תפריט עמוד

היקב המקראי ביזרעאל

האם יתכן שיקב קדום אשר התגלה בחפירות בתל עין יזרעאל היה שייך לנבות היזרעאלי? ביקור באתר החפירות הסמוך לגלבוע מחזיר את יעקב שקולניק אל מאורעות סוערים שהתרחשו באזור ואל השאלה המפורסמת - "הרצחת וגם ירשת?"

"הרצחת וגם ירשת?" – הוכיח אליהו הנביא את המלך אחאב לאחר שגזל במרמה את כרמו של נבות היזרעאלי. על פי המסופר במקרא, איתרע מזלו של נבות והכרם שלו נמצא ליד היכל אחאב. המלך ביקש לקנות את הכרם אך נבות סירב למכור אותו. איזבל, אשתו הצידונית של אחאב, רקמה עלילה זדונית שבסופה הוצא נבות להורג ואחאב זכה בכרם (מלכים א, כא).

תל יזרעאל
יזרעאל הקדומה היתה אחת הערים החשובות של ממלכת ישראל. היא נבנתה על שלוחה סלעית של הרי הגלבוע וחלשה על עמק יזרעאל במקום הצר ביותר שבו. היישוב ניצב בין מגידו לבית שאן בצומת דרכים חשוב שבו נפגשה דרך הים, שקישרה בין מצרים למסופוטמיה, עם דרך האבות, שעלתה מיזרעאל לשומרון ולירושלים. נוסף למקומה האסטרטגי נהנתה יזרעאל גם מקרקעות פוריות וממימיו של עין יזרעאל הנובע למרגלותיה. במעיין ובבריכה שלידו, השוכנים בצל חורשת אקליפטוס נאה, נוהגים לבלות מטיילים רבים.

החפירות בתל עין יזרעאל, 2016 | צילום: Rize Up בלונים פורחים

עד כה נהנתה רק פסגת התל מההילה של הסיפור המקראי. בחפירות שנערכו בראש התל (1996-1990), בניהולם של פרופ' דוד אוסישקין וג'ון וודהד, התגלו שרידי מתחם מתקופת המקרא. השכבות הארכיאולוגיות שבראש התל נפגעו קשות מהיישובים שהתקיימו בו מאז ועד מלחמת העצמאות. אבל יזרעאל הקדומה עוד לא אמרה את מילתה האחרונה.

תל עין יזרעאל
זה ארבע שנים שמשלחת חפירות חדשה, בראשותן של ד"ר נורמה פרנקלין ופרופ' ג'ני אבלינג, חופרת במדרון הסמוך לעין יזרעאל. מטייל שנקלע למקום עלול לחשוב שמשלחת החפירות התבלבלה. אבל זו ממש לא טעות. ביזרעאל הקדומה היו שני אתרי התיישבות, מרוחקים קילומטר זה מזה. תל יזרעאל הוא היישוב העליון, הגבוה יותר. קילומטר ממנו, במורד המדרון, בגבול חלקת שדה שמעבד קיבוץ יזרעאל, נמצא אתר ההתיישבות המכונה כיום תל עין יזרעאל.

חפירת היקב | הצילום באדיבות משלחת יזרעאל

על פי מצאי החרסים התקיים בתל עין יזרעאל רצף יישובי מהתקופה הניאוליתית (לפני כ-7,000 שנה) עד התקופה הביזנטית (מאה 7 לספירה). החידוש בחפירה הוא הימצאותו של יישוב מהתקופה הישראלית הקדומה, המתאימה לזמנם של מלכי ישראל. אחת התגליות המרגשות היא היקב מאותה תקופה.

היקב המקראי ביזרעאל
בין התל העליון לתחתון נמצאת מדרגה טופוגרפית של חלקת אדמה פורייה. במקום הזה, מעט ממזרח לשני התלים, התגלה מתקן חקלאי חצוב בסלע הכולל משטח דריכה רבוע ולידו שני בורות איגום רבועים החצובים לעומק של כמטר. החקלאים אספו את יבול הענבים למשטח הדריכה, דרכו עליהם, והתירוש נזל לאחד מבורות האיגום בתעלה חצובה שאורכה כמה ס"מ.

אתר החפירות בתל עין יזרעאל | הצילום באדיבות משלחת יזרעאל

המתקן זוהה כיקב ומתוארך לתקופת הברזל, התקופה שבה נזכרת יזרעאל במקרא. הטכנולוגיה והמבנה של היקב קודמים לשכלולי התקופה ההלניסטית, וגם מקומו, לצד שדה ולא בקרבת יישוב, אופייניים לימי המקרא. בהיקף היקב נחשפו 36 ספלולים, ששימשו אולי לעיבוד דגנים, פירות או תבלינים, שנוספו ליין כדי לשפר את טעמו.

האם היקב שהתגלה ביזרעאל הוא היקב של נבות היזרעאלי? מובן שאין לנו תשובה בדוקה לכך, אבל שימו לב לסיפור מקראי נוסף שבו עלה כרם נבות על במת ההיסטוריה.

המלך יהורם, בנו של אחאב, יצא למלחמה נגד חזאל מלך ארם ברמות גלעד ונחל תבוסה. על פי המסופר במקרא, יהורם הפצוע נסוג ליזרעאל ואחזיהו מלך יהודה בא לבקרו. יהוא, שר הצבא של יהורם, החליט למרוד במלכו. הוא עזב את המערכה ברמות גלעד ויצא עם לוחמיו ליזרעאל. שני המלכים יצאו לקראתו, כלומר מזרחה, ופגשו את יהוא בחלקת נבות היזרעאלי. סופו של יהורם היה מר: "ויהוא מילא ידו בקשת, ויך את יהורם בין זרועיו… ויאמר, אל בדקר שלישו, שא השליכהו, בחלקת שדה נבות היזרעאלי" (מלכים ב, ט, 24¬-25). אחזיהו נמלט, אך ידו של יהוא השיגה גם אותו בדרך למגידו. אחר כך התפנה יהוא להרוג את איזבל ואת כל בני משפחותיהם של אחאב ואחזיה והנאמנים להם והפך למלך על ישראל.

היקב במבט מהאוויר | הצילום באדיבות משלחת יזרעאל

מיקומו הגיאוגרפי של היקב שנמצא מעט ממזרח לתל עין יזרעאל, בדרך אל מי שמגיע מרמות גלעד, משתלב להפליא בסיפור. האם היקב שנמצא הוא היקב שהיה בכרם נבות? לנו, כמובן, אין תשובה בדוקה, אבל נחמד להשתעשע ברעיון. מי יודע, אולי בהמשך החפירות תגלה משלחת יזרעאל את התשובה…
_________

בראש משלחת יזרעאל עומדות נורמה פרנקלין (Norma Franklin) וג'ני אבלינג (Jennie Ebeling). ד"ר נורמה פרנקלין היא ארכיאולוגית במכון זינמן לארכיאולוגיה שבאוניברסיטת חיפה, ג'ני אבלינג היא פרופ' לארכיאולוגיה באוניברסיטת אוונסוויל שבאינדיאנה, ארצות הברית.

בתמונה הפותחת: מבט מתל יזרעאל לתל עין יזרעאל, לחורשת המעיין, לעמק ולגלבוע | הצילום באדיבות משלחת יזרעאל

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.