תפריט עמוד

החג של החגים בחיפה

פסטיבל החג של החגים, שנערך מדי חודש דצמבר בחיפה, מציין את החגים שמתקיימים בתקופה זו - חנוכה וחג המולד. לצד הופעות מוזיקליות, תערוכות, הופעות של תיאטרון רחוב, תהלוכות ואוכל טוב, הפסטיבל מפגיש את המשתתפים עם תושבי חיפה, בני כל הדתות, באווירה של פתיחות והרבה רצון טוב

מי שמגיע לחיפה בחודש דצמבר יגלה שלמרות כל הקשיים, החלום על מזרח תיכון חדש קורם עור וגידים בבירת הכרמל. ואדי ניסנאס והמושבה הגרמנית מקושטים בעצי אשוח וחנוכיות ענקיות, הרחובות מוארים בתאורת חג, חלונות הראווה של החנויות והקונדיטוריות מקושטים בדמותו של סנטה קלאוס ובאיילי צפון, בכנסיות מתקיימים קונצרטים של מוזיקה ליטורגית, ובבמות הרחוב, במסגרת פסטיבל החג של החגים, יש מופעי קרקס והופעות מוזיקליות של מוזיקה ערבית, ג'אז ופיוטים יהודיים.

חלון ראווה המקושט ברוח החג בוואדי ניסנאס | צילום: סימי שאואר

חלון ראווה המקושט ברוח החג בוואדי ניסנאס | צילום: סימי שאואר

החג של החגים

גולת הכותרת של חודש דצמבר בחיפה היא פסטיבל החג של החגים. הפסטיבל התחיל ב-1993 כאירוע שנועד לציין את חנוכה, חג המולד והרמדאן  – שלושת החגים הדתיים שחלים סביב דצמבר ונחגגים על ידי בני הדתות השונות המתגוררים בעיר (התאריך של הרמדאן משתנה מדי שנה בהתאם ללוח השנה המוסלמי ובשנים האחרונות הוא לא חל בדצמבר). מאז הפך פסטיבל החג של החגים לסיפור הצלחה ובשבתות הפסטיבל מגיעים לחיפה עשרות אלפי אנשים. תמהיל האירועים מגוון וכולל תערוכות, מופעים מוזיקליים, יריד עתיקות, סיורים מודרכים, מופעי קרקס, הרצאות, הקרנות סרטים, מתחם משפחות ועוד. הפסטיבל הוא פרי יוזמה של בית הגפן, מרכז תרבות יהודי ערבי. המרכז, ששוכן בבית אבן מקסים, חרת על דגלו דו קיום וקירוב לבבות דרך אירועי תרבות ואמנות, פסטיבלים, מפגשים, תערוכות ועוד.

מעבר לאירועים, האוכל, המוזיקה והכיף של הפסטיבל, מה שעומד בבסיסו ומבדיל אותו מפסטיבלים אחרים הוא המוטיב החיפאי כל כך של דו קיום. "הפסטיבל הוא אירוע המוני שמראה שאפשר", אומר אסף רון, מנכ"ל בית הגפן. "פה אפשר לראות ילד יהודי יושב בפעם הראשונה בחייו מול  במה עם מוזיקה ערבית ונהנה". הילה גושן, המנהלת האמנותית של הפסטיבל, מוסיפה: "כשאני עומדת בוואדי ורואה מה קורה בשבתות של הפסטיבל, המדינה הזו נראית לי המקום הכי שפוי בעולם".

מופע קרקס. במסגרת פסטיבל החג של החגים מתקיימות פעילויות לכל המשפחה | צילום: בית הגפן

מופע קרקס. במסגרת פסטיבל החג של החגים מתקיימות פעילויות לכל המשפחה | צילום: בית הגפן

מה צפוי בפסטיבל השנה?

התכנית, כאמור, מגוונת מאוד, כשהדגש הוא על מוזיקה ולצידה נגיעות תוכן נוספות. כיאה לפסטיבל שהאג'נדה שלו היא קירוב לבבות, הכל נעשה בגובה העיניים ובלי במות. יש פה הופעות של מוזיקה מלבנון, מסוריה וממצרים, מוזיקה ערבית חדשנית, ג'אז, קלאסי, כלייזמרים ועוד. עבור המשפחות הרבות המגיעות לפסטיבל הוקם מתחם מיוחד עם תכנים חוצי שפות ותרבויות. בין היתר, תמצאו פה מופעים מוזיקליים ומופעי תיאטרון ומחול לכל המשפחה, סדנאות יצירה ומתחם קרקס שבו אפשר ללמוד לרכוב על חד אופן וללכת על חבל.

האופרה הטיבטית. גם הם יופיעו השנה בפסטיבל | צילום: יח"צ

האופרה הטיבטית. גם הם יופיעו השנה בפסטיבל

תערוכות ואמנות רחוב

פסטיבל החג של החגים כולל גם תערוכות, כשהשנה התערוכה המרכזית נקראת "איסוף עצמי" ומוצגת בבית הגפן. התערוכה עוסקת בפרקטיקות של איסוף, לא רק של חפצים אלא גם של זיכרונות וחוויות. אחד המיצבים המעניינים הוא "עטרה" של האמנית טליה הופמן. בחדר מלא בבקבוקונים מנסה הופמן לאסוף ריחות ומבצעת פעולות רקיחה ומיצוי כדי ללכוד ולשמר ריחות של גידולים מקומיים כמו זעתר. תערוכה מסוג אחר מוצגת בספריית בית הגפן – תערוכה ארצית ליצירות אמנות של ילדים. בוואדי ניסנאס האמנות מוצגת לא רק במוזיאונים ובמרכזי תרבות אלא גם ברחוב. רחובות הוואדי מקושטים בעשרות יצירות של אמנות רחוב – ציורי קיר, פסלים ופסיפסים.

המיצג של טליה הופמן בתערוכה "איסוף עצמי" | צילום: סימי שאואר

המיצג של טליה הופמן בתערוכה "איסוף עצמי" | צילום: סימי שאואר

בתים פתוחים בוואדי

סיור "חוויה בוואדי" מאפשר לפגוש את התושבים, שפותחים את בתיהם במסגרת "בתים פתוחים". אחד הבתים האלה הוא ביתה של לואיזה בשארה הנוצרייה. הבית, המעוטר בעבודות האמנות של לואיזה, חגיגי במיוחד לקראת חג המולד ובעלת הבית הלבבית פותחת את ביתה ומגישה מעמולים מעשה ידיה, קפה ותה. בית אחר הוא הבית של פטמה שחאדה המוסלמית, שממוקם בשוק של וואדי ניסנאס. מתחת לבית יש לפטמה קיוסק ומאפייה, שם היא מוכרת את הפטאייר המופלא שהיא עושה, שישברק ועוד מעדנים מעשה ידיה, כשהכל טרי וטעים להפליא. פטמה היא אשה יוצאת דופן בחברה המוסלמית. היא לא רק מבשלת דברים נפלאים, אלא גם מנחה סדנאות בישול, אבל עיסוקה העיקרי הוא בכלל נהגת אמבולנס וחובשת. ואם זה לא מספיק, לאחרונה היא גם לומדת גישור משפטי. בסמוך לביתה נמצאת חנות התבלינים של מוסטפה, שם תוכלו לטעום חלווה נהדרת ומעדן מקומי בשם "גן עדן" שמורכב מדבש חרובים, סילאן, אגוזים, שקדים ופיסטוקים. כדי להכיר טוב יותר את הצד הקולינרי של ואדי ניסנאס כדאי להצטרך לסיורים של "שף באלשוק", בהדרכת רן אמיר. הסיורים כוללים טעימות ומפגש עם אנשי הוואדי.

חלון ראווה המקושט ברוח החג בוואדי ניסנאס | צילום: סימי שאואר

פטמה שחאדה מכינה את הבצק לפטאייר | צילום: סימי שאואר

חנוכריסמס

חלק מהקסם של חיפה בתקופה הזאת של השנה הוא המפגש בין חג החנוכה לחג המולד, שכאן מציינים אותו עם נגיעות מזרח תיכוניות. בוואדי ניסנאס תוכלו לפגוש את סנטה קלאוס המקומי, באבא נאוול – ניקולא, שיחלק מתנות לילדים בשבתות ה-16 וה-23 בדצמבר בין 13:00-11:00. באותם ימים, בשעה 14:30, תצא תהלוכת חג חגיגית בהובלת סנטה קלאוס ובהשתתפות חניכי תנועות ותזמורות הצופים המרונים, הקתולים והארמנים. לצד החנויות המקושטות לחג, גם הכנסיות של הוואדי מקושטות ומוארות ובחצרותיהן ניצבים עצי אשוח מקושטים.

תהלוכת חג מולד בוואדי ניסנאס | צילום: svarshik / Shutterstock.com

תהלוכת חג מולד בוואדי ניסנאס | צילום: svarshik / Shutterstock.com

אמנם הרבה מפעילויות הפסטיבל מתקיימות בבוקר ובצהריים, אבל שווה לחכות עד הערב או אפילו להגיע במיוחד באחד מערבי אמצע השבוע. כשיורדת החשכה, רחובות המושבה הגרמנית, בעיקר שדרות בן גוריון, מוארים בתאורת חג מנצנצת ומרהיבה, כשלתאורה העירונית מתווספים קישוטים של בתי הקפה והמסעדות. בכיכרות רואים עצי אשוח לצד חנוכיות, וכשעומדים עם הגב לים והפנים להר – המחזה של השדרות והגנים הבהאים המוארים – מרהיב ושובה לב במיוחד.

בתמונה הפותחת: חנוכייה ועץ אשוח מקושט בחיפה המוארת | צילום: makarenko7 / Shutterstock.com

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מחיפה

חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים
חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים

חיפה מספקת הפתעות רבות גם למי שחושבים שהם מכירים אותה היטב. כך, בכל מקרה, גילתה חיפאית לשעבר בסיור מרתק באזור שבצעירותה נחשב מפוקפק והיום הוא אחד המעניינים בעיר - הנמל, העיר התחתית ושוק הפשפשים. ואחרי יום של מבנים ...

יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60
יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, הנמצא בחיפה, חוגג השנה 60, מספר המסמל ביפן התחלה חדשה. את המאורע יציינו תערוכות חדשות, לצד פעילויות תרבותיות וחינוכיות מגוונות. ויש גם מתנה ייחודית למבקרים

חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית
חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית

הכרמל אמנם ירוק יותר, אבל האקשן האמיתי נמצא דווקא בשכונות שבמורד ההר. טיול בחיפה, בין שכונת הדר לנמל, עובר דרך שווקים פתוחים ומקורים, בתי קפה אלטרנטיביים, אמנות רחוב מלאת צבע, סמטאות תלולות ובתי אבן בסגנונות אקלקטיים. ואפילו בלילה, ...