תפריט עמוד

הולנד – יום המלך

פעם בשנה לרגל יום המלך, הופכת אמסטרדם כולה לשוק אחד ענק מקיר לקיר. ילדים ממלאים את הרחובות, הגנים והפארקים בדוכנים ומוכרים הכל – מנעליים ישנות ועד מסכי מחשב שהפסיקו לעבוד במאה הקודמת. בעבר יום המלכה, כיום יום המלך

יופייה העדין של העיר מסתתר תחת קליפה עבה. לא סתם כתבו המשוררים "כשהגעת לאמסטרדם מיד רצית לברוח", ו"דם נשפך באמסטרדם". השכבה העליונה קשה ומלוכלכת כמו דם, זרע או קיא קרושים, צואת הכלבים מכסה את המדרכות כמו בתל-אביב, התעלות המטונפות ולצדם קיטוני הפח הירוקים שמנקזים את שתן השיכורים הבודדים שלא משתינים ישירות לתעלות. עיר קשה אמסטרדם. תחושת זימה בוטה בכל, סקס סמים ורוקנרול. רק כשהעין מתרגלת לרעש, מגלים בעיר המון מה לראות ומה לעשות. ביום המלכה הכל הופך בהיר יותר כמו הבירה והצבע הלאומי. החגיגות מסתירות הכל, ותחושת חירות מתערבבת באוויר האביב.

"את יכולה לספר לי בכמה מילים מה העניין עם יום המלכה", ביקשתי מחברתי ההולנדית אולגה, "אם מעולם לא הייתי בהולנד ביום הזה, מה עלי לדעת?". היא מוזגת, אולגה, כבר שנים אותו ברז בירה עתיק, בסוף כל אפריל, לכבוד יום המלכה. בצעירותה עשתה את זה לפרנסתה, כיום היא רק באה לעזור, בשביל הכיף. יום המלכה הוא בראש ובראשונה היום בו חוגגים ההולנדים איש איש על פי מסורתו האישית. קצת כמו שבישראל חוגגים עצמאות. במקום בשר ובירה יש להם בירה ובירה, ובמקום פטישים ודגלים בכחול-לבן, יש להם פטישים ודגלים בכתום. אם הגעתם לאמסטרדם ב-30 באפריל, מה שתתקלו בו הוא המון רב ברחובות, אווירת חופש שאין שנייה לה, הרבה בירה מהחבית ועוד המוני אנשים ברחובות ובתעלות. צבועים בכתום.

נתינים נשארים נתינים

יום הולדתה של ביאטריקס מלכת הולנד חל בכלל בשיא החורף, ב-31 בינואר. ה-30 באפריל הוא בכלל היומולדת של המלכה האם, יוליאנה לבית אורניה, שהלכה לעולמה ב-2004, ובתאריך זה חוגגים את יום המלכה מאז הוכתרה ב-1948. כשהוכתרה ביאטריקס ב-30 באפריל 1980, הצהירה כי בכוונתה להותיר את החגיגות באותו יום כסמל לכיבוד אמה. התאריך בסוף אפריל מתאים לחגיגות: השמש בתקופה זו כבר שוטפת בדרך כלל את רחובות הולנד יחד עם העם.

ביאטריקס יפה כמו מלכה, והנתינים אוהבים אותה ומתעניינים בה מאוד. גם הבנים שלה, הנסיכים, מעוררים המון סקרנות ונשותיהם, והחברות שלהם, והחברים שלהם, והחיים שלהם בכלל נראים מאוד מעניינים על דפי העיתונים, אבל גם בהולנד בית המלוכה האנגלי מספק את רוב הכותרות. בקיצור, כמו ברוב ממלכות תבל, עדיף שלא ללכלך על בית המלוכה המקומי. בכל שנה ביום המלכה מבקרים בני המשפחה המלכותית במקום אחר בממלכה. הביקורים המלכותיים משודרים בשידור חי בטלוויזיה.

חוגגים בכל הממלכה
"אגב", מציינת חברתי המוזגת, "הקוראים צריכים לדעת שיום המלכה נחגג בכל הולנד, אבל על פי רוב באופן בסיסי ביותר. שוק חופשי של ילדים ומשחקים הולנדים מסורתיים". חגיגות של ממש יש רק בערים הגדולות: אמסטרדם, אוטרכט ורוטרדם.הקישור השני ששלחה אולגה הוא לעומקו של אתר של בית מלון. (כמה מתאים לדימוי ההולנדי, סוחרים בני סוחרים, וגם מפגינים הכנסת אורחים). יותר מ- 750 אלף איש שגודשים את רחובות העיר. חשוב לקחת בחשבון שיש אמצעי תחבורה אחד בכל העיר ביום המלכה: הליכה. לא אופניים לא אוטובוס, לא טראם לא טוסטוס ובטח לא אוטו. תחנת המוצא היא תחנת הרכבת. אלא אם מצאתם איזו תחתית בעיר, אל תרדו בשום מקום מלבד התחנה המרכזית Amsterdam CS.מספרים שבמקורו היה יום המלכה, היום האחד בשנה בו קיבלו הנתינים חופש. ומהו חופש בהולנד אם לא חופש המסחר, פטור ממסים. למרות שבשנים האחרונות יש יותר ויותר באסטות של ממש, עדיין תופסים מבעוד יום ילדים ומבוגרים חלקות מדרכה או גשר בהם יציעו לעוברים ולשבים את מרכולתם – הג'אנק שמצאו בבית. שווה לעבור בפארק של מרכז העיר, הוונדל פארק, בו אין סוחרים אלא רק ילדים שמורשים לפתוח דוכנים. ההולנדים מסתובבים ברחובות שנראים כמו שוק פשפשים אחד גדול, תרים אחר מציאות, משתטים להנאתם, עוברים מברז בירה למשנהו שותים ושרים אל תוך הלילה ואל תוך היום (או להיפך). מזלם הוא שלמחרת חל ה-1 במאי. בברזי הבירה של הבירה ההולנדית תמצאו אחת משתיים: אמסטל, על שמו של הנהר שחוצה את העיר (ושעל שמו היא נקראת), או היינקן – גם היא מקומית.

לפני שעוברים ללוח השנה, עוד מילה על צבע הלאום. ויליאם השקט (או ויליאם מאורניה), היה זה שיסד את השושלת, לא לפני שירש כתר בשנת 1544, והוא בן 11 בלבד. שמה המלא של השושלת הוא אוׁרניֵה-נאסאו. ובקיצור אורניה (Oranje), שהוא גם שמו של הצבע הכתום בהולנדית, ואין להם בעיה לקרוא לבית המלוכה גם אורנג' כשהם מדברים אנגלית.

כדאי לקחת בחשבון שבעצם לא מדובר בחגיגות של יום אחד אלא בפסטיבל אביב שלם אחרי החורף החשוך שם בצפון. גם הולנדים שלא שמעו על חגיגות האחד במאי, בקושי זזים למחרת יום המלכה, ובהמשך השבוע חל יום העצמאות ההולנדי, לציון השחרור מהכיבוש הנאצי. ערב יום העצמאות ההולנדי, ה-4 במאי, הוא יום הזיכרון ודקת הדומייה אותה מציינים צלצולי פעמוני הכנסיות (לא, הם לא משתמשים בצופרי החירום). חגיגות ה-5 במאי הן במובן מסוים המשכן של חגיגות יום המלכה, רק בלי הרוכלות והדוכנים.

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.