תפריט עמוד

הנס כריסטיאן אנדרסן – תחנות בחייו

הנס כריסטיאן אנדרסן הוא גיבור לאומי בדנמרק ומחברן של עשרות אגדות שילדי כל העולם מכירים היטב. על תמימות הילדות שקצת אבדה, על החן הדני שקצת נשכח ועל יופין של האגדות, שעדיין חיות איתנו

"זה רק נראה שאני מת"… כתב אנדרסן על פתק שהצמיד למרגלות מיטתו. הסופר שסבל מסיוטים, חלם פעמים רבות שהוא נקבר חי. הפתק נועד למנוע את הטעות האיומה. דמותו והמורשת שהותיר אחריו חיים ונושמים, וכמו האגדות שכתב הפך גם הוא לאגדה ולמיתוס.

מלבד סופר ילדים נפלא היה אנדרסן, גיבורה הלאומי של דנמרק, גם עיתונאי ומבקר נלהב לתחום המדע, אמן מגזרות נייר, כתב מאמרים מרתקים על מסעות וטיולים בעולם, אקזיסטנציאליסט בנשמתו וגם…היפוכונדר ניאורוטי.

נדמה שאין תחום שלא היתה לו נגיעה או השפעה בחיינו התרבותיים. אנדרסן הושפע מחיי הרחוב של ילדותו, מתיאטרון הבובות ומהמסורות המקומיות בעיירה אודנסה בה גדל. באותה עת מנתה העיירה 6,000 איש היו לה שני עיתונים, כמה בתי ספר ואוכלוסייה שרובה עני מאוד. פרט מעניין מילדותו הוא העובדה שאחד מבתי הספר בהם למד בילדותו היה בית הספר היהודי.

אנדרסן, בן שוליית הסנדלר, התגלגל חסר כל בגיל 14 לקופנהגן והצליח להתקבל ללימודים בבית הספר המלכותי. למרות כיעורו, שפת הגוף הנשית והדלות שניכרה בו, קיבל מלגה ממלך דנמרק שמימנה טיול באירופה. שלושים מסעות ערך אנדרסן בימי חייו. יומני המסע שלו מרתקים לא פחות מ-168 האגדות שכתב. הוא ביקר בכל רחבי אירופה ולא חדל מסיוריו עד שנתיים לפני מותו בגיל שבעים. ספרי המסע שפרסם הצליחו כל כך, עד שפטרו אותו מדאגות כלכליות. כישרונו בכתיבה החל לבצבץ ורק בהיותו בן שלושים, בשנת 1835, פרסם אוסף אגדות ראשון שזכה להצלחה. ב-1944 תורגם ספרו "בן הסנדלר" לראשונה לעברית (הוצאת עם עובד). ספר זה מתאר בעצם את סיפור חייו וילדותו רבת התהפוכות והקשיים.

"סופר צריך לתאר את הצד המואר והצד החשוך של החיים, ויש בהם לא פחות אור מחושך" גרס אנדרסן. "ככל שסופר גדול יותר, רבה יכולתו לחשוף הכל, שכן אלו בדיוק הרגעים שמשפיעים על חיי בני האדם".

אנדרסן בברזיל
עד כמה הרחיקה השפעתו לכת נוכחתי באצטדיון ה"סמבודרומו" שבריו דה ז'נרו. ביום הולדתו ה-200 של אנדרסן ריו חגגה את מורשתו בהתלהבות האופיינית לה. בשבת שאחרי הקרנבל, במצעד המנצחות המסורתי צעדו גם כ-4,000 משתתפי בית הספר לסמבה הנקרא על שם בתו של מלך פורטוגל שגלה לברזיל "אימפרטריז ליאופולדינה". הנושא שבחרו היה אגדות אנדרסן ואין כמו הברזילאים לתרגם את המעשיות האלה לפנטזיה מרהיבה של צליל צבע ותנועה כשהם משלבים גם את יצירי דמיונו של סופר הילדים הברזילאי מונטרו לובטו בהצגה.

עשרות "ברווזונים מכוערים" שחומי עור ולבני נוצות צעדו לפני עגלות ענקיות, שהתגלגלו לאיטן לאורך המסלול. "אצבעוניות" מולטיות הציצו מתוך פרחים ענקיים, "חיילי בדיל" התנועעו כרובוטים מקסימים, "מלכות שלג" בשמלות לבנות וצחות הזיעו בחום הטרופי כשהן מרקדות בקצב הסמבה, "בת הים הקטנה"? עשרות בנות ים יפהפיות בשיער ארוך וגוף חשוף ישבו בין כוכבי ים ואצות ירקרקות ונפנפו לשלום בזנב הדג המנצנץ שלהן, מאות ילדים ומבוגרים צעדו מחופשים לחיות יער ולדמויות רבות מהאגדות ואפילו ה"בהאיינות" נשות בהאיה שלובשות שמלות לבנות ומסתחררות והן חלק חובה בכל מצעד, עטו צבעוניות ססגונית. זו היתה חוויה מרהיבה. להיות שם, לחזור לרגע לדמויות של הילדות, להיכנס אל עולם קסום. אגב בין שגרירי המדינות שנבחרו לייצג/לטפל בארצם בחגיגת אנדרסן נבחרו פלה, שחקן הכדורגל האגדי והמוזיקאי ג'ילברטו ג'יל.

אנדרסן בדנמרק
דנמרק מציעה כל השנה יופי צפוני קריר של נופים, היסטוריה, טירות ובתים מעניינים, תרבות חיים שונה. תוסיפו לזה את עולמו הקסום של הסופר הלאומי ויצפה לכם טיול מעולם האגדות.

יותר ממאתיים מגזרות נייר יפהפיות מעשי ידי אנדרסן, העתיקה בהן משנת 1822, שרובן נגזרו בזמן ששוחח או סיפר סיפורים, מוצגות ב-Royal Librery בקופנהגן, ובמוזיאון הנס כריסטיאן אנדרסן באודנסה.

בנוסף, מציעה קופנהגן למבקריה טיול מודרך באנגלית ברחובות העיר בעקבות אנדרסן, שהגיע לעיר בספטמבר 1819.

כדאי לנסוע אל האי פין, דרך כביש אגרה E20 העובר מעל מיצר סטורבלט (Storebaelt). זהו גשר שבחלקו הראשון המכוניות עוברות מעל והרכבת נוסעת במנהרה תת קרקעית, אחרי ספרוגאו כל כלי הרכב נוסעים בגשר נמוך. העיר אודנסה שבאי היא מקום הולדתו ומגוריו של הנס כריסטיאן אנדרסן.

ניתן לבקר בבית בו גדל ב-Hans Jensesns Straede 37-45. כיום משמש הבית כחלק ממוזיאון הנס כריסטיאן אנדרסן H.C. Aandersens Hus שבצמוד לו נמצא Tinderbox, מרכז הפעלה לילדים.

גם באודנסה פועל מוזיאון פתוח המשחזר את צורת החיים, מבנים, מנהגים, עיסוקים ותלבושות מתקופתו של אנדרסן.

גרינלנד: ארץ הקרח ה(בלתי) נגמר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מדנמרק

חשיפה כפולה 4: איי פארו – איך מכניסים שבוע ל-3 ימים
חשיפה כפולה 4: איי פארו – איך מכניסים שבוע ל-3 ימים

רפי הפתיע את אורית עם טיסה לטיול צילום, לכבוד יום הולדתה. במרחבי הטבע והמרחבים (האפרוריים) של איי פארו בצפון הרחוק מצא הזוג מזג אוויר קריר ונעים על אף הקיץ, ימים ארוכים, הרבה כבשים, תוכיי ים, סוסים, מפלים, צוקים ...

מסע מזחלות כלבים בגרינלנד
מסע מזחלות כלבים בגרינלנד

גם בקיץ גרינלנד אינה מוצפת במטיילים, ועל אחת כמה וכמה בחורף, כשהטמפרטורה צונחת עשרות מעלות מתחת לאפס. אבל דודו בן צור, שמכיר היטב את האזור הארקטי, הוביל קבוצה קטנה של מטיילים דווקא בחורף למסע יוצא דופן בצפון-מערב גרינלנד, ...

איי פארו – תוכיי ים, כבשים ומצוקים
איי פארו – תוכיי ים, כבשים ומצוקים

כבישים צרים וריקים ממכוניות מתפתלים לאורך קו החוף, מרחבים ירוקים, כפרים שנראים כאילו יצאו מספרי אגדות. איי פארו, קבוצת איים באוקיינוס האטלנטי בין נורווגיה לאיסלנד, הם יעד מושלם למי שמחפש מזג אוויר קריר גם באמצע הקיץ, שקט ושלווה ...