תפריט עמוד

היערות היפים בישראל שאולי החמצתם

שילוב של יערות נטועים וחורש טבעי, פריחה, מעיינות ותצפיות נוף – זה רק חלק ממה שתגלו במהלך טיול ביערות המקומיים. הצצה לכמה יערות יפים וקצת פחות מוכרים ברחבי הארץ

שישה אחוזים משטחה של ישראל מכוסים ביערות, ולמרות שבשבתות אפשר לראות את המטיילים מסתערים על כל חלקת יער פנויה, עדיין יש  יערות שאפשר לטייל בהם או לצאת לפיקניק בשלווה יחסית. בין אם אתם מעדיפים ליהנות מהיערות בחורף, כשהם מכוסים במרבדים של פריחה, או ליהנות מצל וירוק בעיניים בקיץ, הנה כמה יערות, מוכרים יותר ופחות, שיראו לכם שגם בארץ יש יערות נפלאים.

עוד טיולים בישראל

יער האלונים ברכס בשנית

רכס בשנית, רכס של הרי געש לאורך הגבול עם סוריה, מכוסה ביער אלונים מרשים. בתחום השמורה נמצאים חמישה הרי געש, בגובה של 1,158-900 מטר, המכוסים ביערות של אלונים, בהם אלון מצוין, אלון התבור ואלון התולע – זהו אחד מהמקומות הבודדים בטבע שבהם אפשר לראות את שלושת מיני האלונים זה לצד זה. לא רק אלונים יש ברכס, אלא גם אגס סורי, שזיף הדב, עוזרד אדום ועוזרד קוצני, אלה אטלנטית ואלה ארץ ישראלית. על הקרקע יש פריחה מרהיבה – בסתיו סתווניות, חלמוניות וכרכומים, בחורף רקפות ובאביב אירוסים ומרווה כחולה. בנוסף, יש תצפיות נפלאות מהרכס אל רמת הגולן, החרמון וסוריה. ולקינוח, יש גם מעיין קטן, עין ג'ואיזה, שמסתתר בין קבוצת עצי איקליפטוס ואזדרכת.

מעיין עין ג'איזה ברכס בשנית

מעיין עין ג'איזה ברכס בשנית

יער אודם

יער אודם אמנם הרבה יותר מוכר, אבל מיקומו, בצפון רמת הגולן, ומרחביו העצומים, מבטיחים שתיהנו פה משקט ושלווה. ביער גדלים עצי אלון תולע ואלון מצוי, אלה ארץ ישראלית וליבנה רפואי. על העצים נכרכים מטפסים וביניהם צומחים שיחים, כמו זלזלת הקנוקנות, ספלול החורש, יערה איטלקית ופטל לביד, אשר תורמים לאווירת המסתורין. כדי להשלים את תחושת הקסם, אם תבואו ביום חורפי ומושלג, תגלו את היער מכוסה בשמיכה לבנה, משל היה יער אירופי מהאגדות. בשאר ימות החורף יש פה פריחה יפה של רקפת יוונית, צבעוני ההרים ואירוס הלבנון. מהפטריות שצומחות ביער כדאי להיזהר אם אינכם מומחים בנושא, שכן יש בהן פטריות רעילות. וכמו ביער אמתי, גם פה יש חיות בר, דוגמת חזירי בר, תנים, ארנבות, סנאים זהובים ודורסי לילה, כמו ינשופים וליליות. תופעה ייחודית ליער אודם היא הג'ובות – בורות געשיים שקוטרו של הגדול שבהם, שמכונה הג'ובה הגדולה, מגיע לכ-250 מטר.

יער אודם. המרחבים העצומים מבטיחים שתיהנו פה משקט ושלווה

יער אודם. המרחבים העצומים מבטיחים שתיהנו פה משקט ושלווה

יער מבוא חמה

יער מבוא חמה שבדרום רמת הגולן, הוא יער מלא הפתעות. עציו ניטעו בשנות השבעים והשמונים על ידי קק"ל, ויש בו אורנים, ברושים, איקליפטוסים, וכן עצי אלה וחרוב. ובין כל אלה, הפתעה – עין עקוב, מעיין קטן הנובע בלב היער וזורם לבריכות אבן קטנות. הסיבה העיקרית להגיע לכאן היא הנוף: היער שוכן על שפת מצוקי האון ומציע תצפית עוצרת נשימה לכנרת מגובה 400 מטר.

יער מבוא חמה. כדאי להגיע ולו בשביל התצפית הנהדרת לכנרת

יער מבוא חמה. כדאי להגיע ולו בשביל התצפית הנהדרת לכנרת

יער מנחמיה

יער נוסף שמציע, לצד העצים והצל, גם נוף הוא יער מנחמיה (הנקרא גם יער לוי אשכול). היער, שממוקם במורדות הרי יבנאל, ומציע תצפית נהדרת על הירדן, השדות החקלאיים של בקעת הירדן ואתר נהריים. שטחו לא גדול, אבל יש בו בדיוק מה שצריך לפיקניק נעים, עם מקבץ גדול של אורנים, עצי שיטה, קזוריאנות ומגוון איקליפטוסים.

תצפית יפה על בקעת הירדן מיער מנחמיה

תצפית יפה על בקעת הירדן מיער מנחמיה

יער אלוני ברעם

יער ברעם שבמרומי הגליל הוא יער יוצא דופן בנוף הישראלי. זהו חורש טבעי סבוך ואפלולי של עצי אלון מצוי גדולי ממדים. בין העצים אפשר לראות בחורף פטריות לרוב (זהירות – מינים רבים רעילים). לצד אלונים יש ביער גם עצי ער אציל ואגס סורי. כמעט בכל עונה יש כאן פריחה נהדרת – בסתיו פורחות פה חלמוניות, בחורף כלניות ובאביב אירוסים. בחורף אפשר ליהנות גם משפע המים הזורמים בנחל דישון, שחוצה את היער ובקיץ נעים לטייל ביער המוצל והירוק. ביער נובעים מעיינות רבים, שבחלקם יש מים לאורך כל השנה. עם קצת מזל תראו פה גם צבאים, חזירי בר ונמנמנים. אחת הסיבות שהיער שמר על המראה הבתולי היא שהוא היה בבעלות הכנסייה המרונית, שהתייחסה לעצי היער בחרדת קודש ומנעה את הפגיעה בהם.

יער ברעם, יער אלונים סבוך ואפלולי

יער ברעם, יער אלונים סבוך ואפלולי

יער אלוני אבא

יער אלונים יפה במיוחד הוא יער אלוני אבא, הסמוך למושב הנושא את אותו שם. זהו יער מרשים של אלוני תבור ולצדם יש גם אלון מצוי, עצי חרוב, אלה וכליל החורש. בשונה מיער ברעם, היער הזה אינו סבוך וצפוף. בחורף ובאביב ניתן לראות בין העצים מרבדים של פריחה ססגונית – רקפות, כלניות, נוריות, נרקיסים, צבעוני ההרים ועוד. הפרות הרועות באחו משלימות את המראה הפסטורלי. אפשר לטייל ברגל בשביל מעגלי, שאורכו קילומטר וחצי.

מטיילים בשמורת אלוני אבא

מטיילים בשמורת אלוני אבא

יער אילנות

יער אילנות שממוקם בשרון, לצד כביש 4, הוא אחד מאתרי הטבע היפים בשרון. היער הוא למעשה גן בוטני, שבו ניטעו באמצע המאה שעברה 700 מינים של עצים מכל העולם במטרה לבדוק את האפשרות לאקלם אותם בארץ. בין היתר אפשר לראות פה מינים שונים של איקליפטוסים, פיקוסים, עצי שיטה, ער אציל, קזוריאנות, אלונים, ברושים ומינים נדירים של עצים שאינם נפוצים בארץ. התשתיות ביער מאוד מפותחות, עם שבילי הליכה סלולים, ספסלים, שולחנות פיקניק ואטרקציות משפחתיות, בהן מבוך עצים. ילדים ייהנו ממשחק אינטראקטיבי שאפשר לשחק באמצעות הסמארטפון, שמאפשר ללמוד על העצים השונים ביער.

שביל הליכה סלול ביער אילנות | צילום: אמיר ארליך

שביל הליכה סלול ביער אילנות | צילום: אמיר ארליך

יער חרובית

בחבל עדולם שבמערב שפלת יהודה, על גבעות הקירטון הנמוכות האופייניות לאזור, ניטע יער חרובית. למרות שמו, לא רק חרובים יש ביער אלא גם אורנים, איקליפטוסים ועצי שקד. בחורף ובאביב היער מכוסה ברקפות וכלניות. בכניסה ליער נמצא פארק הלוחם, המוקדש לנכי צה"ל. בפארק יש חניון נגיש עם שולחנות פיקניק, מתקני כושר ושעשועים המותאמים לבעלי מוגבלויות וכן שבילי טיול נגישים.

יער חרובית. למרות שמו, יש כאן עצים שונים ולא רק עצי חרוב

יער חרובית. למרות שמו, יש כאן עצים שונים ולא רק עצי חרוב

יער אמציה

יער נוסף ששווה לבקר בו, בעיקר בחורף ובאביב, הוא יער אמציה. היער, שבו עצי אלה, אורן וחרוב, נטוע משני צידיו של נחל אדוריים, בין צפון הנגב לשפלת יהודה. כדאי להגיע לפה במיוחד בחורף ובאביב, משתי סיבות. הראשונה היא האגם העונתי שקיים בחורפים גשומים, תוצאה של סכר אדוריים שנבנה כדי לעצור את מי השיטפונות מהר חברון. השנייה היא מרבדי הפריחה שמכסים את היער בעונות אלו, בהם כלניות, רקפות וסחלבים.

מאגר מים עונתי ביער אמציה

מאגר מים עונתי ביער אמציה

בחורף ובאביב אזור יער אמציה מתכסה במרבדי פריחה

בחורף ובאביב אזור יער אמציה מתכסה במרבדי פריחה

יער דבירה

יער דבירה הוא אחד היערות הגדולים בדרום והוא מהווה חלק מגוש יערות להב. ביער, שמשתרע על שטח של 17 אלף דונם, יש עצי אורן, חרוב, אלה ואיקליפטוס וכן עצי בוסתן כמו תאנה וזית. עם קצת מזל אפשר לראות כאן בעלי חיים כמו ארנבות, צבאים, תנים ודרבנים, והרבה ציפורים נודדות. רוב השנה רגוע פה, אבל בחודש פברואר היער מושך מטיילים רבים המגיעים להתרשם ממרבדי הכלניות שמכסים אותו.

צילום תמונה פותחת שאטרסטוק

טיולים בישראל – המדריך המלא

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו