הטובה ביותר לגלות היא ברגל, ולמעשה, כניסת מכוניות לעיר העתיקה אסורה, כך שלא תהיה לכם ברירה אלא להשתמש ברגליים (ולא תתחרטו על זה). הסיור בעיר העתיקה, בה מבנים בשלל צבעים בסגנונות הרומנסקי, הגותי והבארוק, אשר חלקם הוסבו למסעדות וחנויות מיוחדות הוא חגיגה לחובבי ארכיטקטורה. האתרים המרכזיים, ובהם כנסיית סנט פטר,  הקתדרלה, המוזיאון הלטבי לאמנות, בית הראשים השחורים, בית האופרה, השוק המרכזי נמצאים במרחק הליכה זה מזה. ריגה היא עיר ירוקה עם הרבה פארקים ויערות בהם תוכלו ליהנות מהליכה רגועה, ויש בה שכונות נוספות שמתאימות במיוחד להולכי רגל, כמו רובע קלנצ'ימה, רובע היסטורי מהמאה ה-19 עם בתי עץ משופצים, ובהם גלריות, מסעדות וסדנאות.

הרחובות הרומנטיים של ריגה מתאימים לטיול רגלי | צילום: Ioana Catalina E

הרחובות הרומנטיים של ריגה מתאימים לטיול רגלי | צילום: Ioana Catalina E

3. המבורג

המבורג מציעה משהו אחר מקודמותיה. זוהי עיר נמל תוססת, השנייה בגודלה בגרמניה, עם הנמל השלישי בגודלו באירופה.  למרות גודלה, המרכז של המבורג קטן יחסית והאטרקציות ואתרי תרבות שלה ממוקמים במרחק הליכה זה מזה. אלה כוללות את בית העירייה הנאו רנסאנסי המרהיב הממוקם בלב העיר העתיקה, את ארץ הפלאות המיניאטורית (Miniature Wonderland) – פארק המיניאטורות הגדול בעולם, את אולם הפילהרמונית המרשים, את כנסיית מיכאל הקדוש הבארוקית, את המוזיאון הימי ועוד.  גם התחבורה הציבורית בהמבורג מצוינת, מה שאומר שתוכלו להסתדר בה היטב ללא רכב ולהגיע לנקודות המוצא והסיום של היום בקלות. בעיר יש כמה טיילות ופארקים שמזמינים להליכה נינוחה, כמו טיילת אלבה שעוברת ליד הנהר הנושא את את אותו שם. באתר לשכת התיירות תמצאו עוד מסלולי הליכה, ובהם מסלול אמנות שעובר בין מוזיאונים וגלריות, מסלול בעיר העתיקה, מסלול מוזיקלי ועוד

המבורג גדושה בפארקים בהם תוכלו לטייל ולנוח | צילום: Lina Zavgorodnia, שאטרסטוק

המבורג גדושה בפארקים בהם תוכלו לטייל ולנוח | צילום: Lina Zavgorodnia, שאטרסטוק

4. פורטו

פורטו הרומנטית ומלאת האווירה ששוכנת לגדות נהר דואורו בפורטוגל מציעה שילוב מנצח של אתרים מרתקים וסמטאות צרות ומלאות קסם. כשתלכו בסמטאות האלה תגלו הרבה הפתעות נעימות – אמנות רחוב, ברי יין וחנויות מיוחדות, ובהן אחת מחנויות הספרים היפות בעולם – Livraria Lello. למעשה, מרבית מהאטרקציות של פורטו פזורות במרכז העתיק – בשכונת סה () הסובבת את הקתדרלה ובשכונת קורדואריה ומשך ההליכה ביניהן לא עולה על 20-15 דקות. בנוסף, יש בפורטו אזורים אליהם אסורה כניסת מכוניות, מה שהופך את הטיול הרגלי בה ליותר נעים ובטוח. עם זאת, קחו בחשבון שפורטו בנויה על גבעות והיא מאוד תלולה, ומי שסיבולת הלב-ריאה שלו לא מצטיינת עשוי למצוא את עצמו מתנשף לעתים קרובות. מלבד זאת פורטו היא עיר מטופחת ונקייה, עם פארקים יפים ומתוחזקים היטב, ואוויר טוב שמושפע מהים.

הרחובות של פורטו מלאים בהפתעות נעימות | צילום: AlexeMarcel, שאטרסטוק

הרחובות של פורטו מלאים בהפתעות נעימות | צילום: AlexeMarcel, שאטרסטוק

5. מדריד

בירת ספרד היא אמנם עיר גדולה, אבל רבות מהאטרקציות שלה מרוכזות במרכז הלא גדול. כמה מהאטרקציות המובילות במדריד נמצאות במרחק הליכה זו מזו, ובהן הארמון המלכותי, פוארטה דל סול, פלאזה מאיור, פארק רטירו וכמה מהמוזיאונים החשובים בעיר, כמו מוזיאון הפראדו ומוזיאון תיסן בורנמיסה. מלבד זאת מדריד היא עיר מאוד נוחה להתמצאות ולניווט, עם תשתיות נוחות כמו מדרכות ומעברים בטוחים להולכי רגל, וגם התחבורה הציבורית בה מצוינת ומאפשרת להגיע לאזורים מרוחקים יותר של העיר (ולהמשיך לגלות אותם ברגל).

פוארטה דל סול במדריד. מכאן תגיעו בהליכה קצרה למרבית האטרקציות המרכזיות בעיר | צילום: Songquan Deng

פוארטה דל סול במדריד. מכאן תגיעו בהליכה קצרה למרבית האטרקציות המרכזיות בעיר | צילום: Songquan Deng

6. אדינבורו

אדינבורו בירת סקוטלנד היא כנראה אחת הערים המקסימות בעולם, הודות לשילוב שקשה לעמוד בפניו של ישן וחדש, ורחובותיה הציוריים הופכים אותה למושלמת לשיטוט רגלי. טירות וארמונות, סמטאות ימי בינימיות צרות, מפותלות ומרוצפות אבן, רחובות ג'ורג'יאניים אלגנטיים, כיכרות מקסימות, גנים מטופחים, פאבים מלאי אווירה, חצרות פנימיות, חנויות ספרים מלאות קסם, אמני רחוב ונגני חמת חלילים – בכל פינה תחכה לכם הפתעה נעימה. כדי ליהנות מהמיטב של העיר תוכלו ללכת לאורך הרויאל מייל – מסלול שאורכו קצת יותר ממייל אחד, שנמתח בין טירת אדינבורו לארמון הולירוד ומשובץ בפאבים, מוזיאונים קטנים וחנויות מיוחדות ואם זה לא מספיק, הוא גם משקיף לים. יש בעיר עוד הרבה מסלולי הליכה נהדרים – ובהם סיורי נושא, למשל, בעקבות ההיסטוריה האפלה של העיר או בעקבות הארי פוטר. הגבעות הירוקות שמסביב לעיר מזמינות גם הן לטיולים בטבע.

הליכה באחד הרחובות הציוריים שמתפתלים מהרויאל מייל. הפתעה בכל פינה | צילום: Albert Pego, שאטרסטוק

הליכה באחד הרחובות הציוריים שמתפתלים מהרויאל מייל. הפתעה בכל פינה | צילום: Albert Pego, שאטרסטוק

7. טאלין

בירת אסטוניה היא עיר מושלמת להולכי רגל, הודות לממדיה הצנועים ולארכיטקטורה הימי ביניינמית. המרכז העתיק של טאלין (אשר הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו) קומפקטי ומרבית המלונות, המוזיאונים והאתרים המרכזיים  נמצאים במרחק הליכה קצרה זה מזה. שכונות מרתקות נוספות שלכל אחת מהן אופי ייחודי נמצאות במרחק הליכה. לא רק העיר העתיקה מזמינה לטיול – טאלין שוכנת לשפת הים הבלטי ויש בה טיילות ארוכות שנמתחות לאורך הים והרבה יערות ופארקים ירוקים. למעשה, רבע משטחה של העיר מורכב משטחים ירוקים. כל הטבע הזה הופך את האוויר בעיר לנקי  – איכות האוויר בטאלין ובאסטוניה בכלל היא מהטובות בעולם.

העיר העתיקה והקומפקטית של טאלין טובלת בירוק ומשקיפה לים

העיר העתיקה והקומפקטית של טאלין טובלת בירוק ומשקיפה לים

8. סטוקהולם

סטוקהולם היא לא רק אחת הערים היפות והנעימות בעולם. העיר, שבנויה על  14 איים, ידידותית להפליא להולכי רגל. העיר העתיקה והרומנטית של סטוקהולם, גמלה סטאן, מיועדת ברובה להולכי רגל בלבד, ללא מכוניות, מה שהופך את השיטוט במבוך הסמטאות הצרות לבטוח. גם האתרים לא רחוקים מדי זה מזה, מה שהפוך את ההליכה לנעימה. מלבד זאת, יש בסטוקהולם המון פארקים ירוקים שכיף לטייל בהם ולנוח בהם  אחרי ההליכה. Djurgarden הוא פארק מקסים וידידותי להולכי רגל שיש לו אי משלו במרכז העיר. בשונה מערים עתיקות אחרות, סטוקהולם היא עיר שטוחה כך שגם הליכה ארוכה לא תותיר אתכם מתנשמים ומתנשפים. זאת ועוד, בסטוקהולם יש תחבורה ציבורית מצוינת כך שיש פחות כלי רכב על הכביש. בזכות העובדה הזו, ביחד עם הפארקים הרבים בעיר, האוויר בסטוקהולם נקי מה שהופך את חווית הטיול למהנה יותר.

מטיילים בגמלה סטאן, העיר העתיקה והורמנטית של סטוקהולם | צילום: Goran Vrhovac, שאטרסטוק

מטיילים בגמלה סטאן, העיר העתיקה והורמנטית של סטוקהולם | צילום: Goran Vrhovac, שאטרסטוק

9. סידני

העיר הלא אירופית הראשונה ברשימה היא סידני, מה שעשוי לעורר הרמת גבה אצל חלקכם, שכן אוסטרליה בדרך כלל מקושרת אצלנו עם המרחקים העצומים שיש לגמוא במכונית. אבל סידני היפה היא יוצאת דופן. על אף שמדובר בעיר גדולה, מרבית האטרקציות בה מרוכזות באזור קטן יחסית. 21 דקות יספיקו לכם כדי לראות את מרבית נקודות הציון החשובות של העיר, ובהן בית האופרה, גשר הארבור, הגנים הבוטניים המלכותיים והרוקס. בנוסף, בפרברי העיר יש מסלולי הליכה רבים בטבע, כמו מסלול ההליכה מחוף בונדי לחוף ברונטה ולחוף קוגי, מסלול ההליכה במפרץ ביילי, שביל קסקיידס (Cascades) באזור החוף הצפוני של העיר שעובר בין יערות ומפלים ועוד. קחו בחשבון שתנאי השטח של סידני מגוונים ולצד אזורים מישוריים יש בה אזורים תלולים שהליכה בהם מאתגרת, אבל הנופים הנפלאים שנשקפים מכל פינה מפצים על כך.

מסלול ההליכה מחוף בונדי לחוף ברונטה בסידני | צילום: Paul Harding 00, שאטרסטוק

מסלול ההליכה מחוף בונדי לחוף ברונטה בסידני | צילום: Paul Harding 00, שאטרסטוק

10. בוסטון

ארצות הברית בדרך כלל ידידותית למכוניות הרבה יותר מלהולכי רגל, אבל בוסטון היא אחת הדוגמאות הטובות לכך שגם מחוץ לניו יורק יש בארצות הברית ערים נהדרות להולכי רגל. למעשה, האטרקציה הכי גדולה בעיר היא מסלול הליכה – שביל החירות, שביל באורך ארבעה קילומטרים שעובר בין 16 אתרים היסטוריים בעיר ובהם בניינים ומבני ציבור, אנדרטאות, כנסיות, בתי קברות ועוד. מלבד  זאת, העיר ההיסטורית היפה גדושה בפארקים ירוקים שמזמינים להליכה נינוחה ובטיילות נעימות לאורך נהר צ'ארלס. בבוסטון יש כמה כמה שכונות שמזמינות לשיטוט בין בתים עתיקים, חנויות מיוחדות, מסעדות ועוד, ובהן ביקון היל האלגנטית' נורת' אנד – איטליה הקטנה של בוסטון ורחוב ניוברי (Newbury) בבק ביי, הגדוש בבתים אלגנטיים, חנויות אופנה ועתיקות, גלריות ומסעדות.

רחוב ניוברי בבוסטון | צילום: Marcio Jose Bastos Silva

רחוב ניוברי בבוסטון | צילום: Marcio Jose Bastos Silva

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. לגבי פירנצה המדורגת במקום הראשון אולי היא ידידותית להולכי רגל אבל אתם לא תראו שם עיר אתם תראו המוני תיירים. צפיפות איומה עד כדי שלא ניתן להתקדם ברחובות הראשיים תורים ארוכים לכל אטרקציה ומחירים מופקעים בבתי קפה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.