תפריט עמוד

טיול "רגיל" בתאילנד כולל בדרך כלל את בנגקוק, שבטי הצפון ואיי הדרום. אבל מה יש כל הדרך לדרום הרחוק? יצאנו לבדוק. התמקדנו הפעם באתרי טבע ובמלונות משובחים. בבירה הסואנת ובוודאי באיי הנופש, אין טעם בנהיגה עצמית. אבל במסע שכזה – זוהי אפשרות מעניינת. אמנם הנהיגה היא בצד שמאל, כמו מקומות רבים במזרח ובשונה ממה שאנחנו רגילים, וגם יש אזהרות על הסכנה האורבת בכבישים. אבל איפה לא? בוודאי במקום ממנו אנו באים.

מדוע נוהגים בתאילנד בצד שמאל? מדוע בכלל נוהגים "הפוך" באי-אילו מדינות? ובכן, זוהי שאלה של השקפה, כי שם חושבים שאנחנו נוהגים הפוך (כמו באותה בדיחה על התמהוני שמספר לאשתו בטלפון שכולם באיילון נוסעים הפוך). לא מזמן אמר לי אנגלי איתו שוחחתי בסוגייה, שטבעי לנהוג בצד שמאל כי "רק כך אפשר בכיכרות להסתובב עם כיוון השעון". ואנחנו, בעולם ההפוך, נוסעים כנגד כיוון השעון… על כך אפשר כמובן לענות כי שעון הוא יציר אנושי וכיוונו אינו טבעי.

אם נחזור לעולם העתיק מתברר כי באימפריה הרומית נהגו בכרכרות בצד שמאל של הדרך. סוברים כי הסיבה לכך היא שהנהיגה בצד שמאל משאירה את צד ימין שלך פנוי, כך שתוכל להגן על עצמך בחרב או לחילופין לנופף לשלום ביד ימין. ארצות הברית היתה זו שהנהיגה נהיגה דווקא בצד ימין (כחלק מההתנתקות מהאנגלים). בהמשך, רוב המדינות התיישרו עם הצד הזה, ובמיוחד מדינות בהן מעברי הגבול היו פתוחים, כי במקומות כאלה חוסר התיאום הורגש במיוחד והיה מסוכן. לאט לאט נותרו בצד שמאל רק מדינות איים ומדינות בהן לא היתה בעיה של אי-תיאום בגבולות (רובן, אך לא כולן, מדינות חבר העמים הבריטי): אנגליה, אירלנד, אוסטרליה, קפריסין, אינדונזיה, מלזיה, יפן, תת היבשת ההודית (שהיתה מנותקת למדי משכנותיה), ומדינות דרום אפריקה (שהתעבורה מהן צפונה היתה מועטת). תאילנד נותרה כמדינה הגדולה היחידה השמאלית שכל שכנותיה ימניות… ובזאת אולי מיצינו את הנושא.

איי סימילאן, שמורת טבע ימית עם אפשרויות צלילה מרהיבות

בשדה התעופה של האי פוקט קיבלנו טויוטה קמרי 2000 סמ"ק, ונמלטנו צפונה דרך הגשר ליבשה, מבלי להתחכך בהמוני הנופשים המצטופפים באי. נסענו כשעתיים על כביש מס' 4 עד קאו לאק בחוף המערבי, שהיה כפר דייגים (אולי ציורי) וכיום הוא כבר עיר בינונית.

לילה מס' 1: מלון LE MERIDIEN KHAO LAK
זהו מלון מפואר ומרווח, מעין כפר נופש המשתרע על שטח גדול מאוד, עם כמה בריכות ומסעדות שונות, חוף נפלא. אתר אינטרנט

מערבית לקאו לאק נמצאים כמה איים הקרויים סימילאן 1 עד 9 , שמרכיבים שמורת טבע ימית. רק אחד מהם מיושב. אנחנו שטים אליהם בסירה מהירה במשך כשעתיים. הים היה גלי למדי, מה שהקפיץ את הסירה, קפיצות שהחלו כנעימות והמשיכו כסיוט מתמשך למרבית השטים. אי מס' 9 מגלה לנו מפרץ מופלא של חול לבן מוקף בסלעים עגלגלים עצומי מימדים. התצפית בקצה הצפוני של האי דורשת טיפוס קצר ויפהפה. באי מס' 7, הקרוי נמו, נמצאת שונית מרהיבה וניתן לראות גם צבי ים.

חזרנו למרידיאן. אומרים שכל בתי המלון המפוארים דומים, והעניין האמיתי נמצא במקומות הפשוטים. נבדוק זאת פעם אחרת, ובינתיים נהנה מהמקום המושקע באופן בלתי רגיל. לאחר ארוחת בוקר מושקעת נסענו לכיוון שמורת הטבע קאו סוק (כביש מס' 401), במחוז סורט תאני. מרכז המבקרים של הפארק נמצא כ-80 ק"מ מזרחית לקאו לאק, ואגם צ'יאו לאן (CHIEW LAN), שהוא אגם ענק ויפהפה (ומלאכותי, אמנם) בגבול המזרחי של השמורה, נסיעה של כ- 30 ק"מ נוספים מזרחה.

נטיעת אלמוגים רכים בחופי האי טאלו

את האגם יצר סכר ראטצ'אפראפה שגובהו 95 מ' ואורכו 700 מ', והוא משמש ליצירת חשמל לאזור גדול בדרום תאילנד. סביב האגם המפורץ הרים נישאים (עד גובה 960 מ'), מערות נטיפים וזקיפים ונהרות תת קרקעיים. ניתן להגיע אליהם בסירות "ארוכות זנב". המים כאן שקטים מאוד (בניגוד לזכרונות מהים) וההרים הגבוהים משתקפים בהם בשלמות.

שמורת קאו סוק הענקית מכילה יערות גשם מהעתיקים בעולם, בעלי חיים רבים, בהם פילי בר, טיגריסים ואחרים, מינים רבים של ציפורים וכן הפרח הנדיר רפלסיה קרי, שהוא זן של הפרח הגדול בעולם, הפורח לתקופה קצרה בחורף. אפשר לטייל בשמורה ברגל או על גבי פילים , ולשייט בנחת עם קיאקים או בסירות קנו. בקאו סוק יש כמה מקומות לינה הבנויים כבתי עץ בתוך היער על גבי קלונסאות ומחוברים בגשרונים.

לילה מס' 3: "מחנה האוהלים המפוארים גבעות הפילים" (ELEPHANT HILLS (LUXUREY TENTED CAMP
זהו מקום מיוחד, בגבול שמורת קאו סוק, המשלב כמה פעילויות בטבע. המרכז הוא מחנה אוהלים "מפנקים" ברמה גבוהה, וגולת הכותרת היא טיפול ורחצת פילים במחנה פילים מיוחד ללא רכיבה עליהם, מתוך אידיאולוגיה של כבוד לחיות. פעילות נוספת היא מסלול הליכה חווייתי ביער הגשם, הכולל הכרת הצמחים ביער וכן סדנת בישול קצרה של אוכל תאילנדי המורכב משיפודי עוף, ביצה מקושקשת, אורז בחלב קוקוס, ומטעמים מתובלים נוספים, שאכילתם בסוכה מאולתרת בלב היער שיוותה להם טעם מיוחד. אתר אינטרנט

מכאן נסענו צפונה דרך כביש החוף המזרחי 41, לעיר צ'ומפון.

לילה מס' 4: TUSITA RESORT; אתר אינטרנט
ניתן להשכיר במלון אופניים לדיווש נעים באיזור.

מבט לעבר סלע התצפית, באי סימילאן 9

נסענו צפונה כשעתיים (כביש החוף המזרחי המהיר משנה מספרו כאן למס' 4) אל באנג ספאן (Bang Saphan), משם שטנו כ-20 דקות אל האי טאלו (KO TALU). זהו אי קטן וחמוד שעליו מלון אחד, עם בקתות בגדלים שונים וברמות שונות. בצפון האי סלע ענק המגיח לתוך המים עם פתח ענק ומכאן קיבל האי את שמו – טאלו פירושו חור. באי כמה חופי רחצה וחופים עם שוניות המתאימים לצלילה ושנרקול. השהות במלון כוללת פעילויות כמו השתתפות בדייג, שנורקלינג ועוד.

לילה מס' 5: Kho talu island resort

מרבית השוניות באזור הושמדו על ידי ספינות דייגים שהשתמשו בפצצות לצורך הדייג, ובכך הרסו את האלמוגים. יש כאן יוזמה מקומית לשימור וחידוש האלמוגים ובעלי החיים, שקיבלה את ברכת המלכה. בשנת 2008 הוחלט לשתול ולשקם 80,000 אלמוגים ברחבי תאילנד לכבוד יום הולדתו ה-80 של המלך שחל באותה שנה, ומתוכם 10,000 אלמוגים בקו טאלו. הפרויקט אמור להסתיים בשנת 2013. התכבדנו בהשתתפות בפרויקט, וכל אחד מאיתנו קיבל אלמוג קטן עם לוחית ממסופרת קטנה, בתוך צינור PVC קטן. האלמוגים הורכבו יחד בקבוצות של 12 יחידות בתוך מערכת צינורות מלבנית, והושמו בקרקעית הים. בעוד שנתיים יפורקו צינורות הפלסטיק התומכים ויושארו האלמוגים לגדילה עצמאית ולהרכבת שונית חדשה. הלוחית תאפשר לכל אחד מאיתנו לדעת מהו האלמוג "שלו" וכן להשתתף בהגרלה מיוחדת של אירוח בתאילנד…

מקדשון במערת תאם פראייה נקון | צילום: Niels Mickers, GFDL

מכאן נסענו כשעתיים אל שמורת 300 הפסגות – SAM ROI YOT, הנמצאת כ-60 ק"מ מדרום לעיר הואה הין (HUA HI). בשמורה כ-300 מינים של ציפורים, חלקן נודדות ממזרח אסיה אל אוסטרליה וחזרה. בפארק יש מערות אחדות, ואנו יצאנו אל THAM PHRAYA NAKHON . השביל הארוך יותר יוצא מחוף HAT LAEM SALA, וכולל דרך של כקילומטר עם עליות וירידות מתונות; ניתן לקצר ביותר ממחצית ולהגיע בסירה לחוף בדרך, ממנו נותרת עליה של כ-400 מטר בתוך יער סבוך אל המערה.

זוהי מערה ענקית, עם פתח גדול בתקרתה, ובאזורים שונים שלה יש נטיפים וזקיפים. אבל גולת הכותרת היא מקדש קטן (סאלה מלכותית), הנקרא KHUHA KARUEHAAD PAVILION. המקדש נבנה לכבוד המלך ראמה החמישי, אשר נהג לבקר במקום בדרכו לאורך החוף. אם מגיעים בשעות הבוקר ניתן לראות את קרני השמש החודרות מלמעלה פוגעות במקדש ומאירות אותו באור מופלא. זוהי המערה הפופולרית מבין שלוש מערות באזור: השנייה היא תאם קאו, עם נטיפים רבים המכונה מערת אבן החן (ניתן לשכור פנסים, מומלץ לטייל בה בעזרת מדריך) והשלישית היא תאם סאי.

מזח רחצה בחוף האי טאלו

לילה מס' מס' 6: ANANTARA RESORT & SPA HUA HI
מלון צמוד לים, הבנוי ככפר תאילנדי, מרוהט בטוב טעם, עם פעילות ספא ענפה. שייך לרשת הגדולה אננטרה (פירוש המילה – ללא סוף, הכוונה היא להנאה, שלווה ועוד כיד הדמיון). במלון גם סוויטות מיוחדות ופינות שונות המיועדות לזוגות בירח דבש. אתר אינטרנט

מכאן לבנגקוק כ-220 ק"מ נוספים בדרך המהירה.

לילה מס' 7: SIAM@SIAM BANGKOK
המלון, שכתובתו רחוב ראמה  1 בבנגקוק, קרוב למרכזי המסחר הענקיים .M.B.K, טוקיו סנטר וסיאם פארגון. הוא מעוצב בסגנון מיוחד המשלב חדש ומודרני עם ישן וקלאסי. במלון יש מסעדה בקומה ה-25 עם מרפסת פתוחה המשקיפה על הנוף המדהים של בנגקוק, ומכון ספא מהודר ומאובזר בטוב טעם שכולל חדר כושר משוכלל ומקצועי וג'קוזי. הבריכה אינה גדולה במיוחד, אך נעימה ופתוחה כך שנדמה כאילו היא ממשיכה את קו הרקיע.

מסעדה מומלצת: BIG MAMA, בעצם צירוף של שתי מסעדות – איטלקית ותיקה ותאילנדית חדשה יותר, בבעלות של ישראלי המתגורר בבנגקוק. רחוב סוקומוויט 21.
המלצות נוספות על מסעדות בבנגקוק>>

* הערה: מחירי בתי המלון משתנים בהתאם לעונה ולחבילה.

התנהגות ידידותית לסביבה ולמקום
למען המקומיים הפשוטים, עדיף לקנות במכולות קטנות ומקומיות מאשר ברשתות מזון גדולות.
לא לאסוף צדפים וקונכיות ולא לקנותם, לא לגעת ביצורים המימיים.
לא לעגון על גבי שוניות אלמוגים (ולבקש זאת מהמפעילים).
לא להשתמש בבקבוקי פלסטיק אלא זכוכית.
לא להשאיר פסולת, ובמיוחד ניילון, ביבשה ובים.
לא להאכיל דגים ובעלי חיים.
להימנע מליצור ענני חול עם הסנפירים בצלילות.
להתנדב ולנדב אחרים לאסוף פסולת בטרקים.
לא לאכול במסעדות המגישות בשר של חיות בר.

___

הכותב היה אורח לשכת התיירות התאילנדית (TAT), המיוצגת ע"י חברת HDF נציגויות בישראל, חברת התעופה "רויאל ג'ורדניאן" וחברת ההשכרה HERTZ.

הטיסה של חברת התעופה "רויאל ג'ורדניאן" היא הקצרה ביותר לבנגקוק – למעלה מ-3 שעות טיסה פחות מהטיסה הרגילה.

תאילנד – העמוד הראשי>>

לקריאה נוספת:

קאו סוק - דרום תאילנד
קאו סוק – דרום תאילנד
שמורת קאו סוק שבדרום תאילנד היא המקום היחידי במדינה שבו גדל הרפלסיה, זן של הפרח הגדול בעולם. גיל אל עמי הגשים חלום ילדות ופגש בפרח הנדיר

שוק בעלי החיים בבנגקוק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.