ביהדות החרדית "פרקטיקות שיער" הן מרכיב חשוב בהגדרת זהות וסטטוס. פאות וזקן היו לסמנים המובהקים של אדיקות דתית גברית, והצורות המסוימות שבהן הם מעוצבים מגדירות את ההשתייכות הקבוצתית בתוך המחנה. שיערן הקלוע של הבנות מבטא ריסון וצניעות, ואילו גילוח שיער הראש של הנשים או כיסויו עם הנישואין מבטאים את כניסתן לעוּלן של חובות חברתיות ואת דיכוי חושניותן. טקס התספורת הראשונה לבנים הוא אירוע מכונן במחזור החיים החרדי. הוא מתרחש ביום ההולדת השלישי או בל"ג בעומר הקרוב לו, בעת ההילולה לזכרו של רבי שמעון בר יוחאי – שלו מיוחס חיבור ספר "הזוהר". העלייה לרגל לקברו של רשב"י במירון, המושכת כ־300 אלף חוגגים (אולי ההתכנסות הסדירה הגדולה בישראל), היא הזירה המועדפת לביצוע הטקס, אם כי אפשר למצוא חסידים שמקיימים אותו במועדים שונים ובמקומות אחרים. בקבוצות חרדיות לא־חסידיות הטקס נעשה בדרך כלל בבית או בבית הכנסת המקומי. שמו של הטקס, "החַלַקה" (תספורת בערבית), מעיד על מוצאו המקומי. הטקס מתרחש בחלק המזרחי של החצר הפנימית של מבנה הקבר, שמחיצה אטומה מפרידה בינו ובין עזרת הנשים. אלה צופות בטקס מבעד לחורי הצצה במחיצה או מהמרפסות שמעל לחצר, המוקצות לנשים. בני השלוש שמגיעים עם משפחותיהם למירון ניכרים בשיערם הארוך, המתבדר לכל עבר או אסוף בסיכות ובסרטים צבעוניים, בלבושם החגיגי, בכיפה הגדולה שלראשם ובציצית המבצבצת מחולצתם. מהבוקר זורמות לחצר קבוצות של חסידים עם רבותיהם, והם רוקדים בעוז לצליליה של להקת כליזמרים. מנהיג הלהקה משמיע שירי שבח והודיה קצביים לצדיק בעל ההילולה, וקהל הרוקדים מחרה־מחזיק אחריו. רבים מהם מבולבלים ומפוחדים. אחדים בוכים בקול גדול, אחרים נראים כנהנים ממיקומם במרכז הבמה. היום הם הופכים מתינוקות לילדים גדולים, "כמו אבא", ואין ספק שהבלבול והפחד מהולים בתחושות הנאה וגאווה. השינוי הפיזי בהופעתם של הילדים – משהפכו באחת מבעלי שיער שופע לגלוחי ראש ועטורי פאות – הוא דרמטי. אפילו אמותיהם יתקשו להכירם לאחר התספורת. יש הנוהגים לשקול את השיער שנאסף בקפידה בשקית הפלסטיק ולתת כמשקלו צדקה לעניים, יש המטילים אותו אל האבוקה הדולקת על גג הבניין. תלתל אחד יישמר בדרך כלל למזכרת, ספון בסידור, וילווה את בעליו לאורך כל חייו.
יצירת הפאות. החלקה נותרה מנהג ספרדי מעיקרו, בזכות האר"י, אולם במאתיים השנים האחרונות היא נפוצה, כמו מנהגים אחרים, גם בקרב החסידים במזרח אירופה. בישראל נראה שהחלקה מקובלת על כל הקהילות החרדיות האשכנזיות, גם אם לעתים אפיוני הזמן והמרחב של הטקס שונים אלה מאלה. אסוציאציות רבות מקשרות את התספורת הראשונה לברית המילה. בשני המקרים הילד עובר "תיקון" על ידי חיתוך חלק מגופו כדי להצעידו במסלול החיים הנורמטיבי של אדם יהודי. בטקסטים תורניים רבים מכונה שיער הראש "עורלה", והמרכזי שבהם (ויקרא י"ט, כ"ג) הוא גם אסמכתה לביצוע החלקה בגיל שלוש: "וכי תבֹאו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו שלֹש שנים ערלים יהי לכם לא יאכל". הבחירה בפסוק זה מכוונת להקביל בין השיער ה"ערל" והפרי הערל של שלוש השנים הראשונות. לנוכח אסוציאציה זו, אין זה מופרך אולי לראות בתספורת הראשונה מעין "מילה משנית". קיום טקס ברית המילה בראשית החיים מעיד על חשיבותו כמגדיר זהות לגבר היהודי כבר מראשית חייו. אולם העיתוי המוקדם טומן בחובו בעיות: אמנם בטקס הברית התינוק מופקע מאמו ומוצב בטריטוריה גברית מובהקת (האב, הסנדק, המוהל ואליהו הנביא). אולם לאחר מכן הוא מוּשָב אל האם. צורכי הקיום הביולוגיים, המחייבים קשר הדוק בין האם לתינוק, גוברים על המסר התרבותי של הפרדה בין המינים. בעיה נוספת היא שאם הפונקציה המרכזית של כל טקס היא העברה יעילה של מסרים תרבותיים חשובים, הרי שהמסר בברית המילה "מתבזבז" על תינוקות ביומם השמיני. המסר נחקק בגופם, אך אינו נחקק בתודעתם. החלקה חוזרת אפוא על מסר הברית בגיל מתאים יותר, שבו מתחיל הילד לעזוב באופן חלקי אך ממשי את עולמה של אמו ועושה את הצעד הראשון בתהליך הרכישה של הידע והערכים הגבריים. |
טקס החלקה במירון, שבו מגלחים את ראשיהם של בני השלוש ומותירים את הפאות, הוא מעין ברית מילה משנית. זה היום שבו הילד מופקע מאמו ומקבל זהות חדשה פורסם 28.5.11 |
אביב בישראל - ממעוף הציפור
Array
(
[continent] => WP_Term Object
(
[term_id] => 526
[name] => מזרח-תיכון
[slug] => middle-east
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 526
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 0
[count] => 1871
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [area] => WP_Term Object
(
[term_id] => 410
[name] => גליל עליון ועמק החולה
[slug] => %d7%92%d7%9c%d7%99%d7%9c-%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%95%d7%a2%d7%9e%d7%a7-%d7%94%d7%97%d7%95%d7%9c%d7%94
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 410
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 402
[count] => 350
[filter] => raw
[term_order] => 0
) [country] => WP_Term Object
(
[term_id] => 402
[name] => ישראל
[slug] => israel
[term_group] => 0
[term_taxonomy_id] => 402
[taxonomy] => location
[description] =>
[parent] => 374
[count] => 2779
[filter] => raw
[term_order] => 0
) )