תפריט עמוד

הולנד: יום המלכה האחרון

עם העברת שרביט המלוכה בהולנד, מהמלכה ביאטריס לבנה וילם, ישנו החגיגות את שמן - מיום המלכה ליום המלך. בכל מקרה, הכתום ימשיך לשלוט וכך גם תחושת השחרור והשמחה

ב-30 באפריל 2013, כמו בכל שנה, המוני הולנדים יצאו לרחובות, לגנים ולתעלות, רבים לבושים בכתום, כדי לחגוג את יום המלכה. אבל השנה לחגיגות יש משמעות מיוחדת, שכן ביום הזה תעביר המלכה ביאטריס את שרביט המלוכה לבנה וילם-אלכסנדר, ובהתאם לכך החגיגות ישנו שם – מיום המלכה ליום המלך.


מתקשטים לכבוד יום המלכה: השיער צבוע בכתום, כצבע בית המלוכה, והפנים – בצבעי דגל הולנד | הצילומים בכתבה באדיבות I amsterdam

יום המלכה הראשון נחגג ב-1885, לכבודה של הנסיכה וילהלמינה שהיתה אז בת ארבע. בניסיון לקרב את העם לבית המלוכה, שנשלט אז בידי המלך ויליאם השלישי, אביה של וילהלמינה ומלך לא אהוד, הציע עורך של עיתון יומי להכריז על יום חג לאומי ביום הולדתה של הנסיכה המתוקה, ב-31 באוגוסט. ההצעה התקבלה וביום הולדתה החמישי של וילהלמינה נחגג יום המלכה הראשון. הנסיכה הצעירה הובילה מצעד ססגוני ונופפה בהתלהבות לקהל. עד 1948 חגגו את יום המלכה ב-31 באוגוסט, וכשהמלכה וילהלמינה פינתה את הכיסא לביתה יוליאנה החגיגות עברו ל-30 באפריל, יום הולדתה של המלכה החדשה. התאריך נותר כשהיה גם כשביאטריס, בתה של יוליאנה, הפכה למלכת הולנד, שכן היא נולדה ביום האחרון של חודש ינואר, כשמזג האוויר הקפוא לא מזמין לצאת אל הרחובות. ב-2013, כאמור, ביאטריס מעבירה את כס המלכות לבנה וילם, ויום המלכה יהפוך ליום המלך ויחגג החל מ-2014 ב-27 באפריל, יום הולדתו של וילם-אלכסנדר.


תושבי אמסטרדם חוגגים את יום המלכה ברחובות, בכיכרות ובתעלות

בין אם זה מלכה או מלך, זהו אחד הימים החשובים ביותר בלוח השנה ההולנדי. ביום הזה, שנחשב לחג לאומי, כולם מתקשטים בבגדים כתומים – כצבע בית המלוכה (הנקרא בית אוראנג') ויוצאים לחגוג ברחובות. באמסטרדם, בה מתקיימות החגיגות הגדולות והשמחות ביותר, יותר ממיליון אנשים משתתפים במסיבת רחוב ענקית הכוללת תהלוכות, הופעות חיות, הצגות, מצעדים, מופעים לילדים ומפגן של זיקוקי דינור. כולם רוקדים, שותים, מעשנים ומפגינים חיבה פומבית זה לזה.

עוד סממן המאפיין את היום הזה הוא מכירת חפצים משומשים. זהו היום היחידי בשנה שממשלת הולנד מתירה לכל אדם למכור דברים ברחוב ללא צורך ברישיון מיוחד ובלי לשלם מס ערך מוסף. וההולנדים ממהרים לנצל את ההזדמנות: כל דבר שאפשר לעלות על הדעת – מרהיטים משומשים, דרך חפצי נוי ועד תכשיטים זולים, הכל נמכר בירידים ברחבי הערים. באמסטרדם השוק העממי הזה ממלא את כל מרכז העיר – מכיכר דאם, דרך רחוב רוקין ועד לפארק וונדלפארק המקסים.


ביום המלכה מתקיים באמסטרדם שוק יד שנייה ענקי ויש גם אזור מיוחד לילדים

אם הגעתם עד לכאן, כדאי לכם מאוד להיכנס לשבילי הפארק, שכן כאן מתקיים שוק הילדים. המוכרים כולם ילדים שפורשים את מרכולתם הכוללת צעצועים ישנים, בובות מרופטות, משחקי מחשב שאבד עליהם הכלח, כרזות של זמרים בני עשרה, קישוטים לחדר ושלל מזכרות מהסוג שקורץ לילדים. ילדים שיודעים לנגן מדגימים את כישוריהם המוזיקליים בתמורה לכמה מטבעות מהקהל ואם אתם צמאים או רעבים, אפשר למצוא דוכנים של ילדים שמוכרים לימונדה, מיץ פטל, עוגיות וממתקים.

ומה עושה המלכה ביום המוקדש לה? בכל שנה היא יוצאת לעיר אחרת כדי להשתתף בחגיגות המקומיות. כעת נותר לחכות ולראות אם בנה יאמץ את המנהג הנחמד הזה והאם גם הוא יתקבל בצהלות שמחה ביום חגו.

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.