תפריט עמוד

מונדיאל 2014 בברזיל – נושמים כדורגל

גביע העולם בכדורגל (המונדיאל) בברזיל 2014 העמיד אתגר לא פשוט: המשחקים מתקיימים ב-12 ערים שונות, שפזורות בכל רחבי המדינה הענקית. הנה מה שחיכה לאוהדים ולמטיילים בכל אחת מערי המונדיאל הברזילאיות

כבר עברו ארבע שנים? את השאלה הזאת שואל כל אוהד כדורגל בעולם את משפחתו, חבריו, מכריו ובעצם את כל מי שהוא פוגש בימים אלה. אלו שמתעניינים במשחק הכדורגל מיד מבינים על מה מדובר, ואלו שלא – צפויים להבין במהלך החודש הקרוב…

העולם כולו ייעצר למשך חודש כדי לדבר, לראות ולהרגיש דבר אחד בלבד – טורניר גביע העולם בכדורגל, שאותו הישראלים מכירים בתור "מונדיאל". הטורניר הזה מתקיים כל ארבע שנים ביעד אחר – הטורניר הראשון התקיים באורגוואי בשנת 1930, ומאז ועד היום היו רק שתי הפסקות ברצף הזה, בשנים 1942 ו-1946 בשל מלחמת העולם השנייה.

גביע העולם בכדורגל הוא האירוע החשוב ביותר בעולם הכדורגל ואחד מהאירועים הנצפים ביותר בעולם. בגביע עצמו זכו לאורך השנים מספר מצומצם של נבחרות מובילות. ברזיל מחזיקה בשיא עם חמש זכיות, אחריה איטליה עם ארבע זכיות, מערב גרמניה עם שלוש (מהימים שבהם גרמניה היתה מחולקת בין מזרח למערב), ארגנטינה ואורגוואי כל אחת עם שתי זכיות וצרפת, אנגליה וספרד עם זכייה אחת כל אחת. אלופת העולם הנוכחית היא נבחרת ספרד, שזכתה בתואר בטורניר האחרון שהתקיים בדרום אפריקה בשנת 2010.

ב-2014 הטורניר נמשך חודש ימים – מ-12 ביוני עד 13 ביולי, והוא נערך בברזיל, שהיא כאמור שיאנית הזכיות בגביע, המדינה היחידה שהשתתפה בכל הטורנירים ללא הפסקה ומוגדרת בפי רבים כמדינת הכדורגל.

האיצטדיון בנטאל, אחת מ-12 הערים שמארחות את המונדיאל בברזיל

זו לא תהייה הפעם הראשונה בה אירחה ברזיל את הטורניר. הפעם הקודמת היתה בשנת 1950, בטורניר שהיה טראומתי עבור אוהדי הכדורגל בברזיל. טורניר זה התקיים אחרי הפסקה של 12 שנים בשל מלחמת העולם השנייה, ובסופו הגיעה הנבחרת המארחת לגמר, שבו הפסידה לאורגוואי וגרמה לשברון לב למיליוני אוהדיה.

הטורניר הנוכחי מורכב מ -32 נבחרות שונות, שישחקו במסגרת של שמונה בתים, שבסופה יישארו 16 נבחרות שישחקו ביניהן בשיטת הנוקאאוט – עד הגמר, שבו ישחקו שתי נבחרות על הזכות הגדולה להניף את גביע העולם בכדורגל.

ברזיל היא המדינה החמישית בגודלה בעולם, ולקיים במדינה כה גדולה טורניר מסוג זה היא משימה לא פשוטה למארגנים. המשחקים ישוחקו ב-12 ערים שונות ברחבי המדינה. גם לאוהדי הנבחרות השונות לא יהיו חיים קלים אם ירצו לעקוב אחרי נבחרתם. בניגוד לעבר, בטורניר בברזיל לא תהיה עיר קבועה לנבחרת מסוימת (או לבית מסוים), והנבחרות והאוהדים יצטרכו לעבור בין הערים השונות בכל משחק ומשחק.

אלו הן 12 ערי המונדיאל בברזיל, ומה אפשר לראות ולעשות בכל אחת מהן, בנוסף לצפייה במשחקים:

סאו פאולו (Sao Paulo). סאו פאולו היא המרכז העסקי והכלכלי של ברזיל. זו העיר הגדולה בברזיל – מתגוררים בה 11 מליון תושבים, והיא אחת מהערים הצפופות ביותר בעולם. מלבד גורדי השחקים המרשימים שבה ומרכז העיר היפה, בסאו פאולו ניתן למצוא גם כמה מוזיאונים מפורסמים (למשל, המוזיאון לאומנות מודרנית הנמצא בתוך פארק יפה, איבירהפוארה (Ibirapuera, מועדוני לילה מפוארים, מלונות יוקרה, מגוון רחב של מסעדות מעולות ומרכזי קניות עצומים.


קו הרקיע של סאו פאולו כפי שהוא נראה מהאגם בפארק איבירהפוארה

בסאו פאולו ישוחקו ארבע משחקי בתים במהלך הטורניר, בהם גם משחק הפתיחה בין המארחת ברזיל לבין קרואטיה. כמו כן ישוחקו בעיר גם משחק אחד משמונת משחקי שמינית הגמר ומשחק אחד משני חצאי הגמר. הנבחרות שישחקו בסאו פאולו בשלבי הבתים: ברזיל, קרואטיה, אורוגוואי, אנגליה, הולנד, צ'ילה, דרום קוריאה ובלגיה.

קוריטיבה (Curitiba). בירת מדינת פאראנה ידועה בעיקר בשל הצורה בה עוצבה. זוהי עיר לדוגמה בנושאי תכנון עירוני, תחבורה ואיכות הסביבה. בעיר מתגוררים צאצאי מהגרים איטלקים, פולנים, גרמנים ואוקראינים שהגיעו לברזיל במהלך המאה ה-19, התיישבו כאן ופיתחו הרבה מאזור זה בברזיל. את ההשפעות שלהם ניתן לראות בקוריטיבה בכמה שכונות בעיר, בהן סנטה פליסידדה (Santa Felicidade). בעיר יש פארקים רבים, גנים בוטניים, בית אופרה מרשים ומוזיאון של הארכיטקט הברזילאי המפורסם, אוסקר ניימאייר, שאף עוצב על ידו.


הגן הבוטני בקוריטיבה. עיר לדוגמה בתחום התכנון העירוני ואיכות הסביבה

בקוריטיבה ישוחקו ארבעה משחקי בתים. הנבחרות שישחקו בעיר זו: אירן, ניגריה, הונדורס, אקוודור, אוסטרליה, ספרד, אלג'יריה ורוסיה.

פורטו אלגרי (Porto Alegre). בירת מחוז ריו גרנדה הדרומית, שפירוש שמה הוא "הנמל השמח", משכה אליה מהגרים אירופים רבים במהלך המאה ה-19, במיוחד מפורטוגל ואיטליה. לעיר יש אופי מיוחד, הרבה בשל הקרבה שלה לארגנטינה ואורגוואי. פורטו אלגרי יושבת על מפגש של חמישה נהרות והיא אחת מהערים הירוקות ביותר בברזיל. אחת האטרקציות המרכזיות כאן היא ביקור בעיירות בסגנון גרמני שנמצאות בקרבת העיר הגדולה. מזג האוויר בפורטו אלגרי מאוד מוגדר, בשונה מרוב האזורים בברזיל, ובחורף קר יחסית ומדי פעם גם יורד שלג. בעיר יש פארקים, גן בוטני יפה, מרכזי קניות וחיי לילה תוססים.


שקיעה בפורטו אלגרי, אחת הערים הירוקות ביותר בברזיל

בפורטו אלגרי ישוחקו ארבעה משחקי בתים ומשחק שמינית גמר אחד. הנבחרות שישחקו בעיר זו: צרפת, הונדורס, אוסטרליה, הולנד, דרום קוריאה, אלג'יריה, ניגריה, ארגנטינה.

בלו הוריזנטה (Belo Horizonte). פירוש שמה של בירת מחוז מינאש ג'ראייש הוא "אופק יפהפה". זו העיר השישית בגודלה בברזיל והיא נחשבת לאחת הערים עם איכות החיים הטובה ביותר באמריקה הלטינית. בתחילת דרכה תוכננה בלו הוריזנטה על ידי המהנדס אראו רייס, שאהב את התכנון העירוני של פריז ושל וושינגטון, בירת ארצות הברית, וניסה להעביר את העקרונות התכנוניים הללו לעיר הברזילאית. בעיר היפה יש שדרות רחבות, כיכרות יפות ופארקים ירוקים, שעיצב האדריכל הברזילאי אוסקר ניימאייר בשנות ה-40 של המאה הקודמת. אחת האטרקציות המרכזיות באזור הן מערות הנטיפים היפות, Grutas de Maquine.


מערות Grutas de Maquine ליד בלו הוריזונטה

בבלו הוריזונטה ישוחקו ארבעה משחקי בתים, משחק אחד של שמינית גמר וחצי גמר אחד. הנבחרות שישחקו בעיר זו: קולומביה, יוון, בלגיה, אלג'יריה, ארגנטינה, אירן, קוסטה ריקה ואנגליה.

קויאבה (Cuiaba). בירת מחוז מאטו גרוסו, הידועה ככניסה המערבית לאמזונס, הוקמה כעיירה קטנה בשנת 1719, בזמן הבהלה לזהב בברזיל. קויאבה נמצאת בדיוק במרכזה של יבשת דרום אמריקה. במשך 250 שנה שמרה העיירה על גודלה ועל אורח חייה הצנוע, אך עם הפיתוח המואץ לעבר שטחים במרכז המדינה היא התרחבה מאוד. קויאבה נמצאת בצומת דרכים מרכזית עבור התייר – במפגש בין האמזונס לפנטאנאל, איזור הביצות והג'ונגלים של מרכז ברזיל.

בקויאבה ישוחקו ארבעה משחקי בתים. הנבחרות שישחקו כאן: צ'ילה, אוסטרליה, רוסיה, דרום קוריאה, ניגריה, בוסניה, יפן וקולומביה.

ברזיליה (Brazilia). בירת ברזיל היא עיר סופר מודרנית, שעוצבה בסוף שנות החמישים בסגנון האדריכלות המודרנית על ידי שני אדריכלים ברזילאים נודעים, אוסקר ניימאייר ולוסיו קוסטה. העיר מחולקת לבלוקים ולאזורים מוגדרים, כמו למשל איזור המלונות, איזור הבנקים, איזור השגרירויות ועוד. בברזיליה נמצאים משרדי הנשיאות, הקונגרס, משרדי הממשל ובית המשפט העליון של ברזיל. שתי האטרקציות העיצוביות המרכזיות הן הקתדרלה והגשר על שם הנשיא ג'וסלינו קוביטצ'ק (Juscelino Kubitschek Bridge ), שחוצה את נהר הפראנואה.


הקתדרלה של ברזיליה, אחת האטרקציות האדריכליות המפורסמות ביותר של בירת ברזיל

בברזיליה ישוחקו ארבעה משחקי בתים, משחק שמינית גמר, משחק רבע גמר והמשחק על המקום השלישי. הנבחרות שישחקו בעיר זו: שווייץ, אקוודור, קולומביה, חוף השנהב, קמרון, ברזיל, פורטוגל וגאנה.

סלוודור דה באיה (Salvador). העיר, המכונה בקיצור סלוודור, היתה הבירה הקולוניאלית העתיקה של ברזיל ומרכז של סחר העבדים האפריקאים במדינה. בשל כך, רבים מתושבי העיר הם צאצאיהם של העבדים שהובאו מאפריקה אל העולם החדש מתחילת המאה ה-16. ההשפעה האפריקאית מורגשת בסלוודור בכל התחומים – הקולינריה, המוזיקה, התרבות ועוד.


סלוודור דה באיה. ההשפעות האפריקאיות מורגשות בכל פינה

העיר מחולקת לשני אזורים מרכזיים – החלק התחתון, באזור ברה (Barra) הקרוב לחוף, והחלק העליון, ברובע פלוריניו (Pelourinho) בו נמצאת העיר העתיקה והמשומרת. רובע מיוחד זה מתאפיין ברחובות מרוצפי אבן וסמטאות צרות החוברות זו לזו בתוך מבוך של בתים קולוניאליים צבעוניים וכיכרות יפות ורחבות. אחת האטרקציות המרכזיות בעיר היא המעלית, שמחברת את רובע פלוריניו עם שוק הרוכלים, מרכדו מודלו (Mercado Modelo) והנמל. בשייט קצר מנמל סלוודור אפשר לבקר באיים איטה פאריקה (Itaparika) ומורו דה סאו פאולו (Morro De Sao Paulo).


העיר העתיקה של סלוודור מתאפיינת בכבישים מרוצפי אבן ובתים קולוניאליים צבעוניים

בסלוודור דה באיה ישוחקו ארבעה משחקי בתים, משחק שמינית גמר ומשחק רבע גמר. הנבחרות שישחקו בעיר זו: ספרד, הולנד, גרמניה, פורטוגל, שוויץ, צרפת, אירן ובוסניה.

רסיפה (Recife). בירת מדינת פרנמבוקו, שפירוש שמה הוא "שונית", שימשה בעברה כנמל המקשר בין האוקיאנוס לעיירה אולינדה שלידה. ההולנדים, ששלטו בים במאה ה- 16, הגיעו לעיר ובנו גשרים ותעלות, ומאז היא מכונה "ונציה הברזילאית". בסביבתה של רסיפה שוכנים החופים הנחשבים ליפים ביותר בברזיל. במהלך חגיגות הקרנבל השנתיות, רסיפה ואולינדה שכנתה נחשבות ליעד מועדף מי שמחפש קרנבל ייחודי ופחות המוני מהקרנבלים המתקיימים בסלוודור ובריו.


רסיפה ידועה בחופים המרהיבים שלה, מהיפים בברזיל

ברסיפה ישוחקו ארבעה משחקי בתים ומשחק שמינית גמר אחד. הנבחרות שישחקו בעיר זו: חוף השנהב, יפן, איטליה, קוסטה ריקה, קרואטיה, מקסיקו, ארצות הברית וגרמניה.

נאטאל (Natal). בירת מדינת ריו גראנדה הצפונית, שפירוש שמה הוא "חג המולד", היא אטרקציה תיירותית בעיקר בשל חופיה עוצרי הנשימה ודיונות החול המרשימות שבה. טיילת מרשימה, שנבנתה בתחילת שנות ה-80, עוברת לאורך חופי העיר. כינויה של נאטאל הוא "עיר השמש", בזכות 300 ימי השמש במהלך השנה ומזג אוויר הנוח שבה (28 מעלות בממוצע).


נטאל מפורסמת בחופיה היפים ובדיונות החול המרשימות

בנטאל ישוחקו ארבעה משחקי בתים. הנבחרות שישחקו בעיר זו: מקסיקו, קמרון, ארצות הברית, גאנה, יפן, יוון, איטליה ואורגוואי.

פורטלזה (Fortaleza). עיר הבירה של קאררה חייבת את שמה (שפירושו "מבצר") להולנדים, ששלטו בחלקים אלו של ברזיל במאה ה-16. האטרקציות המרכזיות של העיר הם החופים היפים, פארק המים הגדול ביותר בברזיל, מסעדות מאכלי הים והתצפית על הדייגים היוצאים לעבודתם בסירות עץ בעבודת יד.


פורטלזה. בעיר תמצאו חופים יפים ופארק המים הגדול בברזיל

בפורטלזה ישוחקו ארבעה משחקי בתים, משחק שמינית גמר ומשחק רבע גמר. הנבחרות שישחקו בעיר זו: אורגוואי, קוסטה ריקה, ברזיל, מקסיקו, גרמניה, גאנה, יוון וחוף השנהב.

מנאוס (Manaus). בירת מדינת האמזונס נמצאת במפגש של שני הנהרות הגדולים – הריו נגרו, שמגיע מהדרום ונהר הסולימואש (Solimões), כפי שנהר האמזונס מכונה באזור זה. מאז ייסודה, בשנת 1669, התפתחה מנאוס מכפר קטן למטרופולין הגדול באזור, שחיים בו קצת יותר משני מיליון תושבים. הטמפרטורה הממוצעת באזור היא 28 מעלות, עם 80 אחוזי לחות והשנה מתאפיינת בשתי עונות עיקריות, העונה הרטובה – מדצמבר עד מאי, והעונה היבשה – מיוני עד נובמבר. מעיר זו יוצאים התיירים לשייט על נהר האמזונס, הנהר הגדול בעולם, ולחופשות בלודג'ים הנמצאים בתוככי הג'ונגל האמזוני האדיר. למבקרים במנאוס כדאי לבקר בבניין האופרה המרשים, שמתקיימים בו מופעים מגוונים המשלבים תרבות ומוזיקה ברזילאית עם נגיעות מקומיות.


סירה על נהר האמזונס באזור מנאוס

במנאוס ישוחקו ארבעה משחקי בתים. הנבחרות שישחקו בעיר זו: אנגליה, איטליה, קמרון, קרואטיה, ארצות הברית, פורטוגל, הונדורס ושווייץ.

ריו דה ז'ניירו (Rio De Janeiro). בינואר 1502 הגיע מגלה העולמות הפורטוגלי גספר דה למוס למפרץ גואנברה שנפתח אל האוקיינוס האטלנטי. דה למוס סבר בטעות שהגיע לנהר ולכן קרא לו ריו דה ז'ניירו – "נהר הינואר". העיר עצמה נוסדה בשנת 1565 על ידי אסטסיו דה סה ושימשה כבירת ברזיל מ-1764 ועד 1960, אז הוחלפה בברזיליה. כיום, ריו דה ז'נירו היא אחת הערים המפורסמות בעולם, ולא בכדי זכתה בכינוי "העיר המרהיבה", Cidade Maravilhosa. העיר, שממוקמת בין יער הטז'וקה לרצועת חוף יפהפייה, היא אחד המראות היפים ביותר שניתן לתאר, במיוחד כאשר מסתכלים עליה ממעוף הציפור (הנקודות הפופולאריות ביותר לתצפית על העיר הן הר הקורקובדו, בו נמצא פסלו של ישו הצופה אל העיר, והר הסוכר). ריו מעניינת במיוחד בשל הניגודים העצומים שבה במגוון תחומים. מצד אחד האזור העסקי החדש ומנגד – העיר העתיקה והמדרגות המצוירות ברובע סנטה תרזה; עושר מול עוני כפי שנגלה לעין המבקר בפבלות שנמצאות ברחבי העיר. אבל מעל הכל, יש בעיר הזאת שמחת חיים שונה מכל מקום אחר בעולם. הקרנבל שמתקיים בעיר כל שנה מושך אליו מיליוני תיירים והמראות המגיעים לשאר העולם דרך הטלוויזיה יכולים רק לעורר את הדמיון על מה שבאמת קורה בריו.


ריו דה ז'יינרו, המכונה "העיר המרהיבה". את הסיבה לכך קל להבין כשמשקיפים על העיר מלמעלה

בריו דה ז'ניירו ישוחקו ארבעה משחקי בתים, שמינית גמר, רבע גמר והמשחק הגדול מכולם – משחק הגמר, שייערך באצטדיון המראקנה, שנבנה בשנת 1950 במיוחד עבור המונדיאל שהתקיים באותה שנה בברזיל. הנבחרות שישחקו בעיר זו: ארגנטינה, בוסניה, ספרד, צ'ילה, בלגיה, רוסיה, אקוודור וצרפת.

אז זהו, ההתרגשות בשיאה, ההכנות כבר הסתיימו ועכשיו בדיוק הזמן לפנות את היומן, להכין את המשפחה ופשוט ליהנות מהחודש המיוחד הזה שהולך להשתלט לנו על החיים, בין אם נרצה ובין אם לא. בין אם תראו את המשחקים בברזיל או תצפו בהם בבית או בפאב השכונתי, דבר אחד בטוח: ב-13 ביוני 2014, בדיוק 84 שנים לאחר המשחק הראשון אי פעם של גביע העולם, צפוי לנו גמר מיוחד במינו, שיתקיים באצטדיון נוסטלגי שנמצא במדינה גדולה, מרהיבה ומיוחדת במינה.

מפת ברזיל (לחצו עליה להגדלה):


מפת ברזיל, לחצו עליה להגדלה

לקריאה נוספת:

כדורגל ברזילאי: אהבה חיה ובועטת
חזיזים צבעוניים וניירות טואלט שנזרקים למגרש, צעקות אוהדים, הלמות תופים, חיבוקים חמים (גם לתיירים) הם חלק מהאווירה המשתוללת ביציעי אצטדיון הכדורגל המרכזי בריו. איך לשחק במגרש הביתי

מוטי מור – בוגר לימודי אמריקה הלטינית ומזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב. מדריך בחברת בנצי ברזיל & גלובל, המתמחה כבר 40 שנה בטיולי איכות לנוסע העצמאי וטיולים מאורגנים לאמריקה הלטינית.

 

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.