בתחילת המאה העשרים, עד שנת 1909, היה הקשר בין צרפת לבריטניה ימי בלבד, וכמובן איטי מאוד. איל העיתונות האנגלי באותה תקופה, הלורד נורת'קליף בעליו של ה"דיילי מירור", הציע אז 1,000 לירות שטרלינג (הון עתק במונחי התקופה) לראשון שיחצה את תעלת למנש בטיסה.כדאי לזכור שרק שש שנים קודם לכן ערכו האחים רייט באמריקה את הנסיונות הראשונים בתעופה ממונעת בכלים הכבדים מן האוויר. הרעיון לחצות לבד, במטוס חד-מנועי זעיר, את המים הגועשים של התעלה לא קסם כנראה לאנגלים רבים. הסטטיסטיקה מגלה שליטה צרפתית מוחלטת בתחום התעופה: בשנת 1911 היו רשומים בצרפת 353 טייסים מורשים, באנגליה , לעומת זאת, 57 בלבד. שלושה טייסים צרפתיים, מן הטובים באירופה, התמודדו באותו קיץ עם האתגר שהציב לורד נורת'קליף. הראשון, דה-למברט, נאלץ לדחות את טיסתו בשל תקלות טכניות. השני, לאת'ם, יצא לדרך בבוקרו של ה-19 בחודש יולי, אך באמצע הדרך מעל התעלה נדם לפתע מנוע המטוס. הוא נחת במים ונמשה על-ידי ספינה צרפתית. הזירה היתה מוכנה עתה לטיסתו של לואי בלריו (1936-1872 Louis Bleriot), שעד זמן מה קודם לכן היה יצרן של פנסים למכוניות וטיפח את הטיסה כתחביב מטורף. הוא בחר להשתמש במטוס שתכנן ובנה במו ידיו, וזכה לכינוי חסר הדמיון "בלריו XI". הטיסה כולה ארכה 37 דקות בלבד. בסיומה נחת הטייס הצרפתי על צלע הר סמוך לדובר. מייד אחרי הנחיתה נתקל בשני שוטרים אנגליים, שלדבריו נראו מבולבלים לחלוטין נוכח היצור המוזר שהגיח מהים. מנוע המטוס, שכנראה נרטב בעת הטיסה מן הגשם, כבה בשעת הנחיתה, ובלריו לא הצליח להניע אותו שנית. האחים רייט טסו אמנם כאמור מספר שנים לפניו, אך שמו של בלריו נחרת בדפי ההיסטוריה בשל הכיסוי התקשורתי האדיר של טיסתו. הקשר לעיתונות האנגלית, שהכריזה על הפרס, טיפח את יחסי הציבור, והציפיות היו גבוהות. המבצע הצית את דמיונם של ההמונים באנגליה וברחבי היבשת. היתה זאת הפעם הראשונה שמישהו המריא במדינה אחת, חצה גבול ימי, ונחת בשלום במדינה אחרת. באירופה שמרו הטייסים הצרפתיים והממנים האנגליים על הבכורה. ה"דיילי מייל" הלונדוני, במימון בעליו, הלורד נורת'קליף המשיך להוביל את האחרים. שמו של בלריו צץ שוב בתולדות התעופה כאשר טייס איטלקי ניסה לזכות בפרס כספי על חצייה ראשונה של האלפים. ב-23 בספטמבר 1910 טס איטלקי בשם צ'אבז, במטוס שבנה בלריו, משווייץ לאיטליה. הוא הצליח לחצות את האלפים במעבר סימפלון, אך מטוסו התרסק בשעת הנחיתה והוא נהרג. |
ב-25 ביולי 1909 ביצע הטייס הצרפתי לואי בלריו את הטיסה הבינלאומית הראשונה. הוא חצה במטוס קטן את תעלת למנש והוכיח לאנגלים שאינם מבודדים כפי שהיו אולי רוצים להאמין. פריחתה העצומה של התעופה החלה כאן. פורסם 7.7.11 |
הטירות היפות בעמק הלואר, צרפת
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 551
[name] => אירופה
[slug] => europe
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 551
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 3879
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 630
[name] => צרפת
[slug] => france
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 630
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 551
[count] => 390
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )